Number of purchasers: 0, views: 1403
Readers community rating: votes 0
1. Сляднева Н.А. Информационно-аналитическая культура как условие современных социокультурных и политических процессов // Культура: теория и практика: электронный научный журнал – [Электронный ресурс]. – 2015. –Том 1. – № 4. – Режим доступа: http://theoryofculture.ru/issues/36/749/. – Дата доступа: 18.09.2019.
2. Ратнер С.В. Сценарии стратификации научно-инновационной сети / Управление большими системами. Специальный выпуск 30.1 «Сетевые модели в управлении» // М.: ИПУ РАН, 2010. С.774–798.
3. The Future of the Jobs 2018 [Electronic resource]. – World Economic Forum. – 2018. – Mode of access: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2018/?doing_wp_cron=1544100230.8416740894317626953125 – Date of access: 15.08.2019.
4. Горелов Н.А., Литун В.В. Зарубежный опыт обучения населения цифровой грамотности // Экономика труда. 2018. Том 5. № 2. С. 343–350.
5. Вершинская О.Н. Цифровая депривация // Россия: тенденции и перспективы развития. 2016. Выпуск 11. Часть 2. С. 431–435.
6. Цифровая грамотность и digital-среда: как дела в Европе. – Портал цифроваяграмотность.рф. – Региональная общественная организация «Центр Интернет-технологий» (РОЦИТ). – 27 января 2017 года. – Режим доступа: http://xn--80aaefw2ahcfbneslds6a8jyb.xn--p1ai/library/28/ – Дата доступа: 12.09.2019.
7. Цифровая грамотность и digital-среда: как дела в Европе // Официальный сайт Проекта Региональной общественной организации «Центр Интернет-технологий» (РОЦИТ) [Электронный ресурс]. – 2017. – Режим доступа: http://xn--80aaefw2ahcfbneslds6a8jyb.xn--p1ai/library/28/. – Дата доступа: 03.07.2019.
8. TALIS 2018 Results (Volume I) Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. – Official site of OECD. [Электронный ресурс]. – 2018. – Mode of access: https://read.oecd-ilibrary.org/education/talis-2018-results-volume-i_1d0bc92a-en. – Date of access: 18.09.2019.
9. Информационное общество в Республике Беларусь. Статистический сборник. – Минск: Национальный статистический комитет, 2017. 105 с.
10. Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. /2001. – On the Horizon. – Vol. 9. – Issue: 5. – pp. 1–6. – [Electronic resource]. – Mode of access: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816. – Date of access: 22.08.2019.
11. White D. Not “natives” & “immigrants” but “Visitors” & “Residents.” / [Electronic resource]. – April 23, 2008. – TALL Blog: Online Education with the University of Oxford. – Mode of access: https://tallblog.conted.ox.ac.uk/index.php/2008/07/23/not-natives-immigrants-but-visitors-residents/. – Date of access: 21.08.2019.
12. Silipigni C.L., White D., Lanclos D., Le Cornu A. Visitors and residents: What motivates engagement with the digital information environment? / C.L. Silipigni, D. White [and oth.]. – Information Research.– March 2013. –18(1). – [Electronic resource]. – Mode of access: http://informationr.net/ir/18-1/paper556.html#.XV6QKeMzaUl. – Date of access: 22.08.2019.
13. Samuel A. Opinion: Forget “digital natives.” Here’s how kids are really using the Internet / [Electronic resource]. – May 4, 2017. Mode of access: https://ideas.ted.com/opinion-forget-digital-natives-heres-how-kids-are-really-using-the-internet/ – Date of access: 22.08.2019.
14. Deh D., Glođović D. The Construction of Identity in Digital Space / AM Journal. – 2018. – №16. – pp. 101−111; Sullivan, C. Digital Identity / C. Sullivan // Adelaide: University of Adelaide Press, 2011. 182 p.
15. Ribble M. Digital citizenship defined: teach the 9 elements to enhance students’ safety, creativity and empathy [Electronic resourse]. – Mode of access: https://otis.coe.uky.edu/DDL/Digital_Citizenship_Downloadable_10-2016_v11_web.pdf. – Date of access: 16.08.2019.
16. Lankshear C., Knobel M. New Literacies. Everyday Practices and Classroom Learning. Second Edition – [Electronic resource]. – 2006. – Open University Press. – Mode of access: https://www.researchgate.net/publication/291333923_New_Literacies_Everyday_Practices_and_Classroom_Learning_2e – Date of access: 23.08.2019.
