Understanding of Time in Viśiṣṭādvaita Vedānta

 
PIIS086919080023319-7-1
DOI10.31857/S086919080023319-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor at Department of the History of Philosophy, Head of the Center for the Study of Philosophy and Culture of India «Purushottama»
Affiliation: Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Center for the Study of Philosophy and Culture of India «Purushottama»
Affiliation: Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages221-231
Abstract

The work reveals the understanding of the phenomenon of time (kāla) in the viśiṣṭādvaita vedānta – one of the most important philosophical systems of medieval India. Viśiṣṭādvaita system puts the question of time into the more fundamental problem of the relationship between the world and God, where time was considered in the broad context of the “mundane” (jagat). In viśiṣṭādvaita the problem of the relationship between God and the world is solved due to the central logical-grammatical principle of this system – sāmānādhikaraṇya, in the prism of which the problem of time gets its original solution. The article also deals with the outline of representatives of this system and their views on the concept of time, starting with Nāthamuni (824–924) and ending with Meghanādārisūri (abt. 1350) and also presents the philosophical views of Rāmānuja, which outlined in his main philosophical opus – commentaries on the Brahma Sūtras – “Śrībhāṣya” in polemics with Jain ideas about time. On the basis of this, the understanding of the phenomenon of time is constituted within the framework of the viśiṣṭādvaita tradition in the aspect of its philosophical relations with advaita-vedānta and the current modern understanding of time as a linear irreversible (anisotropic) process (on which the concept of progress and futurism is based).

KeywordsViśiṣṭādvaita vedānta, time, philosophy of language, Rāmānuja, sāmānādhikaraṇya, “Śrībhāṣya”, Indian philosophy
AcknowledgmentThe article and translation were prepared within the framework of the Agreement between the Ministry of Science and High Education of the Russian Federation and the Peoples' Friendship University of Russia No. 075-15-2021-603. This paper has been supported by the RUDN University Strategic Academic Leadership Program.
Received18.12.2022
Publication date31.12.2022
Number of characters37191
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Понятие времени, вероятно, самое философское понятие в науке, является также и одним из самых популярных. Помимо того, что оно понимается в различных науках сообразно специфике их предметов (так, можно говорить о понятии времени в естествознании, лингвистике, психологии, истории и др., специфические особенности понимания времени в данных областях упомянуты ниже), бытует еще и множество трактовок времени в каждой из этих дисциплин. Существующие классификации времени, какое название они не носили бы, соотносятся по сути с двумя регистрами сознания, первый из которых приводит к объективации времени (рационалистическая традиция), второй – к его субъективации (мистическая) [Парибок, Псху, 2020, с. 59]. Рационалистическое понимание времени так или иначе связано с объективным миром человека, мистическое – с его внутренним. Им. Кант (1724–1804) в своем учении о времени попытался объединить оба регистра в противопоставлении времени как формы априорной формы чувственности (то, что имеет отношение к феноменальному миру) и вневременности как характеристики мира вещей в себе (то, что имеет отношение к ноуменальному миру). Время не является чем-то объективным и реальным: это чистая форма внутреннего, дробность которого предполагает тотальность временной последовательности [Гайденко, 2003, с. 134–150]. «Все действительные вещи мы представляем себе находящимися во времени, а не содержащимися под общим его понятием» [Кант, 1964, с. 398–399]. В физике понятие времени понимается как форма существования вещества и поля, что в принципе не противоречит Канту, если дополнить это утверждение фразой «как они представляются субъекту». Но в отличие от Канта, утверждающего вневременность мира вещей в себе, в физике понятие времени само по себе бессодержательно в отрыве от материальных процессов, продолжительность, последовательность и развитие которых оно характеризует. В лингвистике время – это категория глагола, которая выражает в отношении определенной точки отсчета либо одновременность, либо предшествование, либо предвосхищение некоего события или действия. То есть мы видим здесь также ориентацию на внешний мир, даже если идет описание внутренних переживаний. В психологии время используется в трех измерениях (ситуативном, биографическом и историческом), но также есть некий отсыл к внешнему миру, производящий определенные воздействия на мир внутренний. Особого внимания заслуживает и понятие исторического времени, используемого в истории [Герасимов, 2018], которое естественным образом отсылает нас к миру прошлых событий и их осмыслению в сознании историка.
2 Посюсторонность понимания времени в различных науках обусловлена самой спецификой времени – помыслить его вне связи с неким материальным наполнением невозможно. Но его природу можно понять не через материальность (в широком смысле этого слова), а через противопоставление вневременности. Такое понятие есть в философском учении Канта, но оно также есть и в мистически-ориентированных системах интеллектуальной истории человечества (к примеру, в суфизме и вишишта-адвайте). Подробнее см. [Парибок, Псху 2020].

