Prophetic Sunnah and Hadiths on the Historical Roots of Intra-Islamic Disunity: Sunnis, Shiites, Emirs and Vezirs

 
PIIS086919080009914-2-1
DOI10.31857/S086919080009914-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages154-167
Abstract

The prophetic Sunnah and hadiths represent the second most important conceptual part of Islamic worship after the Qur`an. Hadiths contain a huge amount of knowledge about the life of the Prophet Muhammad which allows to reconstruct the era of the origin of Islam and formation of the first Muslim community that makes it possible to feel the atmosphere of the relationship between the associates of the Prophet (ashabs) and the rest members of the community. The early history of Islam is not only an ambitious idea of creating by the Prophet a community of co-religionists who believed in his divine mission. At the same time, it is an ontologically inherent history of human passions and aspirations which were not deprived of those who later entered in sacred Muslim history and medieval historical chronicles. This article attempts to show with two examples how the interpersonal and tribal conflicts that occurred in the distant past of the Muslim community and their situational interpretations by the Prophet’s contemporaries left an imprint on the nature of Islamic history and Islamic civilization, provoking a deep clash of interests of different religious groups and intra-communal confrontation as a whole.

Suggested epistemological interpretations (reconstructions) of two plots of prophetic tradition open up the possibility of their operationalization as a vital history significant for the modern Arab Muslim world which is experiencing a number of problems associated with the intra-Islamic disunity and eradication of Sunni-Shiite antagonisms. A new cognitive level of understanding of this issue paves the way for a further research in the history of the early caliphate.

KeywordsSunna, hadiths, Prophet Muhammad, righteous caliphs, sunnis, shiites, emirs, vezirs, intra-islamic disunity
Received06.06.2020
Publication date22.06.2020
Number of characters41022
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Констатация интеллектуального упадка мусульманской уммы и необходимость ее реформирования через переосмысление исторического духовного наследия на протяжении последних десятилетий является одной из актуальных тем научных и публицистических работ современных мусульманских политиков, ученых и писателей. Мусульманский книжный рынок и исламская газетно-журнальная периодика наряду с популярными интернет-площадками (Facebook, Telegram, YouTube) заполнены различными критическими исследованиями, статьями, репликами, авторы которых, отмечая признаки стагнации исламской доктринальной мысли и обращаясь к известным историческим примерам и аналогиям, говорят о необходимости «второго послания ислама» («ар-рисаля ас-сания мина-л-ислам») [Ан-Наим, 1999, с. 202], характеризуя существующее положение дел в арабо-мусульманском мире то «второй джахилией», то «новой риддой». С этой проблемой тесно сопрягается другая, связанная с ростом этноконфессиональных антагонизмов и невиданного подъема экстремизма в регионе, на что обращают внимание современные исследователи [Наумкин, 2019; Ближний Восток, 2019]. «Вирус внутриисламской вражды» инфицировал в XXI в. огромный по человеческим ресурсам арабо-мусульманский мир, разделив его на враждующие (иногда с применением самых современных и изощренных методов взаимного уничтожения) политические движения религиозного или псевдорелигиозного толка. Хрестоматийное пророческое предание о расколе общины Мухаммада после его смерти на 73 обособленные группы (фирак) и их пребывание в этом состоянии вплоть до Судного дня получило в XXI в. наглядное подтверждение. На всемирном исламском религиозном поле действует не меньше 73 различных школ и регионально-духовных центров, относящихся к разным, большим и малым деноминациям суннитского и шиитского толка, не говоря о маргинальных и квазиисламских образованиях радикально-террористической направленности. «Ни для кого не секрет, что мусульманская умма переживает тяжелые времена. Она разделена и находится в упадке. Она потеряла свою самобытность, ее институты разрушены, и она не способна выйти из этого пагубного состояния. Причина кроется в изъянах самой исламской мысли, в недостатках социального и культурного видения… в кризисе ее политических институтов» [Абу Сулейман, 2011, с. 268] – такой неутешительный вывод еще два десятилетия назад сделал известный в мусульманском мире мыслитель Абд ал-Хамид Абу Сулейман, возглавлявший в конце XX в. Международный исламский университет в Малайзии, один из учредителей Международного института исламской мысли (США). Справедливость такой оценки сегодня подтверждается новым витком не только возросшего идеологического суннитско-шиитского противостояния, но и острыми политическими конфликтами внутри самого суннитского мира, корни которых часто при детальном рассмотрении имеют уходящую в глубь веков подоплеку и мотивацию.

Number of purchasers: 0, views: 807

Readers community rating: votes 0

1. Abu Suleiman Abd-al-Hamid. Crisis of the Muslim Mind. Tr., Comm., Afterword by E. R. Kuliev. Baku: CBS, 2011 (in Russian).