17. Dalton B., Proctor P. The changing landscape of text and comprehension in the age of new literacies / Handbook of research on new literacies / Coiro, J., Knobel, M., Lankshear, C., Leu, D. // New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. pp. 287–324.
18. Seglem R., Witte S., Beemer J. 21st Century Literacies in the Classroom: Creating Windows of Interest and Webs of Learning // Journal of Language and Literacy Education. – 2012. – Issue 8(2). – pp. 47–65. – Mode of access: https://pdfs.semanticscholar.org/c214/7c2ed23d651ded5cc904b5d99674b2fea796.pdf – Date of access: 23.08.2019.
19. Collier L. The Shift to 21st-Century Literacies – [Electronic resource]. – The National Council of teachers of English. – The Council Chronicle. – November 2007. – Mode of access: http://lornacollier.com/The+Shift+to+21st+Century+Literacies.pdf. – Date of access: 23.08.2019.
20. Burkhardt G., Monsour M., Valdez G. 21st Century Skills: Literacy in the Digital Age – [Electronic resource]. – North Central Regional Educational Laboratory. – 2003. – Mode of access: https://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf. – Date of access: 23.08.2019.
21. Special report: The Changing Face of Literacy. – [Electronic resource]. – Education Week, Vol. 36, Issue 12, Nov. 9, 2016. – Mode of access: https://www.edweek.org/ew/collections/changing-literacy// – Date of access: 16.08.2019.
22. Gilster P. Digital Literacy // N.Y.: Wiley Computer Publishing, 1997. 276 p.
23. Cornell University. (2015). Cornell University Digital Literacy resource: Digital literacy is… – Mode of access: https://digitalliteracy.cornell.edu/ – Date of access: 21.08.2019.
24. Jones-Kavalier B.R., Flannigan S.L. Connecting the Digital Dots: Literacy of the 21st Century – [Electronic resourse]. –January 1, 2006. – Mode of access: https://er.educause.edu/articles/2006/1/connecting-the-digital-dots-literacy-of-the-21st-century – Date of access: 22.08.2019.
25. Spires H.A., Bartlett M.E. Digital Literacies and Learning: Designing a Path Forward – [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.fi.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/05/digital-literacies-and-learning.pdf – Date of access: 22.08.2019.
26. Jisc http://web.archive.org/web/20141011143516/http://www.jiscinfonet.ac.uk/ infokits/digital-literacies/
27. Гайсина С.В. Цифровая грамотность и цифровая образовательная среда школы – [Электронный ресурс]. – 2018. – Режим доступа: https://spbappo.ru/ – Дата доступа: 7.08.2019.
28. Ilomaki L., Lakkala M., Kantosalo A. What is Digital Competence? /– Linked Portal // Brussels: European Schoolnet (EUN). 2011, рp. 1–12.
29. Денисов Д.В. Применение компетентностной модели при обучении безопасному поведению в сети Интернет // Прикладная информатика. 2018. Том 13. № 6 (78). С. 105-117.
30. Belshaw D. The Essential elements of digital literacies – [Electronic resource]. – 2016. – Mode of access: http://www.frysklab.nl/wp-content/uploads/2016/10/The-Essential-Elements-of-Digital-Literacies-v1.0.pdf. – Date of access: 11.08.2019.
31. Project SAILS. – Kent State University. – Mode of access: https://www.projectsails.org/site/. – Date of access: 18.09.2019.
32. Beile Test of Information Literacy for Education. – [Electronic resource]. – 2008. – Mode of access: http://ilassessments.pbworks.com/w/page/7760872/ Beile%20Test%20of%20Information%20Literacy%20for%20Education. – Date of access: 11.08.2019.
33. Лесин С.М. Анализ международной модели сертификации цифровой грамотности: европейские компьютерные права // Интерактивное образование. 2018. №4. С. 44-48.
34. Working Group on Education: Digital skills for life and work [Электронный ресурс]. – 2018. – Режим доступа: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2017/10/Digital-skills-for-life-and-work_259013e.pdf. – Дата доступа: 22.08.2019.
35. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. – 2017. – Mode of access: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_ (online).pdf – Date of access: 01.07.2019.
36. A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. [Electronic resource]. – 2018. – Mode of access: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf. – Date of access: 22.08.2019.