A Few Words about Nasir Khusraw's Introduction to the Treatise "The Face of Faith" ("Wajh-i Din") and Its Translation

 
PIIS086919080031301-8-1
DOI10.31696/S086919080031301-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow, Goncharnaya str., 12/1
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages265-277
Abstract

The article offers a commented translation of the introduction to the treatise "The Face of Faith" (Wajh-i din) written by the Ismaili philosopher of the XI century Nasir Khusraw and an introductory words.  "The Face of Faith" is considered one of the most important works, since it is in it that Nasir Khusraw sets out the foundations of the Ismaili doctrine, resorting to the method of esoteric interpretation of tawil. In the introductory part to the translation, the author of the article examines the scope of the tawil method, its significance for the ethics, ontology and eschatology of Ismailism. In Ismailism, tawil became the main tool in explaining not only texts, but any phenomena of the surrounding world, since an important role in their worldview was played by the concept of the two-part nature of the entire universe, which is not limited only to external manifestations (zahir), but also had a hidden (batin) meaning inaccessible to the profane eye. Man is called to worship God, and, according to Ismaili teaching, his worship has a dual nature: there is worship by action, accessible to everyone, and there is worship by knowledge, that is, worship through knowledge of the hidden meanings of the verses of the Quran and the precepts of Sharia. The treatise "The Face of Faith" is devoted to the esoteric interpretation in the Ismaili way of such issues as fasting, Hajj, alms, Muslim holidays, imamate, the text of the Koran, etc. According to Nasir Khusraw, a true Muslim believer should do everything prescribed by Sharia with understanding, since only in this case will he be rewarded after death. The reader is offered a translation of the glorification at the beginning of the treatise and an introductory word, which explains the reasons that prompted the Ismaili philosopher to take up the pen, the goals of this book and the table of contents, which allows assessing the variety of issues that worried the author.

KeywordsIsmailism, tawil, batin, zahir, Wajh-i din, the Face of Faith, Nasir Khusraw
Received20.08.2024
Publication date25.08.2024
Number of characters34931
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Таʼвил1 как метод эзотерического толкования текста, а шире – любого явления мира, уходит своими корнями в раннюю историю ислама, когда сторонниками шиизма разрабатывалась доктрина имамата. Исмаилитские мыслители продолжили разрабатывать этот метод в тесной связи с концепцией взаимообусловленности «внешнего» и «внутреннего», «явленного» и «сокрытого». Они расширили границы применения метода таʼвил: теперь не только текст имел помимо буквального еще и иносказательный, «скрытый», смысл, но и каждая вещь своей явленной и доступной чувствам частью указывала на более глубокий, «скрытый», смысл своего существования. Исмаилизм объявил знание высшей ценностью жизни человека, а потому познание текстов, вещей и явлений во всей их полноте, то есть в единстве явленного и скрытого, стало обязанностью для рядовых исмаилитов, тогда как правильно применять метод таʼвил и извлекать «скрытые» смыслы стало обязанностью проповедников (даʻи) исмаилизма.

1. О термине см. [Poonawala 2000].
2

В сочинении «Успокоение разума» (Рахат ал-ʻакл, 1021 г.) выдающийся исмаилитский философ Хамид ад-Дин ал-Кирмани перечисляет труды своих предшественников, посвященные вопросам эзотерического толкования (таʼвил): «Среди книг о толковании, охватывающем скрытое поклонение знанием, – “Толкование шариата”2 со слов владыки имама аль-Муизза ли-Диниллаха (да благословит его Бог!), а также книги Джафара бен Мансура аль-Йемена и других шейхов, чья праведность известна, – таких, как Абу Хатим ар-Рази, Мухаммед бен Ахмед ан-Нахшаби, Абу Якуб ас-Саджази (да дарует им Бог высокую ступень в вечном пристанище!)» [ал-Кирмани, 1995, с. 39]. В истории исмаилизма выделяют три центра развития. Первый и самый древний – йеменский, его история начинается с успешной миссионерской деятельности Ибн Хаушаба (ум. 914), также известного как Мансур ал-Йаман («покоритель Йемена»)3. Наибольший интеллектуальный вклад в развитие исмаилизма принадлежит сыну Ибн Хаушаба – Джафʻару б. Мансур ал-Йаман, который известен своими аллегорическими интерпретациями историй о пророках, через которых людям было даровано Откровение, и эзотерическим толкованием (таʼвил) аятов Корана. Второй – Каир, новая столица исмаилитского государства Фатимидов в Северной Африке. Именно здесь шла активная работа по кодификации исмаилитского мазхаба и фиксации исмаилитской истории. Наиболее выдающимся представителем этой школы считается кади ан-Нуман (ум. 974), который служил первым четырем фатимидским халифам-имамам почти полвека. Здесь же раскрылся талант и самого Хамид ад-Дина ал-Кирмани, философа-исмаилита, занимавшего высокий пост при дворе фатимидских правителей. Третий центр – иранский Хорасан, где проповедовали Абу Хатим ар-Рази (ум. ок. 934), Мухаммад бин Ахмад ан-Нахшаби, или ан-Насафи (ум. ок. 943), Абу Йакуб ас-Саджази, или ас-Сиджистани (ум. ок. 943)4.

2. «Толкование шариата» (Таʼвил аш-шариʻа) – компиляция изречений имама ал-Муизза, выполненная кади ан-Нуманом.

3. Подробнее о нем см. [Halm 1997].

4. Подробнее об истории развития исмаилитских доктрин в целом см. [Дафтари 2011]; о философской полемике в иранском центре исмаилизма см. [Poonawala, 2012; Stern 1960].

