Ideology of the Mongol World Domination in “The Collection of Chronicles” by Rashid al-Din

 
PIIS086919080024941-2-1
DOI10.31857/S086919080024941-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Saint Petersburg, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages48-58
Abstract

The article presents the results obtained in the course of work on identifying plots in medieval written sources that demonstrate manifestations of the Mongol imperial ideology and allow not only to clearly identify its contours and content, but also to establish with the greatest possible accuracy the moment of transition of the Mongols from predatory and punitive expeditions to systematic subordination of the whole known world space. To achieve this goal, materials contained in the collective work “Collection of Chronicles” (“Jami al-tawarikh”) were analyzed, the compiler and, apparently, the main author of which was a Persian doctor and a major administrator of Jewish origin, Fazlallah Rashid al-Din Hamadani (1247–1318), who served at the court of Ilkhans Gazan (1295–1304) and Oldjeitu (1304–1316). This work is rightfully considered one of the most important sources on the Mongol Empire. In terms of amount of information about its prehistory and early history, it has no equal. The “Collection of Chronicles” contains unique information about spiritual climate of the steppes in XII – early XIII centuries and the personality of Temujin/Genghis Khan (1162?–1227), shedding light on his ideas about the world space and possible plans regarding its subjugation, about conquering plans of his descendants and their implementations. It is difficult to name an aspect of the Mongol imperial ideology that would not be reflected on its pages. Rashid al-Din, as a person who held high positions in the Ilkhanate, had wide access to information, which is why his words, in general, deserve trust and in many cases are confirmed by other sources. Despite the fact that by the time his work was compiled, the Mongol Empire as a whole had not existed for a long time, the “Collection of Chronicles” is permeated with the idea of unity of the Mongol world.

KeywordsRashid ad-Din, Mongol conquests, Mongol Empire, Imperial ideology, Chingis Khan, Ilkhanate
Received16.08.2023
Publication date29.08.2023
Number of characters27831
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Капитальный труд Рашид ад-Дина1 имеет большую ценность как источник по имперской идеологии средневековых монголов. Он дает возможность лучше понять скрытые механизмы монгольской экспансии в XIII в., а также нащупать тот момент в ее развитии, когда имперская элита сформулировала в качестве своей цели установление власти над «всей землей» и приступила к ее осуществлению. Как правило, таким моментом считают решение курултая 1235 г., зафиксированное в «Сборнике летописей». Этот курултай описывается и в книге Ала ад-Дина Ата-Мелика Джувейни (1226–1283), проанализированной нами в том же ключе ранее, однако там он не датирован [Дробышев, 2023, c. 170]. Следует заметить, что эта важная дата еще не дает нам ключа к ясному пониманию трансформации монгольского военного потенциала из грабительского в захватнический, т.е. не позволяет назвать точное время возникновения монгольских претензий на владение всей ойкуменой, по-видимому, произошедшей почти на полтора десятилетия раньше, еще при жизни Чингисхана2. 1. Помимо издания трудов Рашид ад-Дина в оригинале и переводах, его личности и сочинениям посвящено огромное число статей и несколько монографий. Из числа последних можно назвать: [Krawulsky, 2011; Rashid al-Din, 2013; Kamola, 2019].

