Peacebuilding in Sri Lanka

 
PIIS086919080013556-8-1
DOI10.31857/S086919080013556-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor, Senior Researcher
Affiliation:
Moscow State Linguistic University, Institute of International Relations and Socio-political Sciences, Department of Regional Studies
Primakov Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Profsouznaya, 23
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages93-105
Abstract

The article discusses the ways to resolve the intra-state conflict in Sri Lanka, examines the successes and failures in the process of overcoming the conflict between the Sinhalese and Tamils, the fight against terrorism and the activities of the radical organization “Tigers of the Liberation of Tamil Eelam”. Particular attention is paid to the phenomenon of the post-conflict peacebuilding in Sri Lanka and the fight against separatism. The postwar period in Sri Lanka has generated some important research focusing on understanding and analyzing the nature of the postwar state, reconciliation in war-torn areas, and reconstruction and development. Relations between the parties to the violent conflict are examined through the prism of the Indian factor. The article argues that the government used its position as the winner  to consolidate and strengthen power at the center, and failed to address the main grievances of the losing side. The article reviews some political and economic measures provided by the government to overcome the consequences of the violent conflict. The specific context of a total war victory for one of the sides poses particular challenges for successful peacebuilding. None of the attempts were able to produce an environment where a process of reconciliation and conflict transformation could be materialized. The article gives ample coverage of the failure of state institutions, including the military, to provide services in Tamil. The article looks at the interconnectedness between conflict issues, attitudes, and behavior and how they jointly shape postwar societies and the conditions for sustainable peace. The article summarizes that Sri Lanka became further polarized and the progress towards sustainable peace was hampered by a society that was unjust and fearful.

 

KeywordsSri Lanka, India, the Liberation Tigers of Tamil Eelam, terrorism, separatism, peacebuilding
Received25.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters38110
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Cингало-тамильский конфликт в Шри-Ланке представляет собой многоуровневое явление в Южной Азии. Его исторические и социально-политические корни следует искать в период колониальной зависимости от Британской империи. Возникновение и развитие сингало-тамильского противостояния связано не только с объективными противоречиями, лежащими в его основе, но и с особыми свойствами такого субъективного фактора, как внешняя политика Индии, которая действует в ходе конфликта определенным образом для разрешения противоречия в свою пользу. Шри-ланкийские и индийские тамилы составляют меньшинство населения Шри-Ланки, общая численность которого около 20 млн человек, но в Индии они насчитывают примерно 60 млн человек [Волхонский, 2012, с. 572–574]. В развитии межэтнического конфликта в Шри-Ланке есть немало стихийных, спонтанных явлений, но главной его причиной стала установка тамильских радикальных организаций на создание независимого государства [Uyngoda, 2005, p. 308].
2 Сепаратистское движение в Шри-Ланке, известное под названием «Тигры освобождения Тамил-Илама» (ТОТИ), является международной радикально-экстремистской организацией. Это единственная террористическая группа в мире, которая уничтожила двух глав государств – премьер-министра Индии Раджива Ганди (1991) и президента Шри-Ланки Ранасингхе Премадасу (1993), а также ряд известных политических и военных деятелей [Сафронова, 2009, с. 5]. До появления ИГИЛ (2014) органы безопасности и разведки считали «тамильских тигров» самой жестокой террористической организацией в мире.
3 «Тамильские тигры» возникли в результате этнического конфликта между сингалами, составляющими большую часть населения Шри-Ланки, и тамилами – меньшей частью населения этого государства. Сингалы – преимущественно буддисты, тамилы исповедуют индуизм и христианство.
4 Движение «тамильских тигров» возникло в 1972 г. под названием «Новые тамильские тигры». Они выступали за создание Тамил-Илама – независимого тамильского государства на северо-востоке Шри-Ланки. Движущей силой «тигров» в 1976 г. стал тамильский национализм. Символ «тигры» был заимствован из эмблемы экспансионистской индийской династии Тамил Чола. Харизматический лидер и военный командир «тигров» Велупиллай Прабхакаран родился в 1954 г. После назначения в 1979 г. теоретиком «тигров» А. Баласингхама, защитившего кандидатскую диссертацию по психологии марксизма в Лондоне, националистическая идеология этого движения во многом обогатилась идеями марксизма-ленинизма.
5 Первые террористические акты в Шри-Ланке были осуществлены против тамилов, связанных с правительством и заклеймённых как предатели; среди жертв были политики, полицейские, чиновники госаппарата и просто подозреваемые в осведомительстве. «Тигры» и другие военные группы тамилов в целях повышения эффективности сбора данных о действиях правительственных сил создали северную группировку «только для тамилов». В тот период войска Шри-Ланки оказались неспособными противостоять угрозе терроризма, поскольку они были больше подготовлены к исполнению церемониальных функций, чем к боевым действиям. К тому времени, когда армия была преобразована в профессиональную боевую силу, террористы уже овладели искусством партизанской войны. Тренируясь на заброшенных фермах и под прикрытием джунглей (1983–1989), а также на базах Фатх (1977) и Фронта освобождения Палестины в контролируемой Сирией долине Бекаа в Ливане тамильские формирования на практике освоили ведение боев в сельской местности и в условиях города. Террористы широко практиковали тактику устраивания засад, минирования местности и внезапных стремительных нападений на правительственные войска; такая тактика с учетом того, что отряды «тигров» действовали в основном в северной части страны и со своих баз в Индии, сводила на нет все усилия правительства и регулярных войск по их подавлению [Gunaratna, 1987].

