Goals and Objectives of the State Policy of the Republic of Korea in the Arctic (Evolution and promising directions)

 
PIIS013122270016917-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-90-96
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Korea Arctic Research Consortium (KoARC), Korea Polar Research Institute (KOPRI)
Address: Republic of Korea
Affiliation: Kyungpook National University
Address: Korea, Republic of
Affiliation: Lomonosov Moscow State University (MSU)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages90-96
Abstract

The article compares the provisions of normative documents that determine the Arctic policy of Korea and the results of a survey by Korean experts dealing with Arctic issues. The presented study examines the issues of transforming the priorities of the ROK state policy in the Arctic and promising areas of Seoul’s activity in the Arctic region. An analysis of the main regulatory documents that determine the priorities of the Republic of Korea in the Arctic (the Arctic Policy Basic Plan for 2013–2017 and the Arctic Development Basic Plan for 2018–2022) demonstrates the growing importance of economic cooperation in the Arctic as a priority for Korean policy. The results of the expert survey conducted as part of the study demonstrate that the Korean expert community considers environmental protection and response to climate change a paramount for the country’s policy in the Arctic region. According to the study, the experts have chosen the following most important tasks in the Arctic: “responding to climate change and forecasting climate change”; “protection of the marine environment and biological resources”; “conservation of ecosystems”; “the introduction and development of polar scientific research”; “expansion of polar research and monitoring infrastructure”. The survey results indicate that the key direction of the Arctic policy for the Republic of Korea, is the development of international relations within the framework of the Arctic Council, the main subject of which is scientific research in the field of climate and ecology. Thus, despite the priorities formulated in the General Plan for the Development of Arctic Activities for 2018–2022, Arctic experts consider the establishment of international partnerships to be a more important task than the participation of Korean business in Arctic projects and the creation of Arctic infrastructure.

KeywordsArctic, Korea, polar cooperation, Arctic policy, KOPRI, Arctic Research
AcknowledgmentThis article has been supported by the Korea Polar Research Institute (KOPRI) (PE19460).
Publication date24.09.2021
Number of characters16552
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 До конца 1990-х годов Арктика была в первую очередь пространством научных изысканий. Суровые природные условия в отсутствии современных технологий препятствовали экономической деятельности в регионе. В годы холодной войны возможности ведения исследовательской работы снизились, Арктика стала зоной стратегической безопасности и военно-политического противостояния западного и восточного блоков. [1, p. 54]. В своей исторической речи в 1987 г. в Мурманске президент Советского Союза Михаил Горбачев призвал к снижению стратегической напряженности и укреплению мира в Арктике, выступив с предложениями, позднее получившими название “Мурманские инициативы”. Он призвал международное сообщество к сотрудничеству в области охраны окружающей среды, рациональному освоению природных ресурсов и открытию Северного морского пути. Эта декларация повысила внимание к арктическим вопросам в международной повестке. Во многом благодаря “Мурманским инициативам” стали возможными встреча представителей восьми арктических стран в 1989 г. в Рованиеми (Финляндия) и обсуждение вопросов, связанных с защитой окружающей среды Арктики. Учреждение ряда международных экологических программ способствовало институционализации сотрудничества приполярных государств, развитием которого в 1996 г. стало учреждение межгосударственного форума – Арктического совета (АС). В рамках форума были развернуты полномасштабное взаимодействие [2, pp. 121-112] и обсуждение общих интересов в области охраны окружающей среды Арктики, биоразнообразия, защиты и сохранения коренных народов региона.
2 Aрктический совет открыл возможность участия для неарктических стран, предоставив им статус наблюдателя. Благодаря этому страны Северо-Восточной Азии (Корея, Китай и Япония – в 2013 г.), заинтересованные возможностью научных исследований, вопросами глобального сотрудничества и экономической деятельности в Арктике, получили такую возможность. В том же году Корея объявила о принятии “Основного плана политики в Арктике на 2013–2017 гг.”, разработанном Министерством океанов и рыболовства совместно со смежными министерствами, в том числе Министерством науки, информационно-коммуникационных технологий и будущего планирования, Министерством иностранных дел, Министерством торговли, промышленности и энергетики, Министерством окружающей среды, Министерством землепользования, инфраструктуры и транспорта и Корейским метеорологическим управлением. В 2018 г. на следующем этапе реализации плана политики в Арктике был утвержден “Основной план развития арктической деятельности” на 2018–2022 гг. Кроме того, в декабре 2018 г. Министерство океанов и рыболовства представило долгосрочное направление пятилетнего арктического базового плана, объявив о создании “Полярной перспективы – 2050”. Чтобы сформировать концепцию политики Кореи в Арктике, были проведены различные исследования в области арктической политики как внутри страны, так и за рубежом.

Number of purchasers: 3, views: 792

Readers community rating: votes 0

1. 박종관, 러시아 교통물류 발전전략: 북극 지역을 중심으로, 슬라브학보, 2016, 제31-1, 호 29-62. [Park Jong-Kwan. Russian Transport Logistics Development Strategy: Focusing on the Arctic Region. The Journal of Slavic Studies, 2017, no. 31-1, pp. 29-62. (In Kor.)]

2. 서현교, 중국과 일본의 북극정책 비교연구, 한국-시베리아센터, 한국 시베리아연구, 22 (1), pp. 119-151. [Seo Hyun-Kyo. Research on the Comparison between China’s and Japan’s Arctic Policy. Korean Journal of Siberian Studies, 2018, no. 22 (1), pp. 119-151. (In Kor.)]

