A Letter of the Mamluk Sultan Concerning Trade Contacts with Yemen

 
PIIS086919080020709-6-1
DOI10.31857/S086919080020709-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Affiliation: Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages241-254
Abstract

Yemen, as a center of international maritime trade, was one of the most important strongholds of the Egypt in their commercial dealings with India and China during the Ayyubid and Mamluk eras. In the first third of the 15th century the relations between the Mamluk sultanate and the Rasulid state of Yemen began to tense. An attempt to resolve the conflict and to create favorable conditions for the trade on the Red Sea was made by the Mamluk Sultan al-Ẓāhir Ṭaṭar, who ruled for some month in 1421. 

Al-Ẓāhir Ṭaṭar expressed his desire to improve the relations with Yemen and to ensure the safety of traders in the Red Sea in a letter to al-Nāṣir Aḥmad (1401–1424), the sultan of Yemen. The text of the letter was compiled by a mamluk bureaucrat and a prominent litterateur Ibn Ḥijjah al-Ḥamawī (1366–1434) and included in his “Qahwat al-inshā▒”, a collection of diplomatic correspondence, published by R.Veselẏ5. Another version of this letter is preserved in an anonymous collection of Mamluk chancery documents (MS Arabe 4440 BnF, Paris), studied by F. Bauden and M. Dekkiche. The third version of the same letter was discovered in Ibn al-Damāmīnī’s “Shams al-maghrib fī al-murqiṣ wa-l-muṭrib” (MS Sprenger 1223, Staatsbibliothek, Berlin).  

The article starts out with a short history of Ṭaṭar’s political career. Then the main part of the letter shall be translated and it’s three versions compared.  Finally, the study follows the traces of al-Ẓāhir Ṭaṭar’s policy towards Yemen and explores the significance of the letter.

KeywordsCircassian Mamlūks, al-Ẓāhir Ṭaṭar, Egypt, Yemen, international trade
Received17.06.2022
Publication date06.09.2022
Number of characters35044
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 На протяжении многих столетий Йемен сохранял роль центра международной морской торговли и был одним из важнейших опорных пунктов египтян в их коммерческих контактах с Индией и Китаем. В Средние века порт Адена играл ключевую роль в системе морских перевозок в западной части Индийского океана [Margariti, 2007, p. 2]. Представители династии Расулидов, правившие в Йемене с 1229 г., поддерживали тесные культурные и политические связи с аййюбидскими, а затем и с мамлюкскими султанами Египта, под контролем которых с XIII в. находились торговые пути, проходившие по Красному морю [Босворт, 1971, c. 115–116; Conermann, 1998, S. 148–149]. Материалы энциклопедии ал-Калкашанди (13351418) и другие источники мамлюкского периода свидетельствуют о постоянной дипломатической переписке между Расулидами и султанами-Бахритами (1250–1382) [аl-Qalqashandī, 1913–1922, vol. 7, p. 337–370]. Посольства из Йемена регулярно прибывали в Каир.
2 В первой трети XV в. отношения между Султанатом мамлюков и государством Расулидов приобрели напряженный характер. Вступивший на йеменский престол в 1401 г. ан-Насир Ахмад (1401–1424) ограничил права иноземных торговцев, проживавших в его владениях. Египтяне, прибывавшие из Йемена, жаловались на притеснения со стороны расулидского правителя. По-видимому, эти жалобы были должным образом доведены до сведения мамлюкского султана ан-Насира Фараджа (1399–1405; 1405–1412) и его советников: на торговлю йеменских купцов в Египте также был наложен ряд ограничений [Labib, 1965, S. 89, 375].
3 При следующем мамлюкском правителе, ал-Му’аййаде Шайхе (1412–1421), официальные визиты представителей Расулидов в Египет были возобновлены. 8 марта 1416 г. в Каир прибыл посол из Йемена с богатыми дарами, среди которых были шелка, фарфор, ладан, сандал и даже цибетовые кошки, столь высоко ценимые за способность выделять драгоценный мускус. Подарки были приняты, а послу оказан должный прием. Через несколько месяцев йеменская делегация отправилась в обратный путь с ответными дарами [al-Maqrīzī, 1997, vol. 6, p. 405–406, 419, 435].
4 Однако этот помпезный обмен посольствами не остановил постепенно нараставшего между Мамлюками и Расулидами конфликта, следующей вехой которого стало решение шерифа Мекки ввести дополнительные сборы с торговцев в Джидде. Полученные средства, как было объявлено, предназначались мамлюкскому эмиру, возглавлявшему египетский караван паломников. Ан-Насир Ахмад направил султану ал-Му’аййаду Шайху официальный протест против введения новых поборов и стал снабжать йеменские корабли достаточным количеством питьевой воды с тем, чтобы они могли следовать в Египет, не заходя в порт Джидды. В ответ на это шериф Мекки организовал несколько рейдов в Красном море. Не только йеменские, но и индийские суда подверглись нападению, торговцы терпели убытки [Ibn Fahd, vol. 3, p. 578; Labib, 1965, S. 377]. Попытка урегулировать конфликт и создать благоприятные условия для торговли была сделана в период правления следующего мамлюкского султана – аз-Захира Татара.

