Alla Tsybikova: Sketches to a Biography. Part 1. Becoming an Artist

 
PIIS086919080030025-4-1
DOI10.31857/S086919080030025-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, ul. Rozhdestvenka, 12
Occupation: Assistant Professor
Affiliation: East Siberian State Academy of Culture and Arts
Address: Ulan-Ude, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages144-154
Abstract

The life and career of Alla Tsybikova are closely connected with Buryatia and Russia. However, Tsybikova plays also a special part in the world art of late 20th century. Few artists of this time can be compared with her in the way how the qualities of her pictorial images – color harmony, integrity and poetry – organically fuse one with another. Her works captivate with beauty and unique poetry. She created her own artistic system, where world images and national culture are refracted through personal experiences.

Tsybikova’s development as an artist began in an art studio of the Pioneer House. It continued at the Irkutsk School of Arts and at the Theater Workshop of the Moscow State Art Institute. Her graduation portfolio consisted of sketches of costumes and scenery for Shakespeare's play A Midsummer Night's Dream, which attracted her attention by the intertwining of the human world and fairy-tale characters. As an integral artistic personality, Alla carried through her entire creative life the passions and interests that had acquired during her student years. Most important to her was her acquaintance with the art of scenography and personal experience in this field. Although her theatrical drafts did not receive stage embodiment, they emphasized in her mind the craving for fairy-tale images (such as her favorite bird-men) and the importance of recreating integrity and depth of the depicted space. This was reflected in her theater interiors, in easel painting, sketches for tapestries, plasticine models for bronze sculpture, and watercolors painted on wood planks.

Keywordsbiography of life, biography of creativity, scenography, sketches for the play “A Midsummer Night’s Dream”
Received21.04.2024
Publication date05.05.2024
Number of characters25479
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Биографию Алла Цыбиковой еще предстоит написать. Но пусть даже счет страниц в ней пойдет на сотни, полнота ее будет всё равно относительной из-за того, что хозяйку этой биографии отличала органичная, не показная скромность, выражавшаяся, помимо прочего, и в том, что ей просто в голову не приходили какие-либо действия, направленные на самоувековечивание. К тому же результату вела ее поглощенность творчеством в сочетании с отзывчивостью на проблемы родных и близких, на их желание – а нередко и на желание людей посторонних – просто пообщаться1. Сказалось и отсутствие такого достатка, который позволил бы «правильно» организовать жизнь и так выкроить в ней время для систематической рефлексии. Как следствие, Цыбикова не то чтобы не вела подробного дневника, как веком ранее это делала Мария Башкирцева2, она даже не всегда фиксировала, как сама признавалась, точные даты важных для нее событий [Алла Цыбикова, 2006, с. 31]. Не особенно объемен и список посвященных ей материалов, хотя с ее смерти прошла уже четверть века. В вышедшем в 2006 г. альбоме репродукций ее произведений перечень опубликованных к тому времени печатных работ о художнице насчитывает всего-то 43 названия, и подавляющее большинство из них – это статьи в периодике размером в одну-две страницы. Текстов большего обьема всего восемь, и половина из них принадлежит сотруднику Государственного музея Востока Владимиру Кореняке [Алла Цыбикова, 2006, с. 272]. Вовсе особняком стоит его же статья в журнале «Вестник Евразии»: 65 страниц [Кореняко, 2004]. Фактически это мини-монография, а отчасти и источник, поскольку в ней содержатся обширные выдержки из писем художницы к автору. В последующие годы появилось еще несколько исследовательских статей, полностью или частично посвященных Алле Цыбиковой [Бороноева, 2010(1–2); 2020; Зандраев, 2012; Николаева, 2022], а также кратких воспоминаний о ней [Козлов, 2014; Чирков]. Можно присовокупить и несколько информационных сообщений о выставках Цыбиковой; но они часто почти совпадают по содержанию и ничего нового к биографии художницы не добавляют. 1. Со временем визитеров становилось всё больше, что иногда вызывало вспышки раздражения у хозяйки, на гостей, однако, никогда не выливавшегося: «Дурдом!.. не дом, а вокзал» [Алла Цыбикова, 2006, с. 178, 220].

