Of All Things ‘Sacred’, the Structure of Power in the East and West, and of the Eastern and Western Ways of Development (The Answer to the ‘Group of Four’)

 
PIIS086919080009063-6-1
DOI10.31857/S086919080009063-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Research Fellow; Professor
Affiliation:
Institute of Oriental Studies, RAS
National Research University Higher School of Economics (HSE)
State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages187-199
Abstract

The article continues to look into the concept of “sacrality” in the East, continuing the discussion of concepts earlier formulated in the introduction to the eponymous collection of articles published by the IOS RAS in 2017 and partially challenged in a review published in Vostok /Oriens two years later. In this publication, the author, himself the executive editor, author of the introduction and one of the articles in the collection, defends his views on a number of urgent subjects raised both in the collection and in the review. These problems touch upon the relationship between government and society in the West and the East; the paramount importance of the nomadic periphery to the formation of a strong state in the East; the key historical and political differences that underlie the divergent development of Western Europe and Asia and Africa. Speaking about the much-sought issue of Occidentalistics as an academic research field, the author expresses confidence that it is the Orientalist historian who possesses sufficient material, knowledge and a favorable starting position to study the differences in the historical development of both the West and the East, the definition of which is further discussed in the article. The publication looks at a number of general issues, including the understanding of the “natural” course of historical process; the relationship between religious and secular power in the East and the West; how institutional evolution influenced the configuration of society; and finally why East developed slower than West due to the need to strengthen the state that existed under a constant threat of invasions by peoples within the nomadic range.

Keywordssacred, Occidentalism, concept of power, Orient and Occident, academic discussion
Received02.04.2020
Publication date20.04.2020
Number of characters41966
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

В № 2 журнала «Восток (Oriens)» за 2019 г. была опубликована рецензия [Железнова, Ульянова, Орлова, 2019] за подписью четырех востоковедов (Н.А. Железновой, М.Ю. Ульяновой, Н.А. Орловой и С.В. Дмитриева) на вышедший в 2017 г. сборник статей «Сакральное на традиционном Востоке» [Сакральное на Востоке, 2017]. Сама рецензия носит мистический, если не сказать сакральный характер, так как подобное коллективное творчество не позволяет понять, кто отвечает за какую часть текста, кому предъявлять претензии за упреки и приносить благодарности за похвалу. Впрочем, последняя настолько скупа, что автор решил сосредоточиться на обвинениях, выдвинутым ему «группой четырех» как ответственному редактору, автору введения и одной из статей.

2 Уважаемые авторы рецензии упрекают ответственного редактора и автора вступительной статьи в том, что в Предисловии не «обозначено общее проблемное поле “сакрального”», не «дано его определение (пусть и «рабочее». – выделено А.Р.), исходя из которого авторы статей изучают феномен сакрального в том или ином регионе, в ту или иную эпоху, в той или иной форме проявления» (с. 222). При этом, противореча себе, уважаемые рецензенты буквально через абзац отмечают, что в Предисловии все-таки есть «конкретизация» сферы сакрального, характерной для архаичного человека, ссылаясь на стр. 7 нашего сборника, понимающаяся как «“сфера неизвестного”, связанная с понятием “ритуального запрета”, которая располагается “за тонкой пленкой мира профанного”, при этом одновременно и “трансцедентна” и прямо с ним сообщаются» (с. 222). Определение, конечно, не исчерпывающее, но уж рабочим-то его можно считать уверенно. Так что, как сказал классик: «Поздравляю вас, граждане, соврамши».
3 Уважаемые рецензенты упрекают меня в «пересказе и цитировании двух работ М. Элиаде, которого по объективным причинам трудно считать единственным или хотя бы в полной мере актуальным авторитетом по обсуждаемой проблеме» (с. 222). Каковы же «объективные причины», по которым «“интеллектуального гуру мировой величины”, как его называют на Западе» [Горшунова, 2019, с. 14] нельзя считать подобным авторитетом? В его работах [Элиаде, 1994; Элиаде, 2005] высказываются основанные на огромном корпусе источников фундаментальные суждения, в том числе и по вопросам сакрального. Возможно, уважаемым рецензентам не нравится, что Мирча Элиаде некогда принадлежал к ультранационалистической Железной Гвардии?
4 Основываясь на моем утверждении, что «“поначалу сакрализации подлежали именно предметы”, обладающие особыми качествами1, а потом и человеческая деятельность, воспроизводящая “сакральный прообраз”» (с. 222), уважаемые рецензенты полагают, что: «было бы разумнее утверждать, что части сборника будут посвящены “сакральным предметам” и “сакральным практикам”». Но почему? Понятие «сакрального» отнюдь не ограничивается «предметами» и «практиками». Помимо этих категорий существует сакральное восприятие космоса, природы, землеустройства (сакральная география), социального устройства и т. д. Свести все это к сакральным «предметам» и сакральным «практикам» – проявить убогость мысли. Даже деление Сборника на сакральное «мироздание», сакральные «знаки, символы и ритуалы» и сакральную «власть» полностью не охватывает всей сложности и многообразия понятия «сакрального». 1. Эти сакральные предметы должны были обладать не просто «особыми» качествами, а необычными качествами, отличающими их от профанных предметов.

