Chinggis Khan and the Idea of World Domination

 
PIIS086919080027500-7-1
DOI10.31857/S086919080027500-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Saint Petersburg, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages80-90
Abstract

The article proposes a solution to the question of Temujin/ Chinggis Khan’s plans for world domination. Based on reports of a number of medieval sources, the author comes to the conclusion that his military campaigns pursued specific goals mostly to take revenge on numerous enemies and were not a part of a common aggressive plan. After uniting nomadic tribes and pacifying borderlands, Chinggis Khan usually reacted severely to external challenges, and his first campaignto Xi Xia and Jin were predatory. At the same time, the war did not always imply seizure of foreign territories, or the Mongols at first limited themselves to their partial annexation. In process of revealing Chinggis Khan’s motivations, his testament to descendants is of great importance. Sources refute an idea that the dying khan bequeathed to complete his world conquests. In fact, his political testament is boiled down to the following: he approved Ogedei as his successor, ordered his sons to obey the new ruler and to do away with Tanguts, Jurchens, and Kipchaks. All these points were subsequently fulfilled. Chinggis Khan’s deathbed speeches do not contain words about the need to seize the whole earth. Plano Carpini was one of the first to attribute him such a will, but the source of his information is unknown. Most likely, the idea of world domination was formed by the Mongols during the reign of Ogedei, and then it began to be ascribed to the founder of the Mongol Empire, which probably arose in spite of his desire.

KeywordsChinggis Khan, Mongol conquests, Mongol Empire, Imperial ideology, Last will of Chinggis Khan
AcknowledgmentThe Russian Science Foundation, project no. 21-18-00166 “Deferred Plan for World Conquest: The Mongols and the West, 1219–1260 (Rus, Central Europe, Middle East)”
Received01.02.2024
Publication date02.03.2024
Number of characters27975
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 «На скрижали его чела [были] явные признаки завоевания вселенной и миродержавия, а от его лика исходили лучи счастливой судьбы и могущества», - описывает персидский историк Рашид ад-Дин (1247–1318) [Рашид ад-Дин, 1952б, с. 75] новорожденного Тэмучжина – будущего Чингисхана (1162?–1227), которого он, как человек другой эпохи, не мог бы видеть даже на смертном одре. Несмотря на имеющиеся в распоряжении историков источники, повествующие о жизни и деяниях Чингисхана, до сих пор не поставлена точка в споре: хотел ли он захватить все обитаемые земли? Можно говорить о нескольких гипотезах, однако интересны не высказывания сами по себе, а их аргументация, так как историкам приходится прибегать к сравнительно ограниченному кругу источников. К сожалению, не сохранилось ни одного документа, к написанию которого был бы причастен сам Чингисхан и в котором содержался бы его указ о покорении всей земли или излагалась бы программа действий для достижения этой цели. Отсутствует и текст его завещания, где это предписывалось бы потомкам1. 1. О наличии такого завещания писал, например, знаменитый дипломат и историк А.К.М. д’Оссон, чей авторитет остается высоким и поныне, но он не подкрепил свою мысль никакими ссылками [D’Ohsson, 1852, p. III].
2 Информация средневековых авторов, получавших сведения о планах Чингисхана через целый ряд посредников, представляет для нашей темы скорее историографический, чем исторический интерес. В первую очередь это относится к европейским сочинениям середины XIII в. Ошибок не избежали даже те европейцы, которым довелось побывать в ставках великих ханов. Например, Плано Карпини (1182–1252) написал в своем отчете о поездке в Монголию: «Намерение татар – подчинить себе, если будет возможно, весь мир, и у них есть приказ об этом от Чингисхана» [Плано Карпини, 2022, c. 165]. Однако первое упоминание этого приказа в «Истории монголов» сделано в конце так называемого «Романа о Чингисхане», более всего похожего на фантастический рассказ [Плано Карпини, 2022, c. 148]. Кто был информатором францисканца, остается неизвестным.
3 Неточностями порой страдают и восточные авторы. Так, армянский историк Григор Акнерци (ок. 1250 – ок. 1335) приписывает Чингисхану слова, якобы сказанные в адрес нойона Чормагана, в 1231-1241 гг. являвшегося главнокомандующим монгольскими войсками в Иране и Закавказье: «Бог повелевает завоевать землю, поставить ясак, хранить ее в благоустройстве и брать с нее тггу и мал, тагар и гупчур. Тех же, которые не подчиняются нам, не платят нам дани, следует убивать, жилища их разорять для устрашения тех, которые задумают нам сопротивляться» [История монголов, 1871, c. 11]. Казалось бы, нестыковка датировок снимает вопрос о подлинности этого приказа, а то, что речь идет именно о 1230-х гг., ясно из контекста. Однако Чингисхан, действительно, мог сказать Чормагану нечто подобное задолго до его назначения на этот пост, поскольку последний служил в чингисовой гвардии в должности носителя колчана (хорчи) и, сверх того, имел привилегию говорить с Чингисханом напрямую [Козин, 1941, § 260].

Number of purchasers: 0, views: 139

Readers community rating: votes 0

1. An-Nasavi, Shihab ad-Din Muhammad. Sirat as-sultan Dzhalal ad-Din Mankburny (Biography of Sultan Jalal al-Din Mankburny). Ed. critical. text, transl. by Z.M. Buniyatov. Moscow: Vostochnaya literatura, 1996 (in Arabic and Russian).

2. Bartold V.V. Chinggis Khan. Works. Vol. V. Moscow: Nauka, 1968. Pp. 615–628 (in Russian).

3. Gumilev L.N. Old Russia and the Great Steppe. Moscow: Mysl, 1989 (in Russian).

4. Drobyshev Yu.I. Chinggis Khan on Power (Based on the Materials of the “Secret History of Mongols”). Bulletin of IOS RAS. 2020. No. 2. Pp. 198–209 (in Russian).

