The Cult of Abu Muslim and His Companions in Central Asia: Variants of Mythologization

 
PIIS086954150010054-9-1
DOI10.31857/S086954150010054-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Palacky University Olomouc
Address: 511/8 Křížkovského, Olomouc, 77147, Czech Republic
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№3
Pages141-160
Abstract

This article focuses on the figure of Abu Muslim, an important political figure of the eighth century, and examines the different variations of mythologization of his personality as well as his companions in Central Asia. The study of the cult of Islamic saints is essential from a range of perspectives: it helps us to trace how the image of the saint transformed over time, to identify the part that political and cultural factors played in the construction of Abu Muslim’s image, and to analyze the local features and specificities of the Abu Muslim cult in different religious and political contexts. I draw on the comparative analysis of manifestations of the cult and its transformation in two countries – Uzbekistan and Afghanistan. There are different variations of legends about Abu Muslim and forms of his worship, and the expressions of this cult are often revealed through a link to Abu Muslim’s companions. Depending on particular local traditions, some local saints are legitimized through an imaginary connection with Abu Muslim. The transformation of public perceptions of the importance of saints in Uzbekistan was influenced by various factors, the most significant of which was the secular policy of the state. In the traditional Afghan society, although the perceptions did change as well, the reverence of Abu Muslim survived for a number of reasons, which are explored in the article.

KeywordsCentral Asia, Afghanistan, Uzbekistan, cult of saints, Abu Muslim, shrines, mythologization, secularization
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: European Regional Development Fund, https://doi.org/10.13039/501100008530 [CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_019/0000791]
Received28.06.2020
Publication date28.06.2020
Number of characters49300
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В отдельных регионах Центральной Азии одним из наиболее почитаемых святых является Абу Муслим. В источниках его также называют Абу Муслим Хорасани и Абу Муслим Марвази (Йазди 2008: 95). Общий геграфический охват распространения культа Абу Муслима включает оазисы Центральной Азии, Северный Кавказ, а также современные территории Ирана, Афганистана и Турции. Обозначение “Центральная Азия” в контексте данной статьи используется достаточно широко: я включаю в данный регион современные территории Таджикистана, Узбекистана, Казахстана, Кыргызстана, Туркменистана и Афганистана.
2 Одна из задач этой статьи – проанализировать полевой материал, содержащий сведения о культе Абу Муслима и его сподвижников, собранный в Бухарской и Самаркандской областях Республики Узбекистан, а также в северных областях Исламской Республики Афганистан. Информация о представлениях групп ургенджи (переселенцев из Хорезма) Бухарской области об Абу Муслиме и о святилищах его сподвижников в Самарканде накапливалась и систематизировалась начиная с 2001 г., а полевая работа на территории Афганистана проводились осенью 2012 г. Другой задачей исследования является сравнительный анализ проявления культа Абу Муслима и его трансформации в двух странах: Узбекистане и Афганистане. Данный выбор не случаен: на территориях этих государств Абу Муслим осуществлял активную политическую деятельность, а его образ приобрел популярность, впоследствии переросшую в культ. На основе проведенных исследований можно предположить, что существуют различные вариации культа Абу Муслима, причем выражение этого культа происходит через его сподвижников. Преданиям об Абу Муслиме и его соратниках присуща многовариантность, что обусловлено в частности тем, что в Узбекистане и Афганистане сложились различные социально-политические и культурные контексты, в рамках которых проявляется культ святых и происходят попытки легитимации некоторых местных святых через воображаемую связь с Абу Муслимом. Также важно отметить, что в Северном Афганистане немалая часть материала собиралась среди потомков беженцев из Бухарского эмирата; некоторые из них, несмотря на исторические и культурные трансформации, в определенной степени сохранили традиционные представления о культе святых. Для многих из них он является частью исламской традиции, а святилища привязаны к практике религиозных праздников – в отличие от жителей постсоветского Узбекистана, переживших период массового внедрения атеизма. Жизненный опыт вынуждал мусульман Узбекистана выработать повседневные практики, призванные помочь им адаптироваться к политике советской власти, направленной на создание нового общества со светскими ценностями. Сейчас в стране происходит формирование иных взглядов на почитание святых, которое в настоящее время не преследуется государством.

Number of purchasers: 1, views: 2030

Readers community rating: votes 0

1. Abu Muslim 1992 – Abu Muslim zhangnomasi (Dostoni Abu Muslim soҳibқiron). Sўz boshi B. Sarimsoқov. Ma``sul muҳarir M. Ҳasanij. 1-kitob. Toshkent: Yozuvchi, 1992.

