“Indigenous question” in Peru. Historical background and actual state of inter-ethnic dialogue

 
PIIS0044748X0011334-6-1
DOI10.31857/S0044748X0011334-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (University)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameLatin America
EditionIssue 10
Pages81-98
Abstract

This article offers an inquiry into the role of indigenous community in nation- and state-building processes in Peru. It argues that the concept of “miscegenation” provides the theoretical background of the ethnic politics in this Latin America country. The cultural element of this politics has been playing a decisive role in harmonizing ethnic and social relations over the last century. Moreover, it managed to prevent the radicalization of the Indigenous movement during the hard times of internal armed conflict and when the country was ruled by Alberto Fujimori`s administration.

The author deems that, despite these important achievements, sharp contradictions between Peruvian state and indigenous peoples persist. For instance – the imbalances in the social development of the indigenous and non-indigenous parts of the society or the conflicts over the mining expansion in the territories of indigenous settlements. Nevertheless, taking into account the political realities of Latin American countries (traditional dominance of creole elites, weakness of democratic institutions, authoritarian tendencies in political governance), Peru could be depicted as an example of a relatively successful integration of the indigenous peoples in social and political processes, in comparison, for example, with Guatemala, Mexico or Ecuador.

Keywordsindigenous community, ethnic policy, nation building, staunch political sway of local landlords, political parties and movements, struggle for the rights, armed conflict, terrorist organizations
Received08.05.2020
Publication date30.09.2020
Number of characters45295
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Перу можно отнести к группе стран региона с так называемым сильным «индейским фактором», в которых сам факт проживания большого количества коренных народов оказывает заметное влияние на общественно-политические процессы*. Перед властями таких государств остро встала проблема интеграции индейского сегмента в общественную жизнь, и в каждом случае эта задача решалась по-разному. В отличие от большинства стран региона, где интеграция индейского населения осуществлялась преимущественно на основе жестких мер ассимиляционной политики (наступление на индейские общины, разрушение автохтонных традиций), перуанские власти избрали другой путь, нацеленный на расширение культурной автономии коренных народов и предполагающий существование различных практик диалога между индейцами и государством. Необходимо отметить, что на протяжении исторического развития Перу это многоаспектное взаимодействие развивалось неритмично — то продвигаясь вперед по одним направлениям, то отступая на других. Однако именно благодаря тому, что диалог стал стратегической линией в этнической политике, а «индейский вопрос» занимал серьезное место в политической повестке перуанских властей, сами индейцы не видели в лице государства постоянную угрозу, и уровень межэтнической напряженности в целом был относительно ниже, чем, к примеру, в Боливии до 2006 г. или в Мексике и Эквадоре в настоящее время.

* Перу занимает третье место в латиноамериканском регионе по количеству проживающих в стране коренных народов — 5,9 млн человек после Мексики (21,2 млн человек) и Гватемалы (6,2 млн человек), а также их доле в структуре населения: 24,9% — Перу (3-е место), 42% — Боливия (2-е место), 43,7% — Гватемала (1-е место).
2 Постараемся выделить основные этапы во взаимоотношениях между индейцами и государством в историческом контексте, выявить особенности стратегии включения коренного населения в социальные и политические процессы, ее концептуально-теоретическую базу, а также сильные и слабые стороны.
3 Проблематике этнических процессов в Перу посвящены публикации отечественных авторов [1, 2, 3]. В этих исследованиях уделяется внимание особенностям государственной политики по «индейскому вопросу». Тематика национально-государственного строительства и политического участия коренного населения затронута в работах зарубежных ученых [4, 5, 6]. Вместе с тем необходимо отметить, что в опубликованной литературе проанализированы отдельные аспекты участия индейцев в социально-политических процессах в латиноамериканской стране, однако целостная картина развития межэтнического диалога в историческом разрезе и на современном этапе не представлена. В данной статье будет предпринята попытка восполнить этот пробел.
4

Этническая политика в ХХ веке

  

В начале XX в. «индейский вопрос» в Перу вошел в повестку дня прежде всего в силу экономических факторов. С одной стороны, следствием индустриальной революции и роста промышленного производства стало увеличение спроса на рабочую силу. С другой — обострившаяся проблема малоземельности индейских крестьян (и, как следствие, низкая производительность труда) тормозила развитие экономики страны.

Number of purchasers: 0, views: 200

Readers community rating: votes 0

1. Goncharova T V. Indeanizm: ideologiya i politika. Boliviya, Peru, Ehkvador 50-60 gg. XX veka. M.,1979, 201 c.

2. Rakuts N.V. Indejskij vopros v Peru. Indejskij mir pered vyzovami KhKh veka. Sbornik statej. M.: ILA RAN, 2011, s. 73-106.

