Hermeneutics as a Method of Humanities. Experience of Archival Research

 
PIIS004287440007807-2-1
DOI10.31857/S004287440007807-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Social and Humanitarian Education, Moscow State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 11
Pages40-44
Abstract

In modern philosophical and methodological literature, hermeneutics is by no means always considered as a cognitive strategy. The scope of its application is limited, as a rule, to the field of humanities. Today, after the thorough philosophical works of M. Heidegger and H.-G. Gadamer practically no longer disputed the ontological status of hermeneutics, and along with their argumentation, the interpretation of understanding as the existence of the world is accepted. Moreover, since the ideas of the relativity of scientific knowledge and the recognition of the multiplicity of interpretations as a necessary element of the modern scientific picture of the world prevail in modern philosophical and methodological developments, hermeneutics is recognized in the onotological projection as an element of scientific knowledge as a whole. Of course, few people today doubt that interest in hermeneutics as a method is associated with pluralism of opinions and, accordingly, with the relativization of scientific knowledge. And this interpretation of hermeneutics fits well with modern intellectual trends. However, the destructiveness of relativistic attitudes for science today is becoming more and more obvious and stimulates the search for conceptual alternatives in the philosophical and methodological consciousness of science. In this context, the opinion of the Russian philosopher, dealing with the problems of understanding and interpretation at the beginning of the 20th century, and developing the idea of hermeneutics as a method of cognition, which can be opposed to its relativistic interpretation, is of particular interest. This is the position of Gustav Gustavovich Shpet. The article will update his concept of hermeneutics as a methodological strategy for the humanities and show its significance in relation to the practice of the scientific study of archival non-texts.

Keywordshermeneutics, humanities, interpretation, sense, meaning, reliability
AcknowledgmentThis work was financially supported by the RFBR, project № 18-011-01187 «Gustav Shpet as a methodologist of humanitarian knowledge: reconstruction of archival materials».
Received04.12.2019
Publication date05.12.2019
Number of characters11018
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На протяжении всей творческой жизни Шпет разрабатывал историческую философскую программу. Историзм придает философии конкретность, дает возможность понять конкретный культурно-исторический контекст, определяющий реальное сознание людей и господствующие в то или иное время идеи, которые, как он полагал, не имеют истории, но им присуще достоинство. При этом историчность философии не сводится Шпетом к историософским интерпретациям развития человечества, но рассматривается как интерпретация настоящего и прошлого, связанная с осознанием человеком самого себя в окружающей реальности. «Историческое познание, – полагал Шпет, – никогда не является познанием чувственным или рассудочным или познанием внешнего, либо внутреннего опыта, а всегда есть познание, предполагающее уразумение и интерпретацию, как средство уразумения. Такого рода познание можно условиться называть семиотическим познанием. Оно требует собственной гносеологии» [Шпет 2014, 205]. И в силу этого, в центре его философских поисков естественным образом оказывается герменевтика. Ибо реальность человека в истории есть сфера подлежащих осмыслению знаков, имеющих смысл. Ученый должен уразумевать смысл этих знаков и уметь выражать его для других. «История есть по существу наука не техническая, а герменевтическая» [Шпет 2014, 33].
2 Шпет конечно же прекрасно был знаком с осмыслением проблемы понимания в европейской традиции, но двигаясь от истории он раскрывал такие измерения истолкования и интерпретации, которые фактически открывали новые методологические перспективы разработки герменевтики, не потерявшие актуальности до наших дней. Речь идет о том, как он представлял историческое развитие герменевтики. Он выделял путь аллегорической школы, узаконивавшей множественность истолкований и путь школы исторической, искавшей единственно возможное толкование. Однако для самого себя выбирал исторический путь к единственному (конкретному) смыслу и, опираясь на историзм, ставил задачу разработать особую герменевтическую «теорию познавания» гуманитарной реальности. «Своеобразие этой теории познания – рассуждает Шпет – станет ясным, если сопоставить ее с логикой. Логика понятия, как выражения, по существу есть дисциплина семиотическая, но тогда как для других эмпирических наук она может считаться с понятием предмета, как значением выражения, для понятий исторических дело усложняется тем, что само значение исторического понятия выступает как знак, который может быть раскрыт только средствами специальной герменевтики (курсив мой. – Т.Щ.)» [Шпет 2014, 33]. Конкретизируя позицию Шпета, А.А. Митюшин замечает: «Проблема интерпретации решается у Шпета в аспекте антитезы однозначного и многозначного истолкования текста. Это один из кардинальных вопросов логики гуманитарных наук. Шпет самым решительным образом защищает принцип однозначного толкования, ибо слово, поскольку оно находится в определенном контексте, “должно иметь не только значение, как знак, но должно еще прикрывать собою самое ratio, как смысл”. Единственность и уникальность исторического смысла раскрывается в логической форме именно как его однозначность» [Митюшин 1989, 230].

Number of purchasers: 0, views: 2063

Readers community rating: votes 0

1. Mityushin, Aleksandr A. (1989) ‘About the study of G.G. Shpet Hermeneutics and its problems’, Context. Literary and theoretical studies, Nauka, Moscow, pp. 229–230. (in Russian).

2. Shchedrina, Tatyana G. (2007) ‘Comments’, Shpet, Gustav G. Art as a Kind of Knowledge. Selected Works on the Philosophy of Culture, ROSSPEN, Moscow, p. 549 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up