2. Если предполагать, что впервые мысли о подчинении всех земных владык родились в голове Чингисхана в ходе успешной военной кампании против Хорезма, то все-таки должно было пройти какое-то время, прежде чем они оформились в виде продуманной концепции мирового доминирования с конкретным планом ее реализации. Нам представляется, что у Чингисхана просто не было времени на размышления, так как после разгрома государства хорезмшахов он был вынужден поспешить в Монголию, где проявили непокорность кочевые племена, подстрекаемые тангутами. Источники не содержат информацию о репрессиях, развернутых им в степях после своего возвращения в 1225 г., но хорошо известно, что он без долгих промедлений отправился в карательный поход на тангутскую державу, где и скончался, в целом, успев достичь поставленных целей.
2 Сочинение Рашид ад-Дина сложно для изучения ввиду его большого объема и обилия содержащейся в нем информации. Как придворный историк, автор внес в свой нарратив явный панегирический акцент. Он составил «Сборник летописей» несколько десятилетий спустя утраты в монгольском мире единства и рассмотрел фрагменты имперской идеологии в региональном, ильханидском ракурсе в свете ислама, что в совокупности привело к практически неизбежным и, по-видимому, иногда довольно сильным искажениям. Поэтому необходимо отделить сведения об идеологическом фундаменте Монгольской империи от сообщений, относящихся к более поздней эпохе.
3 Ко времени написания «Сборника летописей» завоевательный импульс монголов практически повсеместно иссяк. Попытки Газана поставить под свой контроль Сирию или Олджейту – Гилян были одними из последних и не самых успешных военных предприятий потомков Чингисхана. Несмотря на это, утверждения Рашид ад-Дина, что род Чингисхана покорил всю землю, и все султаны подчиняются ему, вполне естественны для придворного историка, и мы не видим большой пользы в заострении внимания на этом вопросе. Вместе с тем, Рашид ад-Дин, как, пожалуй, никто другой из пишущей братии своей эпохи, осознавал необъятность мира, в котором еще оставалось много неподвластных монголам стран, поэтому он время от времени, перечисляя захваченные территории, говорит о подчинении не всех, а большинства государств, но и в этом случае допускает преувеличения: «В данное время … [все] страны и концы населенной части мира находятся в обладании Чингизханова рода, мудрецы и астрологи, ученые и историки, [принадлежащие] к людям [разных] вероисповеданий и национальностей, вроде обитателей Северного и Южного Китая [Хитай и Мачин], Индии и Кашмира, Тибета и Уйгурии и других народов: тюрков, арабов и франков; [все] они толпами собрались на службу [нашему] небоподобному величеству…» [Рашид ад-Дин, 1952a, c. 47]. Подобных цитат при желании можно привести еще довольно много.

Number of purchasers: 0, views: 177

Readers community rating: votes 0

1. Drobyshev Yu.I. Ideology of the World Domination in “The History of the World-Conqueror” by Ata-Melik Juvaini. Vostok (Oriens). 2023. No. 1. Рр. 163–173 (in Russian).

2. Ibn al-Asir. Al-kamil fi-t-ta’rih (Complete Summary of History). Transl. by P.G. Bulgakov, add. by Sh.S. Kamoliddin. Tashkent: Uzbekistan, 2006 (in Russian).

3. Kozin S.A. Secret History. Mongolian Chronicle of 1240. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1941 (in Russian).

4. Matuzova V.I. English medieval sources of the IX-XIII centuries. Texts, translation, commentary. Moscow: Nauka, 1979 (in Russian).

5. Plano Carpini, John de. The history of the Mongols: Text, translation, comments. Ed. by A.A. Gorsky, V.V. Trepavlov; Latin text by P.V. Lukin, transl. by A.A. Vovin, P.V. Lukin, comment by A.A. Gorsky, P.V. Lukin, S.A. Maslova, R.Yu. Pochekaev, V.V. Trepavlov; intro. by A.A. Gorsky, V.V. Trepavlov. M.: IDV RAS, 2022 (in Latin and Russian).

6. Complete Collection of Russian Chronicles. Vol. 1. The Laurentian Chronicle. Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1927 (in Russian).

7. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. I. Book 1. Transl. by L.A. Khetagurov. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1952а (in Russian).

8. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. I. Book 2. Transl. by O.I. Smirnova. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1952b (in Russian).

9. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. II. Transl. by Yu.P. Verkhovsky. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1960 (in Russian).

10. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. III. Transl. by A.K. Arends. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1946 (in Russian).

