The Paradoxes of Wittgenstein’s “Lecture on Ethics”

 
PIIS004287440001530-8-1
DOI10.31857/S004287440001530-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor of Dept. of Humanities
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages186-196
Abstract

The article is the first in Russian-speaking literature analysis of Wittgenstein’s "Lecture about ethics" (1929) sustained in a format of polemic with the long-held interpretations of Wittgenstein’s thought. The subject of discussion of these treatments is Wittgenstein's position concerning the status of the highest (ethical) meanings and values. In the article it is shown that Wittgenstein's statements have not a theoretical, but methodical character: Wittgenstein does not claim and does not deny existence of "the highest", he creates the optics in which something is directly detected, which is irreducible to the "trivial" contexts. This method, being mastered, can have the broadest application, allowing to trace the uncommon axiological and semantic components in all cases of their manifestation: in philosophical doctrines, in literature, in political debates, in own experiences, etc. In the last part of article it is shown how Wittgenstein's method discloses the inadequacy of the program of positivism: criticizing the "naive" absolutism of pre-scientific forms of culture (myth, religion, ethics, metaphysics), positivism does not recognize the uncommon contents inherent in these forms and therefore positivism finds it possible to reduce these forms just to the facts, leveling, thereby, their genuine meaning.

KeywordsWittgenstein, «Lecture on Ethics», positivism, «resolution reading»
Received21.10.2018
Publication date23.10.2018
Number of characters37375
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Есть люди, говорящие, что Бога

нет. Но что меня действительно раз-

дражает, так это ссылки на меня для

обоснования подобных воззрений.

А. Эйнштейн

2

Введение

3

О трудностях понимания ранних текстов Витгенштейна наглядно свидетельствует устойчивая полярность их интерпретаций и практически полное отсутствие следов их положительного влияния на современную философию. Предлагаемый анализ должен, по нашему замыслу, прояснить некоторые не учтенные в сложившихся интерпретациях особенности его метода и показать, в чем могло бы состоять положительное влияние Витгенштейна, во всяком случае, такое, которое он сам мог бы счесть удовлетворительным.

4

В связи с последним пунктом мы ставим задачу оспорить, насколько это в наших силах, позитивистскую интерпретацию его идей. Мы видим серьезную проблему в том, что позитивизм десятилетиями использует идеи Витгенштейна с целью оправдать и укрепить собственные представления, притом, что правильное понимание Витгенштейна ставит под удар именно эти представления. Сам Витгенштейн не разделял сциентистского энтузиазма позитивистов, их пренебрежения к тому, что не укладывается в научную картину мира. Как пишет Ян Гранд, Витгенштейн опасался, что набирающая обороты позитивистская стратегия «приведет нас не к лучшему миру, а к гибели цивилизации» [Ground 2017 web]. Трудно судить, насколько реалистичны такие прогнозы, но, в любом случае, стоило бы защитить взгляды Витгенштейна от неоправданных притязаний позитивизма.

5

Прежде всего, мы надеемся показать, что характерная для Витгенштейна радикальная интерпретация языка является искусственным приемом, методом, а не выводом, хотя в большинстве случаев его радикальные заявления воспринимаются именно как вывод, как конечный результат его исследований. В итоге радикализм оказывается присущ самим интерпретаторам Витгенштейна; в особенности это касается двух альтернативных направлений, каждое из которых фокусируется на одной из сторон его метода (ошибочно принимаемого за вывод): «решительное прочтение» (например, К.С. Пандей (см.: [Pandey 2009]), Д. Конант (см.: [Конант 2013, 362]), К. Даймонд (см.: [Diamond 1991, 199–204]), П. Донателли (см.: [Donatelli 2017]) и др.1 ) и «традиционное», или, иначе, «трансценденталистское» прочтение (например, Л. Хьюз (см.: [Hughes 2009]), С. Баррет (см.: [Barrett 1991]), Д. Мерш (см.: [Mersch 2009]), У. Арнсвальд (см.: [Arnswald 1999]) и др. (см.: [Arnswald 2009b ])). Согласно первому направлению, указание Витгенштейна на бессмысленность философии означает также отрицание им всех идей абсолютного характера, согласно второму направлению, Витгенштейн косвенно признавал особый статус этих идей и отводил им место в мистической сфере, за пределами языковой реальности.

