Role of Educational Centers in the Formation and Development of the Transnational Shi‘ite Movement

 
PIIS086919080023795-1-1
DOI10.31857/S086919080023795-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Foreign Languages Department
Affiliation: Peoples' Friendship University of Russia (RUDN University)
Address: Russian Federation,
Occupation: Associate Professor
Affiliation: RUDN University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages125-138
Abstract

The article is devoted to identifying the influence of Shi‘ite educational centers located in Iraq and Iran on the formation of transnational Shi’ite movements in conditions when Iran is faced with accusations of trying to create a “Shi‘ite Crescent” or to consolidate Shi‘ite communities living across the Middle East. Educational centers play a decisive role in shaping the political outlook of ordinary Shi‘ites, since it is in the course of training that Shi‘ites fall under the ideological influence of one or another religious authority – marja‘ al-taqlid. Subsequently, upon returning to their homeland, Shi‘ites who are actively involved in political activities continue to promote the views instilled in them by their teacher at the educational center. The rivalry of educational centers for attracting students is natural, as well as the competition of views on the participation of Shi‘ite religious leaders in political processes, aggravated by the split into supporters and opponents of “governmental Shi‘ism” in Iran itself. This rivalry determines the lack of unity within the transnational Shi‘ism, which suggests that even if Iran has ambitions to create a “united Shi‘ite front”, they currently have no ideological basis. This conclusion supports the thesis of the “information war” unfolding around the Islamic Republic, aimed at preventing Iran from becoming a regional leader. At the same time, it is fundamentally important that scientific research does not follow the lead of the political conjuncture, considering Iran’s activities to create Pax Islamica Shi‘a for granted, but identify the real possibilities and limitations of Tehran in this area.

KeywordsShi‘ism, educational centers, Iran, Iraq, Najaf, Qom, Islam, marja‘ al-taqlid, transnational Shi‘ite movement
Received17.02.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters37800
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Образование (в том числе религиозное) играет особую роль в жизни мусульманских сообществ по нескольким причинам. Во-первых, в ходе получения образования формируется мировоззрение, прививаются ценности и определенные взгляды на политику. Недаром студенчество, еще не обремененное сковывающими социальными обязательствами, считается самой политически активной частью населения. Во-вторых, исламское вероучение рассматривает процесс получения знаний как форму служения Богу, что делает ученых и педагогов особо почитаемыми фигурами в мусульманских сообществах и объясняет высокую ценность образования для людей, исповедующих ислам.
3 Идея данной статьи возникла в ходе поиска ответа на следующий вопрос: каким образом можно эмпирически доказать или опровергнуть господствующие в академической и обывательской среде обвинения в адрес Ирана, касающиеся его стремления создать под своим руководством «шиитский полумесяц», в который входили бы как страны, где шииты составляют большинство (Ирак, Бахрейн) или влиятельное меньшинство населения (Ливан, Сирия), так и политические движения, представляющие интересы шиитского меньшинства в странах Аравийского полуострова (Саудовская Аравия, Кувейт, Оман, ОАЭ, Катар).
4 Особый интерес для авторов представляла разработка подхода к оценке идеологического ресурса Ирана, позволяющая сравнить политическое видение различных организаций, которые могут составить так называемое транснациональное шиитское движение, их отношение к Ирану, его концептуальным представлениям о роли шиитских религиозных деятелей во внутренней и внешней политике государства. Поскольку политическое мировоззрение формируется главным образом в ходе обучения, в качестве исследовательской призмы были избраны шиитские образовательные центры, которые отвечают за подготовку шиитских муджтахидов, идейных вдохновителей и духовных «вождей» шиитских общин по всему миру. На основе обобщения данных из исторических источников (партийных документов, заявлений лидеров отдельных партий и движений, новостных сообщений, отражающих реакцию шиитских активистов на события, происходящие на Ближнем Востоке) и научной литературы, а также на базе анализа особенностей взаимодействия данных политических партий и движений с действующими правительствами в своих странах авторы выявляют особенности течений внутри транснационального шиитского движения, их связи с различными шиитскими образовательными центрами и отдельными религиозно-политическими деятелями.
5 Для того чтобы проследить влияние шиитских образовательных центров, в которых проходили обучение лидеры или идейные вдохновители отдельных шиитских политических организаций, представляется целесообразным провести сравнительный анализ данных организаций по следующим критериям: 1) участие во внутриполитических процессах в своих государствах – активное (активизм) или пассивное (квиетизм); 2) отношение к концепции «велаят-э факих», которое позволит определить степень близости идеологической платформы каждого из движений к иранскому видению роли шиитского правоведа в управлении государством; 3) отношение к марджаʻийе Али Хаменеи для оценки того, насколько «проиранским» в действительности является то или иное движение с точки зрения религиозных взглядов их руководителей.

Number of purchasers: 1, views: 340

Readers community rating: votes 0

1. Berenkova N.A. Shiʻite Transnational Movements’ Features in the Middle Eastern Arab Countries. Religion and Society in the East. 2018. No. 2. Pp. 113–135 (in Russian).

2. Ravandi-Fadai L.M. The Role of Religious Mentoring in Countering Extremism and Terrorism. Uchenye Zapiski Kazanskogo Universiteta. Seriya Gumanitarnye Nauki (Proceedings of Kazan University. Humanities Series). 2017. Vol. 159. No. 6. Pp. 1529–1540 (in Russian).

3. Filin N.A. Changes in the Institution of Religious Mentoring after the 1979 Islamic Revolution in Iran. Current Research Issues of History, International Relations and Cultures of the Countries of the East. Materials of the International Academic and Practical Conference. 2018. Pp. 31–37 (in Russian).

4. Filin N.A. System of Religious Mentoring in the Contemporary Social Reality of Iran. RSUH/RGGU Bulletin. “Political Science. History. International Relations” Series. 2014. No. 1(123). Pp. 19–226 (in Russian).

5. Chikrizova O.S. Confessional Factor in the 1920 Anti-British Uprising in Iraq. Modern and Contemporary History. 2021. No. 2. Pp. 93–108 (in Russian).

6. Buchta W. Who Rules Iran? The Structure of Power in the Islamic Republic. The Washington Institute for Near East Policy, Konrad Adenauer Stiftung, 2000.

7. Ghobadzadeh N., Akbarzadeh Sh. Religionization of politics in Iran: Shiʻi seminaries as the bastion of resistance. Middle Eastern Studies. 2020. Pp. 1–15. DOI: 10.1080/00263206.2020.1748013

8. Litvak M. Shiʻi scholars of nineteenth-century Iraq. The “Ulama’” of Najaf and Karbala. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

9. Louër L. Shiʻism and Politics in the Middle East. London: Hurst & Company, 2012.

10. Nakash Y. The Shiʻis of Iraq. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1994.

11. Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Eds. R.W. Hefner, M.Q. Zaman. Princeton: Princeton University Press, 2007.

12. Smyth Ph. The Battle for the Soul of Shiʻism. Middle East Review of International Affairs. 2012. Vol. 16. No. 3 (September). Pp. 1–17.

13. The Most Learned of the Shiʻa. The Institution of Marjaʻ Taqlid. Ed. L.S. Walbridge. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Система Orphus

Loading...
Up