Evolution and prospects of the Central Asian policy of the Republic of Korea

 
PIIS086919080025931-1-1
DOI10.31857/S086919080025931-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Reseacher, Expert
Affiliation: Institute of China and Contemporary Asia of the RAS, Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages127-139
Abstract

 

The article is devoted to the specifics of the policies of the Republic of Korea (ROK) towards Central Asia (CA). South Korean administrations viewed the region as part of a larger regional strategy, whether tied to Asia under Lee Myung-bak or Russia under Park Geun-ha and Moon Jae-in. The difficulties with the realisaion of the Russian vector of Moon Jae-in’s New Northern Policy (NSP) led to designing the Central Asian countries as key partners of the ROK’s NSP.

Under the Russian-Western confrontation and traditionally tense relations between the conservative South Korean administrations and the DPRK, the relevance of the Eurasian vector has decreased for the ROK. However, the curtailment of continental rhetoric and the shift in the priorities of South Korean diplomacy to the Indo-Pacific region will not greatly affect the practical cooperation between the ROK and the Central Asian countries. A prolonged crisis in Russian-American relations may lead to the fact that the ROK will begin to build its Central Asian course in connection to the South Asian direction of its Indo-Pacific strategy. The ROK will try to refrain from joining an anti-Chinese or anti-Russian course in CA. However, the split of the world into two groups and the growing polarization may make it much more difficult for Seoul to balance and pursue a policy independent from the United States in Central Asia.

KeywordsThe Republic of Korea, Central Asia, Eurasia, Eurasian Initiative, New Northern Policy
Received17.08.2023
Publication date29.08.2023
Number of characters30031
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В марте 2022 г. новым президентом РК был избран кандидат от консервативной партии Юн Сокёль. Новая администрация во главу своей внешней политики поставила укрепление военного союза с США, интенсифицировала связи с НАТО и его членами, а в декабре 2022 г. опубликовала собственную Индо-Тихоокеанскую стратегию (ИТС).
2

В условиях конфронтации России и коллективного Запада, усилившейся после начала Москвой специальной военной операции на Украине, растущей конкуренции Китая и США в Азии и изменения внешнеполитических приоритетов Сеула при президенте Юн Сокёле особый интерес вызывают перспективы политики Южной Кореи в Центральной Азии (ЦА), которая являлась одним из ключевых направлений Новой северной политики предыдущего президента РК Мун Чжэина. В данной статье рассматривается эволюция стратегий РК в отношении ЦА, а также оцениваются перспективы центрально-азиатской политики РК с учётом геополитических и региональных факторов, а также переориентации внешней политики Сеула в Индо-Тихоокеанский регион.

3

СТАНОВЛЕНИЕ ПОЛИТИКИ РК В ОТНОШЕНИИ ЦА

4 Основу для развития связей Южной Кореи со странами ЦА заложила «северная политика» Ро Дэу (1988–1993), благодаря которой были установлены дипломатические отношения с коммунистическими странами, в частности с Китаем и СССР. В 1992 г. РК быстро установила дипотношения с новыми независимыми государствами, образовавшимися в ЦА после распада СССР в 1991 г. Южнокорейский бизнес в 1990-е гг. активно выходил на рынки Узбекистана и Казахстана, создавая экономическое присутствие РК в регионе [Dadabaev, 2019]. В частности, в 1993 г. южнокорейская корпорация Daewoo и узбекская государственная компания «Узавтосаноат» создали совместное предприятие «Уз-Дэу-авто» для сборочного производства легковых автомобилей, в 1996 г. автомобильный завод, проектная производственная мощность которого составляла 200 тысяч единиц в год, был открыт. Суммарный объём инвестиций южнокорейских компаний в экономику Узбекистана в 1996–1999 гг. превысил $1 млрд [Чон, 2011, с. 10].
5 В начале 2000-х активизация южнокорейской дипломатии на центральноазиатском направлении была обусловлена потребностью растущей южнокорейской экономики в дополнительных источниках энергоресурсов и, соответственно, интересом РК к минерально-сырьевому комплексу стран региона [Fumagalli, 2012]. Важным фактором для налаживания и укрепления сотрудничества РК со странами ЦА, в частности Узбекистаном и Казахстаном, являлась и остаётся корейская диаспора, глубоко интегрированная в общество центральноазиатских государств. В настоящее время в Узбекистане проживает порядка 180 000 человек этнических корейцев, в Казахстане – более 100 000 человек, в Кыргызстане – порядка 17 000 человек, в Туркменистане и Таджикистане – около 2 500 и 700 человек соответственно.
6 В 2004 г. президент РК Но Мухён посетил с государственным визитом Казахстан (первый визит президента РК в Казахстан), а в 2005 г. – Узбекистан. В 2007 г. была принята первая всеобъемлющая государственная стратегия входа РК в ЦА и был проведен первый Форум РК – Центральная Азия на уровне заместителей министров иностранных дел с участием представителей бизнеса и научных кругов.