2. Ajni 1975 – Ajni S. Vosstanie Mukanny` // Ajni S. Sobranie sochinenij: V 6 t. T. 6. M.: Xudozhestvennaya literatura, 1975.

3. Gardizi 1991 – Abu Sa’id Gardizi. Zajn al-Axbar. Razdel ob istorii Xorasana / Per. s pers. A.K. Arendsa; vvedenie, komment. i ukazateli L.M. Epifanovoj. Tashkent: Fan, 1991.

4. Jazdi 2008 – Sharaf ad-Din Ali Jazdi. Zafarname` / Predislovie, per. so starouzbekskogo A. Axmedova. Tashkent: Uzbekistan, 2008.

5. Istad 2008 – Istad A. Samarkandskie soratniki Abu Muslima // Gerbi Sherdor. Blogi farҳangӣ. 26.02.2008. http://gerbisherdor.blogspot.com/2008/02/blog-post_6796.html

6. Kandiya 1905 – Kandiya Malaya // Spravochnaya knizhka Samarkandskoj oblasti. Vy`p. 8 / Per. s pers.-tadzh. V. Vyatkina. Samarkand: Samarkandskij oblastnoj statisticheskij komitet, 1905.

7. Muxamedzhanov 2001 – Muxamedzhanov A. Istoriya Uzbekistana. Uchebnik dlya 7 klassa. Tashkent: Izd-vo narodnogo naslediya imeni Abdully` Kady`ri, 2001.

8. PMA 1 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v Shafirkanskij tuman Buxarskoj obl., Respublika Uzbekistan. Sentyabr` 2001 g. (informant: M., 1942 g.r).

9. PMA 2 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v g. Shibirgan, Islamskaya Respublika Afganistan. Oktyabr` 2012 g. (informant: Z., 1955 g.r.).

10. PMA 3 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v g. Saripul`, Islamskaya Respublika Afganistan. Oktyabr` 2012 g. (informant: S., 1965 g.r.).

11. PMA 4 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v g. Samarkand, Respublika Uzbekistan. Aprel` 2019 g. (informanty`: Sh., 1950 g.r.; D., 1976 g.r.).

12. Sarimsoқov 1992 – Sarimsoқov B. Afsonaga ajlangan tarix // Abu Muslim zhangnomasi (Dostoni Abu Muslim soҳibқiron) / Ma``sul muҳarir M. Ҳasanij. Toshkent: Yozuvchi, 1992.

13. Sobranie 1987 – Sobranie vostochny`x rukopisej Akademii nauk Uzbekskoj SSR. T. XI / Pod red. A.A. Semenova. Tashkent: Fan, 1987.

14. Cornell, Zenn 2018 – Cornell S.E., Zenn J. Religion and the Secular State in Uzbekistan // Silk road paper. Central Asia-Caucasus Institute and Silk Road Studies Program. June. 2018. https://www.silkroadstudies.org/publications/silkroad-papers-and-monographs/item/13285-the-state-and-religion-in-uzbekistan.html

15. Abashin S.N. 2003. Burkhaniddin-Kylych: uchenyi, pravitel’, chudotvorets? O genezise kul’ta sviatykh v Srednei Azii [Burkhaniddin-Kylych: Scholar, Ruler, Wonderworker? On the Genesis of the Cult of Saints in Central Asia]. In Podvizhniki islama. Kul’t sviatykh i sufizm v Srednei Azii i na Kavkaze [Devotees of Islam: The Cult of Saints and Sufism in Central Asia and the Caucasus], edited by S.N. Abashin and V.O. Bobrovnikov, 215–236. Moscow: Vostochnaia literatura.

16. Abashin, S.N. 2008. Mazar Boboi-ob: o tipichnosti i netipichnosti sviatykh mest Srednei Azii [Mazar Boboi ob: About the Typicality and Atypicality of the Shrines in Central Asia]. In Rakhmat-name: sbornik statei k 70-letiiu R.R. Rakhimova [Rakhmat-name: Collection of Artciles on the 70th Anniversary of Rakhimov], edited by M.E. Rezvan, 5–23. St. Petersburg: MAE RAN.

17. Anderson, B. 2016. Voobrazhaemye soobshchestva. Razmyshleniia ob istokakh i rasprostranenii natsionalizma [Imaginary Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism]. Moscow: Kuchkovo pole.

