Al-Ashraf Īnāl (1453–1461) and al-Zāhir Khushqadam (1461–1467): the patterns of Mamluk political elite formation

 
PIIS086919080013609-6-1
DOI10.31857/S086919080013609-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Affiliation: Department of Asian and African Studies, National Research University Higher School of Economics, St. Petersburg
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages31-41
Abstract

The study explores the political struggle and the issue of succession in theMamlukSultanate, especially under the Circassian Sultans al-Ashraf Īnāl (1453–1461), al-Muʾayyad Aḥmad (25.02.1461–28.06.1461) and al-Ẓāhir Khushqadam (1461–1467) and elucidates intricacies behind their policy. In the Mamluk Sultanate the transfer of power, especially in the Circassian period (1382–1517), was not determined by the principle of dynastic succession. It is well known that the Circassian sultans did not create a dynasty in every sense of the word. Most of them tried to hand the power over to their sons, but the rule of such heirs tended to be nominal and short-lived. Those Circassian sultans who did manage to remain in power generally were not lineal descendants of their predecessors. A clearly visible trend in the Circassian succession was that an influential and ambitious amir had a good chance of becoming sultan one day.

An attempt to return to the dynasty idea was made by Sultan al-Ashraf Īnāl. His closest advisers were members of his family.Īnāl’s heir, al-Muʾayyad Aḥmad, continued his father’s policy and excluded Mamluk amirs from political decision-making.Al-Muʾayyad Aḥmad was deposed as a result of the concerted actions of the most numerous and influential factions of the Mamluks.Al-Ẓāhir Khushqadam restored the traditional principles of the formation of the political elite, according to which the sultan himself and his amirs attend their offices by merit rather than inheritance and the council of senior emirs should be the main support of the sultan.

KeywordsCircassian Mamlūks, al-Ashraf Īnāl, al-Muʾayyad Aḥmad, al-Ẓāhir Khushqadam, Egypt, political elite, succession.
Received29.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters33869
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Более двухсот пятидесяти лет, с середины XIII до начала XVI в., правителями Египта и Сирии были мамлюки, рабы-воины преимущественно тюркского и черкесского происхождения. Период правления Бурджитов (1382–1517) составляет второй, завершающий этап истории независимых мамлюкских султанов в Египте (1250–1517). В отличие от своих предшественников Бахритов (1250–1382), Бурджиты не сформировали династию. Краткие периоды пребывания у власти наследников престола играли роль своеобразного переходного этапа, позволявшего эмиру, который обладал наибольшим политическим весом, избавиться от соперников и подготовиться к захвату трона. Султанами становились могущественные и влиятельные военные командиры, представители мамлюкской военной элиты. Серьезные институциональные изменения в высших эшелонах власти султаната, происходившие на протяжении XV в., У. Харманн назвал мамлюкизацией, подразумевая в первую очередь отказ от династийного принципа престолонаследования [Haarmann, 2001, p. 22].
2 Характерную особенность мамлюкской социальной организации составляла принадлежность каждого ее члена к одной из довольно многочисленных групп, во главе которой стоял эмир или султан. В такую группу входили мамлюки одного эмира или султана, которые воспитывались в одном «доме», вместе начинали службу. Для юных военных рабов, лишенных родных и родины, их хозяин и однополчане-побратимы становились настоящей семьей, единственной опорой и защитой. Мамлюкские группы, или фракции, объединялись в коалиции, вступали в сложное многоуровневое взаимодействие, могли быть переформированы. Взаимоотношения и конкурентная борьба между наиболее влиятельными группами и коалициями определяли внутриполитическую ситуацию в султанате и приобретали решающее значение, когда вставал вопрос о передаче власти новому правителю.
3 Попытку отступить от принципов формирования политической элиты, основанных на специфической традиционной системе ценностей мамлюков, в которой связи между членами одной группы занимали более высокое место, чем родственные узы, сделал султан ал-Ашраф Инал.
4

АЛ-АШРАФ ИНАЛ: ОСНОВАНИЕ ДИНАСТИИ

5 Инал был представителем «старой гвардии». После смерти первого бурджитского султана аз-Захира Баркука (1382–1399) один за другим приходили к власти его мамлюки (не считая султанов-наследников): ал-Му’аййду Шайху (1412–1421) было около сорока лет, когда он вступил на престол, ал-Ашрафу Барсбаю (1422–1438) – сорок пять, аз-Захиру Джакмаку (1438–1453) – около шестидесяти пяти, ал-Ашрафу Иналу – семьдесят три. За несколько десятилетий, минувших со времени ухода Баркука, его гвардия постарела, но по-прежнему составляла ядро политической верхушки и удерживала все влиятельные посты в государстве. Следующие поколения эмиров тщетно пытались сломить их сопротивление.

