Horus and Other Egyptian Deities in the Guise of Roman Warriors: A Possible Interpretation

 
PIIS086919080025899-5-1
DOI10.31857/S086919080025899-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor; Professor
Affiliation:
Lomonosov Moscow State University, Faculty of History, Department of Ancient History, Associate Professor
NRU Higher School of Economics, Faculty of Humanities, School of History, Professor
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages224-235
Abstract

The article deals with a number of monuments in the Egyptian collection of the A.S. Pushkin Museum of Fine Arts showing Egyptian deities in the guise of Roman warriors: I, 1a 2985 (the best known and widely reproduced object) – a statuette of the falcon-headed god Horus in the double crown and in the Roman armour and dress (bronze); I, 1a 2794 – a similar statuette of smaller size and worse preservation (bronze with traces of gilding); I, 1a 6667 – a statuette of the dog-or jackal-headed god Anubis in the Roman armour and dress (bronze); I, 1a 3389 – a bust showing the falcon-headed god Horus wearing nemes, with the sun-disc and snake over his head (glass paste); I, 1a 5382 – a stela showing the sphinx-god Tutu with a lion head being a part of the armour-plate on his chest. Aside from republishing these objects, the aim of the article is to propose an interpretation of the iconographic type, to which they belong (this type also includes a number of Apius’ images and a singular image of Khnum in the Roman guise). The most multiple group in this type are the images of Horus, which, in author’s view, reflect the concept of the Roman principes’ rule in Egypt shaped by Egyptians: they were ruled not so much by a specific Roman strong-man as by the god Hous embodied in him and largely absorbing his personality. This concept of Egyptian rulers’ “derivative sacrality” dated back to the First Persian Domination and played largely a compensatory role, as it made a foreign and unfriendly rule more tolerable for Egyptians. In the Roman time it was reflected in emperors’ titularies, in which the Horus’ name was shaped of a set of epithets conveying upon a ruler the qualities of the god Horus. Probably the concept manifested itself in the images of Horus and Anubis, perhaps Khnum in the Roman guise; the images of Tutu and, perhaps, Apis rather show a transfer on them of the iconographic standard developed in the imagery of Horus.

