Taiwan, China and the Meta-civilizational World System of Eastern Asia: Towards a New Vision of Asian Globality

 
PIIS086919080024095-1-1
DOI10.31857/S086919080024095-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research professor
Affiliation: National Research University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages142-152
Abstract

The stalemate in China-Taiwan relations calls for new approaches to the problem of security and stability in APR. The article examines the current confrontation between the "two sides of the Taiwan Strait" in its relation to Chinese civilization’s specificity and globalization processes. Taiwan is not just China's periphery, but also the last Chinese frontier. Taiwan's politics of "de-sinicization" and transformation of the Taiwanese into an "Oceanic Nation" is considered in the three-dimensional context of modern Chinese civilization: the continental centralized state of imperial type, represented by the "Middle Kingdom" concept, the Chinese periphery and the Chinese diaspora, representing the global aspect of Pax Sinica. A real focus of this structure is precisely the point of Frontier, a sort of heterotopy with its capacity to bring together singularity and universality, internal and external aspects of existence. The author offers a new concept of Greater China as a link between the local and the global aspects of Chinese civilization. This mediation is realized through the transformation of various qualities of existence into its persisting types as the symbols of the fullness of existence. These types create a special kind of communicative space which constitutes the East Asian meta-civilizational world system. This approach to the relationship between China and Taiwan and their globalist aspirations reveals a special East Asian type of globality, in which cooperation between China and Taiwan can be reconciled on the synergy basis, despite their widely divergent political systems. The Pacific region is a convenient testing ground for this type of relationship.

KeywordsChina, Taiwan, civilizational types, oceanic nation, meta-civilizational community, synergy, East Asian globality.
Received31.03.2023
Publication date26.04.2023
Number of characters29955
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Тайваню выпала уникальная судьба. Этот остров, который португальцы назвали Формоза, что значит Прекрасный, не раз переходил из рук в руки или, точнее сказать, на него ложились тени разных государств, но ни одна не задерживалась надолго. Название романа тайваньского писателя У Чжолю присвоило ему крылатое прозвище «Cирота Азии». Перед лицом пришлой и чужой им власти тайваньцам оставалось разве что любить свой остров, и теперь от тайваньских политиков требуется в первую очередь демонстрировать «любовь к родной земле». Но этого явно недостаточно для рождения нации. К тому же Тайвань – остров иммигрантов, и его население весьма неоднородно по своим этническим и историческим корням. А главное, Тайвань – не просто периферия Китая, но его последний фронтир, и его жители более других народов Восточной Азии открыты мировому простору. В итоге политика на Тайване зависла между двумя полюсами: фактом «жизненной общности» островитян и мечтой о «глобальном мире» человечества. За неимением средств, адекватно выражающих связь этих полюсов, она выливается в споры о том, является ли Тайвань частью Китая. Но тайваньцы чувствуют фиктивность этого противопоставления и в большинстве своем не возражают против нынешнего двусмысленного статуса острова [Fell, 2018, p. 162].
2 Попробуем поставить отмеченные напряжения и сопряжения тайваньского общества в контекст китайской цивилизации. Первое, что бросается в глаза, когда мы обращаемся к самообразу последней, это тенденция определять единство страны через ее особенности и отличие от окружающего мира. Главное свойство Китая – «китайская специфика» в ее бесконечном разнообразии. В основе такого взгляда на мир лежит, в сущности, сведение реальности к событию, перемене – всегда единичным, несравненным. Это означает, что вещи достигают внутренней полноты, реализуют себя как раз в пределе своего существования, в моменте перехода в иное и потому существуют ровно настолько, насколько не существуют. Следовательно, все в мире только подобно себе, и в нем нет ничего реальнее мнимости.
3 В итоге вещи едины именно в их отличии от других. Эта квазидиалектика превращения закреплена в центральном для китайской культуры понятии ритуала1. Последний определяет единение людей через различие между ними и даже делает непрозрачность отношений залогом согласия вовлеченных в них сторон! Воспитывая бодрствование духа, ритуал учит ценить специфику момента ⁠и локальное своеобразие. 1. Первостепенная роль ритуала (не путать с обрядом) в культурной практике Китая в последнее время заняла важное место в китаеведческих исследованиях [Seligman et al., 2008].
4 Неудивительно, что власть в КНР зиждется не столько на абстрактном единстве нации, сколько именно на различиях: с одной стороны – отличии Китая от прочих цивилизаций, с другой – разделении на управляющих и управляемых внутри государства или, по сути, «сознательных» вождей общества, живущих в соответствии с ритуальным порядком, и элементов «несознательных», пренебрегающих ритуалом ради личной выгоды. Первые обладают внутренним знанием «предельно утонченного» ритма мировых превращений, а вторым доступна только «грубая» сторона вещей, которая познается физическим восприятием и работой умозрения.

