Ideology of the World Domination in “The History of the World-Conqueror” by Ata-Melik Juvaini

 
PIIS086919080021665-8-1
DOI10.31857/S086919080021665-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Saint Petersburg State University, Saint Petersburg, Russia
Address: Saint Petersburg, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages163-173
Abstract

The subject of this article in the light of the Mongol imperial ideology is the work “History of the World-Conqueror” by the Persian historian and prominent statesman Ata-Melik Juvaini (1226–1283). Juvaini was in the Mongolian service and visited Karakorum, so he was able to capture many facts, as well as legends, reflecting the ideas of Genghis Khan and the Mongolian elite about their “world-building” role assigned to them by their supreme deity – the Eternal Blue Sky. Juvaini outlines some of the rulings of the Great Yasa, from which it becomes obvious that this is not a monument of the customary law of the Mongols, but imperial legislation. He succinctly tells about the life of Genghis Khan and the history of the Mongol Empire formation, and in more detail – about the deeds of his closest descendants: Ogedei, Guyuk, Mongke, Hulagu. Being a courtier, he justifies the military expansion of the Mongols, but ends his narrative on the defeat of the Ismailis and is silent about the fate of the Abbasid caliphate. His reports about the beginning of the conflict between Genghis Khan and Khorezm Shah Muhammad, about the circumstances of the laying out the Mongolian capital, and a number of other reports demonstrating the Mongols’ embodiment of their imperial ideas are extremely interesting. This work, reflecting the views of a representative of a settled civilization, is of interest as one of the first attempts at a systematic presentation of the history of the Mongol conquests, and is also important as a source of information for Abu’l Faraj (1226–1286) [Borbone, 2016] and Rashid al-Din (1247–1318), and the latter has get a detailed description for many points only outlined by Juvaini. Juvaini's work inspired Wassaf (1265–1329) to write its sequel. The author also influenced other historians: Ibn Bibi (?–1272) in Anatolia, Qadi Baidawi (?–1316?) in Fars.

KeywordsAla ad-Din Juvaini, Iran, Mongol conquests, Mongol Empire, Imperial ideology, Chingis Khan
AcknowledgmentThe study was carried out with the financial support of the Russian Science Foundation (RSF), project No. 21-18-00166.
Received26.02.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters28168
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Ала ад-Дин Ата-Мелик Джувейни происходил из древнего аристократического рода, представители которого занимали высшие посты в государствах Сельджуков и хорезмшахов. С приходом в Иран монголов его отец Баха ад-Дин поступил к ним на службу, и Джувейни тоже пошел по его стопам, вероятно, получив от него некоторые сведения о первых годах монгольского владычества. С 1243 по 1256 г. он находился при верховном администраторе Ирана Аргуне Аке (?–1273). После взятия Багдада войсками Хулагу (1217–1265) Джувейни был в течение года наместником этого города. В 1259 г. Хулагу назначил его управлять землями, прежде находившимися в непосредственном подчинении халифов, и он руководил ими более 20 лет. Скончался он 5 марта 1283 г.1 1. Подробнее о жизни и творчестве Джувейни см.: [Арсланова, 2002; Lane, 2003, p. 177–212]. Также см. введение к критическому изданию (1912) и переводам «Тарих-и джахан-гушай» (1958, 1997, 2004).
2 Считается, что Джувейни начал свой исторический труд в период пребывания в Каракоруме (май 1252 – сентябрь 1253 г.) и закончил не позже 1260 г. Одним из источников для него могло быть «Сокровенное сказание монголов», которое, по мнению Дж. Бойла, представляет собой нечто вроде политического памфлета, призванного обосновать переход власти от одной ветви Чингисидов к другой [Boyle, 1962, p. 137]. Критическое издание «Тарих-и джахан-гушай», подготовленное Мухаммадом Казвини по семи рукописям Национальной библиотеки Франции, увидело свет в 1912–1937 гг.; в это же время Э.Д. Росс выпустил факсимиле третьей части манускрипта, а в 1958 г. вышел английский перевод Дж. Бойла, переизданный в 1997 г. с сохранением пагинации первого издания. Итальянский перевод 1962 г. основывается на английском, но с некоторыми полезными уточнениями по оригиналу. Русский перевод с первого английского издания, годящийся, впрочем, лишь для ознакомительного чтения, появился в 2004 г. [The Tarikh-i-Jahan-Gusha, 1912, 1916, 1937; Tarikh-Jahan-Gushay, 1931; Juvaini, 1958 (repr. 1997); Juvaini, 1962 (repr. 1991); Джувейни, 2004].
3 Вероятно, Ала ад-Дин Джувейни со своим братом Шамс ад-Дином (?–1284), великим визирем ильханов, сознательно трудились над возрождением Ирана и «иранизацией» монгольской элиты. Поэт Саади Ширази (после 1200–1291/1292), друг и поклонник братьев, видел в них спасителей ислама [Lane, 2003, p. 185]. По мнению Ч. Мелвилла, труд Джувейни можно воспринимать как закодированное послание сопротивления, а также попытку сделать монгольское завоевание объяснимым и приемлемым посредством изображения хагана Мункэ (1251–1259) как реформатора, предрасположенного к исламу и затмевающего своей справедливостью Ануширвана, а мудростью – Фаридуна. Неудивительно, что Джувейни часто ссылается на «Шахнаме», и в этих цитатах он косвенно ассоциирует монголов с туранцами, а Чингисхана уподобляет Афрасиабу [Melville, 2013, p. 362; 2019, p. 44].
4 Очень сложно в рамках журнальной статьи обсудить все аспекты монгольской власти, нашедшие отражение на страницах «Тарих-и джахан-гушай», поэтому мы коснемся только важнейших граней имперской идеологии монголов и ее воплощения в жизнь.

