“Retention” of Sorcery and Exorcism in Today’s Soqotran Culture

 
PIIS086919080024434-4-1
DOI10.31857/S086919080024434-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: full member of the Russian Academy of Sciences, Professor, Dr. Sc. (History), President of the Institute of Oriental Studies
Affiliation:
Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
National Research University “High School of Economics”
Department Head, Joint Department with RAS Institute of Oriental Studies, Faculty of World Economy and International Affairs, Nation
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Professor
Affiliation: National Research University “High School of Economics”
Address: 2 Рыбинская 13, 156
Occupation: lecturer
Affiliation: National Research University “High School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages6-25
Abstract

The present study, based on the field materials gathered during a fieldwork season with Soqotri informants in Summer, 2022, honors the memory of our friend and colleague Victor Porkhomovsky, an outstanding Africanist and Semitologist tragically passed away a few months ago. In the mid-1970s, Professor Porkhomovsky played an important role in Naumkin’s endeavors to assess, linguistically and culturally, the Soqotri data collected during his early research trips to the island. In the present article, the authors, two of whom have been jointly collecting, systematizing and analyzing the Soqotri oral legacy during the last 15 years, attempt to demonstrate that the belief in sorcery and supernatural creatures remains part and parcel of the traditional culture of the islanders. If such rites and ceremonies as water and fire ordeals are not practiced anymore, they were replaced by other forms of de facto exorcism. The belief in sorcery, although substantially weakened, is still largely retained in the culture of today’s Soqotrans, all forms of modernization notwithstanding. Moreover, this belief played not a small role in the preservation of their oral heritage, intimately connected to ancient rites and practices (notably, initiation). Some structural and narrative elements of the canonical myths, legends and folk tales are examined (such as binary oppositions or snake fighting), side by side with such concepts as demonic obsession and fear of death. A few Soqotri texts dealing with sorcery are published for the first time. A few relevant terms (such as ḳábe ‘magic power’) are analyzed at some length.

KeywordsSocotra, sorcery, myths, ordeals, exorcism, witches, shapeshifters, clairvoyance, jinnis
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant No. 22-18-00163 (“A Soqotri Lexicon”) of the Russian Science Foundation.
Received26.04.2023
Publication date26.04.2023
Number of characters51863
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Светлой памяти Виктора Яковлевича
2 Порхомовского посвящается
3 To the Beloved Memory of Victor
4 Yakovlevich Porkhomovsky
5

Введение. Немного истории

6 Еще в эпоху античности, когда путешественники, торговцы и мореплаватели из различных стран стали посещать остров Сокотра, а потом рассказывать о жизни и поверьях его обитателей, они едва ли ни в первую очередь cообщали о вере сокотрийцев в колдовство, ведовство и ясновидение. Во вредоносном типе колдовства чаще всего обвиняли женщин, так как именно они, как считалось, могли применять разного рода сверхъестественные способности, в том числе становиться оборотнями, превращаясь в животных, человеческие существа или даже деревья, заговаривать людей, совершать членовредительство (в том числе препятствовать благополучному разрешению от бремени), летать, незаметно перемещаться с места на место, накликать беду, влиять на будущее.1 Заметное место на социальной лестнице традиционного общества занимал народный знахарь мэколи, в «лечебном» репертуаре которого встречались и прижигание раскаленным железом (до сих пор весьма популярное среди сокотрийцев), и использование растительных снадобий, и магические манипуляции и заговоры. 1. Здесь нетрудно усмотреть проявление мизогинии, характерной для ближневосточных (и не только) традиционных культур. В то же время, женщины играли весьма важную роль не только в доисламском, но и в позднейшем сокотрийском обществе, где они пользовались исключительно большой свободой [Наумкин, 2012]. В более или менее реликтовом виде высокий социальный статус женщины характерен для Сокотры и в настоящее время.
7

В Средние века сокотрийские ведьмы и колдуны снискали дурную славу обитателям острова, большинство из которых исповедовали христианство несторианского толка2. Побывавший на Сокотре в XIII в. Марко Поло сообщал: «Здешние христиане самые ловкие в свете колдуны. Архиепископ, по правде сказать, не желает, чтобы они занимались колдовством, и упрашивает, и наказывает, но все это не помогает» [Марко Поло, 2022, с. 165]. «“Деды наши, – говорят они, – в старину занимались этим. А потому и мы станем то же делать” ... Христиане как хотят, так и колдуют. Всякое дело делают колдовством» [Марко Поло, 2022, с. 165]. Марко Поло рассказывает, будто бы сокотрийские колдуны могли заставить корабли выбрасываться на берег, когда они хотели их ограбить [Наумкин, 2012, с. 32], а подозреваемого в колдовстве связывали и на трое суток оставляли на вершине холма: если выпадал дождь, жертву забивали камнями [Наумкин, 2012, с. 421].

