The Problem of Designating the Achaemenid Empire in Old Persian Royal Inscriptions

 
PIIS086919080030906-3-1
DOI10.31696/S086919080030906-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: professor of the Department of Ancient History
Affiliation: Institute of Oriental Cultures and Antiquity, Russian State University for the Humanities
Address: Moscow, Miusskaya Sq., 6
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages22-33
Abstract

The article is devoted to the designating the Achaemenid Empire in old Persian royal inscriptions. The article demonstrates that in Achaemenid inscriptions the Persian Empire was perceived as a conglomerate of countries (dahyāva), in which a special place was given to the region of Parsa (dahyāṷš Pārsa), in which Darius I called himself king (xšāyaϑiya Pārsai̯). Darius calls himself both “king in Persia” and “king of countries” only in the Behistun inscription; in subsequent texts in Old Persian he calls himself the king of many countries (xšāyaϑiya dahyūnām tayai̯šām parūnām), the king of the countries of all nations (xšāyaϑiya dahyūnām vispazanānām), or the king of the countries of many nations (xšāyaϑiya dahyūnām paruzanānām). The inscriptions emphasize the king's power over the entire earth (būmi-), created by Ahuramazda, over all or many peoples included in the countries subject to the king. The concept of kingdom (xšaça-) is also reflected in the inscriptions, in which the word xšaça- means both kingdom and kingship. However, the contexts where xšaça- is used demonstrate a more precise meaning of the word. The inscriptions state that Ahuramazda bestowed royal power and kingdom on the ruler, however, power over the kingdom received from the god meant the right to rule the territory. The Great King himself had to make certain efforts to protect the kingdom, as becomes obvious from the story in the Behistun inscription about the seizure of the kingdom by the magician Gaumata and the subsequent return of it by Darius to his legitimate authority.

KeywordsPersia, Achaemenids, country, earth, kingdom.
AcknowledgmentThe research was carried out with the financial support of the Russian Science Foundation, project No. 20-18-00374-P, carried out on the basis of Lobachevsky Nizhny Novgorod State University.
Received15.05.2024
Publication date16.06.2024
Number of characters28115
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В свой фундаментальной монографии «От Кира до Александра. История Персидской империи» выдающийся французский исследователь Пьер Бриан писал: «Обычное слово “империя”, как известно, не имеет точного соответствия ни в одном древнем языке: надписи Великих царей ссылаются как к земле (древнеперс. būmi), так и к народам (древнеперс. dahyu/dahyāva), а греческие авторы говорят о “царских территориях” (khōra basileōs), “власти” (ark) Великого царя и его сатрапов… Термин “империя” подразумевает территориальную власть» [Briant, 2002, p. 1]. Действительно, трудно ожидать точного терминологического соответствия между термином «империя» в его современном понимании и словами, используемыми в древнем языке, которые бы обозначали империю1. Однако ничто не мешает нам найти те обозначения, которые демонстрируют обозначение этой империи ее современниками. Среди таковых в древнеперсидском языке выделяются три определения: «страна» (dahyu-), «земля» (būmi-) и «царство» (xšaça-). По крайней мере два последних иногда в историографии воспринимаются в качестве обозначения империи Ахеменидов2. 1. Об идеи империи в государстве Ахеменидов см.: [Рунг, 2015].

