Alexey F. Losev on Goethe’s Theory of Colors, the Tragedy “Faust” and the Novel “The Sorrows of Young Werther”

 
PIIS004287440006328-5-1
DOI10.31857/S004287440006328-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of history of Russian literature of Lomonosov Moscow State University; leading researcher of A.M. Gorky Institute of World Literature, Russian Academy of Sciences
Affiliation:
Lomonosov Moscow State University
A.M. Gorky Institute of World Literature, Russian Academy of Sciences
The Library of history of Russian philosophy and culture “A.F. Losev House”
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages162-172
Abstract

Received 12.02.2019

The paper is the first one to consider previously unknown A.F. Losev’s ideas articulated in 1933 during his term at White Sea – Baltic Canal labor camp on three J.W. Goethe’s works: the treatise on color, the tragic play “Faust” and the novel “The Sorrows of Young Werther”. The author discovers the connection of A.F. Losev’s ideas with O. Schpengler’s cultural morphology, philosopher’s own thoughts on the problems of phenomenological dialectical method and his teaching on literary style. New material is analyzed with regard to A.F. Losev’s commentary on Goethe of various years. This includes A.F. Losev’s 1920s views that were articulated in his lecture delivered in the State Academy of Artistic Sciences, as well as in his works “The Dialectics of the Artistic Form”, “Music as a subject of logic”, “The Dialectics of Myth”. A.F. Losev’s 1970s works are also considered (“Lectures on the History of Early Modern Aesthetics”, “The Problem of Symbol and the Realistic Art”, “Theory of Literary Style”, “The Problem of Variative Functioning of the Poetic Language”). The ideas of 1933 are also relevant to A.F. Losev’s fictional prose that he wrote during his labor camp sentence (the novel “From conversations in Belomorstroy”). The paper posits that the literary text artistically embodies not only philosophical ideas, but also the real labor camp life, which also survived in the memories of A.F. Losev’s contemporaries like N.P. Antsiferov and D.S. Likhachyov. Thus, the question is raised concerning the possible connection between A.F. Losev’s ideas and works of other White Sea – Baltic Canal labor camp prisoners, which were inspired by the memorable date of Goethe’s 100 years of death in 1932. Among them are philosophers A.A. Meyer (“Thoughts on reading Faust, Goethe’s perception of color”) and A.K. Gorsky (“‘Light, more light!’ On Goethe’s 100 years of death”).

