Libya: To what Cities Do the Tribes Go?

 
PIIS086919080021266-9-1
DOI10.31857/S086919080021266-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Head of the Center for Arab and Islamic Studies, Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages168-181
Abstract

The article is dedicated to tribes and tribal narratives in the political life of contemporary Libya. While it is widely acknowledged that the tribal factor is crucial in the Libyan history, its role in the political process of the last 10 years remains unclear. The tribes do not seem to become key military and political actors, they remain at the fringes of various reconciliation projects. Their political subjectivity itself brings out a number of controversial interpretations. Considering all that, the author aims to research the role of the tribal factor in social and political processes and discover manifestations of tribal narrative among non-state actors, particularly so-called militias. The following research is based both on published sources and author’s interviews with Libyan informants. The first part of the article looks into historical dynamics of the tribal factor. The second one analyzes the transformation of this role in the conditions of social modernization. The third part demonstrates specific traits of tribal strategies in the 2010s. The fourth one identifies elements of the tribal narrative in the actions and agendas of urban militias that have emerged after the overthrow of Muammar Qaddafi in 2011. The article shows that even though the urbanization process of the 1970-80s indeed led to the downfall of tribes as main socio-political structures, it has not yet fully replaced the tribal narrative by the times of the Arab Spring. As a result, the decomposition of statehood brought out the reconstruction of tribal structures according to the new social conditions.

KeywordsLibya, tribes, militias, Libyan conflict, urbanization
Received26.07.2022
Publication date06.09.2022
Number of characters37692
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Несмотря на то, что в современной академической литературе и политико-ориентированных публикациях ивийскому конфликту уделяется довольно значительное внимание, роль племен редко становится предметом специального рассмотрения. Одни авторы рассуждают о процессах миростроительства так, словно племен в Ливии не существует в принципе. Другие же, вроде бы признавая их значимость, ограничиваются простой констатацией факта. Так, А.Р. Аганин в статье, посвященной этой проблеме, ограничивается перечислением племенных групп и их краткими характеристиками, избегая вопроса о соотношении племен и иных форм общественно-политической субъектности [Аганин, 2020]. Немецкий исследователь В. Лахер предлагая интересный обзор племенной политики в доконфликтный период, затем сосредотачивает внимание на изучении территориальных субъектов (Зинтан, Мисрата, Бани Валид, Тобрук и т.д.). При этом он справедливо отмечает, что «…в Ливии, как и везде, социальные изменения, государственная политика и сами племенные политические деятели постоянно изменяют природу и роль племен. В результате не существует предопределенных линий разлома для фрагментации по племенному признаку. Политическая и военная мобилизация с 2011 г. происходила как минимум в той же степени на уровне отдельных городов, что и на племенной основе, что не соответствует ни традиционной лояльности, ни политическому наследию эпохи Каддафи» [Lacher, 2020, p. 5]. При этом разделить, в каких случаях эта мобилизация осуществлялась на племенной основе, а в каких на территориальной или какой-ибо еще, далеко не всегда возможно. Характерны в этом отношении слова одного ливийского эксперта из восточных районов страны, «племена важны там, где они важны, и не важны там, где не важны» [Интервью с ливийским экспертом, 2018].
2 В связи с этим представляется актуальным поставить вопросы не только о том, какое место занимают племена в ливийском политическом поле, но и о том, как какую роль в нем играет специфический нарратив племенного восприятия социально-политической реальности.
3 Методологически статья основывается на подходах, разрабатывавшихся автором в ряде публикаций, посвященных проблемам неомодернизма и возможностям изучения политических процессов при помощи реконструкции нарративов политических акторов [Кузнецов, 2020].
4 Источниковую базу исследования составили как опубликованные материалы, так и сведения, почерпнутые автором в ходе интервью с ливийскими информантами и экспертами.
5 ПЛЕМЕНА В ИСТОРИИ
6 Начать имеет смысл с краткого обзора исторической динамики племенного фактора в общественно-политической жизни страны. Однако даже в этом, казалось бы, неплохо исследованном вопросе встречаются существенные проблемы.
7 Первая из них состоит в том, что именно имеется в виду под племенем относительно Ливии.

Number of purchasers: 0, views: 275

Readers community rating: votes 0

1. Aganin A.R. Libyan Tribes and their Role in the Political Process. The Contemporary Middle East No. 54 (Collection of Articles). M.: IIMES, 2020. Pp. 5–40 (in Russian).

2. Volkov V.V. Force Entrepreneurship in Contemporary Russia. Sociological Studies. 1999. No. 1. Pp. 56–65 (in Russian).

3. Author’s Interview with Tripoli Locals. August 2018 (in Russian).

4. Author’s Interview with a Libyan Expert. 2018 (in Russian).

5. Author’s Interview with an Expert from Tobruk. 2019 (in Russian).

6. Author’s Interview with Libyan Authorities in Tobruk. April 2020 (in Russian).

7. Kuznetsov V.A. Neo-Modernity: A New Framework for Political Reality. The Middle Eastern Case. Oriental Courier. 2020. No 3–4. Pp. 27–43 (in Russian).

8. Mamedov R.S. Formation of Iraqi Political Elite in the Post-Saddam Era. PhD (History) Thesis. M.: MGIMO University, 2021 (in Russian).

9. Matrosov V.A. Social Networks as a Factor of Tribal Identity Formation: Case of Al-‘Awakir Tribe. Manuscript, 2022 (in Russian).

10. Hobsbawm E. Bandits. Moscow: Dmitry Pozharsky University, 2020 (Russian translation).

11. Anderson L. The State and Social Transformation in Tunisia and Libya, 1830–1980. Princeton: Princeton University Press, 2016.

