Octavio Paz and Indian Avant-Garde: On an Episode of Reception of Claude Lévi-Strauss’ Work in the 1960s

 
PIIS086954150012350-5-1
DOI10.31857/S086954150012350-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: The State Institute for Art Studies
Address: 5 Kozitsky Lane, Moscow, 125009, Russia
Affiliation: The Institute of Linguistics, Russian Academy of Sciences
Address: 1/1 Bolshoi Kislovsky lane, Moscow, 125009, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages54-75
Abstract

While working in India in the 1960s, Octavio Paz, a then Nobel Prize laureate to be, participates in the local art scene and associates himself with its prominent figures, especially with Jagdish Swaminathan, who is recognized as a pioneer of the Indian avant-garde movement. Paz spent these years studying Claude Lévi-Strauss’s oeuvres on structural anthropology and advocates them amid Indian artists, who take these ideas as a pattern for a new art combining principles of European non-figurative painting and those of folk and tribal art. The present article traces the way Lévi-Strauss’s ethnographic thought was interpreted by Paz and Swaminathan, and the effect that way had on their practice and art institutions with which they associated themselves. The first part of the article focuses on Paz’s book on Lévi-Strauss (1967), which became a popular guide into structural anthropology for the English and Spanish language audiences in the 1970s. The second regards Swaminathan’s art as well as his work as a curator and director in Roopankar, Bhopal’s tribal and contemporary art museum, in which crucial principles of Lévi-Strauss ethnography were reflected. The final part analyzes Paz’s long poem Blanco, which can be viewed as a summit of his reflections on affinities between Indian thought and structural anthropology.

KeywordsOctavio Paz, Jagdish Swaminathan, Claude Lévi-Strauss, structuralism, modernism, Indian art, tribal art, adivasi art, bricolage, history of ideas, poetry
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Science Foundation, https://doi.org/10.13039/501100006769 [grant no. 19-18-00429]
Publication date28.12.2020
Number of characters53907
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 1941 г. на трансатлантическом судне, следовавшем из Марселя в Нью-Йорк, Клод Леви-Строс познакомился с Андре Бретоном, лидером движения сюрреалистов. Между ними возникла “многолетняя дружба”, которая “началась с обмена заметками, с дискуссий о соотношении между эстетической традицией и самобытностью” (Леви-Строс 1999а: 19). Это знакомство состоялось еще до того, как будущий родоначальник структурной антропологии написал свои первые этнографические работы: самая ранняя из них, “Семейная и социальная жизнь индейцев намбиквара”, будет издана в 1948 г., хотя основывалась на материале еще довоенной экспедиции.
2 В дальнейшем, в Нью-Йорке, где Леви-Строс преподавал в Новой школе социальных исследований, его близкими знакомыми стали и другие сюрреалисты: Ив Танги, Андре Массон, Марсель Дюшан, Макс Эрнст (Леви-Строс, Эрибон 2018: 52). Он часто встречался с ними, посещал в их компании рестораны экзотической кухни; вместе с Эрнстом и Бретоном Леви-Строс исследовал блошиные рынки и антикварные лавки в поисках ремесленных изделий индейцев (уже в Париже Эрнст будет иногда посещать лекции Леви-Строса: специально для них, в частности, он нарисует божество индейцев хопи [Там же: 57]). По словам ученого, он и сюрреалисты “принадлежали к одной и той же интеллектуальной традиции второй половины XIX века”: внимание поэтов и художников движения было обращено к “иррациональному”, в котором они видели “один из источников своей эстетики” – примерно тот же материал Леви-Строс подвергал научному анализу (Там же: 58).
3 Свой метод сопоставления мифов Леви-Строс уподоблял коллажу1 – художественной технике, с которой много работал Макс Эрнст. Этот метод заключался в том, чтобы разложить материал с помощью анализа и заново соединить его элементы, извлекая новый смысл из получившейся модели (Lévi-Strauss 1983: 327–331). По словам ученого, эта интеллектуальная связь с коллажем особенно выражена в “Мифологиках” и в “Неприрученной мысли” (Там же: 59)2. В последней работе особое место отведено размышлению о теории искусства: Леви-Строс утверждает, что для разных видов художественной деятельности, несмотря на множество различий, характерны общие законы. Эту общность помогает объяснить одно из центральных понятий его теории – бриколаж: индейские маски и ренессансный портрет для исследователя-антрополога находятся в единой плоскости – их можно проанализировать с помощью одного и того же инструментария. 1. Слово “бриколаж”, несмотря на явное созвучие, этимологически не связано со словом “коллаж”: оно образовано от коллоквиального глагола bricoler (мастерить). Хотя созвучие этих двух слов, по всей видимости, было намеренным.

