The history of the formation of a system of regional studies in China (19th–21th)

 
PIIS086919080013477-1-1
DOI10.31857/S086919080013477-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading researcher
Affiliation: Institute for Demographic Research – Branch of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences (ISPR FCTAS RAS)
Address: Moscow, 119333, Russia, Fotievoy St., D.6, bldg. 1
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages186-198
Abstract

The country-wide knowledge system that was formed in China throughout the 20th century had a theoretical and methodological foundation laid down by the traditional historical and geographical direction of Chinese studies, as well as the economic and geographical area of scientific knowledge I am from China. In Chinese society there was a practical need to use the results of country studies in the formation of China's domestic and foreign policy, and from the middle of the 20th century the practice of opening research institutes specializing in the study of other countries and regions began to be implemented. In the future, the number of these scientific departments increased due to the implementation of the policy of “reform and openness” and the orientation of Chinese society to borrowing the historical experience of foreign countries in building mechanisms of a market economy. Country-based knowledge system in China until the 1970-1980s. relied on the use of descriptive-analytical, statistical-descriptive research methods, but in the 1990s in connection with the borrowing of Western European, American, Japanese theories of regional development the Chinese country tradition was supplemented by the experience of conducting complex and interdisciplinary studies. At the turn of the XX-XXI centuries. comprehensive and multidisciplinary approaches to the study of foreign countries and regions are spreading in China. Among the new scientific directions in the study of regional development processes in other countries, such directions as “foreign regional studies”, “international regional studies” and “world regional studies” have gained particular popularity. In the context of the implementation of the strategic tasks set by the Chinese leadership for the socio-economic regional development of the PRC in the coming decades, there is a need to use the regional studies system of knowledge in the process of implementing the domestic and foreign policy of the Chinese state.

Keywordsintellectual history, China, regional studies, regional studies, knowledge system, research institutes, Chinese scientists, foreign countries and regions.
AcknowledgmentThe study was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research within the framework of scientific project No. 20-014-00010 "The influence of uneven development of regions of Russia and China on interregional bilateral cooperation: a comparative historical study"
Received20.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters35403
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На протяжении всего ХХ века в Китае происходил процесс формирования регионоведческо-страноведческой системы знаний, которая имела теоретико-методологическую основу, заложенную традиционным историко-географическим направлением китайских исследований, а также экономико-географическим направлением научного знания Китая. До начала ХХ века описания регионального развития Китая входили в состав историко-географических произведений. С начала ХХ в. география начала обретать некую «самостоятельность», т.к. были написаны первые учебники по географии, а в 1934 году было основано «Географическое общество» в Китае под руководством Чжу Кэчжэня. Со второй половины ХХ века начинается развитие экономико-географического направления научного знания в Китае, что было продиктовано потребностями решения актуальных социально-экономических проблем. Опыт районирования, картографирования, территориального планирования, дистанционного зондирования учитывался в рамках преобразований национальной экономики КНР.
2 В ходе развития китайского общества при формировании векторов внутренней и внешней политики использовались результаты страноведческих исследований, а со во второй половины ХХ века изучение других стран и регионов осуществлялось в рамках специализированных китайских научно-исследовательских институтов или «мозговых центров». Основной целью данной статьи является рассмотрение в рамках интеллектуальной истории Китая особенностей формирования системы регионоведческо-страноведческих исследований. На основе использования метода логического анализа, системного подхода и сравнительно-исторического метода исследования определяются основные предпосылки в формировании системы страноведческих знаний в Китае до к. XIX в.; характеризуется историко-географическое направление в эволюции регионоведческо-страноведческих знаний в Китае в ХХ в.; определяется роль политики «реформ и открытости» в формировании новых направлений в китайской системе регионоведческо-страноведческих исследований.
3

ПРЕДПОСЫЛКИ ФОРМИРОВАНИЯ СИСТЕМЫ СТРАНОВЕДЧЕСКИХ ЗНАНИЙ В КИТАЕ ДО К. XIX В.

4 Формирование китайской системы страноведческих знаний было напрямую связано с историческим развитием Китая, особенностями менталитета и мировоззрения китайского народа. Традиции изучения стран-соседей в Китае берут своё начало с древнейших времён. Самым ранним из известных географических трактатов, в котором находят отражение страноведческие описания, является географическое произведение «Юйгун» (VIII-V вв. до н.э.). В книге упоминается государство Вьетнам (Аннам). Попытки географического районирования, представленные в Юйгуне заложили основы пространственного анализа в изучении регионального развития Китая в дальнейшем. Ещё одним ранним из известных географических трактатов, в котором представлены страноведческие традиции Китая является «Шаньхайцзин» - книга гор и морей, которая состоит из отдельных сочинений, из-за чего сложно определить время появления этого памятника. В этом трактате описывается мифическая и реальная география Китая, а также его соседей.