18. Asad, T. 2003. Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press.

19. Babadjanov, B. 2004. Debates over Islam in Contemporary Uzbekistan: A View from Within. In Devout Societies vs. Impious States? Transmissing Islamic Learning in Russia, Central Asia and China, through the Twentieth Century, edited by St.A. Dudoignon, 39–60. Berlin: KS.

20. Baldauf, I. 2015. The Uzbeks of Afghanistan since the End of Taliban Rule. In Afghanistan: Identity, Society and Politics since 1980, edited by M. Centlivres-Demont, 192–196. London: I.B. Tauris.

21. Baldauf, I. 2017. Female Sainthood between Politics and Legend: The Emergence of Bibi Nushin of Shibirghan. In Afghanistan's Islam: From Conversion to the Taliban, edited by N. Green, 207–224. Oakland: University of California Press.

22. Barfield, T.J. 2010. Afghanistan: A Cultural and Political History. Princeton: Princeton University Press.

23. Bartold, V.V. 1971. Abu Muslim [Abu Muslim]. In Sochineniia [Works], VII, by V.V. Bartold. Moscow: Nauka.

24. Bernheimer, T. 2012. Genealogy, Marriage, and the Drawing of Boundaries Among the ʿAlids (Eighth–Twelfth Centuries). In Sayyids and Sharifs in Muslim Societies: The Living Links to the Prophet, edited by K. Morimoto, 75–91. London: Routledge.

25. Bivar, A.D.H. 1966. Seljūqid “ziyārats” of Sar-i Pul (Afghanistan). Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London 29 (1) 57–63.

26. Bobrovnikov, V. 2006. Abu Muslim [Abu Muslim]. In Islam na territorii byvshei Rossiiskoi imperii. Entsiklopedicheskii slovar’. Vol. I [Islam on the Territory of the Former Russian Empire: Encyclopedic Dictionary. Vol. I], edited by S.M. Prozorov, 15–19. Moscow: Vostochnaia literatura.

27. Bolshakov O. 1991. Abu Muslim [Abu Muslim]. In Islam. Entsiklopedicheskii slovar’ [Islam: Encyclopedic Dictionary], edited by S.M. Prozorov, 10. Moscow: Vostochnaia literatura.

28. Bolshakov O. 1991. Mazar [Mazar]. In Islam. Entsiklopedicheskii slovar’ [Islam: Encyclopedic Dictionary], edited by S.M. Prozorov, 151. Moscow: Vostochnaia literatura.

29. Dupree, L. 1976. Saint Cults in Afghanistan. American Universities Field Staff Reports. South Asia Series 20 (1): 1–26.

30. Dupree, L. Afghanistan. 1980. Princeton: Princeton University Press.

31. Gellner, E. 1984. Muslim Society. Cambridge: Cambridge University Press.

32. Ghani, A. 1978. Islam and State-Building in a Tribal Society Afghanistan: 1880–1901. Modern Asian Studies 12 (2): 269–284.

33. Ghulom, G. 1983. Shum bola. Тoshkent: Ghafur Ghulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti.

34. Gorshunova, O.V. 2007. Zhenskoe bozhestvo v sisteme religiozno-mirovozzrencheskikh predstavlenii narodov Srednei Azii [The Female Deity in the System of Religious and Philosophical Representations of the People of Central Asia]. PhD diss. abstract, Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences.

35. Karev, Y. 2002. La politique d‘Abu Muslim dans le Mawara‘annahr. Nouvelles donnees textuelles et archeologiques [Abu Muslim Politics in Mavarannahr]. Der Islam 79 (1): 1–46.

36. Kehl-Bodrogi, K. 2008. Religion Is Not So Strong Here: Muslim Religious Life in Khorezm After Socialism (Halle Studies in the Anthropology of Eurasia). Berlin: Lit.

37. Khalid, A. 2014. Islam After Communism: Religion and Politics in Central Asia. Berkeley: University of California Press.

38. Lee, J.L. 1998. The New Year’s Festivals and the Shrine of Ali ibn Abi Talib at Mazar-i Sharif, Afghanistan. PhD diss., University of Leeds.

39. Louw, M.E. 2007. Everyday Islam in Post-Soviet Central Asia. London: Routledge.

40. Malikov, A. 2018. Тyurkskie etnonimy i etnotoponimy doliny Zerafshana (XVIII – nachalo XX v.) [Turkic Ethnonyms and Ethnotoponyms of the Zerafshan Valley (18th – the Beginning of 20th Century]. Tashkent: Muharrir nashriyoti.

