Ancient Egyptian Painted Textile from the collection of R. de Rustafjaell

 
PIIS086919080023083-8-1
DOI10.31857/S086919080023083-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Associate
Affiliation: The Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Moscow, Moscow, Russia
Occupation: Artist-Restorer
Affiliation: The State Research Institute for Restoration (GOSNIIR), Moscow, Russia
Address: Russian Federation
Affiliation: Centre for Egyptian Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Accosiate Professor
Affiliation: Moscow State Lomonosov University
Address: Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages228-241
Abstract

The paper represents the first detailed publication of the Ancient Egyptian painted textile of the New Kingdom from the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow (I,1а 6113). Formerly it belonged to the R. de Rustafjaell Collection. The purpose of the paper is to introduce a museum object, which was previously known only from a brief description and an early 20th-century black-and-white photograph, into scholarly discourse. The textile belongs to a group of painted cloths (about 30 in total) of the late 18th and early 19th Dynasty (14–13 centuries B.C.). They all have scenes of worship of the goddess Hathor. These cloths were brought as votive offerings to Hathor into her shrine in Deir el-Bahri. On the Pushkin Museum textile, the goddess is depicted as a sacred cow. Seven donators face her: three men and four women. These persons were most likely the members of a single family (parents and their children). Technological analysis shows that the painted textiles from Deir el-Bahri were both of professional and domestic production. The rather low quality of the threads as well as poor workmanship (the tension of the warp and weft threads was poorly regulated, the end of the right edge was not even, the density of the cloth was not uniform, there were other weaving errors as well) suggest that the manufacture of the Pushkin Museum textile was not the work of a professional weaver. The painting, on the other hand, was obviously done in a workshop by professional artists.

KeywordsAncient Egypt, votive textile, Deir el-Bahri, Hathor, the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow, textile techniques
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant no. РНФ 19-18-00369-П (“The Classical Orient: culture, worldview, the tradition of studying in Russia (based on materials from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts and archival sources)”) of the Russian Science Foundation.
Received27.01.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters31228
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Данная статья завершает публикацию памятников из коллекции Роберта де Рустафьелля, хранящихся в ГМИИ им. А.С. Пушкина. В 1913 г. в Лондоне на аукционе Сотби, Уилкинсона и Ходжа для Музея изящных искусств в Москве (ныне ГМИИ) были приобретены три памятника: додинастический глиняный саркофаг с мумией ГМИИ I, 1а 6122 [Анохина, Малых, Потрахов, Медникова, 2020; Анохина, Малых, Медникова, Орфинская, 2020], глиняный жертвенник эпохи Среднего царства ГМИИ I, 1а 6114 [Анохина, Малых, 2021] и расписная ткань эпохи Нового царства ГМИИ I, 1а 6113 (рис. 1).
2 В каталоге распродажи коллекции Р. де Рустафьелля 1913 г. сказано, что ткань, купленная Музеем, была найдена вместе с другими расписными тканями «в перемещенном верхнем слое на месте храма Хатхор в Фивах» – «in a mound of débris on the site of the Temple of Hathor at Thebes» [Rustaffjaell, 1913, p. 50–51]. Несомненно, имеется в виду святилище в Дейр эль-Бахри (Фивы, Западный берег Нила) эпохи XVIII династии. Там, на месте древнего храма Ментухотепа II (XI династия, XXI–XX вв. до н.э.) экспедиция под руководством Э. Навилля в сезоны 1905–1906 и 1906–1907 гг. обнаружила небольшие, как правило, прямоугольные, куски ткани с изображением поклонения богине Хатхор [Naville, 1913, p. 15; Pinch, 1993, p. 114].
3 В коллекции Р. де Рустафьелля находилось не менее семи расписных тканей из Дейр эль-Бахри [Rustaffjaell, 1913, p. 50–52]. Скорее всего, они были куплены у местных жителей или даже рабочих экспедиции Э. Навилля [Naville, 1913, p. 15; Pinch, 1993, p. 115]. Время покупки – лето 1905 г. [Rustafjaell, 1906, p. 242; 1915, p. 27]. Всего же расписных тканей из Дейр эль-Бахри со сценами поклонения Хатхор известно около 30. Помимо ГМИИ, они хранятся в Государственном Эрмитаже1, Египетском музее Каира, Британском музее2, Египетском музее Берлина, Королевском музее Онтарио3, Музее Метрополитен4, Музее изобразительных искусств Бостона, а также в частных коллекциях5 [Holder, 1993, p. 3–72; Pinch, 1993, p. 103–112; D’Auria, 1996]. Стилистически к тканям примыкают пять туник, также найденных в Дейр эль-Бахри и изображающих поклонение богине Хатхор (см. там же). 1. См.: [Матье, 1947, илл. 45]. Эта ткань попала в Государственный Эрмитаж задолго до официальных раскопок Э. Навилля.

2. >>>> ; >>>> ; >>>> (accessed: 14.11.2022).

3. >>>> ; >>>> ; >>>> ; >>>> ; >>>> ; >>>> (accessed: 14.11.2022).

4. >>>> ; >>>> ; >>>> (accessed: 14.11.2022).

