Anand karaj – sikh wedding.

 
PIIS086919080031128-7-1
DOI10.31696/S086919080031128-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior research assistant
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages197-209
Abstract

The article presents the evolution of the Sikh wedding ritual. Particular attention is paid to the transformation in the urban environment. The article is based on material from a fieldwork in India as observed in December 2016 in Faridabad. Data from the foreign press and blogosphere, Russian and foreign publications on case studies had been also used. Anand karaj retains all the features of the ancient North Indian wedding tradition. At the same time, it carries the consequences of simplifying the ritual and making it cheaper, adopted by both Ram Das and Dayal Das. The modern Sikh wedding has also been influenced by Westernization and reflected in the choice of decorations, outfits and ritual functionality. For almost two centuries, Sikhs have stressed their identity to avoid being lost in the Hinduism, bound by a stream of beliefs and reasoning, including caste organization that has not completely left Sikhism. This also applies to the wedding ritual. Guru Amar Das composed hymn of 40 Anand stanzas in Ramkali metre suitable for recitation during the religious ceremonies. Guru Ram Das composed a hymn of four stanzas of the lavan, which is sung at a wedding. Some phases of the wedding are contrary to the regulations of the Sikh code of conduct Rehat Maryada so lately there have been frequent news that takhts, prohibits wearing lehenga or purchasing invitation cards. October 17, 2023 High priests of the Sikh community banned the installation of Guru Granth during wedding ceremonies held at beaches and resorts. 

KeywordsIndia, Punjab, Anand karaj, sikhism, Nirankari sikhs, sikh wedding ceremony, life-cycle rituals.
Received03.06.2024
Publication date16.06.2024
Number of characters34176
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На протяжении почти двух столетий сикхи стремятся подчеркнуть свою самобытность, чтобы не раствориться в массе индусов, с которыми их связывает поток верований и предрассудков, а также кастовая организация, не ушедшая из сикхской общины окончательно. Их религиозное стремление подчеркнуть свою особенность прослеживается на всех уровнях повседневной жизни: их религии, борьбе за особые внешние отличия сикха, введении сикхского морального кодекса Рехат Марьяда, борьбе за отдельный штат, родной язык, ритуалы – все отражает стремление сикхов к обособлению от мусульман, индуистов и т.д. Канадским инженером Пал Сингх Пуревалом был разработан отдельный сикхский солнечный календарь Нанакшахи, который отличался от североиндийского лунно-солнечного календаря Викрам самват [Котин, 2023, с. 409].
2 Влияние мистического ислама (суфизма), индуизма и народных религий дополняется современными западными кросскультурными тенденциями (естественно, современное общество заставляет активно осваивать некоторые западные модели социально-культурного поведения, иногда даже неосознанно), которые имеют место в жизни сикха. Однако, проведя параллели с индуизмом, можно заметить схожие практики в ритуально-церемониальном аспекте сикхизма. Место жреца-пурохита в сикхизме занимает чтец священного писания-грантхи, вместо жертв люди приносят свои молитвы единому не имеющему форму и бессмертному богу, святым гуру и чтут не огонь, а священное писание «Ади Грантх» («Гуру Грантх»). В свадебной традиции обряд обхода жертвенного огня паринаяна заменяет четырехкратный обход вокруг священной книги сикхов «Гуру Грантх». Споры о выборе священного объекта для ритуального обхода продолжались в течение долгого времени. Традиционалисты, санатан-хал(ь)са, считали, что сикхская община должна входить в большое индуистское сообщество, и выступали за индуистскую традицию, в то время как радикальные реформаторы, представленные движением тат-хал(ь)са (Истинная хальса) провозглашали конкретно сикхский церемониал (рис. 1).
3 Реформаторское движение ниранкари в середине XIX в. сделало практику церемонии ананда важной частью своей доктрины. Основатель движения ниранкари, Даял Дас (1783–1855), возродил свадебный ритуал в присутствии «Гуру Грантх» Сахиба и чтения лавана. Его собственный брак состоялся в соответствии с сикхскими обрядами в 1808 г., тогда как его сын Дарбар Сингх провел свадебную церемонию, обойдя священное писание во время чтения брачных гимнов 13 марта 1855 г., как это практикуется сикхами сегодня. Сикхи-ниранкари утверждают, что они придерживаются истинного пути пантха, возвращаются к исконно сикхской традиции [Бочковская, 2015]. Они отрекаются от влияния индуизма: от приданого, от кастовых различий, от назначения благоприятной даты свадьбы, – а значит и от помощи астрологов. Единственным табуированным временем для проведения свадьбы является сезон муссонов [Grewal, 1998, p. 28–60].

