Russia’s Strategy in the African Direction: what has Changed Since the Russia-Africa Summit 2019?

 
PIIS013122270017883-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-12-68-78
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for African Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Institute for African Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 12
Pages68-78
Abstract

More than two years have passed since the first Russia-Africa Summit and Economic Forum, which were successfully held in Sochi in October 2019. The very fact of holding an event of this magnitude testifies both to the historical “turn” of the Russian Federation towards the African continent, and to the unprecedented enthusiasm of the African side about the "return" of Russia to Africa. The task facing the organizers of the next Russia-Africa Summit is to consolidate and build on the success achieved in October 2019. Obviously, the second forum should not be a repetition of the first, but a qualitatively new step in the development of Russian-African relations, therefore, its meaningful content needs to be substantially enhanced and expanded. It is necessary to move from the formulation of goals and objectives of Russian policy in the African direction to the implementation of specific projects and the development of a mechanism and tools for mutually beneficial cooperation. It is vital to show the Africans exactly how Russia differs from other partners of the continent, and to highlight those areas of cooperation that can contribute to the implementation of the strategic development tasks of the Russian Federation and the African continent. The authors of the article posit, that the key link in our relations in the near future, which will be attractive for African countries and will contribute to the successful economic development of the Russian Federation, can be the development of bilateral opportunities for technological partnership, since it becomes for the interacting parties a driver for the development of their economies in the context of the fourth industrial revolution and an incentive to create new strategic alliances. In a post-pandemic world, the demand for Russian technologies in Africa can grow significantly, since Russia has high competencies in precisely those areas that are most in demand today on the African continent. The transfer of Russian technologies, as well as cooperation in the scientific field, are not only beneficial to Russia in terms of image, presenting Moscow as a force contributing to the advanced development of Africa and strengthening its economic sovereignty. It allows our country to form an army of its supporters in the states of the continent by solving the problem of overcoming technological backwardness and training qualified personnel who will master and promote specifically Russian technological solutions. In addition, Russia receives a vast "testing ground" for processing and improving its technologies, which are in demand by the fast-growing young African population, and a huge market for Russian high-tech goods and services, which is so necessary for many Russians, including regional, manufacturers who are ready to increase their production, but experience difficulties in marketing their produce.

KeywordsRussia, Africa, development strategies, cooperation, technology partnership
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for re- search projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement no. 075-15-2020-783).
Received10.12.2021
Publication date23.12.2021
Number of characters40568
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Прошло более двух лет после первого Саммита и Экономического форума Россия–Африка, успешно прошедших в Сочи в октябре 2019 г. Сам факт проведения мероприятия такого масштаба, в котором приняли участие как многие представители российского руководства во главе с Президентом РФ В.В. Путиным, так и лидеры Африканского союза и 8 региональных организаций Африки, а также делегации всех 54 африканских стран, из которых 45 были представлены главами государств и правительств, свидетельствует как об историческом “повороте” Российской Федерации в сторону Африканского континента, так и о небывалом энтузиазме африканской стороны по поводу “возвращения” России в Африку. По итогам Саммита страны – участницы мероприятия приняли Декларацию, в которой коснулись важнейших аспектов отношений между Россией и африканскими государствами, а также проблем международной повестки. Стороны договорились о создании Форума партнерства, в рамках которого саммиты будут проводиться каждые три года. Правительство Российской Федерации и Африканский союз подписали Меморандум о взаимопонимании, об основах взаимоотношений и сотрудничестве. Меморандум о взаимопонимании был также подписан Евразийской экономической комиссией (ЕЭК) и Комиссией Африканского союза [1].
2 Сопутствующий Саммиту Экономический форум Россия–Африка собрал более 6 тыс. участников из 104 иностранных государств и территорий. Были подписаны 92 соглашения, контракта и меморандума о взаимопонимании на общую сумму более 1 трлн руб. (14 млрд долл.) [2].
3