Number of purchasers: 1, views: 598

Readers community rating: votes 0

1. Volkhonskij B.M. Interethnic Conflict in Sri Lanka. Ethnicity and Religion in Modern Conflicts. Moscow: Nauka, 2012. Pp. 573–607 (in Russian).

2. Gunaratna R. Liberation Tigers of Tamil Eelam in Sri Lanka. Forum. Stability Studies. 1998. No 1. Pp. 58–67 (in Russian)

3. Lunev S.I. Confessional and Ethnic Conflicts in the Small Countries of South Asia. Conflicts in the East. Ethnic and Confessional. Moscow: Aspekt Press, 2008. Pp. 372–396 (in Russian)

4. Safronova A.L. Features of Intercommunal Relations in South Asia: the Past and Present of the Sinhalo-Tamil Confrontation. Bulletin of the Moscow University. Series 13. Oriental Studies. 2009, No. 4. Pp. 3–28 (in Russian)

5. Centre for Policy Alternatives. Devolution in the Eastern Province: Implementation of the 13th Amendment and Public Perceptions 2008-2010. Colombo: CPA, 2010.

6. Dewasiri, Nirmal Ranjith. ‘History’ After the War: Historical Con-sciousness in the Collective Sinhala-Buddhist Psyche in Post-War Sri Lanka. Colombo: International Centre for Ethnic Studies. Research Paper No 9. Pp. 1–32.

7. Gunaratna R. War and Peace in Sri Lanka. Colombo: Institute of Fundamental Studies, 1987.

8. Gunaratna R. Indian Intervention in Sri Lanka. The Role of India’s Intelligence Agencies. Colombo: South Asian Network on Conflict Re-search, 1994.

9. Hoglund, Kristine; Kovacs, Mimmi; Thiyagaraja, Waradas. The Peace Triangle: Capturing Peace After Military Victory in Sri Lanka. Practical Approaches to Peacebuilding. Putting Theory to Work. Eds. Harry Anastastasiou, Pamina Firchow. London: Lynne Rienner, 2016. Pp. 9–34.

10. Perera S. Reflections on Issues of Language in Sri Lanka: Power, Exclusion and Inclusion. Groundviews. October 24, 2011. http://groundviews.org/2011/10/24/reflections-on-issues-of-language-in-sri-lanka-power-exclusion-and-inclusion/ (accessed: 13.09.2018).

11. Sri Lanka Tamil Politics and the Quest for a Political Solution. Brus-sels: International Crisis Group, 2012. Report 239. 20 November 2012. https://www.crisisgroup.org/asia/south-asia/sri-lanka/sri-lanka-tamil-politics-and-quest-political-solution (accessed 23.09.2018)

12. Thaheer, Minna, Peiris Pradeep, Pathiraja Kasun. Reconciliation in Sri Lanka: Voices from Former War-Zones. Colombo: International Centre for Ethnic Studies, 2013.

13. United Nations High Commissioner for Human Rights. 2014. OHCHR Investigation on Sri Lanka. United Nations Human Rights Coun-cil. http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/Pages/OISL.aspx. (accessed: 20.07.2014.

14. Uyangoda, Jayadeva. Negotiation for Conflict Resolution: Lessons from Sri Lanka’s Past Experience. Conflict, Conflict Resolution and Peace Building. Ed. by Yayadeva Uyangoda. Colombo: Colombo University Press, 2005. Pp. 308–352.

Система Orphus

Loading...
Up