3. 진동민∙서현교∙최선웅, 북극의 관리체제와 국제기구: 북극이사회 (Arctic Council) 를 중심으로, Ocean and Polar Research, 2010, no. 32 (1), pp. 85-95. [Jin Dong-Min, Seo Hyun-Kyo, Choi Shoun-Woong. Arctic Governance and International Organization: A Focus on the Arctic Council. Ocean and Polar Research, 2010, no. 32 (1), pp. 85-95. (In Kor.)] DOI: 10.4217/OPR.2010.32.1.085

4. 문진영∙김윤옥∙서현교, 북극이사회 정책동향과 시사점, 대외경제정책 연구원 (KIEP), 연구자료 14-06, 2014. 133 p. [Moon Jin-Young, Kim Yun-Ok, Seo Hyun-Kyo. A Study on the Governance of Arctic Council and Its Implications for Korea. Korea Institute for International Economic Policy (KIEP), Research material 14-06, 2014. 133 r. (In Kor.)] Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2636657 (accessed 17.01.2021).

5. 김윤옥, 북극해 이슈의 최근 동향과 시사점, KIEP 지역 경제포커스, 2012, vol. 6, no. 40, pp. 32-37. [Kim Yoon-Ok. Recent Trends and Implications of Arctic Ocean Issues. KIEP Regional Economic Focus, 2012, vol. 6, no. 40, pp. 32-37 (In Kor.)]

6. Park Young-Kil. Arctic Prospects and Challenges from Korean Perspective. East Asia-Arctic Relation: Boundary, security and international politics, 2013, Paper no.3, pp. 1-8.

7. Mia M. Bennett. The Maritime Tiger: Exploring South Korea’s Interests and Role in the Arctic. Strategic Analysis, 2014, vol. 38, no. 6, pp. 886-903.

8. Kim Jong-Deog. Overview of Korea’s Arctic Policy Development. Strategic Analysis, 2014, vol. 38, no. 6, pp. 927-923.

9. Kim Hyun-Jung. Success in heading north?: South Korea's master plan for Arctic policy. Marine Policy, 2015, vol. 61, pp. 264-272.

10. Aki Tonami. Asian Foreign Policy in a Changing Arctic: The Diplomacy of Economy and Science at New Frontier. London, Palgrave Macmillan Publ., 2016. 153 p.

11. 서현교,우리나라의북극정책역사성찰과발전방향, 김정훈외, 러시아북극공간의이해: 서북극권과서시베리아의지정, 지경및지문화적접근, (학연문화사), 2018, pp. 497-507. [Seo Hyun-Kyo. Reflecting on the Arctic Policy in Korea and Direction of Development. Understanding the Russian Arctic Space: Geopolitical and Fingerprinting Approach in the Northwestern Arctic and West Siberia. Kim Jeong-Hun, ed. Seoul, Hag-Yeonmunhwasa, 2018, pp. 497-507. (In Kor.)]

12. Zhuravel' V. Kitaj, Respublika Koreya, Yaponiya v Arktike: politika, ehkonomika, bezopasnost'. Arktika i Sever, 2016, № 24, ss. 112-144. [Zhuravel V. China, Republic of Korea and Japan in the Arctic: politics, economy, security. Arctic and North, 2016, no. 24, pp. 112-144. (In Russ.)] DOI: 10.17238/issn2221-2698.2016.24.112

13. 김경신, 북극의 상업적 이용과 정책 시사점, 한국해양수산개발원, 월간해양수산, 2008, (285), pp. 22-36. [Kim Gyeong-Sin. Policy Implication and Commercial Perspective in the Arctic. Monthly marine fisheries, 2008, no. 285, pp. 22-36. (In Kor.)]

14. 김기순, 남극과 북극의 법제도에 대한 비교법적 고찰, 國際法學會論叢第2010, 55卷第1號 (通卷第116號), pp. 13-53. [Kim Ki-Sun, A Comparative Study of the Legal Regimes of the Antarctic and Arctic, The Korean journal international law, 2010, vol. 55, no.1, pp. 13-53. (In Kor.)]

15. 엄선희, “북극해 어업자원의 보존과 이용을 위한 국제 거버넌스 고찰과 정책적 시사점, 한국해양수산개발원, 『수산정책연구, 2010, 제 8권, pp. 34-64. [Um Seon-Hui. International Governance Review and Policy Implications for the Conservation and Use of Arctic Fisheries. Fisheries Policy Research, 2010, no. 8, pp. 34-64. (In Kor.)]

16. 김남일∙이현주∙정육상, 북극해 항로 개발의 자원개발 및 에너지 안보적 시사점, 에너지경제연구원, 수시연구보고서, 2011. 77 p. [Kim Nam-Il, Lee Hyeon-Ju, Jeong Yug-Sang. Resource Development and Energy Security Implications of Arctic Sea Route Development. Korea Energy Economics Institute, Occasional Research Report, 2011. 77 r. (In Kor.)] Available at: https://scienceon.kisti.re.kr/srch/selectPORSrchReport.do?cn=TRKO201300026417 (accessed 17.01.2021).

17. Watson Iain. From Middle Power to Pivot Power: Korea as an Arctic Observer in the Age of Eurasia. Pacific Focus, 2016, vol. 31, no. 3, pp. 333-356.

18. Pak Chzhon-Kvan, Chistov I.I. Strategiya razvitiya arkticheskikh regionov Rossii i prioritety politiki Respubliki Koreya v Arktike: vozmozhnosti mezhdunarodnogo sotrudnichestva. Korean Journal of Siberian Studies, 2020, no. 24 (2), pp. 37-66. [Park Jong-Kwan, Chistov I.I. The Development Strategy of the Arctic Regions of Russia and Policy Priorities of the Republic of Korea in the Arctic: International Cooperation Opportunities. Korean Journal of Siberian Studies, 2020, no. 24 (2), pp. 37-66. (In Russ.)]

Система Orphus

Loading...
Up