2. Русская художница (1860–1884), оставившая после себя дневник, написанный, по словам знаменитого английского политика Уильяма Гладстона, с поистине «дерзновенной искренностью» (“audacious sincerity”) [Gladstone, 1889, p. 602–603], изданный после ее смерти во Франции и неоднократно переиздававшийся. Последнее русское издание см.: [Башкирцева, 2014]).
2 Особенно удивляет скудость библиографии на ее родине, в Бурятии. Казалось бы: вот перед нами личность, чье творчество должно восприниматься как национальное достояние и, соответственно, активно изучаться. Но нет – в Улан-Удэ, говоря словами Маяковского, «ни былин, ни эпосов, ни эпопей». Нет в бурятской столице и музея Цыбиковой. В Москве мемориальный музей-мастерская Анны Голубкиной открылся через пять лет после смерти, Сергея Коненкова – через три года [Фролов, 1999, с. 300; Мемориальный музей]. Да и в Сибири дело обстоит в этом отношении неплохо. Правда, музей-филиал Нади Рушевой появился в Кызыле через 24 года после ее смерти [Хертек], зато дом-музей Валентина Распутина в Иркутске – всего через два года после ухода из жизни автора «Уроков французского» [Музей В.Г. Распутина]. В Улан-Удэ ничего подобного пока не случилось, из-за чего великолепная коллекция работ Цыбиковой, принадлежащая ее сыну Александру Важнину, просто лежит в ящиках в то время, когда не экспонируется на выставках. Да и с постоянно доступным зрителю наследием Цыбиковой не всё благополучно: ее фрески в Бурятском драматическом театре, по оценке искусствоведа Ирины Дятловской, нуждаются в реставрации [Готовится альбом]. Вот и получается, что самая глубокая дань памяти Цыбиковой и лучшее из всего написанного о ней – лучшее и по фактологической насыщенности, и по тонкости анализа, его эмоциональной окраске – принадлежит не кому-то из ее земляков, а москвичу Кореняке.

Number of purchasers: 0, views: 90

Readers community rating: votes 0

1. Akopyan L. “The Nose” and St. Petersburg’s Absurd Literature. D.D. Shostakovich: Pro et Contra, Anthology. Saint Petersburg: Izd-vo RKHGA, 2016. Pp. 102–118 (in Russian).

2. Alla Tsybikova. I. Dyatlovskaya (comp.). Chita: OBF “Baikal”, 2006 (in Russian).

3. Akhmetova D.I. The life and fate of the “Amazon” of the Russian avant-garde (V.F. Stepanova). Gasyrlar avazy – Echo of centuries. 2017. No. 3/4. Pp. 182–193 (in Russian).

4. Bashkirtseva M. Diary. Moscow: Zakharov, 2014 (in Russian).

5. Beryozkin V.I. The World Theater Art of Stage Design: 2nd Half of the 20th Century. Reflections of the Prague Quadrennial 1967–1999. Vol. 1. Moscow: Editorial-URSS, 2012 (in Russian).

6. Boronoeva T.A. The Idea of Synthesis in Contemporary Artistic Culture of Buryatia (Based on the Paintings by Alla Tsybikova). Bulletin of the Buryat State University. 2010(1). Issue 10. Pp. 39–42 (in Russian).

7. Boronoeva T.A. The mental basis of aesthetico-artistic culture (in terms of the contemporary fine arts of the Republic of Buryatia). Society. Enviroment. Development (Terra Humana). 2010(2). No. 2(15). Pp. 160–166 (in Russian).

8. Boronoeva T.A. The Image-concept of a House in Buryat Art as a Cultural Constant. Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Arts. 2020. No. 51. Pp. 75–83 (in Russian).

9. Buryats. L.L. Abaeva, N.L. Zhukovskaya (eds.). Moscow: Nauka, 2004 (in Russian).

10. An Album by Alla Tsybikova is being prepared. InformPolis. 13.09.2005 (in Russian). https://www.infpol.ru/167948-gotovitsya-albom-ally-tsybikovoy/?ysclid=lrdgihn79q914289036 (accessed: 10.10.2023).

11. Zeri F. Fusely. Titania and Bottom with a Donkey’s Head. Moscow: Bely gorod, 2003 (in Russian).

12. Dyatlovskaya-Birnbaum D. Love: Three Essays about Buryat Artists. Baikal. 1994. No. 1. Pp. 136–141 (in Russian).

13. Zandraev A.C. The Image of a Child in Alla Tsybikova’s Works: From the Portrait to the Archetype. Proceedings of Irkutsk State Technical University. Series: Humanitarian Studies. 2012. No. 1(60). Pp. 228–232 (in Russian).

14. The Name Alla (in Russian). https://imya.com/name/1245 (accessed: 10.10.2023).

15. The Name Tsybik (in Russian). https://imya.com/name/65014 (accessed: 10.10.2023).

16. Kaidanovskaya A.A. Prague Quadrennial. Directions of the Theater Space Development. International Scientific Journal “Symbol of Science”. 2015. No. 10. Part 2. Pp. 237–239 (in Russian).

17. Kiryukhina E.M. Evolution of Victorian Fairy Painting: From Richard Dadd to Beatrix Potter. Vestnik of Lobachevsky University of Nizhni Novgorod. 2012. No. 3(1). Pp. 410–416 (in Russian).

18. Kozlov O. Alla Tsybikova. Baikal. 2014. No. 4. Pp. 170–173 (in Russian).

19. Korenyako V. Albina Tsybikova: An Artist and a Friend. Acta Eurasica. 2003. No. 2(21). Pp. 42–106 (in Russian).

20. Kurilko-Ryumin M.M. Art Institute named after V.I, Surikov. Teaching Staff (in Russian). https://stevanovich.ru/work/surikov/zivopis/prepodavateli/kurilko-ryumin/ (accessed: 10.10.2023).