5. >>>> (accessed: 14.11.2022).
4 Ткани с изображением Хатхор представляют собой отдельный тип вотивных приношений. В Древнем Египте вотивы посвящались богам как личные дары, чтобы умилостивить божество или получить от него какую-то помощь [Pinch, Waraksa, 2009]6. Ткани изготавливали в относительно небольшой временной промежуток: вторая половина XVIII – начало XIX династии (XIV–XIII вв. до н.э.). Как было отмечено, они происходят из святилища в Дейр эль-Бахри, построенного при царице Хатшепсут или Тутмосе III [Holder, 1993, p. 1–2; Pinch, 1993, p. 112–115; Dolińska, 2007]. Культу Хатхор в Дейр эль-Бахри отводилось особое место еще в эпоху Среднего царства, как показывают памятники храмового комплекса царя Ментухотепа II. Традиция почитания богини сохранилась там и в последующие эпохи. Хатхор – одна из самых любимых и важных богинь древних египтян. Она была связана с идеями рождения и посмертного возрождения, а также плодородия в целом; она считалась небесной богиней, покровительницей любви и красоты, музыки и танца, защитницей на том и этом свете; ее культ был тесно связан с царским [Vischak, 2001; Томашевич, 2006; 2010]. В эпоху Древнего царства знатные женщины чаще всего именуются ее жрицами [Томашевич, 2018]. В погребениях и на территориях храмов, святилищ находят многочисленные предметы, связанные с культом Хатхор: женские статуэтки, музыкальные инструменты и украшения с символикой богини, фигурки коровы – ее священного животного (см. ниже), изображения божеств ее «свиты»: Бэса и Таурет и т.д. [Pinch, 1993; Томашевич, Анохина, 2020; Анохина, Малых, Смоленкова, Томашевич, 2022]. 6. О практике обета (лат. ex voto – по обету) в Древнем Египте практически ничего не известно [Pinch, Waraksa, 2009, p. 2].

Number of purchasers: 2, views: 321

Readers community rating: votes 0

1. Anokhina E.A., Malykh S.E., Mednikova M.B., Orfinskaya O.V. A Clay Coffin with a Mummy in the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow. Comprehensive study experience. Moscow: Izdatel’stvo Russkoj hristianskoj gumanitarnoj akademii, 2020 (in Russian).

2. Anokhina E.A., Malykh S.E., Potrakhov N.N., Mednikova M.B. Comprehensive Interdisciplinary Research of the Clay Coffin with a Mummy from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Kratkiye soobshcheniya Instituta arkheologii. 2020. Vol. 259. Pp. 411–424 (in Russian).

3. Anokhina E.A., Malykh S.E. “Soul house” from the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow. Journal of Ancient History. 2021. Vol. 81(4). Pp. 960–980 (in Russian).

4. Anokhina E.A., Malykh S.E., Smolenkova V.V., Tomaschevich O.V. Two Clay Female Figurines in the Pushkin State Museum of Fine Arts (Moscow). Vostok (Oriens). 2022. No. 3. Pp. 245–263 (in Russian).

5. Matthieu M.E. History of Ancient Oriental Art. Vol. 1. Ancient Egypt. No. 3. Leningrad: Gos. Ermitazh, 1947 (in Russian).

6. Orfinskaya O.V. Forming threads in Egyptian textile industry. Egypt and Neighbouring Countries. 2020. Vol. 2. Pp. 60–76 (in Russian).

7. Orfinskaya O.V. Textile technologies of Egypt: fabrics’ structure. Egypt and Neighbouring Countries. 2021. Vol. 3. Pp. 37–65 (in Russian).

8. Orfinskaya O.V, Tolmacheva E.G. Ancient Textiles from the Tomb of Thay (TT 23): Considerations on Elaborating of Approaches and Preliminary Results of Studies. Egypt and Neighbouring Countries. 2016. Vol. 4. Pp. 64–110 (in Russian).

9. Tomashevich O.V. Ancient Egyptian Joy: Turquoise. St.Petersburg Egyptological Readings 2005. Papers of the Conference. A.O. Bolshakov (ed.). St. Petersburg: Izdatel’stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, 2006. Pp. 173–188 (in Russian).

10. Tomashevich O.V. Ritual zSS wAD in Honor of the Goddess Hathor in the Old Kingdom. Orient, Europe, America in Antiquity. S.Yu. Saprykin, I.A. Ladynin (eds.). Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo Universiteta, 2010. Pp. 86–94 (in Russian).

11. Tomashevich O.V. On the Titles of Priest Khafraankh’s Wife, or The Priestesses of Hathor and Neith in the Time of the Great Pyramids. Aegyptiaca Rossica. 2018. Vol. 6. Pp. 279–300 (in Russian).

12. Tomashevich O.V., Anokhina E.A. Egyptian Truncated Female Figurines in the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow. Vostok (Oriens). 2020. No. 3. Pp. 193–210 (in Russian).

13. Backhouse J. ‘Scènes de Gynécées’. Figured Ostraca from New Kingdom Egypt: Iconography and Intent. Oxford: Archaeopress, 2020.