KeywordsEgypt, Rome, small statuary, Horus, Anubis, Tutu, Apis, titulary, sacrality.
Received15.10.2023
Publication date28.10.2023
Number of characters24986
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В египетской коллекции ГМИИ им. А.С. Пушкина находится пять памятников, представляющих собой изображения древнеегипетских божеств в образах или с отдельными атрибутами римских воинов:
2 (1) Статуэтка бога Хора (I, 1a 2985; бронза, с утраченной инкрустацией глаз; 43 х 17,2 х 5,1 см; из коллекции В.С. Голенищева, ИГ 3405) [Павлов, Ходжаш, 1985, с. 70, илл. 124; LIMC 5.1/5/2, Horos, no 17; Путь к бессмертию, 2002, с. 185-186 (689), илл. 689; Ägypten – Griechenland – Rom, 2005, S. 617-618 (197); Aglan, 2013, p. 108-109, fig. 102]. Божество изображено с головой сокола, стоящим, в короткой тунике, поверх которой надет панцирь с наплечниками; низ панциря составлен из длинных, расположенных в два ряда пластин; выше нижней части панциря затянутый узлом пояс, на груди изображение горгоны Медузы; на ногах высокие сандалии. Чешуйчатая фактура панциря напоминает птичьи перья, что составляет отдаленную аналогию со статуями времени Нового царства, изображавшими царей (в частности, Тутмоса III) в особых оперенных плащах и ассоциировавшимися с образом Хора [Большаков, 2000, с. 82–83, с отсылками к публикациям] (ср., в частности, с аналогичной фактурой панциря на статуе сидящего Хора в образе римского императора BM EA 51100 [LIMC 5.1/5/2, Horos, no 28; Ägypten – Griechenland – Rom, 2005, S. 617 ()196]). На голове сокола двойная корона Верхнего и Нижнего Египта (пшент) с уреем. Правая рука божества воздета вверх, очевидно, в ней находилось несохранившееся копье, с помощью которого Хор разил распростертого перед его ногами врага (изображение врага также не сохранилось). Данный памятник наилучшего качества и наиболее известен среди предметов этой категории в собрании ГМИИ. (Илл. 1)
3 (2) Статуэтка бога Хора (I, 1a 2794; бронза со следами позолоты; 10,4 х 6,6 х 4,4 см; из коллекции В.С. Голенищева, ИГ 4431) [Путь к бессмертию, 2002, с. 185 (688), илл. 688]. Божество изображено с головой сокола, стоящим, одетым в короткую тунику и панцирь, с развевающимся плащом через левую руку; аналогично (1), низ панциря из длинных пластин, выше талии внизу груди затянут пояс узлом той же конфигурации, что на (1). На голове сокола двойная корона Верхнего и Нижнего Египта. Правая рука божества воздета вверх и должна была держать копье, которым Хор разил распростертого перед ним крокодила. Статуэтка близка (1), но меньшего размера и худших качества и сохранности. (Илл. 2)
4 (3) Статуэтка бога Анубиса (I, 1a 6667; бронза; 12,75 х 6,2 х 3,2 см; поступление из Государственной библиотеки имени В.И. Ленина) [Путь к бессмертию, 2002, с. 211 (855), илл. 855]. Божество изображено с головой дикой собаки или шакала, с солнечным диском над ней, стоящим, одетым в короткую тунику, панцирь и наплечники, через левую руку переброшен плащ; аналогично (1), низ панциря из длинных пластин. Левая рука поднята вверх и, видимо, должна была держать оружие, правая рука согнута в локте и, видимо, тоже должна была быть направлена вверх. Руки ниже локтя, правое бедро и часть головного убора утрачены; аналогии показывают, что таким головным убором могла быть корона-атеф (аналогичные стоящие фигуры Анубиса: Лейден, Rijksmuseum van Oudheden F 1950/3-7 [Ägypten – Griechenland – Rom, 2005, S. 615-616 (194)]; Рим, Национальный музей терм [LIMC 1.1/1.2, Anubis, no 80]) или опять же двойная корона Верхнего и Нижнего Египта (бронзовое изображение Анубиса-всадника: Париж, Лувр, E 17410 [Grenier, 1978]). Можно думать, что по аналогии с (1)-(2) божество должно было поражать врага, скорее всего, копьем и держа его в правой руке. Качество памятника сравнимо с (2). (Илл. 3)

Number of purchasers: 0, views: 136

Readers community rating: votes 0

1. Bolshakov A.O. Ancient Egyptian royal sculpture and “Horus name”. Journal of Ancient History. 2000. No. 2. Pp. 73–87 (in Russian).

2. Vasil’eva O.A., Malykh S.E., Tomashevich O.V. Bes-Warrior. Egyptian Terracotta Figurines from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Journal of Ancient History. 2022. No. 82/2. Pp. 446–472 (in Russian).

3. Demidchik A.E. A Nameless Pyramid: The State Doctrine of the Ancient Egyptian Heracleopolitan Monarchy. Saint Petersburg: Aletheia, 2005 (in Russian).

4. Karlova K.F. ‘Dragon-slayer’ Myth as a Part of the State Ideology in Greco-Roman Egypt. Indo-European Linguistics and Classical Philology. 2022. Vol. 26. Pp. 570–584 (in Russian).

5. Ladynin I.A. The Altar from the Temple of Amun at the Bahariya Oasis with the Egyptian Royal Names of Alexander the Great. I. Inscriptions of the Monument. Journal of Ancient History. 2014(1). No. 2. Pp. 3–12 (in Russian).

6. Ladynin I.A. The Altar from the Temple of Amun at the Bahariya Oasis with the Egyptian Royal Names of Alexander the Great. II. Interpretation and Dating. Journal of Ancient History. 2014. No. 3. Pp. 3–20 (in Russian).

