On the crossing: russian mongolian archaeologist Vitaly Volkov (rememberence-cum-article)

 
PIIS086919080022134-4-1
DOI10.31857/S086919080022134-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, ul. Rozhdestvenka, 12
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages227-239
Abstract

The research activity of Vitaly Volkov (1933–2000) was unusual in the sense that all of it took place outside the USSR, in Mongolia. His contributions to the Mongolian archaeology were also unique: a typology of the steles with stylized images of deer (most of them are located on the territory of Mongolia and more than 400 were discovered and described by Volkov); the excavations of the Scythian burial ground of the 5th – 3rd centuries BC near to Ulangom; the discovery of the first Aeneolithic burial sites in Mongolia; the primary fixation and interpretation of petroglyphs in the canyon of the river Chuluut dating back to the third – the end of the second millennium BC, with many previously unseen rock carvings.

Volkov’s life experience is no less valuable than his scientific legacy. From the age of eight, he was brought up in the family of his stepfather Bazaryn Shirendyb, an outstanding Mongolian historian and public figure, the first president of the Mongolian Academy of Sciences and a man of remarkable personal qualities. Such a culturally syncretic school of personal formation taught Volkov not to measure the social environment of another culture with the usual standards, but to live in it. He was a rare type of person who, not caring about status distance, at the same time arouses deep respect. And knowing Mongolia as none of the foreigners who visited it, he never looked at Mongolian culture and the people who shared it from the position of an “elder brother”.

Keywordsarchaeology of Mongolia, dear stones, Ulangom burial ground, Aeneolithic burial sites, petroglyphes, Bazaryn Shirendyb, childhood in Ulan-Bator, existential experience
Received29.10.2022
Publication date30.10.2022
Number of characters26959
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Название этого текста вызывает сразу два вопроса. Вопрос первый: почему «на средокрестии культур» и что в случае Волкова следует понимать под средокрестием? Ответом послужит, надеюсь, вся статья, но в особенности – ее заключительная часть. Что касается метафоры, вынесенной в начало заголовка, то она довольно часто употребляется в культурологических и искусствоведческих текстах1 и восходит к архитектурному термину «средокрестие» (англ. сrossing, фр. сroisee, нeм. Vierung). Им в крестообразных по плану постройках, в первую очередь в романских и готических храмах, обозначается пространство пересечения продольного объема, или нефа, с объемом поперечным, или трансептом. Стоит отметить, что при равной ширине того и другого квадрат средокрестия выступает масштабным мерилом для всей постройки [Российская академия художеств]. Аналогичное мерило можно использовать – образно, конечно, – и при оценке личности человека, в становлении которого определяющими были обстоятельства жизни и судьбы, поместившие его в квадрат равносильного взаимодействия и взаимопроникновения двух культур. А Волков был именно такой, культурно средокрестной и благодаря этому масштабной личностью. Он действительно сформировался на средокрестии русского нефа и монгольского трансепта, двух культур – русской и монгольской. Обе они отразились в его мировосприятии, поведении, отношениях с людьми – отразились так сильно, ярко и непротиворечиво, что получился человек уникального экзистенциального опыта, не менее ценного, чем его научное наследие. 1. В качестве одного из последних примеров см.: [Стародубова, 2011].
2 Другое дело, что человеческий масштаб его личности не был явлен на всеобщее обозрение ни внешностью, ни поведением. Не слишком проступал он и в речи: Волков, предпочитавший больше слушать, чем говорить, был едва ли не самым молчаливым из людей, которых я знал. Тем не менее он обладал особым обаянием, в котором и проявлялся с наибольшей силой масштаб его неординарной личности. Внешне оно было вроде бы и незаметным, однако настолько сильным, что позитивное эмоциональное восприятие Виталия у меня и, подозреваю, у других близко его знавших живо до сих пор и продлевает память о нем. Память, не уносимую «рекой времен», удивительным образом сохраняющую свежесть, несмотря на то что прошло уже более двух десятилетий после его смерти, а значит, исчезла сама возможность общения с ним.
3 Вопрос второй: почему не русский / советский и не монгольский археолог, а нераздельно – «русский монгольский»? Ответ сразу указывает на уникальность Волкова как ученого: ни до него, ни после него не было – я, во всяком случае, этого не знаю – русского по происхождению и советского по гражданству археолога, чья исследовательская деятельность вся протекала бы за пределами СССР, в другой стране – в Монголии. Уже поэтому он заслуживает двойного определения: «русский монгольский». Если же вспомнить, сколь велик был его вклад в археологическое открытие Монголии, то понимаешь: этого двойного определения он заслуживает тоже вдвойне.

Number of purchasers: 0, views: 257

Readers community rating: votes 0

1. Bazaryn Shirendyb in the Memoirs of Relatives. B. Shirendyb and S.D. Dylykov in the Memory of Relatives, Colleagues and Friends (to the 100th Anniversary of Their Birth). V.V. Grajvoronskij (ed.). Moscow: IOS RAS, 2013. Pp. 23–28 (in Russian).

2. Bazaryn Shirendyb. Mongolian wiki-Encyclopedia (in Russian) http://mongol.su/wiki/index.php/Базарын_Ширэндэв/ (accessed: 18.01.2022)

3. Boldokhonov K.B. His Motto Was to Be First. Some Touches to the Portrait of Academician Shirendyb. B. Shirendyb and S.D. Dylykov in the Memory of Relatives, Colleagues and Friends (to the 100th Anniversary of Their Birth). V.V. Grajvoronskij (ed.). Moscow: IOS RAS, 2012. Pp. 42–54 (in Russian).