Number of purchasers: 1, views: 255

Readers community rating: votes 0

1. Arslanova A.A. Ala ad-Din Juveini as Politician and Historian. Legacy of Mongolist O.M. Kovalevskiy and Today. Kazan: Izdatel’stvo KGU, 2002. Pp. 136–147 (in Russian).

2. Juveini Ata-Melik. Chinggis Khan. The History of the Conqueror of the World, Recorded by Ala-ad-Din Ata-Melik Juveini. Transl. from English by E.E. Kharitonova. Moscow: Magister-Press, 2004 (in Russian).

3. Drobyshev Yu.I. Karakorum and Khorgo Volcano. Turko-Mongolian World in Past and Present. Saint-Petersburg; Ulaanbaatar, 2016. Pp. 167–177 (in Russian).

4. Ibn al-Asir. Al-kamil fi-t-ta’rih (Complete Summary of History). Transl. by P.G. Bulgakov, add. by Sh.S. Kamoliddin. Tashkent: Uzbekistan, 2006 (in Russian).

5. Kozin S.A. Secret History. Mongolian Chronicle of 1240. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1941 (in Russian).

6. Munkuev N.Ts. Chinese Source on the First Mongol Khans. The Tombstone Inscription on the Grave of Yelyu Chu-tsai. Moscow: Nauka, 1965 (in Russian).

7. An-Nasavi, Shikhab ad-Din Mukhammad. Sirat as-sultan Dzhalal ad-Din Mankburny (Biography of Sultan Jalal ad-Din Mankburny). Crit. text, transl. by Z.M. Buniyatov. Moscow: Vostochnaya literatura, 1996 (In Russian).

8. Plano Carpini. History of Mongols. Travels to the Eastern Countries. Introductory article, comm. by M.B. Gornung. Moscow: Mysl’, 1997 (in Russian).

9. Complete Collection of Russian Chronicles. Vol. 2. Hypatian Codex. Saint-Petersburg: Tipogr. M.A. Alexandrov, 1908 (In Russian).

10. Rashid al-Din. Collection of Chronicles. Vol. II. Transl. by Yu.P. Verkhovsky. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1960 (in Russian).

11. Timokhin D.M. About some Controversial Stories Related to the Campaign of Chormagan in Iran in Muslim Sources. Zolotoordynskoe obozrenie=Golden Horde Review. 2022. Vol. 10. No. 2. Pp. 314–331 (in Russian).

12. Amitai-Preiss R. Evidence for the Early Use of the Title īlkhān among the Mongols. Journal of the Royal Asiatic Society. Third Series. 1991. Vol. 1. No. 3. Рp. 353–361.

