Will European Union Become a Global Power Center?

 
PIIS013122270010274-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-6-51-65
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department for European Political Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 6
Pages51-65
Abstract

The article is dedicated to the analysis of the EU potential to become a real power center in the global politics. No doubt, European Integration is the greatest project of all times. But it is also true that the European Union is currently experiencing the most difficult period in its entire history being under the pressure of several crises – consequences of the world economic and financial crisis, new risks of a global economic slowdown as a result of the coronavirus outbreak, migration crisis, troubled relations with the U.S., China and Russia, etc. The end of the East-West confrontation that removed the threat of a global conflict has resulted in the crisis of the Euro-Atlantic partnership, namely the growing gap between the USA and the EU in the security sector, the emergence of a new China with global ambitions, the rise of a self-assertive post-Soviet Russia and numerous regional actors – India, Japan, Turkey, Iran, Brazil and other. However, the modern polycentric world is strongly influenced by the evolving balance between two opposite trends – the trend towards multilateral cooperation on global challenges and the trend towards a new bipolarity. This new bipolarity is developing within the same capitalist system and can be defined as a growing split between the liberal and authoritarian capitalism. The former is most vividly represented by the European Union, USA and their allies, while the latter – by China and Russia. Strictly speaking, nowadays, the only full-fledged power center is the United States, whose economic and military potential guarantees its political influence in world affairs. China is approaching these standards. The European Union and Russia represent two opposite models. The EU is an economic power center while Russia is a military power center. In order to become an influential power center capable to protect its integrationist model globally, the European Union needs to learn Realpolitik, rethink its previous idealistic approach towards the post-bipolar world and acquire strategic autonomy capabilities. Aside from this, the EU leadership should resolve numerous existential problems, beginning with the challenge of nationalism, which is fueled by the crisis of liberal democracy, and ending with the necessity to define future contours of the European construct.

KeywordsEuropean Union, center of power, international relations, polycentric world, Russia, USA, China, Euro-Atlantic partnership, Ukrainian conflict, crisis, liberal democracy, migration, the EU Global Strategy, common defense, strategic autonomy
Received26.06.2020
Publication date26.06.2020
Number of characters57225
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Идея Пан-Европы как “пятой великой державы”, равной Британскому Содружеству, Пан-Америке, Восточной Азии и Советскому Союзу, насчитывает без малого 100 лет и принадлежит известному идеологу панъевропеизма австрийцу Рихарду Куденхове-Калерги [1]. Однако не только в 1920-е годы, но и гораздо позже, никто даже в самых смелых предположениях не мог себе представить, какой путь пройдет европейская интеграция от Европейского экономического сообщества (1957 г.) до уникального интеграционного объединения – Европейского союза (1992 г.). Однако, несмотря на достигнутые успехи, за Евросоюзом закрепилась репутация “экономического гиганта и политического карлика”, не имеющего веса в мировой политике. Одно из объяснений такого положения дел состоит в том, что ЕС создавался как антипод политики силы [2, p. 1], поскольку гарантии безопасности Европе в период конфронтации по линии Восток−Запад предоставлялись со стороны США/НАТО.
2 Окончание противостояния Восток−Запад, которое устранило угрозу глобального конфликта, кардинальным образом изменило систему международных отношений, существовавшую на протяжении второй половины XX в. Эти сдвиги привели к кризису традиционного евро-атлантического партнерства, а именно к растущему разрыву между США и ЕС в сфере безопасности, появлению нового Китая с глобальными амбициями, усилению самоутверждающейся постсоветской России, стремящейся возродить былое величие СССР, и появлению многочисленных региональных игроков − Индии, Японии, Турции, Ирана, Бразилии и др. Эти изменения вкупе с новыми вызовами безопасности Европе от миграционного кризиса до региональных конфликтов поставили перед руководством Евросоюза задачу обретения стратегической самостоятельности.
3 На саммите Европейского совета, состоявшимся 28 июня 2016 г., была представлена новая Глобальная стратегия безопасности (ГСБ) Европейского союза – “Общее видение, единый подход: сильная Европа” [3]. Глобальная стратегия акцентирует внимание на необходимости усиления оборонного потенциала ЕС и подчеркивает, что только сильный и объединенный Союз может противостоять нынешним вызовам и играть весомую роль в мировой политике.
4 Смена руководства ЕС в 2019 г. не только не изменила курс, заданный ГСБ, но еще больше усилила акцент на глобальные амбиции Евросоюза. Выступая в качестве кандидата на должность председателя Комиссии перед Европейским парламентом 16 июля  2019 г., Урсула фон дер Ляйен отметила: “Одни делают ставку на авторитарные системы, другие расширяют свое глобальное влияние, инвестируют в строительство портов и торговых путей. Некоторые ищут спасения в политике протекционизма. Ни один из этих вармиантов нам не подходит. Мы стремимся к мультилатерализму, честной торговле, выступаем за мир на основе единых правил, ибо знаем, что это самый лучший путь для нас” [4].