5. The History of the Mongols by the Magakia Monk, XIII Century. Transl. by K.P. Patkanov St. Petersburg: Tipogr. Imperatorskoj Akademii nauk, 1871 (in Russian).

6. Chinese Dynastic History “Yuan shi (The Official History of the [Dynasty] Yuan)”. Transl. by R.P. Khrapachevsky. The Golden Horde in Sources. Vol. III. Chinese and Mongolian Sources. Moscow, 2009. Pp. 121–291 (in Russian).

7. Kozin S.A. Secret History. Mongolian Chronicle of 1240. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR, 1941 (in Russian).

8. Kradin N.N. Chinggis Khan and Creation of the Mongol Nomadic Empire. Chinggis Khan and the Fate of Peoples of Eurasia-2. Ulan-Ude: Izdatel’stvo BNTs, 2007. Pp. 19–31 (in Russian).

9. Kychanov E.I. The Life of Temujin, who Thought to Conquer the World. Moscow: Nauka, 1973 (in Russian).

10. Kychanov E.I. The Life of Temujin, who Thought to Conquer the World. Moscow: Vostochnaya literatura, 1995 (in Russian).

11. Kychanov E.I. History of the Tangut State. St. Petersburg: Fakul’tet filologii i iskusstv SPbGU, 2008 (in Russian).

12. Munkuyev N.Ts. Chinese Source about the First Mongol Khans. Moscow: Nauka, 1965 (in Russian).

13. Munkuev N.Ts. Sources on History of the Mongol Empire (“Hei-da shi-lue”, Chapters 98 and 99 of “Yuan shi”): translation and research. Ulan-Ude: AO “Respublikanskaya tipografiya”, 2023 (in Russian).

14. Meng-da bei-lu (“A Complete Description of Mongol-Tatars”). Facsimile, transl. by N.Ts. Munkuev. Moscow: Nauka, 1975 (in Chinese and Russian).

15. Plano Carpini, John de. The History of the Mongols: Text, translation, comments. Ed. by A.A. Gorsky, V.V. Trepavlov. M.: IDV RAS, 2022 (in Latin and Russian).

16. Peng Da-ya, Xu Ting. Hey-da shilue (Brief News about Black Tatars). Transl. by R.P. Khrapachevsky. The Golden Horde in Sources. Vol. III. Chinese and Mongolian Sources. Moscow, 2009. Pp. 27–120 (in Russian).

17. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. I. Book 1. Transl. by L.A. Khetagurov. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR, 1952а (in Russian).

18. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. I. Book 2. Transl. by O.I. Smirnova. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR, 1952b (in Russian).

19. Skrynnikova T.D. Charisma and Power in the Era of Chinggis Khan. Moscow: Vostochnaya literatura, 1997 (in Russian).

20. Sultanov T.I. Chinggis Khan and the Chinggisids. Fate and Power. Moscow: AST, 2006 (in Russian).

21. Hautala R. From “David, King of the Indies” to “The Hated Plebs of Satan”. An Anthology of Early Latin Information about the Tatar-Mongols. Kazan: Institut istorii AN RT, 2015 (in Latin and Russian).

22. Khrapachevsky R.P. The Military Power of Chinggis Khan. Moscow: AST, LUKS, 2005 (in Russian).

23. Yurchenko A.G. Historical Geography of Political Myth. The Image of Chinggis Khan in the World Literature of the XIII-XV Centuries. St. Petersburg: Evraziya, 2006 (in Russian).

24. Biran M. Chinggis Khan. Oxford: Oneworld Publications, 2007.

25. Drobyshev Yu. The Last Will of Genghis Khan. The 12th International Congress of Mongolists “Pax Mongolica and Historical Experience” under the Auspices of the President of Mongolia Khurelsukh Ukhnaa (9-14 August 2023, Ulaanbaatar, Mongolia): Summaries of Congress Papers. Ulaanbaatar: Munkhiin Useg, 2023. Pр. 23–26.

26. Juvaini, Ata-Malik. The History of the World-Conqueror. Transl. by J.A. Boyle. Manchester: Manchester University Press, 1997.

27. Kwanten The Career of Muqali: a Reassessment. Bulletin of Sung and Yüan Studies. 1978. No. 14. Pр. 31–38.

28. May T. The Mongol Art of War and the Tsunami Strategy. Золотоордынская цивилизация. 2015. Вып. 8. C. 31–37.

29. May T. Mongol Conquest Strategy in the Middle East. The Mongol’s Middle East: Continuity and Transformation in Ilkhanid Iran. Eds. Bruno De Nicola, Ch. Melville. Leiden; Boston: Brill, 2016. Pр. 13–37.

30. D’Ohsson C. Histoire des Mongols: depuis Tchinguiz-Khan jusqu’a Timour Bey ou Tamerlan. Tome premier. Amsterdam: Frederik Muller, 1852.

31. Ratchnevsky P. Genghis Khan: His Life and Legacy. Transl. by T.N. Haining. Oxford: Blackwell, 1992.

32. Tabakat-i-Nasiri: A General History of the Muhammadan Dynasties of Asia including Hindustan from A.H. 194 (810 A.D.) to A.H. 658 (1260 A.D.) and the Irruption of the Infidel Mughals into Islam by Maulana Minhaj-ud-din Abu-Umar-i-Usman. Transl. by H.G. Raverty. Vol. I-II. London: Gilbert & Rivington, 1881.

Система Orphus

Loading...
Up