2. Группой археологов из российской экспедиции во главе с А.В. Седовым, которые вели работы на средневековом городище Хажря близ современной столицы острова Хадибо, были обнаружены развалины несторианского храма.
8 Рассказы о колдовстве стали важной составной частью сокотрийского фольклора (иной формы трансляции произведений народного творчества, кроме устной, здесь никогда не существовало). Австрийский исследователь, руководитель Южноаравийской экспедиции Венской Императорской Академии Наук3 в конце XIX–начале XX вв. Давид Хайнрих Мюллер записал и расшифровал немало сокотрийских повествований о кознях ведьм-оборотней, способных делать людей одержимыми, вводить в транс или в ступор, «поедать» (т.е. насылать порчу), а в определенных случаях, наоборот, помогать им (т.е. наделять драгоценным даром). Как мы полагаем, бинарные оппозиции «злой – добрый» и «вредитель – даритель» лежат в основе представлений о противоречивых сверхъественных способностях людей (среди них – злобная старуха ди-Йизхамитин и добрый волшебник Дихекё, который упоминается в целом ряде текстов, вошедших в Naumkin et al. 2014 и 2018). 3. О её работе см. [Наумкин, 2020(1); 2020(2)].

Number of purchasers: 0, views: 299

Readers community rating: votes 0

1. Igina Yu.F. Witchcraft and witches in England. Anthropology of Evil. Saint Petersburg: Aletheiya, 2009 (in Russian).

2. Igina Yu.F. Medicine against demonology: Discussions around witchcraft, demonic possession and exorcism. Vestnik of Saint Petersburg University. Ser. 2. 2007. Iss. 3. Pp. 150–155 (in Russian).

3. Krylova D.D. The Possession Story as a Fairy Tale Narrative. V.Ya. Propp’s methodology in relation to the materials of late medieval English pamphlets. Vestnik of the Tomsk State University. 2017. No. 420. Pp. 96–104 (in Russian).

4. Lyavdansky A.K. Arabic versions of the Sisinnius Legend. In: St Sisinnius’ legend in folklore and written traditions of the Near East, Balkans, and Eastern Europe. Moscow, Indrik, 2017. Pp. 193–202 (in Russian).

5. Naumkin V.V. Islands of the Soqotra Archipelago (1974–2010 Field Seasons). Moscow: Yazyki slavyanskoi kultury, 2012 (in Russian).

6. Naumkin V.V. Austrian Pioneers of South Arabian Studies. Vostok (Oriens). 2020(1). No. 4. Pp. 207–226 (in Russian).

7. Naumkin V.V. Austrian Pioneers of South Arabian Studies: Science, Politics, Intelligence. Vostok (Oriens). 2020(2). No. 5. Pp. 225–242 (in Russian).

8. Naumkin V.V., Porkhomovsky V.Ya. Essays in the Ethnolinguistics of Soqotra. Moscow: Nauka, 1981 (in Russian).

9. Novik E.S. The system of characters of the Russian fairy tale. Nekludov S.Yu. The structure of a fairy tale. Tradition – text – folklore. Moscow: RGGU, 2001. Pp. 122–162 (in Russian).

10. Polo M. Journey of Marco Polo. Transl. by I.P. Minaev, K.I. Kunin; ed. by V.V. Barthold. Moscow: Yurayt, 2022 (in Russian).

11. Propp V.Ya. Morphology of a fairy tale. The historical roots of fairy tales. Moscow: CoLibri, 2021(in Russian).

12. Sacred Qur‘an. Translation and commentary by Abdullah Yusuf Ali. Nizhniy Novgorod: “Medina” Publishing House, 2007(in Russian).

13. Togoeva O.I. Tale of the Blue Beard, or Two Lives of Gilles de Rais. Casus. Individual and Unique in History (Miscellany). Ed.: O.I. Togoeva, I.N. Danilevsky. Vol. 5. Moscow: OGI, 2003. Pp. 254–304 (in Russian).

14. Greek Medicine: Being Abstracts Illustrative of Medical Writers from Hippocrates to Galen. London, Toronto: Dent and sons, 1929.

15. Elie S.D. A Post-Exotic Anthropology of Soqotra. Vol. 2. Cultural and Environmental Annexation of an Indigenous Community. Cham: Palgrave Macmillan, 2020.

16. Morris M.J. The Oral Art of Soqoṭra. Vols. 1–3. Leiden: Brill, 2021.

17. Müller D. Die Mehri- und Soqotri-Sprache. II. Soqotri-Texte. Wien: Hölder, 1905.

18. Naumkin V., Kogan L. Gumaan I., Issa A., Cherkashin D., Bulakh M., Vizirova E. Corpus of Soqotri Oral Literature. Vol. 1. Leiden, Boston: Brill, 2014.

19. Naumkin V., Kogan L. Gumaan I., Issa A., Cherkashin D., Bulakh M., Vizirova E. Corpus of Soqotri Oral Literature. Vol. 2. Leiden, Boston: Brill, 2018.

20. Snell I.E. Witch Trials on Soqotra. (American Documentation Institute. No. 5623). Washington: Library of Congress, 1955.

Система Orphus

Loading...
Up