Number of purchasers: 0, views: 11

Readers community rating: votes 0

1. REFERENCES

2. Arabzoda N. The World of Ideas and Reflections by Nosir Khusraw. Dushanbe: Nodir, 2003 (in Russian)

3. Ashurov G. Philosophical Views of Nosiri Hisraw: (based on the analysis of the treatise "Zad-al-Musafirin"). Dushanbe: Donish, 1965

4. Bertels A. Nasir-i Khusraw and Ismailism. Moscow: Izd-vo vost. lit., 1959 (In Russian)

5. Bertels E. Nasir-i Khusrau and His View on Poetry. Selected works: The History of Literature and Culture of Iran. Vol. 5. Moscow: Nauka, 1988. P. 314?332 (in Russian)

6. Bolshakov O.G. The History of the Caliphate. Vol.1: Islam in Arabia (570-633). Moscow: Izd. Firma "Vostochnaya literature" RAN, 2000-. (in Russian)

7. Daftary F. The Ismailis. Their History and Doctrines. Moscow: Natalis, 2011 (in Russian)

8. Ibn Sina. Selected Philosophical Works. Moscow: Nauka, 1980 (in Russian)

9. Ivanow W.A. Ismaili Manuscripts of the Asian Museum: (Collection of I. Zarubin, 1916). Bulletin de l'Académie des Sciences, 1917, vol. 11, issue 6, pp. 359-386. (In Russian)

10. al-Kirmani, Hamid al-Din. Peace of Mind. Moscow: Ladomir, 1995 (In Russian)

11. Korneeva T.G. Nasir Khusraw and His Philosophical Views. Moscow: OOO "Sadra", 2021 (In Russian)

12. Livshitz W.A., Smirnova L.P. The Language of Danish-nama and the Role of Ibn Sina in the Development of Persian-Tajik Scientific Terminology. Pismennie Pamyatniki i Problemi Istorii Kulturi Narodov Vostoka. XV Godichnaya Nauchnaya Sessiya LO IV AN SSSR. Ch. III: Dokladi i Soobscheniya o Tvorchestve Ibn Sini. Moscow: Nauka, 1981. P. 115?127 (In Russian)

13. Mardoni T.N. Nasir Khusraw and Arabic-speaking Culture. Dushanbe: Nauchniy tsentr persidsko-tadjikskoy kulturi, 2005 (In Russian)

14. Nazariev R. The Social Philosophy of "Ikhwan al-Safa" and Nasir Khusraw. Dushanbe: Irfon, 2011 (In Russian)

15. Nikitina V.B. Some Features of Nasir-i Khusraw's Lyrics: in 2 volumes. Diss. K. philol. n. Moscow, 1955 (In Russian)

16. Reysner M.L. The Method of Allegorical Commentary on the Qur'an (Ta'wil) and the Symbolic Language of Persian Poetry of The XI-XII Cent. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seria 13. Vostokovedenie. 2003. ? 4. Pp. 96?110 (In Russian)

17. Reysner M.L. In the Search of Secret Meaning: the Role of "Inner Commentary" in Nasir-i Khusraw's Poetic Works (11th Century). Studia Litterarum, vol. 8, no. 1, 2023, pp. 100-125 (In Russ.)

18. Semenov A.A. Towards the Dogmatics of Pamir Ismailism (Chapter XI of Nasir-i-Khosrow's "The face of the Faith"). Tashkent, 1926 (In Russian)

19. Semenov A.A. Description of the Ismaili Manuscripts Collected by A.A. Semenov. Mélanges asiatiques tirés du Bulletin de l'Académie des Sciences de Russie. Nouvelle Série. Petrograd, 1918. Pp. 2171-2202 (In Russian)

20. Sultonov M.B. Formation and Development of Persian-Tajik Scientific Terminology. Dushanbe: Donish, 2008 (In Russian)

21. Ess, J. van. Theology and Society of the II?III Centuries after the Hijra. Volume I. The History of Religious Thought in Early Islam. Moscow: OOO "Sadra", 2021 (In Russian)

22. Browne E. Nasir-i-Khusraw, Poet, Traveller, and Propagandist. Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. Apr. 1905. P. 313-352.

23. Ethé H. Nâsir bin Khusrau's Leben, Denken und Dichten. Actes du sixième Congrès international des Orien talistes, Leiden, 1884. II/1. P. 171-237 (in German).

24. Halm H. Ebn ?awšab, Abu'l-Qasem ?asan. Encyclopædia Iranica. 1997. URL: https://www.iranicaonline.org/articles/ebn-hawsab ???? ?????????: 14.03.2024.

25. Ivanow W. Nasir-I Khusraw and Ismailism. Bombay; Leiden, 1948.

26. Nasir Khusraw. Wajh-i Din [The Face of Faith]. Tehran: Asatir, 1393 (in Persian).

27. Diwan-i Hakim-i Nasir-i Khusraw [The Collected Poems of Nasir Khusraw]. Tehran: Entesharat-i Zewar, 1402 (in Persian).

28. Nasr S. The Islamic Intellectual Tradition in Persia. Richmond; Surrey: Curzon Press, 1996.

29. Poonawala I.K. An Early Doctrinal Controversy in the Iranian School of Isma?ili Thought and Its Implications. Journal of Persianate Studies. 5. 2012. Pp. 17-34.

30. Poonawala I.K. TA'WIL. Encyclopedia of Islam. 2nd ed., 12 vols. Vol. X. Leiden: E.J. Brill, 2000. P. 390-392.

31. Stern S. The Early Isma'ili Missionaries in North-West Persia and in Khurasan and Transoxania. Bulletin of the School of Oriental and African Studies. Vol. 23. No. 1 (1960). London: University of London, 1960. P. 56-90.

Система Orphus

Loading...
Up