2. Al-Askalani. Fath al-Bari bi-sharh Sahih al-Buhari (Comment to Sahih al-Buhari) Vol. 5. Ed. by M. Abdulaki. Cairo: al-Maktaba as-salafiyya, 1960 (in Arab.).

3. Auda J. The objectives of Islamic law (Makasid al-Sharia). Trans., Notes, Introduction by K. Gasymov. Moscow: Izdatelskiy dom Marjani, 2015 (in Russian).

4. Al-Balazuri. Ansab al-ashraf. Al-juz al-avval (The Origin of the Nobles). Cairo, 1959 (in Arab.).

5. Bartold V.V. Islam. Works. Vol. 6. Moscow: Nauka, 1977. Pp. 77–91 (in Russian).

6. Burton J. Muslim Tradition. An Introduction to the Hadith Studies. Transl. from English. St. Petersburg: DILYA, 2006 (in Russian).

7. Near East and the New Realities. Bulletin of Moscow State University. Series 25. International Relations and World Politics. 2019. No. 2 (in Russian).

8. Bol’shakov O.G. The History of the Caliphate. 1. Islam in Arabia (570–633). Moscow: Nauka, 1989 (in Russian).

9. Al-Buhari. As-Sahih. Fadail ashab al-Nabi (The Virtues of Ashabs of the Prophet). Cairo (in Arab.).

10. Jameney Muhammad Masjed. The Foundations of Political Thinking in the Areas of Influence of Shiism and Sunni. Tr. from Farsi. Tehran: World Ahl Al-Beit Assembly, 2016 (in Russian).

11. Ermakov D.V. Hadiths and Hadith Literature. Islam: Essays in Historiography. Ed. by S.M. Prozorov Moscow: Nauka, 1991. Pp. 85–105 (in Russian).

12. Efremova N.V., Ibragim T.K. The Life of Prophet Muhammad. Moscow: Ladomir, 2009 (in Russian).

13. Ibragim T. Quranic Humanism. Tolerant and Pluralistic Attitudes. Moscow: Medina, 2015(1) (in Russian).

14. Ibragim T. On the Normative Version of Non-Koranic Sunna. Medina al-Islam. 2015(2). No. 3(161). Pp. 15–17 (in Russian).

15. Ikbal M. Reconstruction of Religious Thought in Islam. Tr., Foreword, Comm. by M. T. Stepaniants. Moscow: Vost. lit., 2002 (in Russian).

16. Islamic Thought: Tradition and Modernity. Anthology of Religious and Philosophical Studies No. 3. IV. Moscow: Medina, 2019. Рр. 443–559 (in Russian).

17. Ahmed Khan Israr. Reliability of Hadiths: Rethinking the Criteria. Baku: Idrak, 2017 (in Russian).

18. Megill A. Historical Epistemology. Transl. by M. Kukartseva. Moscow: Canon+, 2009 (in Russian).

19. Mikhailova I.B. Medieval Bagdad. Moscow: Nauka, 1990 (in Russian).

20. Muhammad Yusuf Muhammad Sadyk. Hadiths and Life. Vol. I. Introduction. Moscow: Hilal, 2017 (in Russian).

21. An-Naim A.A. En Route to Islamic Reformation. Civil Liberties. Human Rights and International Law. Moscow: Andrei Sakharov Museum and Community Center, 1999 (in Russian).

22. Naumkin V.V. Deeply Divided Societies of the Near and Middle East: Conflicts, Violence, External Intervention. Bulletin of Moscow State University. Series 25. International Relations and World Politics. 2015. No 1. Pp. 66–96 (in Russian).

23. Romanov M. G. Hadiths Studies Paradigm (ilm/ulum al-hadis). Vostok (Oriens). 2004. No. 5. Pp. 5–11 (in Russian).

24. Holy Quran. Moscow: Medina, 2015 (in Russian).

25. As-Suiuti Jalal ad-Din. Perfection in Quranic Arts. Moscow: Muravei, 2001 (in Russian).

26. At-Tabari. Zuyul Tarikh al-Tabari (Additional Version of At-Tabari’s “History”). Cairo, 1977 (in Arab.).

27. Haikal Muhammad Husain. Hayat Muhammad (The Life of Muhammad). Cairo, 1965 (in Arab.).

28. Sharif Ahmed M. New View of Islam. Baku: IDRAK, 2018 (in Russian).

29. Israr Ahmad Khan. Authentication of Hadith. Redefining the Criteria. 3 Vol. London: International Institute of Islamic Thought, 2012.

30. Shahrur M. The Quran, Morality and Critical Reason. The Essential Muhammad Shahrur. Transl., Ed. and Intr. by A. Christmann. Leiden and Boston: Brill, 2009.

Система Orphus

Loading...
Up