Majdud Sanae and “The Tanzih Chapter” from his poem “The Garden of the Truth…”

 
PIIS086919080022381-6-1
DOI10.31857/S086919080022381-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages240-252
Abstract

The article contains common bio-bibliographic data about Majdud Sanai - the founder of the Persian Sufi didactic epos. It explains the mater of the poet’s birth and death dates, as well as the names, editions and commentaries to his masterpiece “The Garden of Mystery…”. A commented translation of “The Tanzih Chapter” is in appendix to the article. Hereby a part of the paper deals with the Divine incomparability concept in historical-religious context. The Sanai’s heritage introduces an early phase of the Persian Sufi thought, though tasawwuf during his lifetime was quite formed as a doctrine. The peculiarities of the Sanai’s teaching can be seen in comparison with the works by his predecessors (al-Hujviri) and later authors (Ibn al-Arabi and Mahmud Shabistari). While Ibn al-Arabi and Mahmud Shabistari try to combine methods of divine incomparability (tanzih) and comparing the God to His creatures (tashbih), Sanai, as well as an earlier Sufi shaikh, al-Hujviri, claims tashbih to be a false method of the God’s oneness (tawhid) interpretation and appeals just to tanzih as the only right method. Besides that, the comparison of the mentioned authors’ views shows, what a major step forward has made Ibn al-Arabi in his interpretation of the matters, related to the doctrine of the God’s oneness. While Sanai interprets theophany (tajalli) in the context of Divine incomparability so that it takes place just on the surface of a human heart, Ibn al-Arabi believes that every single thing is the place for theophany of the Divine names and attributes.

Keywordstasawwuf, Sanai, Garden of the Truth, Divine incomparability, tanzih, tashbih
Received02.10.2022
Publication date30.10.2022
Number of characters33294
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Биография Мадждуда Санаи

2 Полное имя поэта – Абу ал-Маджд Мадждуд ибн Адам, хотя при рождении будущему суфию дали имя Хасан. Мадждуд – его прозвище, которое со временем заместило основное имя [Ateş, 1388, с.17]. Санаи (досл. «сияющий») – тоже прозвище, которое, по легенде, поэт принял, вступив на путь мистицизма благодаря случайной встрече с дервишем. Эту легенду приводит Шафии Кадкани в классической работе «Плети пути», посвященной касыдам Санаи [Kadkani, 1372, pp. 15–16]. Правдоподобность истории вызывает сомнения в связи с тем, что в этом эпизоде приводится канонический сюжет об обращении в суфизм через встречу со странствующим дервишем. Известна аналогичная легенда об обращении Аттара, преемника Санаи в традиции, а также история об обращении Руми – последователя их обоих. И если история Руми как-то подтверждается его современниками, то истории Санаи и Аттара могут быть литературным вымыслом.
3 Кроме легенд, мы практически не располагаем данными о жизненном пути поэта. До сих пор исследователи лишь строят предположения о датах рождения и смерти Санаи. Обычно ученые отталкиваются от дат начала и окончания его работы над первой редакцией поэмы «Сад истины…». Ахмад Атеш приводит дату начала работы Санаи над текстом – 1129 г. Учитывая то, что автор начал работу над поэмой в возрасте шестидесяти лет, годом его рождения (учитывая несовпадение григорианского календаря и календаря лунной хиджры) может быть 1071/72 год [Ateş, 1388, p. 18]. Кроме того, приводятся и другие варианты датировки его рождения: 1045/46 [de Bruijn, Sanaʾi], 1074/75 [Kadkani, 1372, p. 14]. Де Брюйн и Ахмад Атеш, ссылаясь на наиболее ранние рукописи, где указана дата окончания работы над поэмой (Санаи скончался вскоре после того, как отправил ее заказчику), а также приводя в качестве дополнительного подтверждения датировку из поэмы Джами «Дуновения дружеской близости…» (Нафахат ал-унс), указывают 1131 г. как наиболее вероятный год смерти поэта. Если принять эту датировку и теорию о том, что Санаи родился в 1069 году, он должен был составить свой magnum opus всего за два года. Учитывая то, что после смерти Санаи его «Сад истины…» не раз редактировался, ни одну из приведённых дат нельзя считать абсолютно достоверной.
4 О детстве и юности Санаи также известно немного. Он родился в семье образованного человека (му‘аллим) и сам получил хорошее образование [Ateş, 1388, p. 18], которое позволило ему довольно быстро стать профессиональным поэтом. Тем не менее, на раннем этапе творчества он довольствовался вниманием второстепенных фигур в государстве султана Ибрахима Газневида (1059—1099). В наследии Санаи мы не обнаруживаем сочинений, посвященных самому султану [de Bruijn, Sanaʾi], за исключением, возможно, одной касыды в честь визита султана в Индию [Ateş, 1388, p. 18], что свидетельствует о том, что в то время Санаи не пользовался большим признанием. Но уже тогда он посвящал сочинения видным представителям ханафитской правовой школы, в частности, верховному судье Газны – Ибн Абд ас-Самаду.