2. Ср. также вступление к первому тому “Мифологик”, где инструменты этнографического анализа и структуры изучаемых мифов сопоставляются с музыкальными формами (Леви-Строс 1999б: 22–24).
4 Понятие бриколажа, одно из самых сложных в этнографической теории Леви-Строса, метафорически описывает механизм мифологического мышления. Среди прочего, оно позволяет рассматривать “научное” и “мифологическое” мышление с единых позиций. Если научное мышление отталкивается от фактов и событий, выстраивая из них некую непротиворечивую структуру, то мифологический бриколаж действует противоположным образом: изначальная структура раскладывается на отдельные элементы, образуя новую сборку или, как это называет антрополог, трансформацию. Для пояснения этой мысли Леви-Строс обращается к искусству, так как оно существует “между” научным познанием и мифологическим мышлением и, соответственно, может наглядно показать механизм бриколажа (так, сам метод художественного коллажа, по Леви-Стросу, может считаться “использованием бриколажа в созерцательных целях” [Lévi-Strauss 1962: 43–44; Леви-Строс 1994: 137–138]).

Number of purchasers: 0, views: 846

Readers community rating: votes 0

1. Berezkin, Yu.E. 2009. Kirtimukkha, sisiutl’ i drugie simmetrichno-razvernutye izobrazheniia indo-tikhookeanskogo regiona [Kirtimukha, Sisiutl and Other Symmetrical Unrolled Images of Indo-Pacific Region]. In Aziatskii bestiarii: obrazy zhivotnykh v traditsiiakh Yuzhnoi, Yugo-Zapadnoi i Tsentral’noi Azii [Bestiary of Asia: Bestial Images in Southern, Western and Central Asia], edited by M.A. Rodionov, 5–24. St. Petersburg: MAE RAN.

2. Bhattacharya, M. 1998. Echoes of India: The Poems of Octavio Paz. India International Centre Quarterly 25 (1): 1–19.

3. Boon, J.A. 1972. From Symbolism to Structuralism, Lévi-Strauss in a Literary Tradition. New York: Harper.

4. Bradu, F. 2012. Persistencia de la India en Octavio Paz [Persistence of India in Octavio Paz’s Oeuvres]. Acta poética 33 (2): 95–108.

5. Cafaggi, C.E.L. 2017. Dos jardines de la modernidad: India en Octavio Paz [Two Gardens of Modernity: India in Octavio Paz’s Oeuvres]. Estudios de Asia y África 52 (2): 349–386.

6. Cantú, R. 2013. Ideograms of the East and the West: Octavio Paz, Blanco, and the Traditions of Modern Poetry. Journal of East-West Thought 3 (1): 64–78.

7. Correa, Ch. 1999. Museums: An Alternate Typology. Daedalus 128 (3): 327–332.

8. Dhingra, A. 2004. La India en la obra de Octavio Paz. Algunas reflexiones [India in Octavio Paz’s Oeuvres: Some Meditations]. Actas XIV Congreso AIH IV: 161–168.

9. Dosse, F. Histoire du structuralisme. T. I, Le champ du signe, 1945–1966 [History of Structuralism, Vol. I: Field of Signs]. Paris: La découverte.

10. Elwin, V. 1951. The Tribal Art of Middle India: A Personal Record. London: Oxford University Press.

11. Gladoshchuk, A. 2019. “Kniga, orudie dukha”: Oktavio Pas i Stefan Mallarme [“The Book Spiritual Instrument”: Octavio Paz and Stéphane Mallarmé]. Novoe literaturnoe obozrenie 156: 163–179.

