The Role of Reflection in the ‘Procedural’ Ethics of al-Haris al-Muhasibi

 
PIIS271326680024978-5-1
DOI10.18254/S271326680024978-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: professor, main researcher
Affiliation: Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameStudies in Transcendental Philosophy
EditionVolume 4 Issue 1-2
Abstract

The article analises from the perspective of the concept of ‘processuality’ proposed by Andrew Smirnov, as well as in comparison with Kant’s categorical imperative, the concept of ‘reflection’ and its role in the ethical teaching of the outstanding Iraqi Sufi al-Haris al-Muhasibi (VIII-IX centuries). Reflection is an integral component of the mystic’s continuous observation of his thoughts and intentions. The latter is the main tool for cleansing the soul and heart on a person’s path to God. The ‘additional’ tools used in the study are Smirnov’s logical-semantic theory and Kant’s ethical teaching goal is to show the fundamental difference between the ideological paradigm of al–Muhasibi as a representative of Afro-Asian civilization from the paradigm of Kant as a representative of Western European civilization. The contrast of two ethics – ‘procedural’ (al-Muhasibi) and ‘substantial’ (Kant) – leads us to the theory of four types of civilization-specific mentality developed by Andrew Paribok. This article can and should be considered as a demonstration of how the method of Pskhu’ ‘situational hermeneutics’ works, according to which the researcher has the right to use those intellectual theories (sometimes irrelevant to each other) that help him in a concise form to clearly and unambiguously convey to the reader the meaning of the phenomenon under study (concept / text).

Keywordsreflection, al-Muhasibi, Smirnov’s logical-semantic theory, procedural logic, Sufism, introspection, jihad, Arab-Muslim philosophy, Paribok’s theory of civilizational rationalities, procedural ethics, categorical imperative, Pskhu’ situational hermeneutics
AcknowledgmentThe article and translation were prepared within the framework of the Agreement between theMinistry of Science and High Education of the Russian Federation and the Peoples’ FriendshipUniversity of Russia No. 075-15-2021-603: “Development of the new methodology and intel-lectual base for the new-generation research of Indian philosophy in correlation with the mainWorld Philosophical Traditions”. This paper has been supported by the RUDN UniversityStrategic Academic Leadership Program.
Received26.05.2023
Publication date30.05.2023
Number of characters17349
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Вместо введения