СОЗДАНИЕ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫХ ОСНОВ

4 Таким образом, первый саммит Россия–Африка дал мощный толчок развитию российско-африканских отношений и определил цели и задачи нашего партнерства на ближайшие годы. В своем выступлении на саммите Президент России В.В. Путин подчеркнул: “Развитие отношений со странами Африканского континента и их региональными организациями является одним из приоритетов российской внешней политики. Мы все заинтересованы в том, чтобы придать российско-африканскому взаимодействию по-настоящему системный и комплексный характер” [3].
5 Авторы данной статьи принимали непосредственное участие как в подготовке, так и в проведении Саммита и Экономического форума Россия–Африка, и своими глазами видели неподдельный интерес к возобновлению нашего сотрудничества как с российской, так и с африканской стороны1. 1. И.О. Абрамова была членом Оргкомитета Саммита и Экономического форума Россия–Африка, модератором пленарного заседания Экономического форума Россия–Африка с участием Президента РФ В.В. Путина и Президента АРЕ А.Ф. Ас-Сиси, модератором научной сессии Экономического форума, докладчиком сессии “Особенности ведения бизнеса в Африке”; Л.Л. Фитуни – докладчиком на ряде сессий Экономического форума. Оба автора участвовали в формировании деловой Программы Экономического форума Россия–Африка и во всех мероприятиях, связанных с подготовкой Саммита и Экономического форума Россия–Африка.
6 Однако одного интереса мало. Помимо постановки целей необходим четкий механизм их реализации, а также определение конкретных задач и результатов, которые мы должны выполнить и достичь в кратко-, средне- и долгосрочной перспективе.
7 Успех первого Саммита и Экономического форума был предопределен самим фактом их проведения и уникальностью этого события в российской и африканской истории. Задача, стоящая перед организаторами очередного Саммита Россия–Африка, заключается в закреплении и развитии успеха, достигнутого в октябре 2019 г. Очевидно, что второй форум должен стать не повторением первого, а качественно новым шагом в деле развития российско-африканских отношений, поэтому его содержательное наполнение необходимо существенно дополнить и расширить. Необходимо перейти от формулировки целей и задач российской политики на африканском направлении к реализации конкретных проектов и разработке механизма и инструментария взаимовыгодного сотрудничества. Нужно показать африканским странам, чем именно Россия отличается от других их партнеров, и выделить те направления сотрудничества, которые могут способствовать реализации стратегических задач развития Российской Федерации и Африканского континента.

Number of purchasers: 1, views: 514

Readers community rating: votes 0

1. V Sochi zavershilsya sammit Rossiya–Afrika. TACC, 24.10.2019. [Russia-Africa summit ended in Sochi. TASS, 24.10.2019. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/politika/7043350 (accessed 18.08.2021).

2. Podvedeny itogi pervogo Sammita i Ehkonomicheskogo foruma Rossiya – Afrika. Roskongress prodolzhit rabotu na afrikanskom treke v period do sleduyuschego Foruma. Roskongress, 28.10.2019. [The results of the first Russia-Africa Summit and Economic Forum were summed up. Roscongress will continue to work on the African track until the next Forum. Roscongress, 28.10.2019. (In Russ.)] Available at: https://roscongress.org/news/podvedeny-itogi-pervogo-sammita-i-ekonomicheskogo-foruma-rossija-afrika-roskongress-prodolzhit-rabotu-na-afrikanskom-treke-v-period-do-sledujuschego-foruma/ (accessed 18.08.2021).

3. Sammit Rossiya–Afrika. Prezident Rossii, 24.10.2019. [Summit Russia–Africa. President of Russia, 24.10.2019. (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/61893 (accessed 18.08.2021).

4. O vtorom zasedanii Nauchnogo soveta pri Sekretariate Foruma partnerstva Rossiya–Afrika. MID RF, 20.02.2021. [On the second meeting of the Scientific Council at the Secretariat of the Russia–Africa Partnership Forum. Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, 20.02.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.mid.ru/diverse/-/asset_publisher/zwI2FuDbhJx9/content/o-vtorom-zasedanii-naucnogo-soveta-pri-sekretariate-foruma-partnerstva-rossia-afrika (accessed 30.03.2021).