41. Malikov, A. 2018. The Politics of Memory in Samarkand in Post-Soviet Period. International Journal of Modern Anthropology 2 (11): 127–145. https://doi.org/10.4314/ijma.v2i11.6

42. Malikov, A. 2019. Shrines and Pilgrimage in Southern Kazakhstan. In Muslim Pilgrimage in the Modern World, edited by B. Rahimi and P. Eshaghi, 149–171. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

43. Malikov, A. 2020. Sacred Lineages of Samarqand: History and Identity. Anthropology of the Middle East 15 (1): 34–49. https://doi.org/10.3167/ame.2020.150104

44. McChesney, R.D. 1991. Waqf in Central Asia: Four Hundred Years in the History of a Muslim Shrine, 1480–1889. Princeton: Princeton University Press.

45. Mélikoff, I. 1962. Abū Muslim, le “Porte-Hache” du Khorassan, dans la tradition épique turco-iranienne [Abu Muslim, Khorasan’s Ax Bearer, in the Turkic-Iranian Epic Tradition]. Paris: Adrien-Maisonneuve.

46. Muradov, R. 2018. Akhmad zamchi (kul’tovyi kompleks) [Akhmad Zamchi (Religious Complex)]. In Islam na territorii byvshei Rossiiskoi imperii: Entsiklopedicheskii slovar’. Vol. II [Islam on the Territory of the Former Russian Empire: Encyclopedic Dictionary. Vol. II], edited by S.M. Prozorov, 57. Moscow: Vostochnaia literatura.

47. Nazarov, N. 2011. Afghoniston o’zbeklari [The Uzbeks of Afghanistan]. Tashkent.

48. Ogudin, V.L. 2002. Mesta poklonenija Fergany kak ob’ekt nauchnogo issledovanija [Ferghana Places of Worship as an Object of Scientific Research]. Etnograficheskoe obozrenie 1: 63–79.

49. Rasayanagam, J. 2011. Islam in Post-Soviet Uzbekistan. The Morality of Experience. Cambridge: Cambridge University Press.

50. Rzehak, L. 2004. Narrative Strukturen des Erzählens über Heilige und ihre Gräber in Afghanistan [Narrative Structures about Saints and Their Graves in Afghanistan]. Asiatische Studien 58 (1): 195–229.

51. Saksonov, T. 1984. Muqaddas zhoilar – khurofot va bid’at uchoghi [Sacred Places – Hearths of Khurofot and bid’at]. Tashkent: Meditsina.

52. Shikhsaidov, A.R. 2001. Rasprostranenie islama v Dagestane [The Spread of Islam in Dagestan]. In Islam i islamskaia kul’tura v Dagestane [Islam and Islamic Culture in Dagestan]. Moscow: Vostochnaia literatura.

53. Snesarev, G.P. 1969. Relikty domusul’manskikh verovanii i obriadov u uzbekov Khorezma [Relics of Pre-Islamic Beliefs and Rites of the Uzbeks of Khorezm]. Moscow: Nauka.

54. Snesarev, G.P. 1983. Khorezmskie legendy kak istochnik po istorii religioznykh kul’tov Srednei Azii [Khorezm Legends as a Source on the History of Religious Cults in Central Asia]. Moscow: Nauka.

55. Sukhareva, O.A. 1960. Islam v Uzbekistane [Islam in Uzbekistan]. Tashkent: Izdatel’stvo Akademii nauk Uzbekskoi SSR.

56. Thibault, H. 2015. The Soviet Secularization Project in Central Asia: Accommodation and Institutional Legacies. Eurostudia 10 (1): 11–31. https://doi.org/10.7202/1032440ar

57. van Bladel, K. 2014. Eighth-Century Indian Astronomy in the Two Cities of Peace. In Islamic Cultures, Islamic Contexts: Essays in Honor of Professor Patricia Crone, edited by B. Sadeghi, A.Q. Ahmed, A. Silverstein, and R. Hoyland, 257–294. Leiden: Brill.

58. Welsford, T., and N. Tashev. 2012. A Catalogue of Arabic-Script Documents from the Samarkand Museum. Samarkand: International Institute for Central Studies, 2012.

59. Wohlrab-Sahra, M., and M. Burchardt. 2012. Multiple Secularities: Toward a Cultural Sociology of Secular Modernities. Comparative Sociology 11 (6): 875–909. https://doi.org/10.1163/15691330-12341249

60. Yūsofī, Ḡ.Ḥ. 2011. Abu Moslem Korasani. Encyclopædia Iranica I/4: 341–344. http://www.iranicaonline.org/articles/abu-moslem-abd-al-rahman-b

Система Orphus

Loading...
Up