The Way Athanasius Kircher Illustrated China in His “China Illustrata” (1667)

 
PIIS086919080021557-9-1
DOI10.31857/S086919080021557-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher; Assistant Professor
Affiliation:
Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages171-180
Abstract

The paper seeks to further research the long-forgotten compilation work of the German Jesuit encyclopedist of the 17th century Athanasius Kircher “China Illustrata ...”, which has acquired relevance since the beginning of the 21st century not only in the context of the European Sinology history, but also in historical, imagological and philosophical-missiological context. The publication aims to integrate this hitherto little-known and underestimated work of the German erudite and “the last Renaissance man, who knew everything” into several lines of information transmission: From the preachers collecting facts and carrying out initial systematization in China to the creator of “China Illustrata”, and further from the author of this first “Encyclopedia of China” to subsequent philosophers of the Enlightenment and first professional European Sinologists. The paper provides a brief description and history of the “Encyclopedia of China” creation, identifies some important Jesuit informants and colleagues of the scientist (including his Chinese collaborators), whose data Kircher used while compiling his work. The author comes to the conclusion that the long present in history of science claims made to Kircher for factual errors, dissemination of mythologized information and the construction of several false hypotheses (such, e.g., as the genesis and structure of Chinese symbols, the origin of which Athanasius Kircher deduced from Egyptian hieroglyphics) are not entirely fair, since the German scientist conscientiously worked out the information field outlined for the book by himself, and his inevitable mistakes largely served as a guarantee that they were not made by researchers following in his footsteps.

KeywordsAthanasius Kircher, Christianity in China, history of Sinology, imagology, Church of the East, Epigraphy, missiology
AcknowledgmentThe article was prepared at the State Academic University for the Humanities (GAUGN) within the framework of the state assignment of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (topic No. FZNF-2020-0001 “Historical and cultural traditions and values in the context of global history”).
Received14.08.2022
Publication date30.10.2022
Number of characters24299
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 «Нет ничего более божественного, чем полное знание»
2 – Платон (процитировано А. Кирхером в Ars magna sciendi; 1669)
3 В течение двухсот лет со времени издания в 1667 году книга ученого иезуита Афанасия Кирхера “China Illustrata…” представляла собой единственный и важнейший источник для понимания Китая и его ближайших соседей в Европе, после чего была практически забыта. С учетом закономерно возросшего интереса к истории китаеведения имеет смысл попытаться вписать труд Кирхера в развитие европейской синологии и определить его роль в развитии имагологии Китая в Европе.
4 Говоря о первопроходческой работе Кирхера, надо принять во внимание тот факт, что мы имеем дело со своего рода эпохой первоначального накопления научного капитала, когда ученый мог выбрать для занятий относительно неисследованную область знания и заполнять этот чистый лист в соответствии с доступными сведениями, смело выдвигая гипотезы, составляя классификации, выдвигая предположения и т. д. От «энциклопедии Китая» Афанасия Кирхера прослеживается достаточно прямая дорога к энциклопедии Дидро и Д’Аламбера.
5 С конца XVI в. в Срединной империи плодотворно работали представители миссии иезуитов — ордена, к которому принадлежал и сам Кирхер, создавшие и переславшие в Европу грандиозный корпус трудов, описывающих и анализирующих различные стороны культуры, истории, духовного наследия и истории Китая. С учетом данных этих работ, базирующихся на реальном экспедиционном материале, романтизирующий Китай и претендовавший на энциклопедичность компендиум Кирхера “China Illustrata…”, написанный в отрыве от описываемой страны, на первый взгляд вряд ли может показаться действительно значительным вкладом в становление зарождавшейся синологии, однако вклад, внесенный этой уникальной работой знаменитого универсала и полимата в имагологию Китая, неоспорим.
6 Кирхер был не одинок в стремлении обобщить и проанализировать китайский материал. Пожалуй, можно даже вывести его положение в околосинологических кругах в отдельную графу: иезуиты «на местах» представляли собой передовой отряд практических китаеведов (что не мешало им синтезировать свои наблюдения), тогда как Вольтер, Даламбер, Монтескье и другие философы и писатели европейского Просвещения, о которых автор статьи неоднократно писала в схожем контексте [Дубровская, 2018; Дубровская, 2020(1)], использовали сведения о Китае как идеализированный и абстрагированный иллюстративный материал, полезный в их философско-политической риторике. Афанасий Кирхер не принадлежал ни к первым, ни ко вторым. Не владея китайским языком (в отличие от таких классиков китайской миссии иезуитов, как Алессандро Валиньяно, Маттео Риччи, Мартино Мартини, Джузеппе Кастильоне и другие), Кирхер интересовался Китаем в той же степени, в которой интересовался Древним Египтом, доколумбовой Америкой и другими важнейшими мировыми цивилизациями.

Number of purchasers: 0, views: 504

Readers community rating: votes 0

1. Dubrovskaya D.V. All Roads Lead from Rome. Christian Missions in Celestial Empire from Nestorians (7th Century) to Pope Francis. Moscow: IOS RAS, 2020(1) (in Russian).

2. Dubrovskaya D.V. Jesuits and the Enlightenment. The New Vision of China from Matteo Ricci to Adam Smith. Orientalistika. 2018. No. 2. Pp. 194–208 (in Russian).

3. Dubrovskaya D.V. Inscription No. 494 from the Temple of Toutuo as Prototype of the Inscription on the “Nestorian Monument” from Xi’an, 781 (Preliminary Notes). Vostok (Oriens). 2022. No. 4. Pp. (in Russian).