12. Guha, R. 1999. Savaging the Civilized: Verrier Elwin, His Tribals, and India. Chicago: University of Chicago Press.

13. Hacker, K. “A Simultaneous Validity of Co-Existing Cultures”: J. Swaminathan, the Bharat Bhavan, and Contemporaneity. Archives of Asian Art 64 (2): 191–209.

14. Herrenschmidt, O. 1966. Le cycle de Lingal. Essai d’étude textuelle de mythologies: Les mythologies des tritus de langue gondi (Inde Centrale) [The Cycle of Lingal. Textual Analysis of Mythology: Myths in Gondi Language (Central India)]. Paris: École pratique des hautes études.

15. Kuzina, E. 2018. Misticheskoe telo indiiskogo modernizma: Suza, Svaminatkhan, Panikar [Mystical Body of Indian Modernism: Souza, Swaminathan, Paniker]. Iskusstvoznanie 2: 240–271.

16. Levi, J. 2009. Structuralism and Kabbalah: Sciences of Mysticism or Mystifications of Science? Anthropological Quarterly 4 (82): 929–984.

17. Lévi-Strauss, C. 1962. La penśee sauvage [The Savage Mind]. Paris: Plon.

18. Lévi-Strauss, C. 1983. Le regard éloigné [The View from Afar]. Paris: Plon.

19. Lévi-Strauss, C. 1985. Strukturnaia antropologiia [Structural Anthropology], translated by V.V. Ivanov. Moscow: Nauka.

20. Lévi-Strauss, C. 1994. Nepriruchennaia mysl’ [The Savage Mind]. In Pervobytnoe myshlenie [The Savage Mind], translated by A.B. Ostrovskiy, 111–336. Moscow: Respublika.

21. Lévi-Strauss, C. 1999. Mifologiki. 4 vols. Vol. 1, Syroe i prigotovlennoe [Mythologiques. 4 vols. Vol. 1, The Raw and the Cooked]. Moscow: Universitetskaia kniga.

22. Lévi-Strauss, C. 1999. Pechal’nye tropiki [Tristes Tropiques], translated by G.E. Sergeev. Lvov: Initsiativa; Moscow: AST.

23. Lévi-Strauss, C. 2000. Put’ masok [The Way of the Masks], translated by A.B. Ostrovskii. Moscow: Respublika.

24. Lévi-Strauss, C., and D. Eribon. 2018. Izdaleka i vblizi [From Afar and Nearby], translated by I. Panferova. St. Petersburg: Izdatel’stvo Ivana Limbakha.

25. Lévi-Strauss, C., and R. Jakobson. 1975. “Koshki” Sharlia Bodlera [“The Cats” by Charles Baudelaire]. In Strukturalizm: “za” i “protiv” [Structuralism: Pro and Contra], edited by E.A. Basina and M.Ya. Poliakova, 231–255. Moscow: Progress.

26. Luis, S.K. 2019. Between Anthropology and History: The Entangled Lives of Jangarh Singh Shyam and Jagdish Swaminathan. In Intersections of Contemporary Art, Anthropology and Art History in South Asia: Decoding Visual Worlds, edited by S. Perera and D.N. Pathak, 139–180. Cham: Palgrave Macmillan.

27. Magis, C.H. 1978. La poesía hermética de Octavio Paz [Ocativo Paz’s Hermetic Poetry]. México: El colegio de México.

28. Nichols, B. 1995. The Buddhism of Claude Lévi-Strauss. The Centennial Review 39 (1): 109–128.

29. Nicholson, M. 2013. Surrealism in Latin American Literature: Searching for Breton’s Ghost. New York: Palgrave Macmillan.

30. Padoux, A., and R.-O. Jeanty. 2013. The Heart of the Yoginī: The Yoginīhrdaya, a Sanskrit Tantric Treatise. New York: Oxford University Press.

31. Piatigorskii, A.M. 2007. Vvedenie v izuchenie buddiiskoi filosofii (deviatnadtsat’ seminarov) [Introduction to Buddhist Philosophy (12 Workshops)]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie.