4. Vitalii Vasilievich Volkov. Mongolian wiki-Encyclopedia (in Russian) http://mongol.su/wiki/index.php/Виталий_Васильевич_Волков (accessed: 18.01.2022)

5. Volkov V.V. Ulangomsky Burial Ground. Archeology and ethnography of Mongolia. A.P. Okladnikov (ed.). Novosibirsk: Nauka, 1978. Pp. 101–107 (in Russian).

6. Volkov V.V. Deer Stones of Mongolia. Moscow: Nauchnyi mir, 2002 (in Russian).

7. Dashibalova D.V. Some Remarks on the Achitectonics of Historical Short Stories by B. Rinchin. The Culture of Central Asia: written sources. 2020. No. 13. Pp. 82–90 (in Russian).

8. Devlet M.A., Chernykh E.N. In Memory of Vitaly Vasilievich Volkov. Volkov V.V. Deer Stones of Mongolia. Moscow: Nauchnyi mir, 2002. Pp. 7–9 (in Russian).

9. Ivanova A. The Ups and Downs of the Stepson of History Afanasy Novgorodov. Bez formata. 11.02.2019 (in Russian) https://yakutsk.bezformata.com/listnews/pasinka-istorii-afanasiya-novgorodova/10833783/ (accessed: 18.01.2022).

10. Mamonova N.N. Anthropological Type of the Ancient Population of Western Mongolia according to Paleoanthropology Data. Research on Paleoanthropology and Craniology in the USSR – Museum of Anthropology and Ethnography: A Collection of Articles. Vol. 36. Leningrad: Nauka, 1980. Pp. 60–74 (in Russian).

11. Naran B., Tumen D. Traumatic Injuries on the Skulls from the Chandman Burial Ground. Russian Archaeology . 1997. No. 4. Pp. 122–129 (in Russian).

12. Novgorodova E.A. The World of Petroglyphs in Mongolia. Moscow: Nauka, 1984 (in Russian).

13. Оуюнчимег Ц. Реценз: Уран хас. Zindaa, 2019 оны 10 сарын 02 https://news.zindaa.mn/2wjk accessed: 01.02.2022).

14. Panarin S.A. Chicken is not a Bird? Memories of Socialist Mongolia. Labyrinth. Journal of Philosophy and Social Sciences. 2014. No. 6. Pp. 66–76 (in Russian).

15. Romanov N.S. The Annals of the City of Irkutsk for 1881–1901. Irkutsk: East Siberian Publishing House, 1993 (in Russian).

16. Russian Academy of Arts. Dictionary of Terms (in Russian) https://www.rah.ru/science/glossary/?ID=19584&let=%D0%A1& (accessed: 13.01.2022).

17. Rukavishnikova I.V. Dear Stones of Uushkiin Uver (Mongolia). Images and composition (based on excavations of 2013). Presentation of the Report (in Russian) https://docs.yandex.ru/docs/view...26keyno%3D0%26nosw%3D1 (accessed: 18.01.2022)

18. Savinov D.G. On the Reprint of the Book by V.V. Volkov “Deer Stones of Mongolia”. Volkov V.V. Deer Stones of Mongolia. Moscow: Nauchnyi mir, 2002 (in Russian).

19. Starodubova T. Palmyra: A Crossing of Cultures from the East and the West, and of Antiquity and the Early Middle Ages. Art History. 2011. No. 3–4. Pp. 195–232 (in Russian).

20. Tishkin A.A. The “Deer” Stones as an Evidence of the Ancestors-cum-Chieftans Cult: Results of the Study of Archaeological Complexes in the Buyant Valley (Mongolian Altai). Brief Communications of the Institute of Archaeology. 2013. Issue. 229. Pp. 44–56 (in Russian).

21. Fursov A.I. Another “Fascinated Wanderer”. Razumei.ru. 07.02.2013 (in Russian) https://www.razumei.ru/lib/article/1759? (accessed: 04.02.2022).

22. Khakimova E.O. The Contribution of the Soviet-Mongolian Historical and Cultural Expedition to the Study of the Bronze and Iron centuries in Mongolia. Russia and the Pacific. 2013. No. 4 (82). Pp. 128–136 (in Russian).

23. Shirendyb B. More than Half a Century-Long Scientific Cooperation. B. Shirendyb and S.D. Dylykov in the Memory of Relatives, Colleagues and Friends (to the 100th Anniversary of Their Birth). V.V. Grajvoronskij (ed.). Moscow: IOS RAS, 2013. Pp. 9–20 (in Russian).

24. Erdene-Ochir. The Mongolia early Iron Age Chandman culture: Armament of the warriors. Studia Archaeologica. 2008. T. (6) 26. Fasc. 12. Pp. 235–257 (in Russian).

25. Eriksson E. Identity: Youth and Crisis. Moscow: Progress, 1996 (in Russian).

26. Bemmann J. Hirschstein oder neolithischer Menhir? Zwei konkurrierende Interpretationen zu einem ungewöhnlichen Steindenkmal in Sachsen-Anhalt. Prähistorische Zeitschrift. 2016. Aus. 91. No. 2. S. 495–510.

Fig. 4. Bazaryn Shirendyb. (Илл._4.jpg, 39 Kb) [Download]

Fig. 5. V.V. Volkov horseback. Ulangom, August 1974. Author’s photo. (Рис._5.jpg, 766 Kb) [Download]

Fig. 1. V.V. Volkov in the early 1980s. Passport photo, courtesy of E.A. Zhegallo (Рис._1.jpg, 318 Kb) [Download]

Fig. 2. Deer stone No. 9. Uushkiin aever location. According to: [Rukavishnikova, slide 17]. (Илл._2.jpg, 397 Kb) [Download]

Fig. 3. The first Chulut petroglyphs location examined by the Volkov’s team. View from the opposite bank of the river. Drawing by the author. (Илл._3.jpg, 1,459 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up