The Attitude of Russian Students to Color Revolutions

 
PIIS013216250004281-2-1
DOI10.31857/S013216250004281-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Rector
Affiliation: Saratov State Law Academy
Address: Russian Federation, Saratov
Occupation: Director
Affiliation: Saratov Branch of the Institute of State and Law, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Saratov
Occupation: Prof.
Affiliation: Chair of history, Political Science, Sociology and Service, Saratov State Law Academy
Address: Russian Federation, Saratov
Occupation: Prof.
Affiliation: Chair of history, Political Science, Sociology and Service, Saratov State Law Academy
Address: Russian Federation, Saratov
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 3
Pages85-97
Abstract

The article analyzes the results of the sociological study «The attitude of Russian students to color revolutions, political and legal measures to counter them» (N = 1652), carried out in 2016–2017 by means of questioning the respondents at their home higher schools. The sampling frame was the quota approach to representation of students of higher schools of the Russian Federation federal districts. The study revealed the correspondence of understanding by the majority of students of the essence of color revolutions to the existing interpretations of this phenomenon in the public information space: «technologies of coups d’état», «violent change of a legitimate power», «foreign interference into the internal political and constitutional processes of countries». Students underestimate the destructive impact of color revolutions on the society. The level of the protest mood depends on social conditions and unemployment. There are regional differences in the assessment of conditions that provoke the emergence of a color revolution in modern Russia. Students of the territories, where the material well-being is lower, but the interest in politics and experience of participation in political actions is higher, estimate the risk of a color revolution in the country as more probable. Among the measures to counteract color revolutions, along with the legal mechanisms of protecting the information space, students propose that measures to combat corruption and improve living standards, taking into account the interests of the population, be strengthened.

Keywordsyouth, students, color revolution, protest activity, foreign agents, split of the elite, corruption
Received19.03.2019
Publication date25.03.2019
Number of characters28564
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Роль студенчества в социально-политических процессах во всем мире обусловлена значимостью людей с высшим образованием в социальной стратификации общества и жизненных перспективах молодежи. Немало исследований посвящено протестной активности студентов в России [Горшков, Шереги, 2010; Меркулов, 2015; Елишев, 2015 и др.] и за рубежом [Klimke, 2008; Horn, 2007 и др.]. Тем не менее проблема отношения студентов к феномену цветных революций (ЦР) сохраняет актуальность. В условиях неравномерности социально-экономического развития российских регионов, углубления имущественного неравенства, снижающего жизненные шансы значительного числа молодёжи, особенно из провинции, растут возможности использования студентов в протестных движениях.
2 Цель статьи – оценка региональной специфики отношения российского студенчества к феномену ЦР, их причинам и мерам противодействия. Задачи исследования: выявить уровень осведомлённости студентов о сущности ЦР, политических и социальных процессах, с ними связанных; анализ представлений о риске ЦР в России и массовых выступлений против власти с участием студентов; оценка степени их готовности к акциям протеста, установление причин, способных побудить к участию в подобных событиях; оценка отношения студентов к мерам противодействия ЦР.
3 Социологическое исследование «Отношение российского студенчества к цветным революциям и политико-правовым мерам противодействия им» проведено кафедрой истории и социологии политики Саратовской государственной юридической академии и сотрудниками Саратовского филиала Института государства и права РАН в 2016–2017 гг. методом анкетирования по месту учебы респондентов1. 1. Выборка квотная по доле студентов, обучающихся в вузах федеральных округов РФ (См.: Численность студентов, обучающихся по программам бакалавриата, специалитета, магистратуры по субъектам Российской Федерации // Российский статистический ежегодник. М.: Росстат, 2016: URL: http://www.gks.ru/free doc/new site/population/obraz/vp-obr1.htm. (дата обращения: 13. 09. 2016)). Объем выборки – 1652 респондента, в том числе студенты Центрального ФО (ЦФО) – 27,2%; Северо-Западного ФО (СЗФО) – 9,9%; Южного ФО (ЮФО) – 14,6%; Приволжского ФО (ПФО) – 16,5%; Уральского ФО (УФО) – 3,0%; Сибирского ФО (СФО) – 9,5%; Северо-Кавказского ФО (СКФО) – 8,2%; Дальне-Восточного ФО (ДВФО) – 9,9%; Крымского ФО (Крым) – 1,2%. КФО образован Указом Президента РФ от 21.03.2014 г. № 168, затем включен в состав ЮФО Указом Президента РФ от 28.07.2016 г. № 375 «О Южном федеральном округе». Из них: 43,8% – юноши, 56,2% – девушки; 52,3% студенты 1-2 курсов, 47,7% – студенты старших курсов и магистранты. Вузы для проведения опроса отбирались в следующих субъектах РФ: ЦФО – Москва, Рязанская, Тамбовская области; СЗФО – Санкт-Петербург; ЮФО – Ростовская область, Краснодарский край; ПФО – Республика Мордовия, Самарская, Саратовская области; УФО – Ханты-Мансийский АО; СФО – Красноярский край; СКФО – Ставропольский край; ДФО – Приморский край; Крым – г. Севастополь. В вузах объем выборки размещался по факультетам и курсам в зависимости от количества студентов. Ошибка репрезентативности данных не превышает 4%.
4

Цветная революция в представлениях российских студентов.