5. “Dlya rossijskogo vysshego obrazovaniya v Afrike glavnye konkurenty – Frantsiya, SShA i Kitaj”. Kommersant', 28.09.2020. [“For Russian higher education in Africa, the main competitors are France, the United States and China”. Kommersant, 28.09.2020. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/4510140 (accessed 30.03.2021).

6. O vtorom zasedanii Nauchnogo soveta pri Sekretariate Foruma partnerstva Rossiya–Afrika. Roskongress, 20.02.2021. [On the second meeting of the Scientific Council at the Secretariat of the Russia-Africa Partnership Forum. Roscongress, 20.02.2021. (In Russ.)] Available at: https://summitafrica.ru/news/o-vtorom-zasedanii-nauchnogo-soveta-pri-sekretariate-foruma-partnerstva-rossija-afrika/ (accessed 30.03.2021).

7. African Economic Outlook 2021. African Development Bank Group. Available at: https://www.afdb.org/sites/default/files/2021/03/09/aeo_2021_-_chap1_-_en.pdf (accessed 23.08.2021).

8. Coronavirus in Africa. COVID-19 World Statistics. Available at: https://covid.observer/africa/ (accessed 23.08.2021).

9. Abramova I.O. Koronavirus v Afrike: sotsial'no-ehkonomicheskie i politicheskie posledstviya. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2020, t. 13, № 5, ss. 38-56. [Abramova I.O. Coronavirus in Africa: Social, Economic and Political Consequences. Outlines of global transformations: politics, economics, law, 2020, vol. 13, no. 5, pp. 38-56. (In Russ.)] DOI: https://doi.org/10.23932/2542-0240-2020-13-5-3

10. Denisova T.S., Kostelyanets S.V. COVID-19 v Nigerii: vyzovy i prognozy. Aziya i Afrika segodnya, 2020, № 8, ss. 26-30. [Denisova T.S., Kostelyanets S.V. COVID-19 pandemic in Nigeria: challenges and forecasts. Asia and Africa Today, 2020, no. 8, pp. 26-30. (In Russ.)] DOI: 10.31857/S032150750010447-3

11. Fituni L., Abramova I. Razvivayuschiesya strany v politicheskoj ehkonomii postkoronavirusnogo mira. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 9, ss. 5-14. [Fituni L., Abramova I. Developing Countries in the Political Economy of the Post-Coronavirus World. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 9, pp. 5-14. (In Russ.)] DOI: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-9-5-14

12. Sherif K. Africa’s key to wealth growth: produce and consume locally. The Africa Report, 19.08.2020. Available at: https://www.theafricareport.com/38264/africas-key-to-wealth-growth-produce-and-consume-locally/ (accessed 26.08.2021).

13. Ukaz Prezidenta Rossijskoj Federatsii ot 21.07.2020 g. № 474 “O natsional'nykh tselyakh razvitiya Rossijskoj Federatsii na period do 2030 goda”. Prezident Rossii, 21.07.2020. [Decree of the President of the Russian Federation dated July 21, 2020, No. 474 “On the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030”. President of Russia, 21.07.2020. (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/45726 (accessed 23.08.2021).

14. Mezhdunarodnaya set'. Rossijskij ehksportnyj tsentr. [International network. Russian Export Center. (In Russ.)] Available at: https://www.exportcenter.ru/international_markets/world_map/ (accessed 26.08.2021).

15. Trade Map. International Trade Centre. Available at: https://www.trademap.org/Index.aspx (accessed 24.08.2021).

16. Byulleten' “Tamozhennaya statistika vneshnej torgovli Rossijskoj Federatsii” 2021. FTS RF. [Bulletin “Customs statistics of foreign trade of the Russian Federation” 2021. Federal Customs Service of the Russian Federation. (In Russ.)] Available at: http://stat.customs.gov.ru/documents (accessed 24.08.2021).

17. Total receipts by country and region (ODA+OOF+private). OECD.Stat. Available at: https://stats.oecd.org/ (accessed 24.08.2021).

18. Chinese Loans to Africa (CLA) Database. China Africa Research Initiative at Johns Hopkins University’s School of Advanced International Studies (SAIS-CARI). Available at: https://chinaafricaloandata.bu.edu/ (accessed 24.08.2021).

Система Orphus

Loading...
Up