21. Memorial Museum “Sergey Konenkov’s Art Studio” (in Russian). https://www.culture.ru/institutes/20771/memorialnyi-muzei-tvorcheskaya-masterskaya-s-t-konenkova?ysclid=lm5zii6wtr821610508 (accessed: 20.10.2023).

22. Mikhail Mikhailovich Kurilko-Ryumin – Biography. Artchive.ru (in Russian). https://artchive.ru/artists/23015~Mikhail_Mikhajlovich_KurilkoRjumin/biography?ysclid=lsmx2wlmdd102433806 (accessed: 10.10.2023).

23. V.G. Rasputin Museum, Irkutsk (in Russian). https://www.culture.ru/institutes/28113/muzei-v-g-rasputina-g-irkutsk?ysclid=lm64d3vond371290 (accessed: 10.10.2023).

24. Nikolaeva L.Y. The Whisper of Time.“Alla Tsybikova. The Whisper of Time” Exhibition Catalogue. Ulan-Ude: Buryaad-Mongol Nom, 2023. Pp. 5–31 (in Russian).

25. Prischepova I. Galina Novikova’s Baikal Sunrises. Izba-chitalnya (in Russian). https://www.chitalnya.ru/work/1788923/?ysclid=lm0h9m6kv4722602858 (accessed: 10.10.2023).

26. Ryaposov A. Was There a Failure? Meyerhold’s Production of “The Death of Tarelkin”, 1922. The St. Petersburg Theater Journal. 1997. No. 12 (in Russian). https://ptj.spb.ru/archive/12/all-12/abylliproval/?ysclid=lo8o0q29wg383524935 (accessed: 10.10.2023).

27. Seleznyov V.M. The History of Creation and Publications of “The Paintings of the Past”. Sukhovo-Kobylin A.V. Pictures from the Past. Literary Monuments. Leningrad: Nauka, 1989. Pp. 284–328 (in Russian).

28. Soktoeva I. The Poetic World of the Buryat Artist Albina Tsybikova (1951–1998). Behind the Curtain of the Century (Research and Publications on the Russian Scenography Art of the 20th Century). A.V. Dekhtereva, E.M. Kostin (eds.). Moscow: Russkoe slovo, 2004. Pp. 221–226 (in Russian).

29. Staffage. Club of Happy Artists (in Russian). 21.08.2022. https://m.ok.ru/group/553205210267408/topic/15516885928944?yslid=lm1tq9mvzr683284789&__dp=y (accessed: 20.10.2023).

30. Tiron L. “The World that She Loved”. Baikalskie vesti. 11.01.2016 (in Russian) https://baikvesti.ru/new/_a_world_that_loved_ (accessed: 20.10.2023).

31. Oral messages from A. Tsyrendorzhieva to S. Panarin on August 27 and 31, 2023 (in Russian).

32. Fitzgerald John Anster. British Victorian fairy tale painting (in Russian). Desharel. 12.09.2019. https://desharel.blogspot.com/2019/09/john-anster-christian-fitzgerald.html (accessed: 26.02.2024).

33. Forêt J.-M. On the “Surrealism” of Mark Shagal. Gallery (in Russian). https://www.tg-m.ru/articles/spetsialnyi-vypusk-mark-shagal-zdravstvui-rodina/o-syurrealizme-marka-shagala?ysclid=lsnffrlzc3651438968/ (accessed: 20.10.2023).

34. Frolov A.I. Moscow Museums. Moscow: Muravei, 1999 (in Russian).

35. Hertek A.S. From the History of the Nadya Rusheva Museum-Branch in Kyzyl. The 10th Siberian Art History Readings. V.F. Chirkov (ed.). Novokuznetsk, 2018. Pp. 30–35(in Russian).

36. Tsyrendorzhieva Alima (in Russian). Soyol.ru. https://soyol.ru/personas/paintars-and-sculptors/299/ (accessed: 20.10.2023).

37. Tchaikovskaya V.I. Tyshler: A Naughty Adult. WikiReading (in Russian). https://biography.wikireading.ru/204687?ysclid=lsnetzdtpl962709237 (accessed: 20.10.2023).

38. Chirkov V.F. Alla. Fragment from an Unpublished Article. Manuscript (in Russian).

39. Demarest M. Richard Dadd, 1817–1886. http://noumenal.com/marc/dadd/ (accessed: 10.10.2023).

40. Gladstone W.E. Journal de Marie Bashkirtseff. The Nineteenth Century. 1889. Vol. XXVI. No. 149. Pp. 602–607.

41. Huges R. Goya. London: The Harvill Press, 2003.

42. John Simmons. Artnet. https://www.artnet.com/artists/john-simmons-2/ (accessed: 10.10.2023).

43. Mattei S. Caravaggio. Artmajeure. 12.04.2023. https://www.artmajeur.com/en/magazine/5-art-history/caravaggio/333196 (accessed: 10.10.2023).

44. PQ75. Praha: Divadelní ústav, 1975.

45. Richard Dadd Detailed Biography. Victorian Era. 21.09.2017. https://victorian-era.org/richard-dadd-detailed-biography.html (accessed: 10.10.2023).

Система Orphus

Loading...
Up