2. Об употреблении слова «земля» (būmi-) в значении «империя» см.: [Herrenschmidt, 1976, p. 43; Lincoln, 2007, p. 71; 2012, p. 194]. Об употреблении слова «царство / царская власть» (xšaça-) как эквивалент «империи» см.: [Bartolomae, 1906, Col. 542; Gerschevich, 1959, p. 297; Jacobs, 2021, p. 835].
2 В данной статье рассматривается употребление этих трех терминов в царских надписях на древнеперсидском и делается вывод о том, что все они могут закономерно считаться обозначением Ахеменидской империи, акцентирующих внимание на разных ее аспектах.
3 «страна персия» и конгломерат стран
4 В Бехинстунской надписи приводится царская титулатура, в которой Дарий I, именуясь великим царем, царем царей и царем стран, называет себя еще и царем Персии (xšāyaϑiya Pārsai̯) (DB §1; DBa); понятно, что под Персией в этом контексте понималась не вся империя в целом, но лишь область Парса (Pārsa), как о том свидетельствует перечень стран (dahyāva), царем которых он являлся: Персия начинает этот список (DB §6).
5 Однако в надписи Дария из Персеполя под Персией подразумевается уже вся страна. В этом тексте царь просит Ахурамазду защитить страну Персию (dahyāṷš Pārsa) от вражеского войска, ото лжи, от разных невзгод (DPd §2–3):
6 «Говорит Дарий-царь: Это страна Персия (iyam dahyāṷš Pārsa), которую Ахурамазда мне дал, прекрасна3, с хорошими конями, хорошими мужами. По воле Ахурамазды и меня, Дария царя, она ничего не боится. 3. По мнению Б. Линкольна, прилагательное nai̯ba («прекрасный») – это религиозно обусловленный термин, обозначающий эстетический и этический статус территории, соответствующий божественному. Хотя слово встречается восемь раз, только Персия и Персидское царство считаются nai̯ba по своей природе [Lincoln, 2012, p. 180].
7 Говорит Дарий царь: Пусть Ахурамазда мне помощь принесет вместе с богами царского дома и эту страну (imām dahyāṷm) Ахурамазда пусть защитит от враждебного войска, от плохого года (голода, неурожая?), ото лжи. На эту страну (abi imām dahyāṷm) пусть не придет ни враждебное войско, ни плохой год (голод, неурожай?), ни ложь. Об этом я прошу милости Ахурамазды вместе с богами царского дома. Пусть мне Ахурамазда даст эту милость вместе с богами царского дома».
8 В текстах на золотых табличках, обнаруженных Э. Герцфельдом в Хамадане и отнесенных Р. Шмиттом к псевдоэпиграфике4, царями Персии (xšāyaϑiya Pārsā) называются также Ариарамна и Аршама, соответственно прадед и дед Дария. Примечательно и то, что, по всей вероятности, «Персия» в надписях, приписываемых Ариарамне и Аршаме, представляет собой отдельную страну, управляемую этими царями, а не область в составе империи: 4. Р. Шмитт на основании особенностей орфографии обеих надписей, которые характерны для текстов Артаксеркса II и Артаксеркса III, датировал их IV в. до н.э. [Schmitt, 2007, S. 25, 28].

Number of purchasers: 0, views: 17

Readers community rating: votes 0

1. Ahn G. Religiöse Herrscherlegitimation im achämenidischen Iran. Leiden, Louvain: Brill, 1992.

2. Babolghani S.A. Achaemenid Elamite dayāuš (~ Old Persian dahyāu̯-š). Bulletin of the Asia Institute. 2013. New Series. Vol. 27. Pp. 113–128.

3. Bartholomae C. Altiranisches Wörterbuch. Strassburg: Verlag von Karl J. Trübner, 1904.

4. Benveniste E. Dictionary of Indo-European Social Terms. Moscow: Publishing group “Progress”; “Univers”, 1995 (in Russian).

5. Briant P. The Achaemenid Empire. War and Society in the Ancient and Medieval Worlds. Asia, The Mediterranean, Europe and Mesoamerica. K. Raaflaub, N. Rosenstein (eds.). Washington, D.C.: Harvard University Press, 1999. Pp. 105–128.

6. Briant P. From Cyrus to Alexander. A History of the Persian Empire. Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2002.

7. Briant P. From the Mediterranean to the Indus Valley: Modalities and Limitations of the Achaemenid Imperial Space. The Limits of Universal Rule. Eurasian Empires Compared. Y. Pines, M. Biran, J. Rüpke (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, 2021. Pp. 49–78.

8. Cameron G.G. The Persian Satrapies and Related Matters. Journal of Near Eastern Studies. 1973. Vol. 32. No. 1/2. Pp. 47–56.

9. Degen J. Alexander III., Dareios I. und das speererworbene Land (Diod. 17, 17, 2). Journal of Ancient Near Eastern History. 2019. Vol. 6. Pp. 53–95.

10. Gerschevich I. The Avestan Hymn to Mithra. With an Introduction, Translation and Commentary. Cambridge: Cambridge University Press, 1959.

11. Gnoli G. Note su xšāyaθiya- e xšaça-. Ex orbe religionum: studia Geo Widengren oblata. J. Bergman, K. Drynjeff, H. Ringgren (eds.). Leiden: Brill, 1972. Pp. 88–97.

12. Gnoli G. Old Persian xšaça-, Middle Persian šahr, Greek εθνος. Iranian Languages and Texts from Iran and Turan. M. Macuch, M. Maggi, W. Sundermann (eds.). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2007. Pp. 109–118.