14. Barber E.J.W. Prehistoric Textiles: The Development of Cloth in the Neolithic and Bronze Ages with a Special Reference to the Aegean. Princeton: Princeton University Press, 1991.

15. D’Auria S. Three Painted Textiles in the Collection of the Boston Athenaeum. Studies in Honor of William Kelly Simpson. P. Der Manuelian (ed.). Boston: Museum of Fine Arts, 1996. Pp. 169–176.

16. Dolińska M. Temples at Deir el-Bahari in the New Kingdom. 6. Ägyptologische Tempeltagung, Funktion und Gebrauch altägyptischer Tempelräume. Leiden, 4. – 7. September 2002. B. Haring, A. Klug (Hrsg.). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2007. Pp. 67–82.

17. Fischer H.G. Bat. Lexikon der Ägyptologie. Band I. W. Helck, E. Otto (Hrsg.). Wiesbaden: Otto Harrassowitz-Verlag, 1975. Sp. 630–632.

18. Gleba M., Griffiths D. Textile remains from a Middle Bronze Age burial in Sidon. Archaeology and history in the Lebanon. 2011. Vol. 34–35. Pp. 1–12.

19. Gleba M., Harris S. The first plant bast fibre technology: identifying splicing in archaeological textiles. Archaeological and anthropological sciences. 2019. Vol. 11(5). Pp. 2329–2346.

20. Granger-Taylor H. Evidence for linen yarn preparation in Ancient Egypt: the hanks and fibre strips and the balls of prepared rove from Lahun in the Petrie Museum of Egyptian Archaeology, University College London (UC 7421, 7509 and 7510). Lahun studies. S. Quirke (ed.). Reigate: Rubicon Press, 1998. Pp. 102–111.

21. Holder T.L. Eighteenth Dynasty Painted Votive Textiles from Deir el-Bahri, Egypt. Diss. Toronto: University of Toronto, 1993.

22. Kemp B., Vogelsang-Eastwood G. The Ancient Textile Industry at Amarna. London: Egypt Exploration Society, 2001.

23. Leveque M.A. Technical Analysis of Three Painted Textiles in the Collection of the Boston Athenaeum. Studies in Honor of William Kelly Simpson. Peter Der Manuelian (ed.). Boston: Museum of Fine Arts, 1996. Рр. 177–178.

24. Lucas A. Ancient Egyptian Materials and Industries. London: Edward Arnold, 1962.

25. Naville E. The Temple of Deir el Bahari. Pt. IV. London: Egypt Exploration Fund, 1901.

26. Naville E. The XIth Dynasty Temple at Deir ei-Bahari. Vol. I. London: Egypt Exploration Fund, 1907.

27. Naville E. The XIth Dynasty Temple at Deir el-Bahari. Vol. III. London: Egypt Exploration Fund, 1913.

28. Parlasca K. Mumienporträts und verwandte Denkmäler. Wiesbaden: Steiner, 1966.

29. Pinch G. Votive Offerings to Hathor. Oxford: Griffith Institute, 1993.

30. Pinch G., Waraksa E. Votive Practices. UCLA Encyclopedia of Egyptology, J. Dieleman, W. Wendrich (eds.). Los Angeles: University of California, 2009.

31. Pischikova E. ‘Cow Statues’ in Private Tombs of Dynasty 26. Servant of Mut: Studies in Honor of Richard A. Fazzini. S.H. D’Auria (ed.). Leiden: Brill, 2008. Pp. 190–197.

32. Pritchard F. Clothing culture: dress in Egypt in the first millennium AD. Clothing from Egypt in the collection of the Whitworth Art Gallery. Manchester: Whitworth Art Gallery, 2006.

33. Rast-Eicher D. Fibres. Microscopy of archaeological textiles and furs. Budapest: Archaeolingua Alapítvány, 2016.

34. Roth H.L. Ancient Egyptian and Greek looms. Halifax: Bankfield Museum, 1913.

35. Rustafjaell de R. The Earliest Known Paintings on Cloth. The Connoisseur. 1906. Vol. 14, No. 56. Pp. 239–242.

36. Rustafjaell R. de. Catalogue of the remaining part of the valuable collection of Egyptian antiquities formed by Robert de Rustafjaell, esq. Sotheby, Wilkinson & Hodge, 20–24 Jan. 1913. London: J. Davy and Sons, 1913.

37. Rustafjaell R. de. Photographs of an Egyptian Collection Illustrated in 37 Plates. New York: Egyptian Art Gallery, 1915.

38. Vischak D. Hathor. The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt. Vol. II. D.B. Redford (ed.). Oxford: Oxford University Press, 2001. Pp. 82–85.

39. Wild J.P., Wild F. Qasr Ibrim: new perspectives on the changing textile cultures of Lower Nubia. Egypt in the first millennium AD. Perspectives from new fieldwork. E.R. O’Connell (ed.). Leuven, Paris, Walpole: Peeters, 2014. Pp. 71–80.

Fig. 1. Painted textile, the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow I,1а 6113 (рис._1.JpG, 225 Kb) [Download]

Fig. 2. Technological features of the textile, the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow I,1а 6113 (рис._2.tif, 8,508 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up