The Complexity in the Historical and Philosophical Tradition: the Experience of Comprehension

 
PIIS004287440005063-4-1
DOI10.31857/S004287440005063-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Siberian State Automobile and Highway Academy
Address: Russian Federation, Omsk
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 5
Pages128-137
Abstract

The phenomenon of complexity is a determining factor in the development of the modern world. The concept of "complexity" is commonly used, widely used in daily life, in the framework of a General scientific and philosophical tradition. When studying the literature dedicated to the phenomenon of difficulty, it seems that science in addressing questions about her status, trying to do without philosophy. Without reference to the history of philosophy, notions of complexity will be incomplete. Complexity as a philosophical category reveals to us the mode of existence of reality, the diversity of things and their possible States. However, the understanding of the complexity in the historical-philosophical tradition is not sufficiently developed. For a better understanding of this phenomenon is required to identify the forms of representation of the notions of complexity in the history of philosophy. Historical and philosophical tradition may help to clarify the ontological, epistemological, and axiological aspects of complexity, which is currently projected in such interdisciplinary areas as synergetics, the concept of global evolutionism, the "paradigm of complexity". Issues of complexity wider "paradigm of complexity" and should be studied not only by means of the system approach, synergetics, the philosophy of postmodernism, but also in the history of classical philosophy.

Keywordsunity, history of philosophy, diversity, simplicity, complexity, whole, part
Received10.05.2019
Publication date07.06.2019
Number of characters29577
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Усложнение можно считать одной из ключевых характеристик мирового процесса развития, а сложность – показателем отличия одной ступени развития от другой. Деятельность человека оказывается связанной с упрощением или усложнением. Можно сказать, что вся человеческая история наглядно демонстрирует нам возрастание и последующее разрастание самых разнообразных видов сложности. От первобытного общества до античного полиса, от родоплеменного строя к раннефеодальному, от традиционного общества к постиндустриальному – всё это многообразные примеры социокультурного усложнения. Усложнение словно обнаруживает себя как опредмеченная «хитрость мирового разума», скрытая историческая необходимость.
2 Исторически получилось так, что именно философия учила человека обнаруживать сложность и преодолевать её посредством познания. Стремление философии к истине было одновременно учением о способах рационального постижения мира и способом успокоения человека. Сложность преодолевается в получении ясного представления о действительности. Неслучайно, что истина в рамках историко-философской традиции постоянно наделяется характеристиками единства, простоты, ясности, определённости и т.д. Мнение, в свою очередь, ассоциируется с множественностью, неоднозначностью.
3 Проблемы сложности присущи философии. Однако в историко-философской традиции не существует единства мнений относительно природы данного феномена. По мысли А.М. Леонова, «…ни одна из философских традиций в полной мере не релевантна проблеме сложности» [Леонов 2004, 56]. Сложность как предмет исследования долгое время игнорировался философами. В специализированных словарных изданиях мы не встречаем определений ни простоты, ни сложности. Можно сказать, что сложность не является общепризнанной областью исследования для философии. По замечанию В.И. Аршинова и Я.И. Свирского, «…профессиональные философы, видимо, склонны полагать, что они изначально погружены в сложные проблемы и объекты, так что дополнительной сложностности им не требуется» [Аршинов, Свирский 2015, 71].
4 В историко-философской традиции мы также не найдём разработанной метафизики сложности. Вместе с тем спекулятивная метафизика, будучи посвящена предельно «простым» вопросам бытия и познания, сама обладает чрезвычайной сложностью. Сложность категориально-понятийного аппарата философии, многообразие её языка также обращает на себя внимание. Сложность была своеобразным фоном, побудительным мотивом для философских дискуссий, но никогда не являлась непосредственным предметом для исследования в рамках классической философии. Данный феномен долгое время играл роль выразительного средства, подчёркивая ситуацию онтологического многообразия действительности и его гносеологической неопределённости в познании.

Number of purchasers: 3, views: 2019

Readers community rating: votes 0

1. Arshinov, Vladimir I., Svirskiy Yakov A. (2015) “Complexity the world and its observer”, Philosophy of science and technology, Vol. 20, N 2, pp. 70–84 (in Russian).

2. Bogomolov, Alexey S. (1982) Dialectical logos. The development of ancient dialectics, Mysl, Moscow (in Russian).

3. Gobozov, Ivan A. (2015) “Postmodernism – an era of mediocrates”, Voprosy Filosofii, Vol. 12 (2015), pp. 41–54 (in Russian).

4. Grechko, Piotr K. (2012) “Paradigmatic heuristic complexity of the modern socio-humanitarian knowledge”, Bulletin of the Russian University of friendship of peoples. Series: Philosophy, N 1, pp. 5–20 (in Russian).

5. Grechko, Piotr K. (2013) “The Postmodern constructionism”, Questions of social theory, Vol. VII, N. 1–2, pp. 25–42 (in Russian).

6. Leonov, Andrey M. (2004) “Prolegomena to the philosophy of complexity”, Bulletin of the Tomsk state university, N. 282, pp. 55–59 (in Russian).

7. Loseva, Irene N. (1979) Problems of the genesis of science, Rostov state University, Rostov on/D (in Russian).

8. Tyukhtin, Victor S. (ed.) (1988) Dialectics of knowledge of complex systems, Mysl, Moscow (in Russian).

9. Utrobin, Igor S. (1993) The complexity of the modern theories of development, Avtoref. dis... d-ra filos. Sciences, Perm (in Russian).

10. Utrobin, Igor S. (1994) “The complexity and the concrete universal theory of development”, New ideas in philosophy, N. 2, pp. 56–67 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up