Number of purchasers: 0, views: 183

Readers community rating: votes 0

1. Bulanakova M.A. Eurasian Vector of Foreign Policy of The Republic of Korea: The Factor of Central Asia. Eurasian Integration: Economics, Law, Politics. 2020. No. 4. Pp. 70–87 (in Russian).

2. Number of Labor Migrants Working in South Korea Announced in Uzbekistan. Darakchi.uz. 29.12.2021 (in Russian). https://darakchi.uz/ru/135372?ysclid=lfidrwdqmt102664094 (accessed: 23.03.2023).

3. Gavrilyuk A., Kornev T., Korolev N. Samsung Goes to a Parallel World. Kommersant. 01.07.2022 (in Russian). https://www. kommersant.ru/doc/5436878 (accessed: 17.01.2023).

4. Deputies Proposed to Achieve Simplification of Obtaining Labor Visas to South Korea. Kursiv. 31.03.2021 (in Russian). https://kz.kursiv.media/2021-03-31/dobitsya-uproscheniya-polucheniya-trudovykh-viz-v-yuzhnuyu-koreyu/ (accessed: 23.03.2023).

5. Emelyanova E. In 2021 Kazakhstan Imported Goods Worth $41.1 Billion. Kapital. Centr delovoj informacii. 21.02.2022 (in Russian). https://kapital.kz/economic/103101/za-2021-god-kazakhstan-importiroval-tovary-na-41-1- mlrd.html (accessed: 23.03.2023).

6. Zakharova L., Asmolov K. Eurasian Initiative by the President of the Republic of Korea Park Geun-Hye. Far Eastern Studies. 2015. No. 1. Pp. 60–70 (in Russian).

7. Tokayev’s State Visit to South Korea. Habar 24. 17.08.2021 (in Russian). https://24.kz/ru/news/top-news/item/493280-kak-proshel-gosudarstvennyj-vizit-tokaeva-v-yuzhnuyu-koreyu (accessed: 23.03.2023).

8. Countries That Invest the Most in the Economy of the Republic of Kazakhstan. Kapital. Centr delovoj informacii. 30.12.2022 (in Russian). https://kapital.kz/economic/111778/kakiye-strany-bol-she-vsego-investiruyut-v-ekonomiku-rk.html (accessed: 23.03.2023).

9. Kim En Un. The Realities of the Multi-Vector Foreign Policy of The Republic of Korea. The Current Problems of the Korean Peninsula. Moscow: IFES RAS, 2021. Pp. 56–65 (in Russian).

10. Kiryanov O. Uzbekistan and South Korea will Deepen their Cooperation in the Gas Industry. RG.ru. 17.06.2014 (in Russian). https://rg.ru/2014/06/17/svyazi-site-anons.html (accessed: 23.03.2023).

11. Korea will Increase Financing of the Tajik Economy. Sputnik Tajikistan. 19.10.2021 (in Russian). https://tj.sputniknews.ru/20211019/ korea-finansirovanie-ekonomika-tajikistan-1042970044.html (accessed: 17.01.2023).

12. Kyrgyzstan and KOICA Implement 10 Joint Projects Worth $48 Million. Economist. 07.10.2022 (in Russian). https://economist. kg/novosti/2022/10/07/kyrgyzstan-i-koica-naschityvajut-10-sovmestnyh-proektov-na-48-mln/ (accessed: 23.03.2023).

13. Lukin A.L., Korotich S.A. Eurasian Initiative after Park Geun-Hye: Evolution, Contemporary State and Prospects. Oriental Institute Journal. 2016. No. 4 (32). Pp. 102–112 (in Russian).

14. Eom Gu Ho. The “New Northern Policy” Strategy and its Constraints. Vestnik of Saint Petersburg University. International Relations. 2020. Vol. 13. No. 3. Pp. 354–373 (In Russian).

15. Actual Directions for the Development of Turkmen-Korean Cooperation Determined. Turkmenistan segodnja. 29.11.2022 (in Russian). https://tdh.gov.tm/ru/post/33789/opredeleny-aktualnye-napravleniya-razvitiyaturkmeno-korejskogo-vzaimodejstviya (accessed: 23.03.2023).

16. The Main Partners of the Foreign Trade Strategy of Turkmenistan. SNG Today. 14.08.2017 (in Russian). https://sng.today/ashkhabad/3957-osnovnye-partnery-vneshnetorgovoy-strategii-turkmenistana.html?ysclid=lfea8nwquk748723313 (accessed: 23.03.2023).

17. Rasulov E.R. The 25th Anniversary of the Establishment of Diplomatic Relations between the Countries of Central Asia and The Republic of Korea. Korea Before New Challenges. Moscow: IFES RAS , 2017. Pp. 289–301 (in Russian).

18. US Notifies Central Asia of Expectations Regarding Compliance with Sanctions Against Russia. TASS. 29.09.2022 (in Russian). https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/15902935 (accessed: 17.01.2023).

19. Turkmenistan to Build an Isobutane Production Unit at the Polymer Plant in Kiyanly. Neftegaz. ru. 26.05.2020 (in Russian). https://neftegaz.ru/news/Gazohimija/550874-turkmenistan-postroit-proizvodstvennyy-blokizobutana-na-polimernom-zavode-v-kiyanly/ (accessed: 14.06.2023).