7. Ladynin I. A. The Ancient Egyptian concepts of the sacral kingship in the First Millennium B.C. ‘Gods among Men’: The Rulers’ Cult in the Hellenistic, Post-Hellenistic and Roman World. (Works of the Faculty of History, M. V. Lomonosov Moscow State University 82. Series II. Historical Studies 39). Eds. S. Yu. Saprykin, I. A. Ladynin. Moscow; St.Petersburg: RKhGA, 2016. Pp. 136–173 (In Russian).

8. Ladynin I.A. A Sculpture Head of Ptolemy V from the Pushkin State Museum of Fine Arts and the Problem of “Egyptianization” of the Ptolemaic Kingship in the Late 3rd and the Early 2nd Centuries B.C. Vostok (Oriens). 2021. No. 2. Pp. 206–220 (in Russian).

9. Pavlov V.V., Hodjash S.I. The Egyptian Statuary of Minor Forms. Moscow: Iskusstvo, 1985 (in Russian).

10. Way to Immortality. Monuments of the Ancient Egyptian Art in the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Catalogue of an Exhibition. Ed. O. D. Berlev et al. Moscow: Vostochnaya literatura, 2002 (in Russian).

11. Chistalyov M.S. The Perception of Egypt and the Egyptian Culture in the Roman Society (mid-1st century B.C. to the early 3rd century A.D.). Ph.D. Diss. Nizhniy Novgorod, 2014.

12. Ägypten – Griechenland – Rom: Abwehr und Berührung. Städeliches Kunstinstitut und Städtliche Galerie 26. November 2005 – 26. Februar 2006. Hrsg.: H. Beck, P. Bol, M. Bückling. Frankfurt am Main: Städel, 2005.

13. Aglan H.E.A. The Aspects of Animal Sanctification in the Graeco-Roman Monuments in Egypt (Study in Classical Influences). Diss. Köln, 2013.

14. Beckerath J. von. Handbuch der ägyptischen Königsnamen. 2. Aufl. München: Zabern, 1999.

15. Bergman J. Ich bin Isis: Studien zum memphitischen Hintergrund der griechischen Isisaretalogien. Uppsala: Universitatis Upsaliensis, 1968.

16. Berlev O., Hodjash S. Egyptian Reliefs and Stelae in the Pushkin Museum of Fine Arts. Moscow: Aurora, 1982.

17. Berlev O., Hodjash. S. Catalogue of the Monuments of Ancient Egypt. From the Museums of the Russian Federation, Ukraine, Bielorussia, Caucasus, Middle Asia and the Baltic States. Friburg; Göttingen: Presses Universitaires; Vandenhoeck & Ruprecht, 1998.

18. Bernand E. Recueil des inscriptions grecques du Fayoum. Vol. 1. Leiden: Brill, 1975.

19. Bissing W.F. von. Apis Imperator. Archiv für Orientforschung. 1926. Bd. 3. S. 119–120.

20. Blümenthal E. Untersuchungen zum ägyptischen Königtum des Mittleren Reiches. I. Die Phraseologie. Berlin: Akademie-Verlag, 1970.

21. Bosch-Puche F. L’“autel” du temple d’Alexandre le Grand à Bahariya retrouvé. Bulletin de lʼInstitut français dʼarchéologie orientale. 2008. T. 108. P. 29–44.

22. Bosch-Puche F. The Egyptian Royal Titularies of Roman Emperors: A Local Version of Imitatio Alexandri? Chronique d’Égypte. 2015. T. 90. P. 276–305.

23. Dunand F. Religion populaire en Égypte romaine. Les terres cuites isiaques du Musée du Caire. Leiden: Brill, 1979.

24. Grenier J.-Cl. L’Anubis cavalier du Musée du Louvre. Hommages à Maarten J.Vermaseren. Eds.: M.B. de Boer, T.A. Eldridge. Vol. 1. Leiden: Brill, 1978. P. 405–408.

