A Manifesto for Re:emergent Philosophy

 
PIIS004287440001348-7-1
DOI10.31857/S004287440001348-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Main Researcher
Affiliation: Institute of philosophy RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages5-12
Abstract

A Manifesto of Re:emergent Philosophy is presented to the Russian readers in continuation of our previous three publications on intercultural philosophy. Manifesto calls to acknowledge that Western philosophy is only one of philosophical traditions. To become the philosophy, in the true sense of the term, it should include the traditions of the philosophies that exist outside of the Western world. That is the purpose of intercultural method of philosophizing. Colonial rationalists are criticized by the Manifesto for false claim of neutrality of their rationality: a history of epistemology in the west describes self simply as the history of epistemology. The colonial power had philosophy, the rest of the world has only what was described as “culture” or “wisdom”. The colonizers’ claim that reason (meaning their specific use of reason) is a neutral tool should be exposed as trickery; this is a precondition for the intellectual decolonization. The Manifesto calls for entering “the age of re:emergence”. The key features of the new period are: philosophies from every region of the world, locally grounded in lived experience and reflection upon it, are finding new autonomous and authentic forms of articulation; the philosophical world is returning to a plural and diverse network of productive sites; in this new era every philosophical identity is hybrid and dynamic, criss-crossing multiple localities of geography and epoch, transcending each. The Manifesto is produced at a particular moment in world history as part of a global movement towards intellectual decolonization.

Keywordsintercultural philosophy, comparative philosophy, rationality, epistemology, logics, Nyaya, Jain philosophy, intellectual slavery, postcolonial period
Received16.10.2018
Publication date23.10.2018
Number of characters23315
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

В продолжение знакомства отечественного читателя с межкультурной философией на страницах журнала «Вопросы философии» [Степанянц 2015; Степанянц 2016; Степанянц 2017] на этот раз представляется «Манифест вновь нарождающейся философии», сформулированный одним из ведущих приверженцев нового направления Джонардоном Ганери. 

2

Профессор философии Нью-Йоркского Университета в Абу-Даби, который вместе с университетом в Нью-Йорке, а также его филиалом в Шанхае, составляет Глобальный сетевой университет Нью-Йоркского университета (NYU's Global Network University), Ганери – уроженец Индии (наполовину парс, наполовину англичанин), получивший магистерскую степень по математике в Кембридже, а докторскую по философии – в Оксфорде. Его научным руководителем был выдающийся индийский философ Бимал Кришна Матилал (1935–1991), в работах которого индийская философская традиция представлена как комплексная логическая система, включающая в себя большинство вопросов, интересующих западную философию. С 1977 г. до конца жизни Матилал преподавал в Оксфорде, где занимал именную профессорскую ставку, которую в прошлом имел всемирно известный философ Сарвепалли Радхакришнан. К числу наставников Ганери относятся также профессор Университета Беркли Джон Кембелл, профессор Техасского университета Марк Сейнсбери, профессор Нью-Йоркского университета Христофер Пикок. 

3

Круг интересов и занятий Д. Ганери обширен: от логики и эпистемологии до философии языка, интеллектуального сходства Индии, Греции и Китая. В 2015 г. ему была присвоена одна из самых престижных премий индийского «Научного фонда Инфосис», а в 2016 г. его признали одним из «50 Открытых умов» Индии (India's “50 Open Minds”). Он является также членом Британской Академии. Страстный поборник межкультурной философии, Ганери выступил с «Манифестом» в ее поддержку. Текст был написан для симпозиума на тему «Является ли в сравнительной философии разум нейтральным средством?», организованного журналом “Confluence. Journal of World Philosophies” [Ganery 2016а , 134–143].

4

Название «Манифеста» поддается переводу с большим трудом. Что имеется в виду под словосочетанием «Re:emergent Philosophy»? Известно, что понятие «эмерджентность» происходит от английского emergent – «возникающий», «появляющийся». В теории систем он используется для обозначения несводимости свойств системы к сумме свойств её компонентов. В эволюционистике эмерджентность указывает на возникновение новых функциональных единиц системы, которые не сводятся к простым перестановкам уже имевшихся элементов. В биологии и экологии понятие эмерджентности принято выражать так: одно дерево – не лес, скопление отдельных клеток – не организм. Последний пример может стать наилучшей подсказкой к пониманию того, что имеет в виду Ганери, используя для «Манифеста» re:emergent в качестве определения к слову «философия». Он напоминает нам, философия должна включить в себя традиции философий, существующих за пределами западного мира, а значит, «вновь возникнуть», «вновь народиться». Именно эту цель преследует межкультурный метод философствования. Вот почему допустимо вместо буквального перевода «Манифест вновь нарождающейся философии», назвать его «Манифестом межкультурной философии».

Number of purchasers: 0, views: 1592

Readers community rating: votes 0

1. Nyāya Sūtras, Russian Translation.

2. Said, Edward, Orientalism, Russian Translation.

3. Umasvati, Tattvarth-adhigama-sutra, Russian Translation.

4. Boghossian, Paul (2016) “Is Comparative Philosophy Based Upon a Mistake?”, Confluence. Journal of World Philosophies, Vol. 4, pp. 149–153.

5. Chakrabarti, Arindam, Weber, Ralph, eds. (2016) Comparative Philosophy without Borders, Bloomsbury, London.

6. Ganery, Jonardon (2016а) “A Manifesto for Re:emergent Philosophy”, Confluence. Journal of World Philosophies, Vol. 4, pp. 134–143.

7. Ganery, Jonardon (2016б) “Reflections on Re:emergent Philosophy”, Confluence. Journal of World Philosophies, Vol. 4, pp. 164–186.

8. Kirloskar-Steinbach, Monlka, Ramana Geeta, Maffie, James (2014) “Introducing Confluence: A Thematic Essay”, Confluence. Journal of World Philosophies, Vol. 1, pp. 7–66.

9. Manjapra, Kris (2010) “Cosmopolitan Thought Zones. Introduction”, Sugata Bose and Kris Manjapra, eds. Cosmopolitan Thought Zones: South Asia and the Global Circulation of Ideas, Palgrave Macmillan, London, pp. 1-19.

10. Stepanyants, Marietta T. (2015) “From Eurocentrism to Intercultural Philosophy”, Voprosy Filosofii, Vol. 10 (2015), pp. 150–162 (in Russian).

11. Stepanyants, Marietta T. (2017) “Prerequisites for the Development of Intercultural Philosophy (India)”, Voprosy Filosofii, Vol. 8 (2017), pp. 20–29 (in Russian).

12. Stepanyants. Marietta T. (2016) “Value and Values in the Time of Globalization”, Voprosy Filosofii, Vol. 1 (2016), pp. 43–50 (in Russian).

13. Stewart, Georgina (2016) “What’s In a Name? In Support of A Manifesto for Re:emergent Philosophy”, Confluence. Journal of World Philosophies, Vol. 4, pp. 154–161.

Система Orphus

Loading...
Up