12. Attir M.O. Conflict between the Tent and the Palace: a Critique of the Libyan Pattern of Modernity. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016.

13. Attwairi A. The Contribution of Population Growth to the Libyan Rapid Urbanization. 2017.

14. Barakat H. The Arab World: Society, Culture and State. California: University of California Press, 1993.

15. Ben Lamma M. La structure tribale en Libye: facteur de fragmentation ou de cohésion? Observatoire du monde arabo-musulman et du Sahel. 2017. https://www.frstrategie.org/sites/default /files/documents/programmes/observatoire-du-monde-arabo-musulman-et-du-sahel/publications/14.pdf (accessed: 07.02.2022)

16. Cole P., Mangan F. Tribe, Security, Justice, and Peace in Libya Today. Washington: United States Institute of Peace, 2016.

17. Daw M.A., El-Bouzedi A.H. Trends and projections of demographic indices of Libyan population using a fifty-year census data 1954–2016. African Population Studies. 2019. Vol. 33. No. 2. Pp. 4876–4890.

18. Eaton T., Alageli A.R., Badi E., Eljarh M., Stocker V. The Development of Libyan Armed Groups Since 2014. Community Dynamics and Economic Interests. London: Chatham House, 2020.

19. Elabbar A.A. National Libyan Public Education Reform: Entire Transformative Strategies, 2020–2026. American Journal of Educational Research. 2017. Vol. 5. No. 10. Pp. 1044–1057.

20. Elbendak O.E. Urban Transformation and Social Change in a Libyan City: An Anthropological Study of Tripoli. Submitted in fulfilment of the PhD degree. Maynooth: National University of Ireland, 2008.

21. Evans-Pritchard E.E. The Sanusi of Cyrenaica. Oxford: The Clarendon Press, 1949.

22. Graeff-Wassink M. La Libye de Kadhafi revisitée. Un témoignage vécu. Paris: Éditions Karthala, 2015.

23. Hüsken T. Tribal Politics in the Borderland of Egypt and Libya. London: Palgrave Macmillan, 2019.

24. Korotayev A.V. From Chiefdom to Tribe? Trends in the Evolution of Political Systems in North-Eastern Yemen in last Two Millenia. Nouvelles Chroniques du manuscript au Yemen. 2021. No. 3(32). Pp. 93–115.

25. Lacher W. Libya's Fragmentation. Structure and Process in Violent Conflict. London: Bloomsbury Publishing, 2020.

26. Lacher W., Al-Idrissi A. Capital of Militias. Tripoli Armed Groups Capture the Libyan State. Small Army Survey. Briefing Paper. June 2018. https://www.smallarmssurvey.org/resource/capital-militias-tripolis-armed-groups-capture-libyan-state (accessed: 07.02.2022).

27. Lahmar M. Du mouton à l’olivier : Essai sur les mutations de la vie rurale maghrebine. Tunis : Cérès Editions, 1994.

28. Lahmar M. Libyens et Italiens en Tripolitaine (1911–1928). Quels territoires d’allégeance politique? Être notable au Maghreb. Dynamique des configurations notabiliaires. Ed. A. Henia. Tunis: Institut de recherche sur le Maghreb contemporain, 2006. Pp. 121–138.

29. The Libyan National Conference Process. Final Report. 2018. https://www.hdcentre.org/wp-content/uploads/2019/01/NCP-Report_Jan-2019_EN_Online.pdf (accessed: 07.02.2022).

30. Libye: La tribu “Ouled Slimane”. Office français de protection des réfugiés et apatrides, 2021. https://www.ofpra.gouv.fr/sites/default/ files/atoms/files/2104_lby_ouledslimane_126668.pdf (accessed: 07.02.2022).

31. Al-Majlis al-a’la li a’yan wa al-hukama’ al-Zintan [Council of Notables and Wise Men of Zintan (in Arabic)] https://www.facebook.com/المجلس-الأعلى-لأعيان-حكماء-الزنتان-100948807972076/ (accessed: 07.02.2022)

32. Al-Majlis al-ijtima’i li kaba’il warfalla S.C.W.T. [The Social Council of Warfalla Tribes (in Arabic)]. Error! Hyperlink reference not valid. (accessed: 07.02.2022).

33. Mana’ M. A. Al-ansab al-‘arabiya fi Libiya. Al-tabi’a al-thaniya. 1991 [Mana’ M.A. Arab genealogies in Libya. Second Edition. 1991 (in Arabic)].

34. Marten K. Warlords: Strong-Arm Brokers in Weak States. New-York: Cornell University Press, 2012.

35. Obeidi A. Political Culture in Libya. Richmond, Surrey: Routledge Curzon, 2001.

36. Ouannes M. Militaires, élites et Modernisation dans la Libye contemporaine. Paris: L’Harmattan, 2009.

37. Perret C., Paranque B., Achir M. L’organisation sociopolitique des villages kabyles: une gouvernance spécifique des ressources naturelles. Revue de L’Organisation Responsable. 2012. Vol. 7(2). No. 69. Pp. 1–24.

38. Peters E. The Bedouin of Cyrenaica: Studies in Personal and Corporate Power. Cambridge-New York: Press Syndicate of the University of Cambridge. 1990.

39. Twati M. L’Organisation des pouvoirs publics territoriaux en Libye. Pour une meilleure repartition des compétences en aménagement du territoire. Thèse doctorat. Tours: Université François Rabelais, 2012.

40. The World Bank Data. Libya, 2022.

Система Orphus

Loading...
Up