13. Ayalon D. The Great Yāsa of Chingiz Khān. A Reexamination. Studia Islamica. Part A. 1971a. No 33. Рp. 97–140; Part В. 1971b. No 34. Рp. 151–180.

14. Boyle J.A. Juwayni and Rashid al-Din as Sources on the History of the Mongols. Historians of the Middle East. Ed. by B. Lewis, P.M. Holt. London: Oxford University Press, 1962. Pp. 133–137.

15. Boyle J.A. On the Titles Given in Juvaini to Certain Mongolian Princes. Harvard Journal of Asiatic Studies. 1956. Vol. 19. No. 1/2. Рp. 146–154.

16. Cleaves F.W. The Sino-Mongolian Inscription of 1346. Harvard Journal of Asiatic Studies. 1952. Vol. 15. No. 1/2. Рp. 1–123.

17. Hodong K. A Reappraisal of Güyüg Khan. Mongols, Turks, and Others: Eurasian Nomads and the Sedentary World. Leiden, Boston: Brill, 2005. Рp. 309–338

18. Jackson P. Mongol Khans and Religious Allegiance: The Problems Confronting a Minister-Historian in Ilkhanid Iran. Iran. 2009. Vol. 47. No. 1. Pp. 109–122.

19. Jackson P. The Mongols and the Islamic World: from Conquest to Conversion. New Haven; London: Yale University Press, 2017.

20. Juvaini, Ata-Malik. Gengis-Khan il conquistatore del Mondo. Transl. by G.R. Scarcia. Milan: A. Mondadori – il Saggiatore, 1962 (repr. 1991).

21. Juvaini, Ata-Malik. The History of the World-Conqueror. Transl. by J.A. Boyle. Vol. I-II. Manchester: Manchester University Press, 1958 (repr. 1997 in 1 vol.).

22. Lane G. Early Mongol Rule in Thirteenth-Century Iran. A Persian Renaissance. London; New York: RoutledgeCurzon, 2003.

23. May T. Chormaqan Noyan: The First Mongol Military Governor in the Middle East. Thesis for the Master of Arts degree. Indiana University, 1996.

24. May T. Mongol Conquest Strategy in the Middle East. The Mongols’ Middle East. Continuity and Transformation in Ilkhanid Iran. Ed. by B. De Nicola & Ch. Melville. Leiden; Boston: Brill, 2016. Pp. 13–37.

25. May T. The Mongols as the Scourge of God in the Islamic World. Violence in Islamic Thought from the Mongols to European Imperialism. Ed. by R. Gleave, I.T. Kristo-Nagy. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018. Рp. 32–57.

26. Melville Ch. Concepts of Government and State Formation in Mongol Iran. Iran after the Mongols. Ed. by S. Babaie. London; New York: I.B. Tauris, 2019. Pp. 33–54.

27. Melville Ch. The Mongol and Timurid Periods, 1250-1500. A History of Persian Literature. Vol. X. Persian Historiography. Ed. by Ch. Melville. London; New York: I.B. Tauris, 2012. Рp. 155–208.

28. Melville Ch. The Royal Image in Mongol Iran. Every Inch a King. Comparative Studies on Kings and Kingships in the Ancient and Medieval Worlds. Ed. by L. Mitchell, Ch. Melville. Leiden; Boston: Brill, 2013. Pp. 343–370.

29. Morgan D.O. The Mongols in Iran, 1219–1256. The Coming of the Mongols. Ed. by D.O. Morgan, S. Stewart. London, New York: I.B. Tauris, 2018. Pp. 45–54.

30. Mostaert A., Cleaves F.W. Les lettres de 1289 et 1305 des ilkhan Arγun et Ölǰeitü. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1962.

31. Ta’rikh-Jahan-Gushay of Juwayni. Vol. III (facsimile of a MS.). Ed. by Sir E.D. Ross. London: The Royal Asiatic Society, 1931.

32. The T’arikh-i-Jahan-Gusha of Ala’u d-Din ‘Ata-Malik-i-Juwayni. Ed. by Mirza Muhammad Qazvini. 3 vols. London: Luzac & Co., 1912, 1916, 1937.

33. Voegelin E. The Mongol Orders of Submission to the European Powers, 1245-1255. Byzantion. Vol. XV. Boston, 1941. Рp. 378–413.

Система Orphus

Loading...
Up