32. Quiroga, J. 1999. Understanding Octavio Paz. Columbia: The University of South Carolina Press, 1999.

33. Rowe, W. 1984. Paz, Fuentes and Lévi-Strauss: The Creation of a Structuralist Orthodoxy. Bulletin of Latin American Research 3 (2): 77–82.

34. Shapir, M.I. 2015. Russkaia tonika i staroslavianskaia sillabika: Vl. Maiakovskii v perevode R. Yakobsona [Russian Tonics and Old Church Slavonic Syllabics: Vl. Maiakovskii in Roman Jakobson’s Translation]. In Universum versus: yazyk – stikh – smysl v russkoi poezii XVIII–XX vekov. Bk. 2 [Universum versus: Language – Verse – Meaning in Russian Poetry, 18th–20th Century. Bk. 2], edited by A.S. Belousova and V.S. Polilova, 46–61. Moscow: Yazyki slavianskoi kul’tury.

35. Snellgrove, D. 1959. The Hevajra Tantra: A Critical Study. Pt. I, Introduction and Translation. London: Oxford University Press.

36. Strenski, I. 1980. Lévi-Strauss and the Buddhist. Comparative Studies in Society and History 22 (1): 3–22.

37. Vozdigan, K.M. 2013. Iskusstvo plemeni varli za predelami ritual’nogo prostranstva: D.S. Mashe i ego rabota v sobranii MAE. K istorii evropeiskogo priznaniia plemennogo iskusstva Indii [Varli’s Art Outside the Ritual Space: J.S. Mashe and His Oeuvres in MAE Collection, Toward the History of Indian Tribal Art Recognition in Europe]. In Evropeiskoe kul’turnoe prostranstvo v kollektsiiakh MAE [European Cultural Space in MAE Collection], edited by A.A. Novik, 450–462. St. Petersburg: MAE RAN.

38. Wiseman, B. 2007. Lévi-Strauss, Anthropology and Aesthetics. Cambridge: Cambridge University Press.



Additional sources and materials

Источники и материалы

Сыркин 1964 – Брихадараньяка упанишада / Пер., пред. и комм. А.Я. Сыркина. М.: Наука, 1964. Durán 2019 –

Durán M.S. Festín de signos: Octavio Paz y Claude Lévi-Strauss. Un asomo al abismo // Fuimos peces. 21.01.2019. https://www.fuimospeces.mx/single-post/2019/01/20/Festin-signos

Manifesto 2012 – Group 1890 Manifesto // Transits of a Wholetimer. J. Swaminathan: Years 1950–69. New Delhi: Archana Press, 2012. P. 70.

Mookerjee 1966 – Mookerjee A. Tantra Art: Its Philosophy and Physics. New Delhi, 1966.

Morales 2018 – Morales A. Fulgor de Octavio Paz en la India // The New York Times. 19.04.2018. https://www.nytimes.com/es/2018/04/19/octavio-paz-india/

Paz 1970 – Paz O. Claude Lévi-Strauss: An Introduction / Transl. J.S. Bernstein, M. Bernstein. Ithaca: Cornell University Press, 1970.

Paz 1998 – Paz O. Ladera este seguido de Hacia el comienzo y Blanco. Valencia: Galaxia Gutenberg, 1998.

Swaminathan 1980 – Swaminathan J. The Traditional Numen and Contemporary Art // Lalit Kala Contemporary. 1980. No. 29. P. 1–11.

Swaminathan 1992 – Swaminathan J. Art and the Adivasi // India International Centre Quarterly. 1992. Vol. 19 (1/2). Р. 113–127.

Swaminathan 1995a – Swaminathan J. The Cygan. An Auto-bio Note // Lalit Kalā Contemporary. 1995. No. 40 (Special Issue on J. Swaminathan). P. 7–14.

Swaminathan 1995b – Swaminathan J. The New Promise // Lalit Kala Contemporary. 1995. No. 40 (Special Issue on J. Swaminathan). P. 18–20.

Swaminathan 2012 – Swaminathan J. Auto-Bio Notes // Transits of a Wholetimer. J. Swaminathan: Years 1950–69. New Delhi: Archana Press, 2012. P. 18–35.

Система Orphus

Loading...
Up