5 Мнения студентов о сущности ЦР разделились: для 33,1% респондентов ЦР – это «способ свержения неугодных режимов»; 25% считает их «попытками США и западных стран сохранить свое влияние в мире»; для 18,4% – «движение к хаосу и гражданской войне», а 10,6% определяют как «силовую, колониальную политику, только другими методами» и для 4,9% ЦР – способ «ненасильственной смены власти» (рис.1).
6
Суворов_1

Рис. 1. Распределение ответов на вопрос: «Что вы понимаете под цветной революцией?» в зависимости от федерального округа (в % к числу опрошенных по ФО) Источник: Здесь и далее расчеты авторов.

7 Разнообразие мнений студентов о ЦР отражает представления, существующие в публичном информационном пространстве. Российские исследователи чаще всего сущность ЦР раскрывают через технологии государственных переворотов, насильственной смены легитимной власти, иностранное вмешательство во внутриполитические и конституционные процессы стран [Арямова, 2015; Манойло, 2015; Федоровских, 2015; Малько и др., 2016]. Результат ЦР – политическая и социально-экономическая дестабилизация, часто распространяющаяся за пределы государства [Наумова и др., 2015; Карпович, Манойло, 2015; Багдасарян, 2017]. На Западе и в США господствует точка зрения о ЦР как особом типе процесса демократизации [Шарп, 1993, Макфол, 2004; Хейл, 2008; Kuntz, Thompson, 2009]. Эту точку зрения поддерживают 8,4% российских студентов.

Number of purchasers: 2, views: 859

Readers community rating: votes 0

1. Arjamova A.D. (2015) Color Revolutions as Instruments of Foreign Policy of the Anglo-American Political Alliance. Vlast' [Power]. No. 8: 206–210. (In Russ.)

2. Bagdasarjan V. (2017) The World Under the Eye of the Revolution. Saint-Petersburg: Piter. (In Russ.)

3. Elishev S.O. (2015) Youth as an Object of Socialization and Manipulation. Moscow: Kanon+. (In Russ.)

4. Fedorovskih A.A. (2015) «Color Revolution» as a Kind of Putsch: Administrative Bureaucracy Resource versus Manipulative Democracy of Pressure Groups. Vestnik upravlenija [Journal of management]. No. 1. URL: from http://vestnik.uapa.ru/ru/issue/2015/01/01. (accessed 21.08.2017). (In Russ.)

5. Gorshkov M.K., Sheregi F.Je. (2010) Youth of Russia: Sociological Portrait. Moscow: CSPiM. (In Russ.)

6. Hejl G. (2008) Presidential Regime, the Revolution and Democracy. Pro et Contra. No. 1: 6–21. (In Russ.)

7. Horn Gerd Rainer. (2007) The Spirit of ’68: Rebellion in Western Europe and North America, 1956–1976. Oxford: Oxford University Press.

8. Karpovich O.G., Manojlo A.V. (2015) Color Revolutions. Theory and Practice of the Dismantling of Modern Political Regimes. Moscow: Zakon i parvo. (In Russ.)

9. Klimke M. (2008) The «Other» Alliance: Global Protest and Student Unrest in West Germany and the U.S., 1962–1972. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

10. Kuntz Ph., Thompson M.R. (2009) More than Just the Final Straw. Stolen Elections as Revolutionary Triggers. Comparative Politics. April: 253–272.

11. Loginova L.V. (2013) Regional Disproportion on the Labour Market and Labour Policy Problems. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 7: Filosofiya. Sotsiologiya i sotsial'nye tekhnologii [Science Journal of Volgograd State University. Philosophy. Sociology and Social Technologies]. No. 1 (19): 78–87. (In Russ.)

12. Loginova L.V. (2008) Institutionalization of Corruptibility in Russia. Vestnik Saratovskoj gosudarstvennoj yuridicheskoj akademii. [Bulletin of the Saratov State Law Academy]. No. 1 (59): 117–123. (In Russ.)

13. Magаril S. (2009) Is Russia Capable of Educating the Political Elite. Obschaya tetrad. [General notebook]. No. 2: 62–72. (In Russ.)

14. Malko A.V., Konovalov I.N., Pleshakov A.P. (2016) The «Color Revolutions» as a Shadow Component of Legal-Political Life of Modern Society and Ways to Combat Them. Pravovaya politika i pravovaya zhizn' [Legal policy and legal life]. No. 3 (64): 8–12. (In Russ.)

15. Manojlo A.V. (2015) Hybrid War and the Color Revolutions in World Politics. Pravo i politika [Law and politics]. No. 7 (187): 918–929. (In Russ.) DOI: 10.7256/1811-9018.2015.7.15832

16. McFaul M. The Unfinished Revolution: Political Change from Gorbachev to Putin. URL: http://www.inosmi.ru/books/20040717/211330.html (accessed 12.09.2017). (In Russ.)

17. Merkulov P.A. (2015) Young People as the Main Resource of «Color Revolutions» and the Struggle for It. Vlast' [Power]. No. 6: 63–66. (In Russ.)

18. Mukomel V.I., Khaikin S.R. (2016) Crimean Tatars after the «Crimean Spring»: Transformation of Identities. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ekonomicheskie i social'nye peremeny. [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 3: 51–68. (In Russ.)

19. Naumova A.Ju., Avdeev V.E., Naumov A.O. (2015) Color Revolutions in the Former Soviet Union. Saint Petersburg: Aletejja. (In Russ.)

20. Sharp Dzh. (1993) From Dictatorship to Democracy. The Conceptual Basis of Liberation. In-t im. A. Jenshtejna. (In Russ.)

21. Vorontsov S.A., Ponedelkov A.V. (2017) Russia 2017: the Role and Place of Federal and Regional Elites. Vlast [Power]. No. 1: 18–24 (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up