Ethnic vs Social Boundaries: Children of Migrants in Schools

 
PIIS086954150004878-5-1
DOI10.31857/S086954150004878-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Tomsk State University
Address: 36 Lenin Ave., Tomsk, 634050, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages98-113
Abstract

Children of migrants tend to end up in schools that accommodate mostly those pupils and students who do not conform to the socially shared notion of the “norm”, such as disabled children or children from disadvantaged families. In the recent years, the emergence of various problems in schools has been increasingly thought of as related precisely to the presence of migrant children, the latter being first and foremost associated with incomers from Central Asia and the Caucasus. Social issues that schools traditionally used to cope with are being displaced by ethnic issues and various questions of adaptation. The article examines the ways in which school segregation arises and shows what factors account for the higher concentration of migrant children in certain schools and what problems both pupils and teachers in such schools have to face.

Keywordsschool, schools with diverse social composition, children of migrants, social boundaries, ethnic boundaries, integration
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Science Foundation, https://doi.org/10.13039/501100006769 [grant no. 18-18-00293]
Publication date25.05.2019
Number of characters42244
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В начале 2000-х годов в России о трудовой миграции из Средней Азии говорили преимущественно как о мужской. Приезжающие в страну главы семей работали в сферах строительства и ЖКХ, обеспечивая таким образом свои семьи, оставшиеся на родине (Брусина 2008; Мукомель 2013). В середине 2000-х годов в Россию стали чаще приезжать и жены мигрантов, т. к. заработка одного члена семьи часто не хватало на то, чтобы жить в Москве и отправлять деньги родственникам (Тюрюканова 2011). Женщины из среднеазиатского региона занимали специфические ниши в экономике: они работали в основном в сфере обслуживания, в клининговых компаниях, сиделками у пожилых людей (Зотова 2007; Ткач 2011; Карачурина 2015).
2 Чаще всего супруги приезжали без детей. Это было связано как с некомфортными условиями проживания мигрантов из Средней Азии в Москве (часто по 10– 20 человек в одной квартире) (Деминцева, Пешкова 2014; Demintseva 2017), так и с проблемой записи детей в дошкольные образовательные учреждения и школы (Деминцева и др. 2017). Зачастую они были лишены информации о том, может ли их ребенок учиться в российской школе или же ходить в детский сад (Троицкий 2017). Однако со временем мигранты стали чаще привозить с собой детей. Это было связано с тем, что некоторые выходцы из Средней Азии впоследствии смогли позволить себе снять квартиру или комнату только для своей семьи, а также с тем, что они накопили за время проживания в стране определенный социальный капитал, который дал им возможность ориентироваться в вопросах, связанных с перспективами для их детей в России (Деминцева, Пешкова 2013; Деминцева и др. 2017). Похожие тенденции можно наблюдать и в среде выходцев из других стран СНГ. Родители, приезжающие на заработки, привозят детей в том случае, если они могут обеспечить их пребывание в России, или же они вынуждены привезти ребенка, т. к. его не с кем оставить на родине.
3 Сегодня сложно понять, какое количество детей мигрантов проживает в России и сколько из них учится в школах. Есть данные о въехавших в Россию детях и подростках до 18 лет1, но при этом никак не фиксируется, на какое время они приехали в страну и чем здесь занимаются. Кроме того, определенное количество детей приезжает в Россию из других стран, уже имея российское гражданство, которое получили их родители как выходцы из СССР (Чудиновских 2014). Но такой ребенок, даже являясь россиянином по документам, может сталкиваться с теми же трудностями, что и другие дети, приехавшие из-за рубежа: незнанием русского языка, проблемами адаптации в новом для себя обществе и т. д. (Деминцева и др. 2017). В школах также нет официальной статистики по вопросу этнического происхождения детей мигрантов, обучающихся в них. Вокруг темы детей мигрантов существует множество мифов, которые связаны прежде всего с отсутствием информации о реальной ситуации (Полетаев 2015). 1. По данным Росстата, в 2016 г. в Россию въехало 575 тыс. человек в возрасте “моложе трудоспособного” (Численность 2017).