Number of purchasers: 1, views: 225

Readers community rating: votes 0

1. Dao-De Jing. The Way of Life. Tr. by V.V. Maliavin, Moscow: Feoria, 2010 (in Russian).

2. Dikarev A.D., Lukin A.V. “Taiwan Nation”: from Myth to Reality? Comparative Politics Russia. 2021. No. 1. Pp. 118–133 (in Russian).

3. Kaimova A.S. The Development of China-Taiwan Relations during the Presidency of Tsai Ing-wen (2016–2019). Moscow University Bulletin. Series 13. Oriental Studies. 2020. No. 2. Pp. 127–138 (in Russian).

4. Maliavin V.V. Lessons of Taiwanese Democracy. Otechestvennye Zapiski (= The Native Notes). 2007. No. 6. Pp. 197–212 (in Russian).

5. Maliavin V.V. Chinese Ethos, or the Gift of Calmness. Ivanovo: Roscha, 2016 (in Russian).

6. Maliavin V.V. “All-Under-Heaven” or “Asia”? On Utopian Premises of Modern Politics in the Far Eastern Region. Far Eastern Affairs. 2021. No. 1. Рp. 130–146 (in Russian).

7. Maliavin V.V. Eurasia and Globality. 2nd edition. Moscow: Shans, 2022 (in Russian).

8. Chen Jia-wei. Democratic Progressive Party and the Postauthoritarian Modernization. Saint Petersburg: Aletheia, 2017 (in Russian).

9. Shan Hai Jing. Classic of Mountains and Seas. Tr. by E.V. Yanshina. Moscow: Nauka, 1977 (in Russian).

10. Taiwan rejects cheque-book diplomacy tag over Pacific aid. АBC News. 02.09.2013. http://www.abc.net.au/news/2013-09-02/an-taiwan-reject-chequebook-diplomacy-tag/4928456 (accessed: 28.12.2022).

11. Blanchard B. China to lift aid to Pacific, sees cooperation with Taiwan allies. Reuters. 13.11.2014. http://news.yahoo.com/china-lift-aid-pacific-sees-cooperation-taiwan-allies-052745950.html (accessed: 28.12.2022).

12. Fell D. Government and Politics in Taiwan. New York: Routledge, 2018.

13. Foucault M., Miskowiec J. Of Other Spaces. Diacritics. 1986. Vol. 16. No. 1. Pp. 22–27.

14. Hsia A. Viable Diplomacy and Taiwan – U.S. – China Relations. Berkeley: University of California, 2009. https://china.usc.edu/calendar /viable-diplomacy-and-taiwan-us-china-relations (accessed: 28.12.2022).

15. Istenič S. In Search for More Sun: Taiwan’s International Space. Presentation at the 11th Annual Conference on the Taiwan Issue in China-Europe Relations. Shanghai: Shanghai Institute for International Studies, 14–16 September 2014. Vol. 1.

16. Ong A. Flexible Citizenship: The Cultural Logics of Transnationalism. Durham: Duke University Press, 2012.

17. Seligman A.B., Weller R.P., Puett M.J., Simon B. Ritual and Its Consequences. An Essay on the Limits of Sincerity. Oxford: Oxford University Press, 2008.

18. Ting-Hui Lin. Taiwan’s Contribution to the Pacific Islands Security from the Perspective of the Pacific Plan. Managing the Regional Security Agenda. Ed. by Ming-Hsien Wong. New Taipei City: Tamkang University Press, 2013.

19. Tu Wei-ming. Cultural China: The Periphery as the Center. Daedalus. 1991. Vol. 120. No. 2. Pp. 1–32.

20. Ungrounded Empires: The Cultural Politics of Modern Chinese Transnationalism. Ed. by A. Ong, D.M. Nanimi. New York: Routledge, 2003.

21. Wang A. Sharing Success, One Project at a Time. Taiwan Review. 01.12.2012. https://taiwantoday.tw/news.php?unit=4,29,29,31,45&post =7952 (accessed: 28.12.2022).

Система Orphus

Loading...
Up