School Education in Colonial Kenya

 
PIIS086919080023123-2-1
DOI10.31857/S086919080023123-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Center for the Study of Russian-African Relations and Foreign Policy of African Countries, Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages115-124
Abstract

The article is devoted to the study of the system of school education in Kenya during the colonial era. The ideological basis of the educational policy of the British authorities has been studied. The main differences between state, missionary and independent African schools are traced. Particular attention is paid to the analysis of the specifics of the learning process on the example of comparing European and African schools, including a huge disproportion in the amount of funding, differences in examination procedures, learning conditions, classroom equipment, content of school programs. The pioneers in spreading literacy among the natives were missionary communities. Protestant and Catholic schools combined religious education with the transfer of basic knowledge about medicine, hygiene, construction, and agriculture to the new flock. Ethnic and racial segregation was the norm in colonial society and limited the range of subjects taught to students of African descent. Since 1925, the Kenyan intelligentsia successfully sought to create their own educational institutions, where they independently determined the content of educational material, emphasizing the study of English and mathematics. The school system during this period of Kenyan history was part of the general system of imperial government and provided the training of the necessary personnel. The colonial legacy helped the authorities of independent Kenya in the second half of the 20th - early 21st centuries to achieve significant results in the field of education. Among its African neighbors, the country today remains the undisputed leader in the training of highly qualified specialists.

KeywordsKenya, UK, migration, education, empire, school, missionaries, colonialism, self-government, segregation
Received26.01.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters27209
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Колониальный режим был установлен в Кении в 1895 г. после ликвидации годом ранее Имперской британской восточноафриканской компании. До 1963 г. Соединенное Королевство господствовало в данном регионе, запустив прямым вмешательством в быт туземцев множество внутренних и во многом необратимых изменений. Значительные ресурсы метрополия выделяла на развитие образования, поскольку это был один из инструментов управления и формирования лояльности центральной власти.
2 Изначально однородное африканское население колонии в 1900–1930-х гг. было разбавлено значительной южноазиатской миграцией и притоком европейских поселенцев. Каждому сообществу отводилась своя роль. Приезжие из Европы господствовали в крупном фермерском хозяйстве и оптовой торговле, контролировали административный, правовой и пенитенциарный аппарат. Их лидерство было непререкаемым. Представители Британской Индии доминировали в мелком и среднем бизнесе, локальной промышленности, имели сильные позиции в банковском секторе, занимали средние должности на европейских предприятиях и в администрации. Они считались ближайшими младшими помощниками белых цивилизаторов. За африканцами (до 97% всего населения колонии) оставались только сфера натурального сельского хозяйства и низкооплачиваемые вакансии. Диверсифицированным был и подход к образованию этих групп.
3 Для администрации на местах никогда не стоял вопрос о том, обучать жителей колонии или нет. Нюансы заключались в том, кому давать знания, как и в каком объеме. Локальные условия позволяли полноценно сформировать только школьную сеть, о качественном среднем и высшем образовании речь не шла. С учетом расовых взглядов, господствовавших тогда на Западе, из европейцев готовили руководителей во всех смыслах этого слова. Индийцы отдавали предпочтение прикладному экономическому образованию и делопроизводству. Обучение коренных жителей было нацелено на усвоение простейших технических навыков, необходимых для ведения примитивного земледелия и скотоводства, а также присутствия на рынке труда в качестве неквалифицированной рабочей силы [Mwiria, 1991, p. 262].
4 Реальность, между тем, вносила в эту стройную модель свои коррективы, формируя порой нетривиальные решения и казусы. Усилия миссионерских организаций, общий прагматизм местных управленцев и безусловная собственная настойчивость позволяли кенийцам в части получения образования обходить препоны, изначально предусмотренные шаблонными представлениями о предназначении различных рас.
5

ГОСУДАРСТВЕННАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ

6 Британская империя еще до активного проникновения в Восточную Африку старалась использовать местные ресурсы для решения вполне практических задач. Например, первая больница для европейцев была открыта в Мадрасе еще в 1664 г., а уже на рубеже XVIII–XIX вв. в Индии действовала целая система подготовки врачебных кадров. В середине XIX в. группа освобожденных африканских рабов, так называемые «бомбейские африканцы» («Bombay Africans»), прошла начальную подготовку в Бомбее и была отправлена в качестве младших медицинских работников обратно на «черный» континент. Всего за период с 1846 г. по 1880 г. по такому пути прошло около 3 тыс. африканцев [Greenwood, Topiwala, 2015, p. 35–36].

Number of purchasers: 1, views: 243

Readers community rating: votes 0

1. Barnes C. An Experiment with Coffee Production by Kenyans, 1933-48. African Economic History. 1979. No 8. Pp. 198-209.

2. Greenwood А., Topiwala H. Indian Doctors in Kenya, 1895–1940. The Forgotten History. New York: Palgrave Macmillan, 2015.

3. Hoehler-Fatton C. Founders and Foundresses: Revising the History, of a Kenyan Independent Church. Religion. 1998. No 28. Pp. 393-404.

4. Kay S. African Roles, Responses and Initiatives in Colonial Education: the Case of Western Kenya. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education. 1976. Vol. 16. No 2. Pp. 272-293.

5. Kiragu S. Conceptualising children as sexual beings: pre-colonial sexuality education among the Gĩkũyũ of Kenya. Sex Education: Sexuality, Society and Learning. 2013. Vol. 13. No 5. Pp. 585-596.

6. Migration in Kenya: A Country Profile 2015. International Organization for Migration. Nairobi, 2015.

7. Mufaka K. Scotish Mission and the Circumcision controversy in Kenya 1900-1960. International Review of Scottish Studies. 2003. Vol. 3. Pp. 47-58.

8. Mwiria K. Education for subordination: African education in colonial Kenya. History of Education: Journal of the History of Education Society. 1991. Vol. 20. No 3. Pp. 261-273.

9. Ocobock P. ‘Joy rides for juveniles’: vagrant youth and colonial control in Nairobi, Kenya, 1901–52. Social History. 2006. Vol. 31. No 1. Pp. 39-59.

10. Spencer I. R. G. The First Assault on Indian Ascendancy: Indian Traders in the Kenya Reserves, 1895-1929. African Affairs. 1981. Vol. 80. No 320. Pp. 327-343.

11. Wamagatta E.N. African Quest and Struggle for High Schools in Colonial Kenya: The Case of the Abortive Kiambu Local Native Council Central High School at Githunguri, 1926-34. Journal of Asian and African Studies. 2008. Vol. 43. No 3. P. 345-362.

12. Wolf J.B. Asian and African Recruitment in the Kenya Police, 1920-1950. The International Journal of African Historical Studies. 1973. Vol. 6. No 3. Pp. 401-412.

Система Orphus

Loading...
Up