Number of purchasers: 0, views: 22

Readers community rating: votes 0

1. Albedil M.F., Dubyanskiy A.M. Dictionary of Hinduism, Jainism and Sikhism. Moscow: Respublika, 1996 (in Russian).

2. Androsov V.P. Chakra. Great Russian Encyclopedia. T. 34. Moscow: The Great Russian Encyclopedia, 2017 (in Russian).

3. [Belskiy A.G., Furman D.Y. Sikhs and Hindus: Religion, Politics and Terrorism. Moscow: Nauka, 1992 (in Russian).

4. Bochkovskaya A.V. True and False Nirankaris. Bulletin of Moscow University. Seria 13. Vostokovedeniye. 2015. No. 1. Pp. 30–46 (in Russian).

5. Kotin I.Y., Lemeshkina K. V. «Barakhmakh» Nanaka and the discussion of the reform of Sikh calendar. The Middle East and its neighbors: a collection of articles for the 70th anniversary of the professor Nikolay N. Dyakov. Ed. A.S. Matveyev; Saint Petersburg: Art-Express, 2023. Pp. 408–419 (in Russian).

6. Kotin I.Y. To be British, to be Asian – dilemma of the British Asians in the poetry of Daldzhita Nagra. Vestnik of St. Petersburg State University. Seria 13. Asian and African Studies. 2016. No. 4. Pp. 62–71 (in Russian).

7. Uspenskaya Y.N., Kotin I.Yu. Sikhism. Saint Petersburg: Azbuka-klassika, Peterburgskoye vostokovedeniye, 2007 (in Russian).

8. Dhanda M. Casteism amongst Punjabis in Britain. Economic and Political Weekly. 2017. Vol. 52.3. Pp. 62–65.

9. Fenech L.E., McLeod W.H. Historical Dictionary of Sikhism. Littlefield: Rowman & Littlefield, 2014.

10. Grewal J.S. The Sikhs of the Punjab. Cambridge: Cambridge University Press. 1998.

11. Guru Granth Sahib. Singh Sahib Sant Singh Khalsa, MD, 2000.

12. Kalsi, Sewa Singh. The Evolution of a Sikh Community in Britain: Religious and Social Change Among the Sikhs of Leeds and Bradford. Community Religions Project Department of Theology and Religious Studies, University of Leeds, 1992.

13. Macdonell A.A. Vedic Mythology. Delhi: Banarsidass, 1981.

14. Oberoy H. The Construction of religious boundaries: Culture, Identity, and Diversity in the Sikh Tradition. Chicago: University of Chicago Press, 1994.

15. Singh B. Anand Karaj ceremony and the institution of marriage in Sikhism. Akal Journal of Spiritualism. 2001. Vol. 1.1. Pp. 29–32.

16. Singh H. Encyclopaedia of Sikhism. Vol. 1: A–D. Patiala: Punjabi University, 1995.

17. Singh P. Anand Karaj. Sikh Marriage Ceremony. Prepared for those who take part in the congregation of a “Sikh Marriage Ceremony”. New Zealand, 1959. https://www.discoversikhism.com/sikh_library/english/anand_karaj.html (дата посещения 01.02.2024)

18. The Constitution of India, Section 3(1), Dowry Prohibition Act, 1961; 2022 https://www.indiacode.nic.in/bitstream/123456789/5556/1/dowry_prohibition.pdf (дата посещения 20.05.2024)

19. Anand Marriage Act. New Delhi Government of India, 2012. https://prsindia.org/files/bills_acts/bills_parliament/2012/Anand_Marriage_ (Amendment)_Bill,_2012.pdf (дата посещения 20.05.2024)

20. Anand Marriage Act. New Delhi: Government of India, 1909. https://www.indiacode.nic.in/handle/123456789/2347?view_type=browse (дата посещения 20.05.2024)

21. The Constitution of India, May, 2022 https://legislative.gov.in/constitution-of-india/ (дата посещения 01.02.2024)

Fig. 1. Sikh Groom and bride (photo by the author) (рис_1.jpeg, 1,944 Kb) [Download]

Fig. 2. Groom and small sardar (photo by the author) (рис._2.jpeg, 1,795 Kb) [Download]

Fig. 3. The bride, surrounded by her relatives (photo by the author) (рис.3.jpeg, 1,565 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up