4. Dubrovskaya D.V. Mission of Jesuits in China. Matteo Ricci et al. Moscow: IOS RAS, Kraft+, 2001 (in Russian).

5. Dubrovskaya D.V. Matteo Ricci’s Dell’Amicizia as Medium for Successful Christian Proselytization in Ming China. Vostok (Oriens). 2020(2). No. 3. Pp. 175–186 (in Russian).

6. Ioganson L. I. The Renaissance of Athanasius Kircher. Space and Time. 2016. Vol. 11. No. 1 (in Russian). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozrozhdenie-atanasiusa-kirhera (accessed: 01.08.2022).

7. Martirosyan T. Travel of Anton Sultanietsi and His Notes on China. 2008. Academia.edu (in Russian). URL: https://www.academia.edu/39034719/Путешествие_Антона_Султаниеци_и_его_записки_о_Китае_Travels_of_Anton_Sultanietsi_and_his_Notes_about_China_in_Russian_ (accessed: 01.08.2022).

8. Martynov D.E., Glushkova S.Yu. Athanasius Kircher's Theory of the Emergence of the Chinese Language. Kazan Linguistic Journal. 2019. Vol. 3. No. 2. Pp. 73–85 (in Russian).

9. Resch A. Athanasius Kircher (1602–1680): Publication of the Institute for the Study of Frontier Directions in the Development of Science. Philosophical Thought. 2014. No. 7. Pp. 1–45 (in Russian).

10. Streltsov A. A Man who Knew Everything. History Illustrated. 2013. No. 4. Pp. 76–91 (in Russian).

11. Tomsinov V. A. A Brief History of Egyptology. Moscow: Mirror, Veche, 2004 (in Russian).

12. Eco U. The Search for a Perfect Language in European Culture. Transl. from Italian by A. Mirolyubova. Saint Petersburg: Alexandria, 2007 (in Russian).

13. Eco W. Why Kircher? Plant Memory, or Why a Book Remembers Everything. Transl. from Italian by I. Makarov, N. Makarov and A. Golubtsov. Moscow: Slovo, 2018. Pp. 105–118 (in Russian).

14. Athanasius Kircher. The Last Man Who Knew Everything. P. Findlen (ed.). New York, London: Routledge, 2004.

15. Chan Sheng-Ching. Das Chinabild in Natur und Landschaft von Athanasius Kirchers ‘China illustrata’ (1667) sowie der Einfluß dieses Werkes auf die Entwicklung der Chinoiserie und der Europäischen Kunst. PhD Thesis. Humboldt University, 2001.

16. China Illustrata. Beyond Ricci. Rare Books from Jesuitica College at Boston College. URL: http://ricci.bc.edu/books/china-illustrata.html (accessed: 01.08.2022).

17. China illustrata by Athanasius Kircher, S.J. translated by Dr. Charles D. Van Tuyl from the 1667 original Latin edition. URL: https://htext.stanford.edu/content/kircher/china/kircher.pdf (accessed: 01.08.2022).

18. Eco U. Serendipities: Language and Lunacy. New York: Columbia University Press, 1998.

19. Godwin J. Athanasius Kircher’s Theatre of The World. London: Thames & Hudson, 2009.

20. Godwin J. Athanasius Kircher. A Renaissance Man and the Quest for Lost Knowledge. London: Thames & Hudson, 1979.

21. Lach D.F. Asia in the Eyes of Europe. Sixteenth Through Eighteenth Centuries. Chicago: The University of Chicago Library, 1991.

22. Marini G.F. Della Missione de padri della comp. di Giesu nella provincia di Giappone e particolarmente di quella di Tunchino. 4 Vols. Roma: Tinassi, 1663.

23. Mungello D.E. Curious Land: Jesuit Accommodation and the Origins of Sinology. Honolulu: University of Hawaii Press, 1989. Pp. 46–48.

24. Semedo Á. The history of that great and renowned monarchy of China. Wherein all the particular provinces are accurately described: as also the dispositions, manners, learning, lawes, militia, government, and religion of the people. Together with the traffick and commodities of that countrey. London: Printed by E. Tyler for I. Crook, 1655. Internet Archive. URL: https://archive.org/details/historyofthatgre00seme (accessed: 02.08.2022).

25. Stolzenberg D. The Great art of Knowing: The Baroque Encyclopedia of Athanasius Kircher. Stanford: Stanford Univ Libraries; Exhibition Edition, 2001.

26. Szczensniak B. Athanasius Kircher’s: China Illustrata. History of Science Society. 1952. No. 10. Pp. 385–411.

27. Weststeijn Th. The Middle Kingdom in the Low Countries. Sinology in the Seventeenth-Century Netherlands. The Making of the Humanities. 2012. No. II. Pp. 210–240.

28. Hsia F. Athanasius Kircher’s China Illustrata (1667): An Apologia Pro Vita Sua. P. Findlen (ed.). Athanasius Kircher. The Last Man Who Knew Everything. New York, London: Routledge, 2004. Pp. 383–405.

29. Molina M.J. True Lies: Athanasius Kircher’s China illustrata and the Life Story of a Mexican Mystic. P. Findlen (ed.). Athanasius Kircher. The Last Man Who Knew Everything. New York, London: Routledge, 2004. Pp. 365–383.

30. Findlen P. (ed.). Athanasius Kircher. The Last Man Who Knew Everything. New York, London: Routledge, 2004. URL: https://kirchernetwork.org/wp-content/uploads/2020/05/findlen-p-athanasius-kircher-the-last-man-who-knew-everything-2004.pdf (accessed: 14.07.2022).

Система Orphus

Loading...
Up