20. Uzbekistan and Korea Concluded Contracts Worth Almost $9 Billion. Sputnik Uzbekistan. 22.11.2017 (in Russian). https://uz.sputniknews. ru/20171122/Mirzieev-korea-vizit-6895723.html (accessed: 23.03.2023).

21. Uzbekistan and South Korea Signed Contracts for $5 Billion. UZ Daily. 22.09.2012 (in Russian). https://www.uzdaily.uz/ru/post/12701 (accessed: 23.03.2023).

22. Fedorovsky A.N. The Results of the Visit of the President of the Republic of Korea Moon Jae-in to the Countries of Central Asia. IMEMO. 21.04.2019 (in Russian). https://www.imemo. ru/news/events/text/k-itogam-vizita-prezidenta-respubliki-koreya-mun-chzhe-ina-v-strani-tsentralynoyazii?ret=640 (accessed: 17.01.2023).

23. Chong De Wan. Economic Cooperation between Korea and Uzbekistan: Trends and Prospects. Iqtisodiyot va moliya – Ekonomika i finansy (= Economy and Finances). 2011. No. 10. Pp. 9–16 (In Russian).

24. Albert E. China Leans into RCEP Conclusion as Win. The Diplomat. 19.11.2020. https://thediplomat. com/2020/11/china-leans-into-rcep-conclusion-as-win/ (accessed: 17.01.2023).

25. China is Catching up with Russia in Becoming the M ain Supplier. How Uzbekistan’s Foreign Trade has Changed in 2022. Investment Promotion Agency under the Ministry of Investments and Foreign Trade of the Republic of Uzbekistan. 24.01.2023. http://invest.gov.uz/mediacenter/news/china-is-catching-up-with-russiain-becoming-the-main-supplier-how-uzbekistan-s-foreign-trade-has-changed-in-2022/ (accessed: 23.03.2023).

26. Cho Hyundong, First Vice Minister of Foreign Affairs, Meets with Kazakhstan Deputy Foreign Minister Tursunov. Ministry of Foreign Affairs. Republic of Korea. 03.06.2022. https://www.mofa.go.kr/eng/ brd/m_5676/view.do?seq=322050&page=1 (accessed: 17.01.2023).

27. Dadabaev Т. Chinese, Japanese, and Korean Inroads into Central Asia: Comparative Analysis of the Economic Cooperation Roadmaps for Uzbekistan. East-West Center. 2019. Pp. 1–8. https://www.jstor.org/ stable/resrep21109.3 (accessed: 17.01.2023).

28. Eom Gu Ho. Impact of the Ukrainian War on South Korea’s Diplomacy in Central Asia. Journal of Eurasian Studies. Vol. 13. No. 2. Pp. 172–179. Eurasia Initiative. 2013. https://overseas.mofa.go.kr/cntnts Down.do?path=br-pt&physic=0707_eurasia_bro_br-pt.pdf&real=0707 _eurasia _bro_br-pt.pdf (accessed: 17.01.2023).

29. Foreign Minister Park Proposes Further Cooperation with 5 Central Asian Countries. KBS World. 26.10.2022. https://world.kbs.co.kr/service/news_ view.htm?lang=e&Seq_Code=173328 (accessed: 17.01.2023).

30. Fumagalli M. South Korea’s Engagement in Central Asia from the End of the Cold War to the “New Asia Initiative”. The Journal of Northeast Asian History. 2012. Vol. 9. No. 2. P. 69–97.

31. Kim Deok-hyun. S. Korea to Focus on Promoting Economic Cooperation with Russia, Mongolia. Yonhap News Agency. 15.01.2020. https://en.yna.co.kr/view/AEN20200120001100320 (accessed: 17.01.2023).

32. Korea Customs Service. https://unipass.customs.go.kr/ets/index_eng.do (accessed: 23.03.2023).

33. Lee Jae-Young. Korea’s Eurasia Initiative and the Development of Russia’s Far East and Siberia. The Political Economy of Pacific Russia. Regional Developments in East Asia. Ed. J. Huang, A. Korolev. London: Palgrave Macmillan, 2017. Pp. 103–125.

34. Lee Jae-Young. The New Northern Policy and Korean-Russian Cooperation. Valdai Papers. 2017. October. No. 76. Rakhimov M. Uzbekistan and South Korea relations in the Con tests of Transregional and Global Perspectives. Journal of Eurasian Studies. 2022. Vol. 13. No. 2. Pp. 200–211.

35. S. Korea to Actively Pursue New Northern Policy. KBS World. 20.01.2020. https://world.kbs.co.kr/ service/news_view.htm?lang=e&Seq_Code=150764 (accessed: 17.01.2023).

36. Yi Wonju. (LEAD) S. Korea, 5 Central Asian Nations Discuss Cooperation in Busan Forum. Yonhap News Agency. 25.10.2022. https://en.yna.co.kr/view/AEN20221025004051325 (accessed: 17.01.2023).

Система Orphus

Loading...
Up