The ways and types of calendar festivals description in Ancient Egyptian texts

 
PIIS086919080013480-5-1
DOI10.31857/S086919080013480-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: State Academic University for the Humanities
Address: Moscow, Maronovsky per., 26
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages6-18
Abstract

The article discusses the poetics of the description of the festivals in Ancient Egyptian texts. The author considers four ways of presenting information about the festival: commemorative inscriptions, royal annals, calendar lists, texts of mortuary literature. Many inscriptions on labels and vessels from the Early Dynastic and Old Kingdom periods report on the celebration of the Sed-festival and graphically represent the place of the ritual: the area near the royal residence, probably in the courtyard where the festival pavilion stood.

The texts of the so-called “festival labels” attached to the oil jars, served at least three purposes: description of the specific historical event mentioned in the inscription, indication of the specifics of the oil used during certain festivals, designation of the tomb owner’s desire to participate in these celebrations after death.

The calendar lists describe the festivals in chronological order, from the Inundation Season to the Harvest Season. The names of the festivals are usually followed by the items and number of offerings. Each festival commemorated the myth of the death and resurrection of Osiris. Various festivals are mentioned in the mortuary literature including the Pyramid Texts, the Coffin Texts, the Book of the Dead, the tomb inscriptions. These sources describe the festivals in the context of the Solar and Osirian myths. With the help of the magic spells recited during the feasts, the dead wished to be protected from the evil in the afterlife and be reborn as Re or Osiris. 

 

Abstract (other)


KeywordsAncient Egypt, festivals, calendars, jar labels, Palermo Stone, Pyramid Texts, Book of the Dead.
AcknowledgmentThis work is supported by grant of the Russian Science Foundation (project no. 19-18-00085 “Calendar Festivals of the Ancient Orient: Calendar Ritual and the Role of Temporal Representations in the Traditional Consciousness of the Ancient Peoples”) and performed in Saint-Petersburg University.
Received18.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters32518
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Памятники Древнего Египта сохранили немало сведений о календарных праздниках, отмечавшихся на протяжении всего года. Упоминания о них встречаются в календарных списках, записях храмовых ритуалов, религиозных текстах, царских анналах, административных документах, гимно-поэтических текстах. Изображения и описания праздничных ритуалов содержатся в рельефах, росписях, надписях пирамид, храмов, царских и частных гробниц, стел, саркофагов, папирусов, статуй, остраконах, предметов утвари. Больше всего источников по этой теме дошло от эпохи Нового царства и греко-римского времени.
2 В храмовом пространстве помещались списки праздников, связанных с культом определенного божества, которое почиталось в данном месте. Нередко подобные списки, как и сами праздники, создавались в связи с каким-либо важным событием: например, военной победой царя или определенным астрономическим явлением (восход Сириуса, новолуние и т.д.). Примером служит список праздников храма Амона-Ра в Карнаке, составленный после ряда побед Тутмоса III [Sethe, 1907, S. 740–741]. Поскольку поминальный культ занимал центральное место в египетской религии, большинство надписей с указаниями праздников связаны с памятниками погребального характера. В гробницах, как правило, помещались списки тех праздников, в которых покойный желал принять участие после смерти или те, что считались днями особого поминовения предков. Программы отдельных праздников рассматриваются в различных публикациях, посвященных религии Древнего Египта [Bleeker, 1967; Eaton, 2013; Spalinger, 2018]. Однако принципы фиксации праздников и способы их описания в письменных памятниках до сих пор не становились предметом отдельного исследования.
3

В Египте отмечалось более 60 праздников на протяжении всего календарного года в 365 дней, включавшего три сезона по четыре месяца каждый: Axt («разлив», «половодье»), prt («посев», «выхождение», «всходы»), Smw («жатва», «сухость», «низкий уровень воды»). В течение первого сезона (июль – октябрь) река затопляла поля, оставляя на них плодородный слой ила, необходимый для выращивания зерновых. Написание слова «Axt» включает изображения пруда с лотосами, плаценту, хлеб и солнце. Тем самым выражалось основное значение половодья: вода, покрывавшая всю землю, приносила с собой новую жизнь и являлась условием выращивания злаковых культур и выпечки хлеба – главной пищи египтян.

4

Следующий сезон (ноябрь – февраль) был связан с началом обработки полей, посевом семян, их произрастанием. В составе слова «prt»  встречаются знаки дома, рта, хлеба и солнца. Первые два знака используются также при написании глагола «выходить» (). После спада воды жители долины приступали к вспашке земли, бросали в нее зерна, которые постепенно росли, «выходили» из почвы. 