Number of purchasers: 1, views: 675

Readers community rating: votes 0

1. 1. Komissina I.N. Scientific and Analytical Centers of China. Moscow: RISI, 2012. 266 p. (in Russian)

2. Lyosh A. Spatial organization of the economy. Moscow: Nauka, 2007. 664 p. (in Russian)

3. Bu Silin. International Politics saving - regarding the issue of using critical theoretical research on IPE in China. World economy and politics. 2003. No. 3. Pp. 62-68. (In Chinese)

4. Bu Silin. New and Recent History and Studies on Regional Geographic Issues New and Recent History and Studies on Regional Geographic Issues. Guizhou Provincial People's Publishing House, 1993. 210 p. (In Chinese)

5. Wang Tai. Complex and diverse communication in the Middle East from a civilizational point of view – building an academic system of regional studies with Chinese characteristics. Scientific Review. 2018. No. 1. Pp. 135-160. (In Chinese)

6. Wang Jinlin. Historical Observation of the CCP's Position in Country Studies after the Establishment of the PRC. Gansu Theoretical Periodicals. 1993. No. 1. Pp. 60-63. (In Chinese)

7. Wang Juanxi. A special consideration of regional political studies in China: history, theory and methodology. International political studies. 2016. No. 5. Pp. 9-30. (In Chinese)

8. Wang Jiangzhong. A look at the formation of regional geography. Theories and modernity. 1990. No. 6. Pp. 34-38. (In Chinese)

9. Da Zhangchao. Theory of regional science. Shanghai: Publishing house of the East China Pedagogical University, 1991. 159 p. (In Chinese)

10. Li Wenyan. Studies in economic geography. Beijing, 2008. 160 p. (In Chinese)

11. Li Yanqin. Approaches to the study of the border area from the point of view of tourism. Geographic research. 2015. No. 3. Pp. 9-30. (In Chinese)].

12. Song Tao. Foreign studies on border areas in terms of geopolitics. Progress in geography. 2016. No. 3 (35). Pp. 276-285. (In Chinese)

13. Xu Weitong. New mission of higher education institutions: foreign regional studies. Higher education and economics. 2009. No. 3 (25). Pp. 1-6. (In Chinese)

14. Han Zhenfeng. Country Studies. China International Broadcasting Press, 1990. 155 p. (In Chinese)

15. Hu Zhaoliang. Regional research and development. Beijing, 1985. 97 p. (In Chinese)

16. Chen Zongxing. Introduction to Regional Studies. Xi'an: Publishing house of the North-Western University, 1991. 603 p. (In Chinese)

17. Chen Tanbing. Some Thoughts Regarding National Characteristics and Geography. National power and national characteristics of China. 1992. No. 3. Pp. 67. (In Chinese)

18. Zhang Kun. A study of the image of neighboring countries in the eyes of the Chinese public and its influencing factors: based on two rounds of national opinion polls (2014-2015). Journalism and Communication Research. 2016. No. 10. Pp. 104-126. (In Chinese)

19. Zhou Ping. Importance of the frontier territory in the national development of the country. Ideological front. 2013. No. 2 (39). Pp. 99-105. (In Chinese)

20. Zhou Ping. China's state position regarding the concept of border territory. Political science research. 2012. No. 2. Pp. 62-72. (In Chinese)

21. Zheng Du. Development of the Geography of China. The science. 2016. No. 20112. Pp. 74-79. (In Chinese)

22. Zhu Xianmei. Сountry geography of China. Beijing, 1997. 241 p. (In Chinese)

23. Yang Dongsheng. Country Studies. Nanjing: Nanjing University Press, 1992. 445 p. (In Chinese)

24. Yang Dongsheng. Reflections on Country Studies. Bulletin of Lianyungang Pedagogical Institute. 2001. No. 1. Pp. 1-6. (In Chinese)

25. Alan K. L. Chan. Historical perspectives on East Asian science, technology and medicine. London: World Scientific, 2001. 585 p.

26. Banfield E. The moral basis of a backward society. Chicago: The Free Press, 1958. 103 p.

27. Christaller W. Central places in Southern Germany. Englewood Cliffs. N. J.: Prentice-Hall, 1966. 230 p.

28. Denison E. F. The sources of economic growth in the United States and the alternatives before US. New York: Committee for Economic Development, Supplementary Paper No. 13, 1962. 308 р.

29. Hewings G. Regional input-output analysis. NY: Sage Publications, 1985. 96 p.

30. Hirshman A. The Strategy of Economic Development. New Haven: Yale University Press, 1958. 357 p.

31. Isard W. History of Regional Science and the Regional Science Association International. The Beginnings and Early History. Berlin: Springer, 2003. 267 p.

32. Isard W. Introduction to regional science. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1975. 506 p.

33. Kaldor N. A model of economic growth. Economic Journal. 1957. Vol. 67. P. 591-624.

34. Kenneth J. Arrow. The Economic Implications of Learning by Doing. The Review of Economic Studies. 1962. № 29. P. 155–173.

35. Ludden, D. Area studies in the age of gobalization. 2010. http://www.sas.upenn.edu/~dludden/GlobalizationAndAreaStudies.htm (accessed: 27.11.2019).

36. Masahisa Fujita. The Spatial Economy Cities, Regions, and International Trade. Cambridge, London: The MIT Press, 1999. 367 p.

37. Schafer W. Reconfiguring area studies for the global age. Globality Studies Journal. 2010. № 22. https://gsj.stonybrook.edu/article/reconfiguring-area-studies-for-the-global-age/ (accessed: 27.11.2019).

38. Williamson J. Regional inequality and the process of national development; a description of patterns. Economic Development and Cultural Change. 1965. № 13. P. 1-84.

Система Orphus

Loading...
Up