INNOVATIVE FOCUS OF MODERN CONTENT OF EDUCATION OF SOCIAL SPHERE SPECIALISTS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL CIVILIZATION

 
PIIS181570410026441-0-1
DOI10.54884/S181570410026441-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Theory and Technology of Social Work
Affiliation: St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Professor of Department of Theory and Technology of Social Work
Affiliation: St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Dean of Psychological and Social Work Faculty
Affiliation: St. Petersburg State Institute of Psychology and Social Work
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages170-179
Abstract

Digital civilization, affecting all aspects of life, is actively entering the social sphere, providing a higher level of social activity. In this regard, the use of digital technologies is being updated, contributing to a change in the ways in which knowledge, skills, and professional competencies are created, formed and transferred. The digitalization of the education system and the creation of a digital space of the university is associated with a new vector of Russia's development. In this vein, the system of personnel training is being improved in order to develop the social basis of the city, its social cluster, as well as for the most important function of the welfare state - supporting social "risk groups" in need of additional social protection. The digitalization of education gives an additional impetus to self-organization initiatives, promotes the development of modeling and forecasting. When selecting the content of education, the structural units of the content are ordered, forming the integrity and completeness of the module. Digitalization develops not only vertical, but also horizontal connections of the educational environment of the institution, which is especially important for social specialists, in whose practice the use of an interdepartmental approach is one of the requirements of professional activity in working with “risk groups”. The most pressing problems that require innovative consideration in the preparation of future specialists are the following: organization of social services for elderly citizens, people with disabilities, families with children and in need; assistance in adaptation and socialization of people who need social support in the process of rehabilitation, adaptation, education, vocational training and employment. 

Keywordsdigital civilization, education, social specialists, innovative programs, network educational environment
Received29.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters21530
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Новые вызовы современности, связанные с развитием цифровых технологий, а также нормативно-правовые документы, анализ опыта и результаты подготовки специалистов социальной сферы выявляют, что содержание профессионального образования характеризуется динамичностью и гибкостью.
2 Тенденция постоянного обогащения содержания образования специалистов социальной сферы осуществляется за счет новых научных данных, развития опыта в социальной сфере, а также трансформирования этого содержания в системе формального и неформального образования специалистов.
3 Одной из специфических черт обогащения содержания профессионального образования специалистов выступает учет особенностей региональной социальной политики по ведущим направлениям, представленным блоком актуальных проблем:
  • организация социального обслуживания таких категорий граждан, как люди с инвалидностью, граждане пожилого возраста, группы риска, семьи с детьми, в условиях использования потенциала сетевого образования [1];
  • содействие адаптации и социализации лиц, нуждающихся в социальной поддержке в процессе реабилитации, адаптации, профессиональной подготовке и трудоустройстве в условиях сетевой образовательной среды;
  • включение специалистов по социальной работе в активную инновационную социальную деятельность с использованием возможностей цифровой трансформации по развитию разных форм активности; персонификация в процессе создания и реализации новейших проектов макро-, мезо- и микроуровней, развитие инноватики в государственных и негосударственных учреждениях, на базе НКО и т.д. в условиях реализации программ «Доступная среда», «Активное долголетие», «Долговременный уход» и др. на основе цифровизации современного образования [2].
4 Эти направления не изолированы, их элементы могут пересекаться, проникать друг в друга, создавать комплекс проблем, которые необходимо чаще всего решать в условиях межведомственного подхода на региональном или территориальном уровнях современного мегаполиса с использованием программ «Цифровизация социальной среды», федеральных сервисов «Модернизация государственной службы занятости» и «Единая цифровая платформа в социальной сфере» и др.
5 В каждом из регионов открыты социально-реабилитационные центры как для детей-инвалидов, так и для инвалидов трудоспособного возраста. Программы этих отделений охватывают богатый спектр направлений, способствующих социальной защите и гармоничному развитию личности.
6 Так, программа «Активное долголетие» направлена на развитие резервных возможностей пожилых людей. В ней участвуют люди пожилого возраста, а также лица, имеющие инвалидность. В процессе посещения социально-реабилитационных центров они получают все необходимые виды сопровождения как получатели социальных услуг [3].

views: 208

Readers community rating: votes 0

1. Lebedeva, S.S. (ed.) (2022) Innovations in education and social services for disabled and elderly people in the process of their rehabilitation in conditions of social uncertainty. St. Petersburg: SPbGIPSR. (In Russ.)

2. Problems of pedagogical Innovation in Vocational Education: Proceedings of XXIV International Scientific and Practical Conference, April 26–29, 2023. Surtaeva, N.N., Kandaurova, A.V., Krivykh, S.V. (eds.) St. Petersburg: Publishing and printing Association of higher educational institutions. (In Russ.)

3. Decree of the Government of the Russian Federation of August 16, 2022 No. 2253-r. Action plan for the implementation of the Concept for the development in the Russian Federation of a system of comprehensive rehabilitation and habilitation of persons with disabilities, including children with disabilities, for the period up to 2025. Available at: http://static.government.ru/media/files/aYOUCPjm1mA1YUylD4jESvj4qwwMAwnS.pdf (Accessed: 12 May 2023). (In Russ.)

4. Kudryavtseva, M.E., Lebedeva, S.S., Platonova, Yu.Yu. (2022) Education of people with disabilities in the context of the use of strategic communications in conditions of uncertainty. Man and Education, no. 1(70), pp. 81–90. (In Russ.)

5. Platonova, Yu.Yu. (2021) Formation of training programs for social workers in the field of creating an accessible environment for persons with disabilities In: Platonova, Yu.Yu. (ed.) Sociologist: Education and Professional Trajectories: Proceedings of the All-Russian Scientific Conference XV Kovalev Readings, St. Petersburg, November 25–27, 2021. St. Petersburg: LLC "Skifia-print", pp. 660–662. (In Russ.)

6. Maron, A.E., Roslovtseva, M.Yu. (2022) Didactics of digitalization of education: an aspect of patriotic education of cadets. Man and Education, no. 3, pp. 99–105. (In Russ.)

7. Future Education: Global Agenda. Available at: http://vcht.center/wp-content/uploads/2019/06/6.-Obrazovanie-do-2035.pdf. (Accessed: 19 March 2023). (In Russ.)

8. Maron, A.E., Stepanova, M.V., Rezinkina, A.V. (2018) Continuous education of people of retirement age: a pedagogical model. Man and Education, no. 3(56), pp.106–110. (In Russ.)

9. Kondakov, A.M. Sergeev, I.S. (2021) Basic values of Russian civilization and their transformation at the stage of transition to a digital society. Pedagogy, no. 1, pp. 5–9. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up