Number of purchasers: 1, views: 711

Readers community rating: votes 0

1. Emeri W. Archaic Egypt / transl. from English by N.N. Kamenskaya, A.S. Chetverukhin. Saint Petersburg: Neva, Letnii sad, 2001 (in Russian).

2. Allen T. G. The Book of the Dead or Going Forth by Day: Ideas of the Ancient Egyptians concerning the Hereafter as Expressed in their own Terms Terms (Studies in Ancient Oriental Civilization, 37). Chicago: The Unversity of Chicago Press, 1974.

3. Allen J. P. The Ancient Egyptian Pyramid Texts. Translation with an introduction and notes. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2005.

4. Altenmüller H. Feste. Lexicon der Ägyptologie, 1977, Bd. II. Kol. 171–191.

5. Bell B. The oldest records of the Nile floods. Geographical Journal, 1970, vol. 136. Pp. 569–573.

6. Bleeker C. J. Egyptian Festivals: Enactments of Religious Renewal. Leiden: E.J. Brill, 1967.

7. Breasted J.H. (ed.). Medinet Habu. Vol. III. The Calendar, the “Slaughterhouse” аnd Minor Records of Ramses III. Chicago: The University of Chicago Press, 1934 (Oriental Institute Publications, 23).

8. Eaton K. Ancient Egyptian Temple Ritual. Performance, Pattern, and Practice. New York: Routledge, 2013.

9. Gaballa G.A., Kitchen R. The festival of Sokar. Orientalia, 1969, vol. 38. Pp. 1–76.

10. Hanafy D. CG 1305: An Offering Table in the Egyptian Museum with a Short Notation on Festivals. SHEDET (annual peer-reviewed journal issued by the Faculty of Archaeology, Fayoum University), 2016, vol. 3. Pp. 1–11.

11. Helck W. Nilhöhe und Jubiläumsfest. Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde, 1966, Bd. 93. Pp. 74–79.

12. Helck W. Die “Weihinschrift” aus dem Taltempel des Sonnenheiligtums des Konig Neuserre Bei Abu Gurob. Studien zur altägyptischen Kultur, 1977, Bd. 5. Pp. 47–77.

13. Lacau P., Lauer J.P. La Pyramide à Degrés. Tome IV. Inscriptions à l'encre sur les vases. Cairo: Institut Français d'Archéologie Orientale, 1959.

14. Millet N.B. The Narmer Macehead and Related Objects. Journal of the American Research Center in Egypt, 1990, vol. 27. Pp. 53–59.

15. Raffaele F. Qa’a 16 (a). Corpus of Ist Dynasty Ivory and wooden labels. January 3, 2004. [Electronic Resource]. URL: http://www.francescoraffaele.com/egypt/hesyra/labels/xxqaa16.htm (Access: 20.07.2020).

16. Sethe K. Urkunden des 18. Dynastie. Bd. III. Leipzig: J.C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1907.

17. Spalinger A. Feasts and Fights: Essays on Time in Ancient Egypt. Yale: Yale Egyptological Institute, 2018 (Yale Egyptological Studies, 10).

18. Spalinger A. The Private Feast Lists of Ancient Egypt. Wiesbaden: Harrassowitz, 1996.

19. Stager L. E. The firstfruits of civilization. Palestine in the Bronze and Iron Age: Papers in Honour of Olga Tufnell, ed. J. N. Tubb. London: Institute of Archaeology, 1985. Pp. 172–187.

20. Taylor J.H., Strudwick N.C. Mummies: Death and the Afterlife in Ancient Egypt. Treasures from the British Museum. Santa Ana and London: Bowers Museum of Cultural Art, 2005.

21. Viganò L. Rituals at Ebla II, i-giš sag: a purification ritual or anointing of the head? Journal of Near Eastern Studies, 2000, vol. 59 (1). Pp. 13–22.

22. Vymazalova H. Feasts in written evidence from the 5th dynasty royal necropolis of Abusir. Studies in Honour of Anthony J. Spalinger on the Occasion of his 70th Feast of Thoth, eds. R. Landgráfová, J. Mynářová. Prague: Czech Institute of Egyptology, 2016.

23. Wallin P. Celestial cycles. Astronomical concepts of Regeneration in the Ancient Egyptian Coffin Texts. Uppsala: Dept. of Archaeology and Ancient History, 2002 (Uppsala Series in Egyptology, 1).

24. Wilkinson T.A. Royal Annales of Ancient Egypt. The Palermo Stone and its associated fragments. London; New York: Kegan Paul International, 2000.

Система Orphus

Loading...
Up