Ethiopia: Reaction of the Religious Landscape to the Change in Religious Policy in the Middle of the 19th – early 21st Centuries

 
PIIS086919080025856-8-1
DOI10.31857/S086919080025856-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: senior researcher
Affiliation: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, 30/1, Spiridonovka str., Moscow, 123001
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages198-210
Abstract

The article analyzes the changes in the state policy of Ethiopia towards religious organizations in 1855–1991 and how it impacted the structure of the state’s religious landscape. Reviled that the position of the Ethiopian Orthodox Church (EOC) changed dramatically. In 1855–1930 EOC enjoyed broad support from the authorities, which install the principle "One country, one faith". At that time, three confessional zones were formed: the Northwestern Orthodox zone, the Eastern Muslim zone and the Southwestern ethnoreligious zone. The state’s support of the EOC included restrictions of the activities of other religious organizations. In 1930–1991 the principle "Whose realm, their religion" influenced Ethiopian religious policy. Despite the preservation of a EOC’s special status, some Islamic organizations received equal rights, which allowed them to expand their missionary activities. The Central polyconfessional zone was formed, where Islam and Orthodoxy were the main competing religions. After 1991 religious policy in Ethiopia has adapted the principle "No borders, only people". Elimination of legal barriers regarding religious organizations caused the intensification of religious competition due to the expansion of the activities of "non-traditional" faith-groups, especially Protestantism, which has become the largest religion in the Southwestern confessional zone and has significantly expanded in the Central polyconfessional zone. In other confessional zones changes in religious policy seems to be formal. It is indicated by a decrease in the share of religious minorities which still face discrimination. It seems that these changes have contributed to the growth of conflict in Ethiopian society.

KeywordsAfrica, religious landscape, religious competition, religious politics, Ethiopia, Ethiopian Orthodox Church.
AcknowledgmentThe research is supported by Russian Science Foundation under the grant № 19-18-00054-П
Received02.06.2023
Publication date29.08.2023
Number of characters30451
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ И ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ
2 Эфиопия – одно из древнейших государств Африки, развитие которого неразрывно связано с Эфиопской православной церковью (ЭПЦ), занимающей особое место в его истории. ЭПЦ принадлежит к числу древневосточных православных нехалкидонских церквей. С момента своего возникновения ЭПЦ находилась в канонической зависимости от Коптской церкви, а статус автокефалии был обретен ею в 1959 г. В настоящей статье последователи ЭПЦ, вслед за официальной позицией Церкви, называются православными [The Ethiopian, 2022].
3 На протяжении долгого времени ЭПЦ занимала привилегированное положение, выступая символом власти хабеша – амхарско-тиграйской этно-социальной общности1, распространившей свою власть на территорию нынешней Эфиопии уже к началу ХХ в. С середины XIX в. в рамках централизации управления растущей империи использовалась политика амхаризации, предполагающая распространение атрибутов культуры амхара во всех регионах Эфиопии. Особое место среди этих атрибутов заняла православная вера, получившая статус государственной [Цыпкин, Ягья, 1989]. Благодаря этому, ЭПЦ пользовалась широкой поддержкой со стороны государства, в то время как деятельность многих других религиозных организаций оказалась «нежелательной». В свою очередь, без благословения Церкви эфиопские нэгусы не могли возглавить государство, а одобрение духовенством проводимой ими политики было важным фактором успешного правления. 1. Генезис этой общности и политики «амхаризации», о которой речь пойдет далее, достаточно подробно рассматривается отечественным историком-эфиопистом С.Б. Чернецовым [Чернецов, 1977].
4 С 1990-х гг. в Эфиопии обозначился тренд на либерализацию законодательства в отношении религиозной сферы, что привело к ликвидации правовых ограничений на деятельность религиозных организаций. С ростом уровня религиозной свободы увеличилась активность религиозных организаций, значительная часть которых до этого считалась «нетрадиционной» и подвергалась давлению со стороны государственных и иных институтов власти. Соответственно, уровень религиозной конкуренции в Эфиопии в последнее время резко увеличился [Горохов, 2020], что способствовало в том числе актуализации религиозного фактора в общественно-политической жизни страны и вовлечению в нее религиозных акторов. Эти процессы сопровождались ростом конфликтности межрелигиозных отношений в стране [Андреева, 2013; Антигегн, 2019], что вызывает определенное беспокойство на фоне растущей конфронтации религиозных и этнорелигиозных акторов в соседних странах [Захаров и др., 2020].
5 МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ
6 Изменения в сфере государственного регулирования деятельности религиозных организаций достаточно быстро привели к серьезным структурным преобразованиям конфессионального пространства Эфиопии. В рамках настоящей статьи автор ставит своей целью определить, как изменение религиозной политики, проводимой в ходе централизации Эфиопии и на современном этапе, повлияли на сдвиги в конфессиональном пространстве страны. Под конфессиональным пространством в статье понимается развивающаяся во времени система отношений, во-первых, между социальными общностями, образованными совокупностями религиозно идентифицирующих себя индивидуумов, и, во-вторых, между этими же общностями и создаваемыми в результате их деятельности культовыми и внекультовыми объектами [Горохов, 2020, с. 37]. Для достижения поставленной цели в работе рассмотрен историко-политический контекст взаимодействия религий Эфиопии с фокусом на религиозную политику, проводимую ее правителями вплоть до конца ХХ в., а также сдвиги в конфессиональном пространстве страны на основе доступной конфессиональной статистики.