2 Прежде чем перейти к приложению понятия рефлексии к ал-Мухасиби, нам необходимо «разметить» поле нашего исследования и расположить на нем нужный для нашей мысли «инвентарь». Разрабатываемая мною ситуативная герменевтика требует разнообразных и количественно значимых примеров, одним из которых и является данная статья, иллюстрирующая на практике то, каким образом функционирует метод ситуативной герменевтики. К важнейшим структурным компонентам данного метода мы относим:
3 1) описание специфических черт источника;
4 2) определение ситуативного набора условий функционирования текста,
5 3) фиксация не-идеальности ситуации, в которой находится исследователь текста,
6 4) выбор рабочих инструментов, помогающих решить историко-философскую проблему – прояснить то, как работает тот или иной текст,
7 5) выход на мета-культурный уровень – определение некоей особенности культуры, которая проявляется в исследуемом тексте [1, с. 94]1. 1. [[1], Псху Р.В. Ситуативная герменевтика. М.: Садра. 2022, с. 94].
8 В данной статье мы кратко осветим каждый элемент в аспекте предложенной проблемы рефлексии в восточной философии. Итогом применения метода ситуативной герменевтики должна стать демонстрация особенности изучаемой культуры на примере этического учения ал-Мухасиби.
9 Абу Абдуллах Харис бин Асад ал-Басри родился в 781 г. в Басре в золотой век исламской учености. О его жизни известно очень мало, остались лишь несколько занимательных анекдотов. В историю суфизма вошел под именем ал-Мухасиби (от арабского глагола حاسب), которое можно перевести как «само-испытующий, само-контролирующий, перепроверяющий себя». Известно, что он написал около 200 работ, из которых до наших дней дошло около 30 (из них 18 опубликовано, 11 в рукописях) [2, p. 18]2. Наиболее значимые его труды – «Китаб ар-риайа лихуки-л-лах» («Книга соблюдения обязанностей [по отношению] к Богу), «Китаб ан-насаих ад-динийах» («Книга религиозных наставлений»), «Китаб ат-таваххум» («Книга воображения») и ряд других. Как практически все суфии того времени ал-Мухасиби, опирался в своем учении на Коран, хадисы и различных ранних авторов, в частности, Хасана ал-Басри (642-728). 2. [[2], Picken N.G. al-Harith al-Muhasibi and spiritual purification between asceticism and mysticism / Routledge Handbook on Sufism. London, New York, 2021, p. 18].
10 Краеугольным камнем его метода стал ранний хадис, популярный у среди мусульман, но который Мухасиби использовал в его расширенной версии: «Наилучший джихад – это джихад человека со своей душой и страстью!» ( أفضلُ الجهادِ أن يُجاهدَ الرَّجلُ نَفسَه وهواهُ). Наиболее распространенное понимание джихада - это возникшее в исламе понятие, которым обозначается усердие на пути к Богу, а также борьба за веру, которая в поздний период стала пониматься как «священная война», логически завершающая кораническое требование каждому мусульманину проявлять усердие в утверждении и защите ислама.
11 Значимость ал-Хариса ал-Мухасиби (781-857) в истории суфизма часто определяют тремя аспектами:

views: 167

Readers community rating: votes 0

1. Pskhu R.V. Situativnaya germenevtika. M.: Sadra, 2022.

2. Picken N.G. al-Harith al-Muhasibi and spiritual purification between asceticism and mysticism / Routledge Handbook on Sufism. London, New York, 2021.

3. Smith M. An Early Mystic of Baghdad. A Study of the Life and Teaching of Harith b. Asad ak-Muhasibi a.d. 781- a.d. 857». London, 1935.

4. Picken N.G. Spiritual purification in Islam: the life and works of al-Muḥāsibī. London, New-York, 2011.

5. Knysh A.D. Musul'manskij mistitsizm. Kratkaya istoriya. SPb., 2004.

6. Kalashnikov E.A. Sufijskie osnovaniya ehticheskoj doktriny al-Mukhasibi // Vestnik RUDN. Seriya: Filosofiya. 2006. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sufiyskie-osnovaniya-eticheskoy-doktriny-al-muhasibi (data obrascheniya: 15.12.2022).

7. Filosofiya: Ehntsiklopedicheskij slovar'. Pod red. A.A. Ivina. M.: Gardariki, 2004.

8. Kant I. Kritika prakticheskogo razuma / Kant I. Sobranie sochinenij v 6 tomakh. M.: Mysl'. T.4, Ch. 1, 1965.

9. Smirnov A.V., Solondaev V.K. Protsessual'naya logika. M: Sadra, 2019.

10. Paribok A.V., Pskhu R.V. Misticheskoe perezhivanie vechnosti kak predel perezhivaniya vremeni. // Idei i idealy. 2020. T. 12, № 4, ch.1.

11. Koran. Perevod I.Yu. Krachkovskogo. [internet-istochnik: https://falaq.ru/quran/krac/50#15] (data obrascheniya 15 dekabrya 2022 g.)

12. Pskhu R.V. Transtsendental'naya germenevtika kak metod, ili s kakoj stati Oberkhammer // Sagadeevskie chteniya-2022. Materialy nauchnoj konferentsii: sbornik statej, posvyaschennyj pamyati M.M. al'-Dzhanabi / otv. red. ser. R.V. Pskhu. M.: OOO «Sadra», 2022.

Система Orphus

Loading...
Up