25. Grenier J.-Cl. Le protocole pharaonique des Empereurs romains (Analyse formelle et signification historique). Revue d’égyptologie. 1987. T. 38. P. 81–104.

26. Herklotz F. Prinzeps und Pharao: Der Kult des Augustus in Ägypten. Frankfurt am Main: Antike, 2007.

27. Hölbl G. Zum Titel ḥq3 ḥq3w des römischen Kaisers. Göttinger Miszellen. 1992. Hft. 127. S. 49–52.

28. Hölbl G. Altägypten in Römischen Reich. Der römische Pharao und seine Tempel. Bd. 1. Mainz am Rhein: Zabern, 2000.

29. Hölbl G. A History of the Ptolemaic Empire. London; New York: Routledge, 2001.

30. Kantorowicz E.H. Gods in uniform. Proceedings of the American Philosophical Society. 1961. Vol. 105. P. 368–393.

31. Kaper O.E. The Egyptian God Tutu. A Study of the Sphinx-god and Master of Demons with a Corpus of Monuments. Leuven; Paris; Dudley: Peeters, 2003.

32. Ladynin I.A. A Fragment of an Early Hellenistic Egyptian Clepsydra from the State Hermitage, St. Petersburg (Inv. No ДВ 2507а): A Native View of Early Macedonian Rule in Egypt. Ruthenia Classica Aetatis Novae: A Collection of Works by Russian Scholars in Ancient Greek and Roman History. Eds.: A. Mehl, O. Gabelko, A. Makhlayuk. Stuttgart: Franz Steiner, 2013. S. 93–116.

33. Lexikon der ägyptischer Götter und Götterbezeichnungen. Bd. I–VII. Hrsg.: Chr. Leitz. Leuven; Paris; Dudley: Peeters, 2002.

34. LIMC – Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. Vol. 1–8. Zürich; München; Düsseldorf: Artemis & Winkler Verlag, 1981–1999.

35. Naerebout F. Cuius regio, eius religio? Rulers and Religious Change in Greco-Roman Egypt. Power, Politics and the Cults of Isis. Proceedings of the Vth International Conference of Isis Studies, Boulogne-sur-Mer, October 13–15, 2011. Eds.: L. Bricault, M.J. Versluys. Leiden: Brill, 2011. Pp. 36–61.

36. Paribeni R. Divinità in abito militare romano. Bulletin de la Société archéologique d’Alexandrie. 1910. T. 13. Pp. 177–183.

37. Pfeiffer St. Octavian-Augustus und Ägypten. Identität und Zugehörigkeit im Osten der griechisch-römischen Welt: Aspekte ihrer Repräsentation in Städten, Provinzen und Reichen. Hrsg.: A. Coşkun, H. Heinen, S. Pfeiffer. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. S. 55–80.

38. Ray J. Egypt, 525–404 B.C. Cambridge Ancient History2. Vol. IV: Persia, Greece and the Western Mediterranean c. 525 to 479 B.C. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

39. Rössler-Köhler U. Individuelle Haltungen zum ägyptischen Königtum der Spätzeit: Private Quellen und ihre Königswertung im Spannungsfeld zwischen Erwartung und Erfahrung. Wiesbaden: Harrassowitz, 1991.

40. Śliwa J. Some Remarks Concerning Victorious Ruler Representations in Egyptian Art. Forschungen und Berichte. 1974. Bd. 16: Archäologische Beiträge. Pp. 97–117.

41. Sternberg-el Hotabi H. “Der gute Gott, Herr der Beiden Länder, Dareios”: Bemerkungen zur Stele Berlin ÄS 7493. From Daēnā to Dîn: Religion, Kultur und Sprache in der iranischen Welt. Festschrift für Philip Kreyenbroek zum 60. Geburtstag. Hrsg.: Chr. Allison, A. Joisten-Pruschke, A. Wendtland. Wiesbaden: Harrassowitz, 2009. S. 399–410.

(https://figshare.com/articles/figure/Horus_figures/24312226) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up