Number of purchasers: 0, views: 260

Readers community rating: votes 0

1. Bosworth C.E. The Islamic dynasties. Moscow: Nauka, 1971 (in Russian).

2. Zakirov S. Diplomatic relations of the Golden Horde with Egypt Moscow: Nauka, 1966 (in Russian).

3. Filshtinski I.M. History of Arabic Literature: 5th – the beginning of 10th century. Moscow: Kniznyi Dom “Librokom”, 2010 (in Russian).

4. Frolov D.V. Classical Arabic Verse: History and Theory of Arud. Moscow: Nauka, 1971 (in Russian).

5. Alazzam I.M. The (Mukus) taxes in Egypt during the Mameluke Era (648 AH/1250 AD-923 AH/1517). Asian Social Science. Vol. 9 (9). 2013. Pp. 234–245.

6. al-Asyūṭī, Shams al-Dīn Muhammad b. Aḥmad al-Munhājī. Jawāhir al-ʿUqūd wa-Muʿin al-Quḑāt wa-l-Muwaqqiʿīn wa-l-Shuhūd [Gems of necklaces and assistant to judges, scribes and witnesses]. Mecca: al-Maktaba al-Makkīya, 2011. 2 vols.

7. Bauden F. Les relations diplomatiques entre les sultans mamlouks circassiens et les autres pouvoirs du Dār al-islām: l'apport du ms. ar. 4440 (BNF, Paris). Annales islamologiques/Ḥawlīyāt Islāmīyah, Vol. 41. 2007. Pp. 1–29.

8. [Choix de lettres pour servir de modèles aux amateurs qui cultivent le style épistolaire]. Bibliothèque nationale de France. MS Arabe 4440.

9. Conermann S. Muslimische Seefahrt auf dem Indischen Ozean vom 14. bis zum 16. Jahrhundert. Der Indische Ozean in historischer Perspektive. Hamburg: E. B.-Verlag, 1998. S. 143–180.

10. al-Damāmīnī, Badr al-Dīn Muḥammad b. Abī Bakr b. ʿUmar b. Abī Bakr al-Iskandarī. Shams al-Maghrib fī al-marqaṣ al-muṭrib [The setting sun [that illuminates] the delightful place of [qalam’s] danse]. Ms. 8643 Spr. 1223. Staatsbibliothek zu Berlin.

11. Dekkiche M. Correspondence Between Mamluks and Timurids in the Fifteenth Century: An Unpublished Corpus of Official Letters. Eurasian Studies. Vol. 11. 2013. Pp. 131–160.

12. Dīwān Qays b. al-Mulawwaḥ [Poems of Qays b. al-Mulawwah]. Ed. by Y. ░Abd al-Ghanī. Beirut: Dār al-Kutub al-░Ilmīyah, 1999.

13. Garcin J.-C. The regime of the Circassian Mamluks. History of Egypt. Vol. I. Islamic Egypt, 640–1517. Ed. by C.F. Petry. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Pp. 290–317.

14. Hirschler K. From archive to archival practices: rethinking the preservation of Mamluk administrative documents. The Journal of the American Oriental Society. Vol. 136 (1). 2016. Pp. 1–28.

15. Ibn Fahd ʿUmar ibn Muḥammad. Itḥāf al-wará bi-akhbār Umm al-Qurá [[A book that will] please people with messages about Umm al-Qura]. Mecca: Jāmiʿat Umm al-Qurá. Markaz al-Baḥth al-ʿIlmī wa-Iḥyāʾ al-Turāth al-Islāmī, 1983–1990. 5 vols.