6

В последние годы в исследовательской среде устойчиво лидирует первое направление, представители которого упрекают «традиционалистов» в буквальной и доктринальной интерпретации Витгенштейна. В частности, Д. Конант замечает, что тексты Витгенштейна не содержат какой-либо онтологии или этики, а создают установку, в которой читатель сам может осознать бессмысленность любых философских доктрин [Конант 2013, 364].

Number of purchasers: 1, views: 2428

Readers community rating: votes 0

1. Ayer A. Language, Truth and Logic. Russia translation.

2. Wittgenstein L. Logisch-philosophische Abhandlung. Russian translation.

3. Wittgenstein L. Remarks on Frazer’ ‘Golden Bough’. Russian translation.

4. Wittgenstein L. A Lecture on Ethics. Russian translation.

5. Wittgenstein L. Conversations on Freud. Russian translation.

6. Carnap R. Überwindung der Metaphysik durch logische Analyse der Sprache. Russian translation.

7. Arnswald, Ulrich (1999) ‘Was du Mistvieh, du willst keinen Unsinn reden?’, Meixner, Uwe, Simons, Peter M. (Hrsg.) Metaphysik im postmetaphysischen Zeitalter. Beiträge des 22. Internationalen Wittgenstein Symposiums 15. bis 21. August 1999, Ludwig Wittgenstein Gesellschaft, Kirchberg am Wechsel, pp. 31–39.

8. Arnswald, Ulrich (2009a) ‘The Paradox of Ethics – “It leaves everything as it is”’, Arnswald, Ulrich (ed.) In Search of Meaning: Ludwig Wittgenstein on Ethics, Mysticism and Religion, Universitätsverlag Karlsruhe, Karlsruhe, pp. 1–24.

9. Arnswald, Ulrich (ed.) (2009b) In Search of Meaning: Ludwig Wittgenstein on Ethics, Mysticism and Religion, Universitätsverlag Karlsruhe, Karlsruhe.

10. Barrett, Сyril (1991) Wittgenstein on Ethics and Religious Beliefs, Basil Blackwell, Oxford.

11. Bronzo, Silver (2012) ‘The Resolute Reading and Its Critics. An Introduction to the Literature’, Wittgenstein-Studien, Vol. 3 (2012), pp. 45–80.

12. Conant, James (2002) ‘The Method of the Tractatus’, Reck, Erich H. (ed.) From Frege to Wittgenstein: Perspectives on Early Analytic Philosophy, Oxford University Press, Oxford, pp. 374–423.

13. Conant, James (2005) ‘What ‘Ethics’ in the Tractatus is Not’, Phillips, D.Z. (ed.) Wittgenstein on Ethics and Religion, Routledge, London (Russian Translation 2013).

14. Diamond, Cora (1991) The Realistic Spirit: Wittgenstein, Philosophy, and the Mind, MIT Press, Harvard.

15. Donatelli, Piergiorgio (2017) ‘The Problem of “The Higher” in Wittgenstein’s “Tractatus”’, Phillips, D. Z., von der Ruhr, Mario (ed.) Religion and Wittgenstein's Legacy, London, Ashgate.

16. Ground, Ian (2017) The Relentless Honesty of Ludwig Wittgenstein, https://www.the-tls.co.uk/articles/public/ludwigwittgenstein-honesty-ground/

17. Hughes, Liam (2009) ‘“If there is any value that does have value, it must lie outside the whole sphere of what happens and is the case.” (TLP 6.41)’, Arnswald, Ulrich (ed.) In Search of Meaning: Ludwig Wittgenstein on Ethics, Mysticism and Religion, Universitätsverlag Karlsruhe, Karlsruhe, pp. 51–66.

18. Mersch, Dieter (2009) ‘“There are, indeed, things that cannot be put into words.” (TLP 6.522) Wittgenstein’s Ethics of Showing’, Arnswald, Ulrich (ed.) In Search of Meaning: Ludwig Wittgenstein on Ethics, Mysticism and Religion, Universitätsverlag Karlsruhe, Karlsruhe, pp. 25–50.

19. Pandey, K.C. (2009) Religious Beliefs, Superstitions and Wittgenstein, Readworthy, New Delhi.

Система Orphus

Loading...
Up