11. Skrynnikova T.D. The social structure of the Mongolian ulus. The Middle Ages. 2011. No. 72. Pp. 352–368 (in Russian).

12. Skrynnikova T.D. Charisma and Power in the Era of Genghis Khan. St. Petersburg: Evrazia, 2013 (in Russian).

13. Hautala R. From “David, King of the Indies” to “The Hated Plebs of Satan”. An Anthology of Early Latin Information about the Tatar-Mongols. Kazan: Institut istorii AN RT, 2015 (in Latin and Russian).

14. The Christian World and “The Great Mongol Empire”. Materials of the Franciscan Mission of 1245. “The History of Tartar” by Brother Ts. de Bridia. Critical text, transl. by S.V. Aksenov and A.G. Yurchenko. Exposition, research and index by A.G. Yurchenko. St. Petersburg: Evrazia, 2002 (in Latin and Russian).

15. Aigle D. The Mongol Empire between Myth and Reality. Studies in Anthropological History. Leiden; Boston: Brill, 2015.

16. Amitai R. Political Legitimation in the Ilkhanate: More Thoughts on the Mongol Imperial Ideology, the Introduction of Muslim Justifications, and the Revival of Iranian Ideals. New Approaches to Ilkhanid History. Eds. T. May, D. Bayarsaikhan, and Ch.P. Atwood. Leiden; Boston: Brill, 2021. Рp. 209–248.

17. Biran M. The Mongol Imperial Space: From Universalism to Glocalization. The Limits of Universal Rule: Eurasian Empires Compared. Eds. Y. Pines, M. Biran, and J. Rüpke. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. Pp. 220–256.

18. Blair Sh. The Coins of the Later Ilkhanids: A Typological Analysis. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 1983. Vol. XXVI. Part III. Pp. 295–317.

19. Jackson Р. Mongols and the Islamic World: From Conquest to Conversion. New Haven; London: Yale University Press, 2017.

20. Juvaini, Ata-Malik. The History of the World-Conqueror. Transl. by J.A. Boyle. Manchester: Manchester University Press, 1997.

21. Kamola S. Making Mongol History: Rashid al-Din and the Jami‘ al-Tawarikh. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019.

22. Krawulsky D. The Mongol Ilkhans and their Vizier Rashid al-Din. Frankfurt: Peter Lang, 2011.

23. May T. The Mongols as the Scourge of God in the Islamic World. Violence in Islamic Thought from the Mongols to European Imperialism. Eds. R. Gleave, I.T. Kristo-Nagy. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018. Рp. 32–57.

24. May T. Muhammad II Khwarazmshah Meets Chinggis Khan: A Tale of Hubris and Failed Leadership in the Thirteenth Century. Historians on Leadership and Strategy. Case Studies from Antiquity to Modernity. Ed. M. Gutmann. Zurich: Springer, 2020. Pp. 215–232.

25. Petrushevsky I.P. Rash͟id al-Din’s Conception of the State. Central Asiatic Journal. 1970. Vol. 14. No. 1/3. Pp. 148–162.

26. Rachewiltz, Igor de. Index to the Secret History of Mongols. Bloomington: Indiana University, 1972.

27. Rashid al-Din. Agent and Mediator of Cultural Exchanges in Ilkhanid Iran. Eds. A. Akasoy, Ch. Burnett, and R. Yoeli-Tlalim. London: The Warburg Institute; Turin: Nino Aragno Editore, 2013.

28. Rashiduddin Fazlullah. Jami’u’t-Tawarikh. Compendium of Chronicles. A History of the Mongols. Transl. and annot. by W.M. Thackston. Part Two. [Cambridge, Mass.]: Harvard University, 1999.

29. The Secret History of the Mongols: A Mongolian Epic Chronicle of the Thirteenth Century. Transl. and Comment. by Igor de Rachewiltz. Vol. I-II. Leiden; Boston: Brill, 2004.

Система Orphus

Loading...
Up