3. Peru: poisk novykh orientirov na iskhode ehkonomicheskogo chuda. M.: ILA RAN, 2014, seriya «Sammit», 117 c.

4. Van Cott D.L. From Movements to Parties in Latin America. Cambridge University Press, 2010. 302 p. (DOI: 10.2307/20031876).

5. Madrid R. The Rise of Ethnic Politics in Latin America. Cambridge University Press, 2012. 239 p. (DOI: 10.1017/CBO9781139022590).

6. Multiculturalism in Latin America. Indigenous Rights, Diversity and Democracy. Edited by Sieder R. Institute of Latin American Studies. Palgrave Macmillan, New York, 2002, 297 p. (DOI: 10.1057/9781403937827).

7. Belaúnde Terry F. La conquista del Perú por los peruanos. Ediciones Tawantinsuyu, Lima, 1959, 175 p.

8. Políticas públicas para los pueblos indígenas en América Latina. Los casos de México, Guatemala, Ecuador, Perú y Bolivia. Fundación Konrad Adenauer. Programa Regional Participación Política Indígena. Primera edición, 2007, 240 p.

9. Chirif A. The author and his work. En: Witness of Sovereignty. Essays on the Indian Movement in Latin America. Ed. by Varese S. IWGIA, 2006, pp. 14-23.

10. De la Cadena, Marisol. 2000. Indigenous Mestizos: The Politics of Race and Culture in Cuzco, Peru, 1919–1991. Durham, NC: Duke University, 2000. 408 p.

11. Constitución para la República del Perú. 12 de Julio de 1979. Congreso de la República del Perú. Available at: http://www4.congreso.gob.pe/comisiones/1999/simplificacion/const/1979.htm (accessed 13.04.2020).

12. Sendero Luminoso, narcoterrorismo y seguridad en el Perú. Seguridad Internacional, 03/10/2016. Available at: http://www.seguridadinternacional.es/?q=es/content/sendero-luminoso-narcoterrorismo-y-seguridad-en-el-per%C3%BA (accessed 13.04.2020).

13. Mallon F.E. Chronicle of a Path Foretold? Velasco’s Revolution, Vanguardia Revolucionaria, and’ Shining Omens’ in the Indigenous Communities of Andahuaylas.” In Steve J. Stern, ed. Shining and Other Paths. War and society in Peru, 1980–1995. Durham, Duke University Press, pp. 84–117.

14. Juzgarán por genocidio contra indígenas peruanos a los líderes del grupo terrorista Sendero Luminoso. Libertad Digital, 30/09/2005. Available at: https://www.libertaddigital.com/mundo/juzgaran-por-genocidio-contra-indigenas-peruanos-a-los-lideres-del-grupo-terrorista-sendero-luminoso-1276261949/ (accessed 13.04.2020).

15. Constitución política del Perú. Georgetown University. Available at: http://pdba.georgetown.edu/Parties/Peru/Leyes/constitucion.pdf (accessed 13.04.2020).

16. Mass sterilisation scandal shocks Peru. BBC News world edition, 24/07/2002. Available at: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/2148793.stm (accessed 13.04.2020).

17. Peru: sterilizatsiyu bednyakov v 90-kh priznali zakonnoj. BBC News russkaya sluzhba, 25/01/2014. Available at: https://www.bbc.com/russian/rolling_news/2014/01/ 140125_rn_peru_fujimori_cleared (accessed 13.04.2020) (In Russ).

18. Vergara A. The Fujimori Regime through Tocqueville’s Lens: Centralism, Regime Change, and Peripheral Elites in Contemporary Peru. Peru in History. ed. by Drinot P. New York, Palgrave Macmillan, pp. 19-48 (DOI: 10.1057/9781137455260_1).

19. Coppedge M. Latin American Parties: Political Darwinism in the Lost Decade. Paper prepared for National Endowment for Democracy conference on “Political Parties and Democracy,” November 18–19, 1996, pp. 18-29.

20. ¿Por qué la población indígena tiene mayor probabilidad de ser pobre? Blogs World Bank, 17/02/2016. Available at: https://blogs.worldbank.org/es/opendata/por-qu-la-poblaci-n-ind-gena-tiene-mayor-probabilidad-de-ser-pobre (accessed 13.04.2020).

21. El censo 2017: la pobreza tiene rostro indígena en el Perú. El Diario Uno, 30/07/2017. Available at: https://diariouno.pe/columna/el-censo-2017-la-pobreza-tiene-rostro-indigena-en-el-peru/ (accessed 13.04.2020).

22. Los decretos de la Discordia. BBC Mundo, 08/06/2009. Available at: https://www.bbc.com/mundo/america_latina/2009/06/090606_2237_peru_decretos_rb.shtml (accessed 13.04.2020).