Number of purchasers: 2, views: 1221

Readers community rating: votes 0

1. Kudenkhove-Kalergi R.N. Pan-Evropa. Moskva, Vita Planetare, 2006. 120 c. [Coudenhove-Kalergi R.N. Pan-Evropa [Pan-Euorope]. Moscow, Vita Planetare, 2006. 120 p.]

2. Laïdi Zaki. Can Europe learn to play power politics? Center for European Reform, November 2019. Available at: https://www.cer.eu/publications/archive/essay/2019/can-europe-learn-play-power-politics (accessed 23.10.2018).

3. Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe a Global Strategy for the European Union’s Foreign and Security Policy. Available at: http://eeas.europa.eu/archives/docs/top_stories/pdf/eugs_review_web.pdf (accessed 23.10.2019).

4. Opening Statement in the European Parliament Plenary Session by Ursula von der Leyen, Candidate for President of the European Commission 16 July 2019. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_19_4230 (accessed 23.10.2020).

5. Speech by President-elect Ursula von der Leyen at the 2019 Paris Peace Forum. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_19_6270 (accessed 23.10.2020).

6. Myuller-Khennig M. Velikoderzhavnye fantazii Bryusselya. “Istinno geopoliticheskaya Evrokomissiya” – opasnyj put' Ursuly fon der Lyajen. Evropa ne imeet prava poddavat'sya sladkomu zovu siren. IPG Mezhdunarodnaya politika i obschestvo, 02.12.2019. [Müller-Hennig M. Velikoderzhavnye fantazii Bryusselya. “Istinno geopoliticheskaya Evrokomissiya” – opasnyi put' Ursula von der Leyen. Evropa ne imeet prava poddavat'sya sladkomu zovu siren [Great-power fantasies of Brussels. A truly geopolitical Eurocomission – a dangerous path of Ursula von der Leyen. Europe has no right to succumb to the sweet call of sirens]. IPG Mezhdunarodnaya politika i obshchestvo, 02.12.2019. Available at: https://www.ipg-journal.io/regiony/evropa/statja/show/velikoderzhavnye-fantazii-brjusselja-943/ (accessed 23.10.2020).

7. Temirgaleev R. Aleksej Arbatov: “V SShA iskhodyat iz togo, chto Putin probudet do 2024 goda”. Colta, 21.07.2015. [Temirgaleev R. Aleksei Arbatov: “V SShA iskhodyat iz togo, chto Putin probudet do 2024 goda” [Alexey Arbatov: “The US proceeds from the understanding that Putin will stay till 2024”]. Colta, 21.07.2015.] Available at: https://www.colta.ru/articles/society/8003-aleksey-arbatov-v-ssha-ishodyat-iz-togo-chto-putin-probudet-do-2024-goda (accessed 23.10.2020).

8. Morillas P., Quero J. The US, China, and The EU in A New Global Order: A World of Two or Three? TEPSA, January 2020. Available at: http://www.tepsa.eu/the-us-china-and-the-eu-in-a-new-global-order-a-world-of-two-or-three-pol-morillas-and-jordi-quero-cidob-spain/ (accessed 23.02.2020).

9. Emmanuel Macron warns Europe: NATO is becoming brain-dead. The Economist, November 07, 2019. Available at: https://www.economist.com/europe/2019/11/07/emmanuel-macron-warns-europe-nato-is-becoming-brain-dead (accessed 23.02.2020).

10. Rakesh Sood. Macron’s wake-up call to EU. The Hindou, December 02, 2019. Available at: https://www.thehindu.com/opinion/lead/macrons-wake-up-call-to-eu/article30131700.ece (accessed 23.02.2020).

11. Biscop S. Strategic Choices for the 2020s. Egmont, Security policy Brief, no.122, February 2020. Available at: http://www.egmontinstitute.be/content/uploads/2020/02/SPB122.pdf?type=pdf (accessed 15.03.2020).

12. European Commission and HR/VP contribution to the European Council EU-China – A strategic outlook. 12 March 2019. Available at: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/communication-eu-china-a-strategic-outlook.pdf (accessed 15.03.2020).

13. Riley A. China and US in the New global Order: The Role for the EU? CIDOB Opinion 608, January 2020. Available at: https://www.cidob.org/en/publications/publication_series/opinion/seguridad_y_politica_mundial/china_and_us_in_the_new_global_order_the_role_for_the_eu (accessed 15.03.2020).