Number of purchasers: 4, views: 2275

Readers community rating: votes 0

1. Abashin, S.N. 2012. Sredneaziatskaia migratsiia: praktiki, lokal’nye soobshchestva, transnatsionalizm [Central Asian Migration: Practices, Local Communities, Transnationalism]. Etnograficheskoe obozrenie 4: 3–13.

2. Alba, R. 2005. Bright vs. Blurred Boundaries: Second-Generation Assimilation and Exclusion in France, Germany, and the United States. Ethnic and Racial Studies 28 (1): 20–49.

3. Aleksandrov, D.A., V.V. Baranova, and V.A. Ivaniushina. 2011. Deti iz semei migrantov v shkolakh Sankt-Peterburga. Predvaritel’nye dannye [Children from migrants’ families in Saint Petersburg schools. Preliminary data]. St. Petersburg: Izdatel’stvo Politekhnicheskogo universiteta.

4. Aleksandrov, D.A., V.V. Baranova, and V.A. Ivaniushina. 2012. Deti i roditeli-migranty vo vzaimodeistvii s rossiiskoi shkoloi [Children and Their Migrant Parents in Cooperation with a Russian School]. Voprosy obrazovaniia. 1: 176–199.

5. Aleksandrov, D.A., V.A. Ivaniushina, and E.V. Kazartseva. 2015. Etnicheskii sostav shkol i migratsionnyi status shkol’nikov v Rossii [Ethnic Make-up of the Schools and Migratory Status of the Students in Russia]. Voprosy obrazovaniia 2: 173–195.

6. Aref’ev, A.L. 2015. Obuchenie detei iz semei inostrannykh grazhdan v shkolakh Moskvy [The Education of Children from Families of Foreign Citizens in Moscow Schools]. Vestnik RUDN. Seriia: Voprosy obrazovaniia. Iazyki i spetsial’nost’ 5: 149–159.

7. Barth, F. l969. Introduction. In Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference, edited by F. Barth, 9–38. London: Allen & Unwin.

8. Brubaker, R. 1992. Citizenship and Nationhood in France and Germany. Camdridge: Harvard University Press.

9. Brusina, O.I. 2008. Migranty iz Srednei Azii v Rossii: etapy i prichiny priezda, sotsial’nye tipy, organizatsii diaspor [Migrants from Central Asia in Russia: Phases of and Reasons for Arrival, Social Types, and the Organisations of the Diaspora]. Vestnik Evrazii 2: 66–95.

10. Carlie, A. 2011. An Ethnography of Permanent Exclusion from School: Revealing and Untangling the Threads of Institutionalized Racism. Race, Ethnicity and Education 15 (2): 175–194.

11. Chudinovskikh, O.S. 2014. O politike i tendentsiiakh priobreteniia grazhdanstva Rossiiskoi Federatsii v period s 1992 po 2013 g. [Policies and Trends in Acquiring Citizenship of the Russian Federation in 1992–2013]. Demograficheskoe obozrenie 3: 65–126.

12. Demintseva, E.B., and V.M. Peshkova. 2014. Migranty iz Srednei Azii v Moskve [Migrants from Central Asia in Moscow]. Demoscope Weekly 597–598. http://demoscope.ru/weekly/2014/0597/ tema01.php

13. Demintseva, E.B., D.A. Zelenova, E.A. Kosmidis, and D.A. Oparin. 2017. Voprosy adaptatsii detei migrantov v shkolakh Moskvy i Podmoskov’ia [Adaptation of Migrant Children in the Schools of Moscow and Moscow Region]. Demograficheskoe obozrenie 4 (4): 80–109.

14. Demintseva, E.B. 2017. Labour Migrants in Post-Soviet Moscow: Patterns of Settlement. Journal of Ethnic and Migration Studies 43 (15): 2556–2572.

15. Fordham, S., and J. Ogbu. 1986. Black Students’ School Success: Coping with the “Burden of Acting White”. Urban Review 18 (3): 176–206. https://doi.org/10.1007/BF01112192

16. Frumin, I.D., M.A. Pinskaia, and S.G. Kosaretskii. 2012. Sotsial’no-ekonomicheskoe i territorial’noe neravenstvo uchenikov i shkol [Social-Economic and Territorial Inequality of Pupils and Schools]. Narodnoe obrazovanie 1: 17–24.