16. Ibn Ḥijja, Taqī al-Dīn Abū Bakr ibn ʿAlī al-Ḥamawī. Khizānat al-Adab wa Ghāyat al-Arab [The treasure of Adab and tрe Limit of Desire]. Ed. by K. Diyāb. Beirut: Dār Ṣādir, 2005. 5 vols.

17. Ibn Ḥijja, Taqī al-Dīn Abū Bakr ibn ʿAlī al-Ḥamawī. Kitāb Qahwat al-Inshāʾ [The heady drink of chancery]. Ed. by R.Veselý. Beirut, Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2005. 572 p.

18. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Hawādith al-duhūr fī madā al-ayyām wa-l-shuhūr [Events of centuries for days and months]. Bairūt: ‘Ālam al-kutub, 1990.

19. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Al-Manhal al-ṣāfī wa-l-wustawfā baʿda-l-wāfī [The Pure Spring of the Fulfilment after the Completion]. Cairo: al-Hayʾah al-Miṣrīyah al-ʿĀmmah lil-Kitāb, 1984–2009. 13 vols.

20. Ibn Taghrī Bardī Jamāl al-Dīn. Al-Nujūm al-zāhira fī mulūk Miṣr wa-l-Qāhira [The Brilliant Stars, being the Chronicles of the Rulers of Egypt and Cairo]. Beirut: Dār al-Kutub al-░Ilmīyah, 1992. 16 vols.

21. Labib S.Y. Handelsgeschichte Ägyptens im Spätmittelalter (1171–1517). Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GMBH, 1965.

22. Little D.P. The use of documents for the study of Mamluk history. Mamlūk Studies Review. Vol. 1. 1997. Pp. 1–13.

23. al-Maqrīzī Taqī al-Dīn. Al-Sulūk li-ma‘rifa duwal al-mulūk [The Entrance to the Knowledge of the Dynasties of the Kings]. Beirut: Dār al-Kutub al-░Ilmīyah, 1997. 8 vols.

24. Margariti R.E. Aden and the Indian Ocean Trade: 150 Years in the Life of a Medieval Arabian Port. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2007.

25. Mortel R.T. Taxation in the Amirate of Mecca during the Medieval Period. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, Vol. 58 (1). 1995. Pp. 1–16.

26. Pedani M.P. The Mamluk Documents of the Venetian State Archives: Historical Survey. Quaderni Di Studi Arabi, Vol. 20/21. 2002. Pp. 133–146.

27. Petry C.F. A Geniza for Mamluk Studies? Charitable Trust (Waqf) Documents as a Source for Economic and Social History. Mamlūk Studies Review. Vol. 2. 1998. Pp. 51–60.

28. al-Qalqashandī Abū al-‘Abbās Aḥmad. Ṣubḥ al-a‘sha fī ṣinā‘at al-inshā [The Blind Man’s Illumination in the Art of Chancery Communication]. Cairo: Dār al-Kutub al-Miṣrīyah, al-Maṭba░ah al-Amīrīyah., 1913–1922. 14 vols.

29. al-Qūṣī ░A. Aḍwā▒ jadīda ░alá tijārat al-Kārim min wāqi░ wathā▒iq al-jinīza [New lights upon the Karim’s trade according to Geniza documents]. al-Majallah al-Ta▒rīkhīyah al-Miṣrīyah, Vol. 22. 1975. Pp. 17–40.

30. Radtke B. Die Literarisierung der Mamlukischen historiografie. Versuch einer selbstkritik. O ye Gentlemen, Arabic Studies on Science and Literary Culture. In Honour of Remke Kruk. Ed. by A. Vrolijk and J.P. Hogendijk. Boston; Leiden: Brill, 2007. S. 263–274.

31. Sievert H. Der Herrscherwechsel im Mamlukensultanat. Historische und historiographische Untersuchungen zu Abū Ḥāmid al-Qudsī und Ibn Taġrībīrdī, Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2003.

32. Veselý R. Eine neue Quelle zur Geschichte Ägyptens im 9./15. Jahrhunderts. XX. Deutscher Orientalistentag: Vorträge. Munich, 8–13 April 1991. Ed. by C. Wunsch. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1994. S. 136–143.

Система Orphus

Loading...
Up