23. A 10 años del 'Baguazo' aún hay heridas que no cierran: Esto es lo que debes saber de la masacre. RPP Notícias, 05/06/2019. Available at: https://rpp.pe/peru/historia/baguazo-todo-lo-que-debes-saber-sobre-la-masacre-y-las-heridas-que-aun-no-cierran-noticia-1127125 (accessed 13.04.2020).

24. Los pueblos indígenas del Perú: de García a Humala, la batalla continua. The Guardian, 06/06/2012. Available at: https://www.theguardian.com/global-development/poverty-matters/2012/jun/06/peru-indigenas-garcia-humala (accessed 13.04.2020).

25. Humala promulga la ley de consulta a los pueblos indígenas. El País, 08/09/2011. Available at: https://elpais.com/internacional/2011/09/08/actualidad/1315432808_850215.html (accessed 13.04.2020).

26. 10 Avances en la implementación de la consulta previa en el Perú. Presentación. Ministerio de Cultura del Perú. Available at: http://consultaprevia.cultura.gob.pe/wp-content/uploads/2016/06/Boletin-10-avances.pdf (accessed 13.04.2020).

27. Perú a seis años de la consulta previa. El Gran Angular. Available at: http://elgranangular.com/consultapreviaperu/reportaje1/ (accessed 13.04.2020).

28. Niñez indígena, educación intercultural bilingüe en el Perú. Estadísticas recientes, preguntas (i)resueltas, tareas pendientes. Ministerio de educación del Perú. Available at: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/617/346.%20Niñez%20indígena%20y%20educación%20intercultural%20bilingüe%20en%20el%20Perú%20Estadísticas%20recientes,%20preguntas%20 (i)resueltas%20y%20tareas%20pendientes.pdf (accessed 13.04.2020).

29. Perú tiene 26,862 escuelas de Educación Intercultural Bilingüe. Andina, 28/09/2018. Available at: https://andina.pe/agencia/noticia-peru-tiene-26862-escuelas-educacion-intercultural-bilingüe-767990.aspx (accessed 13.04.2020).

30. Trapnell L., Neira E. La EIB en el Perú. La EIB en América Latina bajo examen. Ed. by López L.E., Rojas C. Banco Mundial, GTZ, Plural, La Paz, Bolivia, 2006, pp. 253-366 .

31. Apéndice 1 ¿Indígenas amazónicos en las universidades? Comentarios a propósito del Documento de Discusión N°5 “El Universo Amazónico”. Available at: http://aplicaciones.pronabec.gob.pe/CIIPRE/Content/descargas/e6.pdf (accessed 13.04.2020).

32. Ordenanza regional favorece salud intercultural. SERVINDI, 18/08/2016. Available at: https://www.servindi.org/actualidad-noticias/18/08/2016/amazonas-publican-ordenanza-regional-en-salud-intercultural-que (accessed 13.04.2020).

33. Censos Nacionales 2007: XI de Población y VI de Vivienda. INEI. Available at: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1136/libro.pdf (accessed 13.04.2020).

34. P3a+: Idioma o lengua con el que aprendió hablar. Censos Nacionales de Población y Vivienda 2017. INEI. Available at: http://censos2017.inei.gob.pe/redatam/ (accessed 13.04.2020).

35. INEI difunde Base de Datos de los Censos Nacionales 2017 y el Perfil Sociodemográfico del Perú. Instituto Nacional de Estadística e Informática del Perú. Available at: http://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/inei-difunde-base-de-datos-de-los-censos-nacionales-2017-y-el-perfil-sociodemografico-del-peru-10935/ (accessed 13.04.2020).

36. Alejandro Toledo, de "cholo sano y sagrado" a expresidente sobornado. La información, 10/02/2017. Available at: https://www.lainformacion.com/mundo/Alejandro-Toledo-expresidente-Peru-curriculum-perfil_0_998300233.html (accessed 13.04.2020).

37. Poder Legislativo. Congreso de la República. Ley No. 27867. El Peruano. Available at: https://web.archive.org/web/20041212011421/http://www.elperuano.com.pe/nl02/11/Ley%20de%20Regiones.asp (accessed 13.04.2020).

38. Cedillo Delgado R. Inclusión política indígena en el Perú del siglo XXI. Apuntes Electorales: revista del instituto electoral del estado de México, Nº59/2018, pp. 9-11.

39. Misión de Observación Electoral. Informe final. Elecciones regionales y municipales. Perú, Octubre 5, 2014. Available at: https://reformaspoliticas.org/wp-content/up-loads/2019/03/Informe-MOE-OEA-Perú-Municipales-2014.pdf (accessed 13.04.2020).

40. Proponen que haya representación de pueblos indígenas en el Congreso. La República, 11/07/2019. Available at: https://larepublica.pe/politica/2019/07/12/congreso-nuevo-peru-y-frente-amplio-proponen-que-haya-representacion-de-pueblos-indigenas-en-el-parlamento/ (accessed 13.04.2020).

Система Orphus

Loading...
Up