Number of purchasers: 0, views: 325

Readers community rating: votes 0

1. Abu al-Hasan al-Ashari. The Discourses of the Proponents of Islam and the Differences Among the Worshippers. tr. A.Smirnov. History of Arabic-Islamic Philosophy: textbook and anthology. Moscow, 2020 (in Russian).

2. Al-Hujviri, Ali Ibn Uthman. The Oldest Persian Sufi Treaty. Moscow, 2004 (in Russian).

3. Ibn Arabi. Selected Works. Vol.2. tr., introduction and comments A. Smirnov. Moscow, Yaziki slavianskoy kulturi, PH “Sadra”, 2014 (in Russian).

4. Lukashev, A. Interpretation of the Idea of Monotheism in the Chapter on the Oneness of the Almighty God from the Poem by Majdud Sanai the “Garden of the Truth …”. Vestnik Pravoslavnogo Sviato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriia I: Bogoslovie. Filosofiia. Religiovedenie. 2021. Vol. 98 (in Russian).

5. Purification – assimilation (tanzih – tashbih) as a cultural space paradigm of the Islamic world (at the example of Quran and sunnah). “Scattered” and “Reassembled”: the Strategy of the Sense Space Organisation in Arabic-Islamic Culture. Moscow, PH “Sadra”, Yaziki slavianskoy kulturi, 2015 (in Russian).

6. Reisner M., Ardashnikova A. Persian Literature of the Premongolian Time (9th – beginning 13th cent.). The Period of the Canon Formation, Early Classic. Moscow, 2019 (in Russian).

7. Shabistari, Mahmud. The Rose Garden of Mystery (Persian text, translation and commentary). Tr., introduction and commentary A.Lukashev; ed. N.Chalisova. Moscow, 2021 (in Russian).

8. Shirvani, Ali. Assimilation (tashbih) and incomparability (tanzih) according to Ibn Arabi. “Scattered” and “Reassembled”: the Strategy of the Sense Space Organization in Arabic-Islamic Culture. Moscow, PH “Sadra”, Yaziki slavianskoy kulturi, 2015 (in Russian).

9. Ateş A. Abu al-Majd Majdud Ibn Adam Sanai Ghaznawi (hayat, athar shahsiyyat wa ta’sir). Tarjuma-i ‘Alireza Muqaddam. Sana-i Sanai (majmu‘a-i maqalat-i himayish-i bayn al-millaliy-i Hakim Sanai). Tehran: 1388 [Abu al-Majd Majdud Ibn Adam Sanai Ghaznavi (life, works, personality and influence). Tr. Aliriza Muqaddam. The Work of Sanai (Collection of the Hakim Sanai International Conference Papers). Tehran, 1388 (in Persian)].

10. Bihar al-anwar. Vol. 5. Beirut-Lebanon, 1404 [The Ocean of Lights. Vol.5. Beirut-Lebanon, 1404 (in Arabic)].

11. Bruijn, J. T. P. de. Of piety and poetry: the interaction of religion and literature in the life and works of Hakīm Sanāʼī of Ghazna. Leiden : Brill, 1983.

12. Bruijn, J. T. P. de. Sanaʾi. Encyclopædia Iranica. https://www.iranicaonline.org/articles/sanai-poet (accessed: 14.05.2021).

13. Ibn Arabi. Al-Futuhat al-Makkiyyah. Vol.4. Beirut, 1990 [Ibn Arabi. The Meccan Revelations. Vol. 4. Beirut, 1990 (in Arabic)].

14. Kadkani, Muhammad Reza Shafi‘i. Tazianahayy-i suluk. Tehran, 1372 [Whips of the Way. Tehran, 1372 (in Persian)].

15. Sahih Muslim, book 54, hadith 7342. Qala Rasul Allah. http://qaalarasulallah.com/hadithView.php?ID=17225 (in Arabic) (accessed: 01.04.2022).

16. Sanai, Abu al-Majd Majdud Ibn Adam. Hadiqat al-haqiqa wa shari‘at al-tariqa [The Garden of Mystery and the Law of the Way]. ba kushish-i duktur ‘Ali Muhammad Sabiri. Ganjoor https://ganjoor.net/sanaee/hadighe (in Persian) (accessed: 01.04.2022).

17. Sanai, Abu al-Majd Majdud Ibn Adam. Hadiqat al-haqiqa wa shari‘at al-tariqa [The Garden of Mystery and the Law of the Way] tashih wa tahshiya Mudarris Rezawi. Tehran, 1374 (in Persian).

18. Sharh-i Hadiqat al-haqiqat-i Sanai [Commentary on “The Garden of Mystery by Sanai] ba kushish-i duktur Maryam Husayni. Tehran, 1388 (in Persian).

Система Orphus

Loading...
Up