Number of purchasers: 1, views: 297

Readers community rating: votes 0

1. Basham A. The miracle that was India. M.: Oriental literature. 2002 (in Russian)

2. Gaidenko P.P. The problem of time in Kant: time as an a priori form of sensibility and the timelessness of things in themselves. Voprosi Filosofii. 2003, № 9. P. 134–150 (in Russian)

3. Gerasimov G.I. Historical time. Philosophy and culture. 2018, No. 4. Pp. 28–38 (in Russian)

4. Denisov Yu.N. The concept of time in the philosophy of Bhartrihari (on the material of the “Chapter on Time”, Karikas 1–15). History of Philosophy. M., 2000. No. 7. Pp. 6–38 (in Russian)

5. Kant I. About the form and principles of the sensually perceived and intelligible world. Kant I. Works in six volumes. Moscow: Mysl, 1964. Vol. 2. Pp. 381–426 (in Russian)

6. Kochergina V.A. Sanskrit-Russian Dictionary, ed. V.I. Kalyanov. With the appendix “Grammatical sketch of Sanskrit” by A.A. Zalizniak. – 2nd ed., corrected. and additional - M.: Russian language, 1987 (in Russian)

7. Lysenko V.G. Time. New Philosophical Encyclopedia [Internet source: TIME (iphlib.ru)]. Accessed 21.02.2022. (in Russian)

8. Lysenko V.G. Kala. Indian Philosophy: An Encyclopedia. Rep. ed. M.T. Stepanyants; Institute of Philosophy RAS. – M.: Vost. lit.; Academic Project; Gaudeamus, 2009. Pp. 424–429 (in Russian)

9. Lysenko V.G. Philosophy of space and time in India: Vaisheshika school. Rationalist tradition and modernity. India. M., 1988. Pp. 75–102 (in Russian)

10. Pskhu R.V. “Vedārthasamgraha” of Rāmānuja and the Formation of viśiṣṭādvaita-vedānta. Moscow: RUDN, 2007 (in Russian)

11. Paribok A.V., Pskhu R.V. Mystical Experience of Eternity as the Limit of the Experience of Time. Ideas and ideals. 2020.Vol.12. No. 4. part 1. Pp. 59–76 (in Russian)

12. Petrova M.I. Ideas about time and action in the ancient Indian epic (on the material of “Shantiparva” and “Anushasanaparva”). History of Philosophy. No. 11. M.: IF RAN. 2004. Pp. 134–146 (in Russian)

13. Heidegger M. Time and Being: Articles and speeches. M.: Respublika, 1993 (in Russian)

14. Shcherbatskoy F.I. Theory of knowledge and logic according to the teachings of later Buddhists. Part II. Sources and limits of knowledge. SPb., 1995 (in Russian)

15. Buddhism and Jainism. Ed. K.T.S. Sarao, J, D. Long. Dortrecht. The Netherlands: Springer, 2017.

16. Balsev A.N. A Study of Time in Indian Philosophy. Wiesbaden, 1983.

17. Bedekar V.M. The Doctrines of Svabhāva and Kāla in the Mahābhārata and other old Sanskrit works. Journal of the University of Poona, Humanities, 13. 1961. P. 17–38.

18. Bilimoria P. Śabdapramāṇa: Word and Knowledge in Indian Philosophy. Kluwer Academic Publishers, 1988.

19. Monier-Williams M. A Sanskrit-English Dictionary. Etymologically and Philologically Arranged. Motilal Banarsidass. Delhi – Varanasi – Patna – Madras. 1899.

20. Panikkar R. Time and History in the Tradition of India: Kāla and Karma. Cultures and Time. Paris, 1976. P. 63–78.

21. Patañjali. Mahābhāṣya. [Интернет-источник: व्याकरणमहाभाष्य खण्ड 25 - विकिपुस्तकानि (wikibooks.org)] Дата обращения: 20.02.2022.

22. Encyclopedia of Indian Philosophies. Vol. XX. Viśiṣṭādvaita vedānta. Ed. by S.H. Phillips, K.H. Potter. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers. 2017.

23. Rāmānuja. Śrībhāṣya. Madras, 1967. Vol. II.

24. Rāmānuja. Śrībhāṣya. Transl. By G. Thibaut. Sacred Books of the East. Ed. by M. Muller. Vol. XLVIII, 1904.

25. Rāmānuja. Vedārthasaṃgraha. [Интернет-источник: Ramanuja: Vedarthasamgraha (uni-goettingen.de)] Дата обращения 20-21.02.2022.

26. Schmücker M. Rāmānuja on time Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 233. Proceedings of the 3rd International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Humanities (ICCESSH 2018), P. 49–53.

27. Vassilkov Y.V. Kālavāda (the doctrine of Cyclical Time) in the Mahābhārata and the concept of Heroic Didactics. Composing a Tradition: Concepts, Techniques and Relationships. Proceedings of the First Dubrovnik International Conference on the Sanskrit Epics and Puranas. Ed. by M. Brockington and P. Schreiner. Gen. Ed. R. Katišić. Zagreb. 1999.

Система Orphus

Loading...
Up