Number of purchasers: 0, views: 132

Readers community rating: votes 0

1. Agafoshin M.M., Gorohov S.A. Impact of External Migration on Changes in the Swedish Religious Landscape. Baltic Region. 2020. No. 2. Pp. 84–99 (In Russian.).

2. Andreeva L.A. Christianity in Tropical Africa. Asia and Africa today. 2013. No. 3. Pp. 38–40 (In Russian).

3. Antigegn G.K. An Assessment of Religion, Peace and Conflict in the Post 1991 of Ethiopia. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Mezhdunarodnye otnosheniya. 2019. Vol. 19. No. 4. Pp. 607–614 (In Russian)].

4. Gorohov S.A. Geography of Religions: Development Cycles of the Global Religious Landscape. Moscow, 2020 (In Russian).

5. Zakharov I.A., Gorokhov S.A., Dmitriev R.V. The Role of the Religious Factor in the Formation of Conflict Zones in Africa. Vestnik of Saint Petersburg University. Earth Sciences. 2020. No. 4. Pp. 640–653 (In Russian)].

6. Ismagilova R.N. Ethiopia: The Peculiarities of the Federalism. Moscow, 2018 (In Russian).

7. Kassae Nygusie W.M. Haile Selassie I – Emperor of Ethiopia. Moscow, 2016 (In Russian).

8. Kobishchanov Yu.M. Political life of Ethiopia in 1907–1910 (Based on Archival Materials. Ethiopian Studies. History. Culture. Moscow, 1981 (In Russian).

9. Levin I. Modern Abyssinia. Social Shifts and Political Reforms. Moscow, 1934 (In Russian).

10. L'vova E.S. This Many-Faced Ethiopia. Essays on the History, Culture and Ethnography of Ethiopia. Moscow, 2009 (In Russian).

11. Proceedings of Russian Historic, Ethnographic, Sociologic Expeditions to Ethiopia in 1990–1992. Moscow, 1997 (In Russian).

12. Tcypkin G.V., Yagya V.S. History of Ethiopia in Modern and Contemporary Times. Moscow 1989 (In Russian).

13. Black Africa: Past and Present. Moscow, 2016 (In Russian).

14. Chernetsov S.G. Who are the Amhara? Experience of historical review of the term and its content. Ethnic history of Africa. Moscow, 1977. Pp. 18–45 (In Russian).

15. Yagya V.S. Lïj Iyasu – Successor of Menelik II on the Ethiopian Throne. Countries and Peoples of the East. Africa: Geography, ethnography, history. Moscow, 1980. Pp. 108-127 (In Russian).

16. Yagya V.S. Ethiopia in Contemporary Times. Moscow, 1978 (In Russian).

17. Abbink J. An historical-antropological approach to Islam in Ethiopia: issues of identity and politics. Journal of African Cultural Studies. 1998. No. 2. Pp. 109–124.

18. Ahmed H. Islam in Nineteenth-Century Wallo, Ethiopia: Revival, Reform and Reaction. Leidan, 2000.

19. Brown D., James P. Religious Characteristics of States Dataset Project - Demographics v. 2.0 (RCS-Dem 2.0), Countries Only. 2020.

20. Ethiopia Statistics Service. 2023. URL: http://www.statsethiopia.gov.et (accessed: 07.02.2023).

21. Gabre Sellasie Z. Yohannes of Ethiopia. A Political Biography. Oxford, 1975.

22. Kaplan S. The Exaltation of Holy Cross and the Deposition of the Emperor of Ethiopia: Ləj Iyasu a Mäsqäl Drama. Northeast African Studies. 2021. No. 1. Pp. 1-18.

23. Kissi E. Revolution and Genocide in Ethiopia and Cambodia. Lanham, 2006.

24. Marcus H.G. The Life and Times of Menelik II. Ethiopia 1844–1913. Oxford, 1975.

25. Møller B. Religion and Conflict in Africa with a Special Focus on East Africa. DIIS Report. Copenhagen, 2006.

26. Oliver R., Sanderson G. The Cambridge History of Africa. Vol. 1870–1905. Cambridge, 1985.

27. Omer A.H. Emperor Menelik's Attempts Towards Political Integration: Case Study from North-Eastern Shoa (Ethiopia), 1889–1906. Annales d’Éthiopie. 2002. No. 18. Pp. 231–243.

28. Østebø T. Salafism, State-Politics, and the Question of “Extremism” in Ethiopia. Comparative Islamic Studies. 2014. No. 1–2. Pp. 165–184.

29. Øyvind M.E. Revolution & Religion in Ethiopia: The Growth & Persecution of the Mekane Yesus Church, 1974–85. Addis Ababa, 2000.

30. Pankhurst R. A Social History of Ethiopia. Addis Ababa: 1990.

31. Pankhurst R. Economic History of Ethiopia 1800–1935. Addis Ababa: 1968.

32. Pankhurst S. Ethiopia. A Cultural History. 1955.

33. Singer N.J. Modernization of Law in Ethiopia: a Study in Process and Personal Values. Harvard International Law Journal. 1970. No. 11. Pp. 73–125.

34. The Ethiopian Orthodox Tewahedo Church. URL: https://ethiopianorthodox.org/english/dogma/monodyo.html (accessed: 23.12.2022).

Система Orphus

Loading...
Up