17. Karachurina, L.B. 2015. Zhenshchiny-migrantki v nishe domashnego truda v Rossii [Women Migrants in the Niche of Domestic Work in Russia]. Sotsiologicheskie issledovaniia 5: 93–101.

18. Pinskaia, M.A., S.G. Kosaretskii, and I.D. Frumin. 2011. Shkoly, effektivno rabotaiushchie v slozhnykh sotsial’nykh kontekstakh [Schools That Work Effectively in Socially Challenging Environments]. Voprosy obrazovaniia 4: 148–177.

19. Poletaev, D.A. 2014. Migrantofobiia i migratsionnaia politika [Migrantophobia and Migration Policy]. In Migranty, migrantofobii i migratsionnaia politika [Migrants, Migrantophobia and Migration Politics], edited by V.I. Mukomel, 5–19. Moscow: NP “Tsentral’nyi Dom advokata”, Moskovskoe biuro po pravam cheloveka, “Academia”.

20. Portes, A., and M. Zhou. 1993. The New Second Generation: Segmented Assimilation and Its Variants. The Annals of the American Academy of Political and Social Science 530: 74–96. https://doi. org/10.1177/0002716293530001006

21. Tabib-Calif, Y., and E. Lomsky-Feder. 2014. Symbolic Boundary Work in Schools: Demarcating and Denying Ethnic Boundaries. Anthropology & Education Quarterly 45 (1): 22–38.

22. Tishkov, V.A. 2013. Rossiiskii narod. Istoriia i smysl natsional’nogo samosoznaniia [The Russian People. History and Meaning of National Self-Consciousness]. Мoscow: Nauka.

23. Tiuriukanova, E.V., ed. 2011. Zhenshchiny — migranty iz stran SNG v Rossii [Women Migrants from the CIS Countries in Russia]. Moscow: MAKS-Press.

24. Tkach, O.A. 2011. Professionalizatsiia domashnei uborki: ocherchivaia frontiry [Professionalization of Home Cleaning: Outlining Frontiers] In Antropologiia professii, ili postoronnim vkhod razreshen [Anthropology of Professions, or Outsiders’ Entry is Permitted], edited by P.V. Romanov and E.R. Iarskaia-Smirnova, 304–333. Moscow: OOO “Variant”, TsSPGI.

25. Wimmer, A. 2008. The Making and Unmaking of Ethnic Boundaries: A Multilevel Process Theory. American Journal of Sociology 113 (4): 970–1022.

26. Yastrebov, G.A., A.R. Bessudnov, M.A. Pinskaia, and S.G. Kosaretskii. 2013. Problema kontekstualizatsii obrazovatel’nykh rezul’tatov: shkoly, sotsial’nyi sostav uchashchikhsia i uroven’ deprivatsii territorii [The Problem of the Contextualisation of Educational Results: Schools, the Social Make-up of Students and the Level of Deprivation of Territories]. Voprosy obrazovaniia. 4: 188– 246.

27. Zaionchkovskaia Zh.A., Iu.F. Florinskaia, K.A. Doronina, and D.A. Poletaev. 2014. Migranty glazami moskvichei [Migrants Through the Eyes of Muscovites]. Demoscope Weekly 605–606. http:// www.demoscope.ru/weekly/2014/0605/tema01.php

28. Zolberg, A.R., and L.W. Long. 1999. Why Islam Is Like Spanish: Cultural Incorporation in Europe and the United States. Politics and Society 27 (1): 5–38.

29. Zotova, N.A. 2007. Zhenshchiny trudovye migranty iz Tadzhikistana (starshaia vozrastnaia gruppa) [Women Labor Migrants from Tajikistan (Older Age Group)]. Vestnik Evrazii 2: 72–87.

30. Zvereva, N.Yu. 2014. Diskursy o migrantakh v sovremennoi rossiiskoi presse: strategii bor’by za znachenie [Discourses on Migrants in the Contemporary Russian Press: Strategies in the Struggle for Meaning]. Novoe literaturnoe obozrenie 28: 88–96.

Система Orphus

Loading...
Up