14. EU Global Strategy. European Union. External Action. Available at: https://eeas.europa.eu/topics/eu-global-strategy_en (accessed 15.03.2020).

15. Khouk Z. Makron prizyvaet Evropu nalazhivat' otnosheniya s Rossiej. Russkaya sluzhba “Golosa Ameriki”, 28.08.2019. [Houk Z. Macron prizyvaet Evropu nalazhivat’ otnosheniya s Rossiei [Macron calls Europe to improve relations with Russia]. Russkaya sluzhba “Voice of America”, 28.08.2019.] Available at: https://www.golos-ameriki.ru/a/macron-says-europe-should-reach-out-to-russia/5059877.html (accessed 15.03.2020).

16. Giles Merritt. Why making friends with Moscow is a no-brainer. 29 October 2019. Available at: https://www.friendsofeurope.org/insights/why-making-friends-with-moscow-is-a-no-brainer/ (accessed 15.03.2020).

17. Bolton John. Should we take global governance seriously? Chicago Journal of International Law, 2000, vol.1, no. 2. Available at: https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1090&context=cjil (accessed 15.03.2020).

18. Bohrer Karl Heinz. Projekt Kleinstaat. MERKUR, Deutsche Zeitschrift für Europäisches Denken, August 2011. Available at: https://volltext.merkur-zeitschrift.de/article/mr_2011_08_0661-0669_0661_01 (accessed 15.03.2020).

19. Erlanger Steven, Bennhold Katrin. Rift between Trump and Europe is now open and angry. New York Times, 17.02.2019. Available at: https://www.nytimes.com/2019/02/17/world/europe/trump-international-relations-munich.html (accessed 15.03.2020).

20. Speech by Federal Minister of Defence at the Bundeswehr University Munich. BMVg Services, 07.11.2019. Available at: https://www.bmvg.de/de/aktuelles/speech-federal-minister-of-defence-security-policy-147072 (accessed 15.03.2020).

21. Arbatova N. Strategicheskaya avtonomiya Evropejskogo Soyuza: real'nost' ili blagoe pozhelanie? Polis. Politicheskie issledovaniya, 2019, № 6, cc. 36-52. [Arbatova N. Strategicheskaya avtonomiya Evropeiiskogo Soyuza: real’nost’ ili blagoe pozhelanie? [The EU strategic Autonomy: Reality or a Wishful Thinking?] Polis. Political Studies, 2019, no. 6, pp. 36-52.] DOI:10.17976/jpps/2019.06.04

22. Biscop S. From Global Strategy to Strategic Compass: Where Is the EU Heading? Egmont, Security policy Brief, no. 121, December 2019. Available at: http://www.egmontinstitute.be/content/uploads/2019/12/SPB121_FINAL.pdf?type=pdf (accessed 15.03.2020).

23. Deklaratsiya ot 9 maya 1950 goda. Fond im. Roberta Shumana. [Declaration of 9 may 1950. Fondation Robert Shuman (In Russ.)] Available at: https://www.robert-schuman.eu/ru/doc/questions-d-europe/qe-391-ru.pdf (accessed 15.03.2020).

24. Rupnik Jacques. Explaining Eastern Europe: The Crisis of Liberalism. Journal of Democracy, July 2018, vol. 29, Issue 3, pp. 23-38.

25. Mahony Honor. Barroso says EU is an empire. Euobserver, Brussels, 11 July 2007. Available at: https://euobserver.com/institutional/24458 (accessed 15.03.2020).

26. Zweifel T. Who is without sin cast the first stone: The EU’s democratic deficit in comparison. Journal of European Public Policy, 2002, vol. 9, no. 5, pp. 812-840.

27. Follesdal A., Hix S. Why there is a democratic deficit in the EU: A response to Majone and Moravcsik. Journal of Common Market Studies, 2006, vol. 44, no. 3, pp. 533-562.

28. Annett Anthony, Lipsky Joshua. Past as Prologue. Ancient Rome offers lessons on the importance of sustainable development. Finance & Development, March 2019, vol. 56, no. 1. Available at: https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2019/03/ancient-rome-and-sustainable-development-annett.htm?utm_medium=email&utm_source=govdelivery (accessed 15.03.2020).

29. John Paul II. Slavorum Apostoli. Available at: http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_19850602_slavorum-apostoli.html (accessed 15.03.2020).

30. Bytyci Fatos, Robinson Matt. Albania and Kosovo to unite, inside EU or not: Albanian PM. Reuters, April 7, 2015. Available at: https://www.reuters.com/article/us-albania-kosovo-unification-idUSKBN0MY18L20150407 (accessed 15.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up