13. Herrenschmidt C. Désignation de l’empire et concepts politiques de Darius Ier d’après ses inscriptions en Vieux Perse. Studia Iranica. 1976. Vol. 5. Pp. 33–65.

14. Isakova A.S., Rung E.V. “I Put the Kingdom in its Place”: the Idea of Law and Order in the Achaemenid Empire. Vostok (Oriens). 2023. No. 3. Pp. 45–59 (in Russian).

15. Jacobs B. Die altpersischen Länder-Listen und Herodots sogenannte Satrapienliste (Historien III 89–94). Eine Gegenüberstellung und ein Überblick über die jüngere Forschung. Altertumswissenschaften im Dialog. Festschrift für Wolfram Nagel zur Vollendung seines 80. Lebensjahres. R. Dittmann, C. Eder, B. Jacobs (Hrsgg.). Münster: Ugarit-Verlag, 2003. Pp. 301–343.

16. Jacobs B. Satrapal Administration. A Companion to the Achaemenid Persian Empire. B. Jacobs, R. Rollinger (eds.). Hoboken: Wiley-Blackwell, 2021. Vol. 2. Pp. 835–857.

17. Khatchadourian L. Imperial Matter. Ancient Persia and the Archaeology of Empires. Oakland, California: University of California Press, 2016.

18. Kent R.G. Old Persian: Grammar, Texts, Lexicon. New Haven: American Oriental Society, 1950.

19. Lecoq P. Observations sur le sens du mot dahyu dans les inscriptions achéménides. Transeuphratène. 1990. Vol. 3. Pp. 131–139.

20. Lincoln B. Religion, Empire, and Torture. The Case of Achaemenian Persia. Chicago; London: The University of Chicago Press, 2007.

21. Lincoln B. Happiness for Mankind: Achaemenian Religion and the Imperial Project. Leuven: Peeters Publishers, 2012.

22. Rollinger R. Thinking and Writing about History in Teispid and Achaemenid Persia. Thinking, Recording, and Writing History in the Ancient World. K.A. Raaflaub (ed.). Hoboken: Wiley-Blackwell, 2014. Pp. 187–212.

23. Rung E.V. Greeks in the Achaemenid Royal Inscriptions: on the Issue of Localization of Yaunā. East, Europe, America in Antiquity: Collection of Scientific Works of the XVII Sergeevsky readings. Vol. 2 (Proceedings of the Faculty of History of Moscow State University, 55. Series II. Historical Research, 20). Moscow: Moscow State University Publishing House, 2012. Pp. 116–123 (in Russian).

24. Rung E.V. The Idea of Empire in the Achaemenid State. Journal of Historical, Philological and Cultural Studies. 2015. No. 4. Pp. 130–140 (in Russian).

25. Satō S. Miscellanea on the Achaemenid Empire. Orient. 1974. Vol. 10. Pp. 21–30.

26. Schmitt R. The Bisitun Inscriptions of Darius the Great. Old Persian Text. London: School of Oriental and African Studies, 1991.

27. Schmitt R. Zur Bedeutung von altpers. /dahyu-/. Studia Celtica et Indogermanica. Festschrift für Wolfgang Meid zum 70. Geburtstag. P. Anreiter, E. Jerem (eds.). Budapest: Archaeolingua Alapítvány, 1999. Pp. 443–452.

28. Schmitt R. The Old Persian Inscriptions of Naqshi-Rustam and Persepolis. London: School of Oriental and African Studies, 2000.

29. Schmitt R. Pseudo-altpersische Inschriften. Inschriftenfälschungen und moderne Nachbildungen in altpersischer Keilschrift. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie des Wissenschaften, 2007.

30. Schmitt R. Die altpersischen Inschriften der Achaimeniden. Editio minor mit deutscher Ubersetzung. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2009.

31. Schmitt R. Wörterbuch der altpersischen Königsinschriften. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2014.

32. Tuplin C.J. The administration of the Achaemenid Empire. Coinage and Administration in the Athenian and Persian Empires. I. Carradice (ed.). Oxford: British Archaeological Reports Oxford Ltd, 1987. Pp. 109–166.

33. Vogelsang W.J. The Rise and Organisation of the Achaemenid Empire. The Eastern. Iranian Evidence. Studies in the History of the Ancient Near East. Vol. III. Leiden; New York; Köln: E.J. Brill, 1992.

Система Orphus

Loading...
Up