KeywordsA.F. Losev, J.W. Goethe, color, light, morphology, phenomenology, aesthetics, artistic style, “Faust”, Werther
AcknowledgmentThe publication was carried out at the A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences with financial support of Russian Science Foundation (RSF, the project № 17-18-01432)
Received22.09.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters28959
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Интерес А.Ф. Лосева к научному и художественному творчеству И.В. Гёте – тема на сегодняшний день очевидная. В ее артикуляцию и интерпретацию внес особый вклад А.Л. Доброхотов1, чьи исследования лосевского восприятия Гёте, будем надеяться, еще будут продолжены. Вводимые нами впервые в научный оборот два новых лосевских текста о Гёте – «Учение Гёте о цветах» и «Замечания о “Вертере” Гёте», – с нашей точки зрения, придают новый и достаточно неожиданный ракурс этой проблеме. 1. Из многочисленных публикаций А.Л. Доброхотова укажем лишь несколько: [Dobrokhotov 2011, 38–40; Доброхотов 2016а; Доброхотов 2016б; Доброхотов 2017; Dobrokhotov 2018]. См. также: [Тахо-Годи 1999].
2 Прежде всего, обращает на себя внимание время создания публикуемых текстов: они вписаны зелеными чернилами в 48-листовую общую тетрадь летом 1933 г. – А.Ф. Лосев по-прежнему находится в исправительно-трудовом лагере на строительстве Беломорско-Балтийского канала, но перед грядущим осенью освобождением уже получает статус вольнонаемного, а вместе с тем возможность писать. Эта ситуация придает обращению к наследию Гёте особое значение: очевидно, что человек, проведший в заключении три года, обретя возможность для более или менее свободных занятий, несомненно, в первую очередь возьмется за темы, ему наиболее внутренне близкие.
3 Действительно, тезисы «Учения Гёте о цветах» теснейшим образом связаны с тем, над чем А.Ф. Лосев работал в конце 1920-х годов. Достаточно напомнить о разделе, посвященном учению о цвете у Гёте в «Диалектике мифа», послужившей поводом к аресту мыслителя. Здесь гётевское учение о цвете было сопряжено с выяснением мифологии цветовых восприятий и разбиралось наряду с другими аналогичными попытками описать восприятие цвета и света – у П.А. Флоренского и в наблюдениях Андрея Белого, касающихся зрительного восприятия природы в поэзии Пушкина, Боратынского и Тютчева (кстати сказать, Тютчев также находится в поле зрения вольнонаемного строителя Беломорско-Балтийского канала – наброски тезисов о Тютчеве еще предстоит расшифровать и проанализировать).
4 Однако лагерные тезисы о Гёте отнюдь не являются простым повторением или пересказом того, что уже имелось в «Диалектике мифа».
5 Выделим, по крайней мере, несколько новых векторов в ходе мысли философа.
6 Во-первых, он рассматривает учение Гёте о цветах с точки зрения «физиономической философии», что заставляет вспомнить о суждениях по поводу «физиогномического метода» О. Шпенглера и его связи с традицией Винкельмана – Гёте – Гегеля – Ницше на страницах «Очерков античного символизма и мифологии» [Лосев 2013, 78, 81–82], а также о более ранних из «Музыки как предмете логики», где автор, говоря о собственных наблюдениях над «цветностью» звука, прямо заявлял: «Примерами блестящего феноменологического анализа зрительных явлений отличается сочинение Гёте “Учение о цветах”» [Лосев 1995, 599]. В 1970-е гг. в «Конспекте лекций по истории эстетики Нового времени» Алексей Федорович скажет, что у Гёте дана «резко очерченная и жизненно пульсирующая морфология всего бытия» [Лосев 2003, 364].

Number of purchasers: 2, views: 1973

Readers community rating: votes 0

1. Dobrokhotov, Aleksandr L. (2011) “GAKhN: an aesthetics of ruins, or Aleksej Losev’s failed project”, Studies in East European Thought, Vol. 63, ¹ 1 (2011), p. 31–42.

2. Dobrokhotov, Aleksandr L. (2016à) “Losev and Goethe”, Dobrokhotov, Alexander L. Philosophy of culture, Izdatelskii dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moscow, pp. 235–244 (in Russian).

3. Dobrokhotov, Aleksandr L. (2016á) “The aesthetics of the XVIIIth century in A.F. Losev’s essay”, Dobrokhotov, Alexander L., Teleology of culture, Progress-Traditsiia, Moscow, pp. 336–339 (in Russian).

4. Dobrokhotov, Aleksandr L. (2017) “The reception of German classical aesthetics in the writings and discussions of GAHN”, Art as a language – the language of art. The State Academy of Arts and aesthetic theory of the 1920s, Vol. I: Studies, ed. by Plotnikov, Nikolai S., Podzemskaja, Nadezhda P. with the participation of Yakimenko, Yulia N., Novoe literaturnoe obozrenie, Moscow, pp. 113–142 (in Russian).

5. Dobrokhotov, Aleksandr L. (2018) “‘Mystical Antinomism’. Losev’s Assessments and Interpretations of Goethe”, Alexei F. Losev: On the Occasion of His 125 Birth Anniversary. Russian Studies in Philosophy,Vol. 56, ¹ 6 (2018). P. 467–476.

6. Art as a language – the language of art. The State Academy of Arts and aesthetic theory of the 1920s, Vol. II: Publications (2017) ed. by Plotnikov, Nikolai S., Podzemskaja, Nadezhda P. with the participation of Yakimenko Yulia N., Novoe literaturnoe obozrenie, Moscow (in Russian).

7. Takho-Godi, Muminat A. (1999) “Losev’s concept of the second part of Goethe’s ‘Faust’”, Image of the World – Structure and Whole, ed. by Takho-Godi, Àza À., Logos, Moscow, pp. 249–253 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up