Number of purchasers: 1, views: 618

Readers community rating: votes 0

1.  Al-Biqāʿī Burhān al-Dīn Ibrāhīm ibn ʿUmar. Iẓhār al-ʿAṣr li-Asrār Ahl al-ʿAṣr Taʾrīkh al-Biqāʿī [Evening Exposing of the Secrets of Contemporaries]. Riyadh: Jāmiʿat al-Imām Muḥammad ibn Saʿūd al-Islāmīyah, 1992–1993. 3 vols.

2. Al-Malaṭī ʿAbd al-Bāsiṭ ibn Khalīl ibn Shāhīn. Nayl al-Amal fī Dhayl al-Duwal [The Achievement of Hope about the Completion of “The States”]. 9 vols. Beirut and Ṣayda: al-Maktaba al-ʿAsriyah, 2002.

3. Al-Sakhāwī Shams al-Dīn Muḥammad ibn ʿAbd al-Raḥmān. Al-Ḍawʾ al-Lāmiʿ l-Ahl al-Qarn al-Tāsiʿ [The Light Shining upon the People of the Ninth Century]. 12 vols. Bairūt: Dar al-Jil, 1992.

4. Al-Sakhāwī Shams al-Dīn Muḥammad ibn ʿAbd al-Raḥmān. Wajīz al-kalām fī al-dhayl ʻalá duwal al-Islām [A Brief Speech of Book on Islamic kingdoms]. 4 vols. Beirut: Muʾassasat al-Risālah, 1995.

5. Haarmann U. The Mamluk System of Rule in the Eyes of Western Travelers. Mamlūk Studies Review, 2001. Vol. 5. Pp. 1–24.

6. Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī. Inbāʾ al-Ghumr bi-Abnā al-ʿUmr [Informing the Inexperienced with Data on the Contemporaries]. 4 vols. Al-Qāhira: Maṭābi‘ al-Ahrām al-Tijāriyya, 1969–1998.

7. Ibn Iyās. Badāʾiʿ al-zuhūr fī waqāʾiʿ al-duhūr [Marvels Blossoming among Incidents of the Epochs]. 6 vols. Leipzig, Istanbul and Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1931–75.

8. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Al-Nujūm al-Zāhira fi Mulūk Miṣr wa-l-Qāhira [The Brilliant Stars, being the Chronicles of the Rulers of Egypt and Cairo]. 16 vols. Bairūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmiya, 1992.

9. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Al-Manhal al-Sāfī wa-l-Mustawfā baʿda-l-Wāfī [The Pure Spring of the Fulfilment after the Completion]. 13 vols. Al-Qāhira: al-Hay’a al-Misriyya al-‘Āmma lī al-Kitāb, 1984–2009.

10. Ibn Taghrī Birdī Jamāl al-Dīn. Hawādith al-duhūr fī madā al-ayyām wa-l-shuhūr [Events of Centuries for Days and Months]. Bairūt: ‘Ālam al-kutub, 1990.

11. Igarashi D. The Financial Reforms of Sultan Qāytbāy. Mamlūk Studies Review. Vol. 13 (1). 2009. Pp. 27–51.

12. Rapoport Y. Women and Gender in Mamluk Society: An Overview. Mamlūk Studies Review. 2007. Vol. 11 (2). Pp. 1–47.

13. Reinfandt L. Was geschah in der Zeit zwischen Barsbāy und Qāytbāy? Überlegungen zu einer Neubewertung des späten Mamlukensultanats. Akten des 27. Deutschen Orientalistentages (Bonn – 28. September bis 2. Oktober 1998). Norm und Abweichung. Würzburg: Ergon Verlag, 2001. S. 269–278.

14. Van Steenbergen J., Wing P., D’Hulster K. The Mamlukization of the Mamluk Sultanate? State Formation and the History of Fifteenth Century Egypt and Syria: Part II – Comparative Solutions and a New Research Agenda. History Compass. 2016. Vol. 14 (11). Pp. 560–569.

Система Orphus

Loading...
Up