Number of purchasers: 0, views: 937

Readers community rating: votes 0

1. Bondarenko D.M., Roese P.M. Strengthening of Sacred Power: Icons and Designs as Means of Storage and Transfer of Historical and Cultural Information in Pre-Colonial Benin. Sacred in the Traditional Orient. Moscow: IOS RAS, 2017. Pp. 458–479 (in Russian).

2. Gorshunova O.V. Ioan Culianu: In the Fourth Dimension. Eros and Magic during the Renaissance. Saint Petersburg: Ivan Limbach Publishers, 2019. Pp. 5–48 (in Russian).

3. Zheleznova N.A., Ulianova M.Yu., Orlova N.A., Dmitriev S.V. Sacred in the Traditional Orient. Exec. ed. A.L. Ryabinin; ed.-comp. D.D. Vasiliev, O.A. Koroleva, N.I. Fomina. Moscow: IOS RAS, 2017. 576 p.; 8 ill. ISBN 978-5-89282-736-2. Vostok (Oriens). 2019. No 2. Pp. 221–232 (in Russian).

4. History of the Orient (in 6 vols). Vol. I. Orient in the Ancient Times. Moscow: Vostochnaia Literatura, 1997 (in Russian).

5. Kobzev A.I. Soul, Spirit, and Spirits. Chinese Spiritual Culture: The Encyclopedia. Vol. 2: Mythology, Religion. Moscow: Vostochnaia Literatura, 2007. Pp. 114–117 (in Russian).

6. Nikolaeva M.V. The Tuaregs of Sahara: Sacred Rituals at the Time of Child’s Birth. Sacred in the Traditional Orient. Moscow: IOS RAS, 2017. Pp. 400–418 (in Russian).

7. Rykin P.O. Mongol Medieval Ritual in the Chronicle Record about the Murder of Prince Roman of Riazan (1270). An Interpretation. Sacred in the Traditional Orient. Moscow: IOS RAS, 2017. Pp. 343–358. (in Russian).

8. Ryabinin A.L. Sacred, Religious and Secular Power in the East: Defining the Problem. Sacred in the Traditional Orient. Moscow: IOS RAS, 2017. Pp. 426–457 (in Russian).

9. Sacred in the Traditional Orient. Ex. ed. A.L. Ryabinin; ed.-comp. D.D. Vasiliev, O.A. Koroleva, N.I. Fomina. Moscow: IOS RAS, 2017. Moscow: IOS RAS, 2017 (in Russian).

10. Eliade M. Sacred and Profane. Moscow, MSU Publishers, 1994 (in Russian).

11. Eliade M. Sacred Power in the History of Civilizations. Moscow: Centre for Civilizational and Regional Studies RAS, 2005 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up