Russia’s Humanitarian Efforts and Its Distinctive Features: Syrian Conflict Case

 
PIIS086919080020807-4-1
DOI10.31857/S086919080020807-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: MGIMO University of International Relations
Address: Russian Federation, 76 Vernadsky Prospect, Moscow 19454, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages37-49
Abstract

Russia’s humanitarian aid is aimed at a wide range of countries and sometimes becomes a distinctive feature of Russia’s international activity. Russia has been giving assistance to the population of war-torn Syria for more than a decade, with the growing extent of engagement in the process of conflict settlement. The Donbass conflict is also characterized by progressive dynamics of Russian involvement. However, in the author’s view the Syrian case is more demonstrative for estimating Russia’s humanitarian work, first of all because Russia does not regard Syrians as compatriots, which is the case with Donbass. This allows to shape general view of the Russian approach to humanitarian assistance and to specify unique features of the country’s humanitarian experience, following the dynamics of Russia’s humanitarian aid depending on the depth of Russia’s engagement in the developments “on the ground”. Russia’s humanitarian work is strongly state-based; there is an inclination towards bilateral – rather than multilateral – interaction. Moreover, in many aspects Russia’s humanitarian activity is still mainly focused on Russian citizens who have found themselves in a dangerous situation. These are the reasons to consider that in its humanitarian efforts the Russian Federation is driven by the interest of strengthening its own positions. Such pattern falls into the Wilsonian approach to humanitarian aid. However, some Russian humanitarian initiatives (for example repatriation of children from Syria and Iraq) entail no evident practical benefit for the country and are allegedly motivated only by moral incentives. This is not typical of a state if analyzed within the realist concept.

Keywordshumanitarian aid, Syrian conflict, repatriation of children, Russia, Syria, UN
Received16.02.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters32695
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Усилия по гуманитарному сотрудничеству приобретают особое значение в условиях вооруженных конфликтов. Оказываемая государствами гуманитарная помощь, помимо пользы для пострадавшего в ходе конфликтов населения, служит также достаточно эффективным дипломатическим инструментом, являясь средством продвижения положительного образа страны-донора. В этой связи возможно говорить о гуманитарной работе как одном из способов наращивания «мягкой силы».
2 Для российской гуманитарной деятельности широким полем стал сирийский кризис, начавшийся с протестных выступлений на волне «арабской весны» в 2011 г., быстро переросший в гражданскую войну, а затем в транснационализированный конфликт [Степанова, 2018, с. 139]. Вынужденно перемещенным оказалась огромная доля населения Сирийской Арабской Республики (САР), общая же его численность существенно сократилась. Именно сирийский конфликт представляется удобной темой для анализа гуманитарной деятельности Российской Федерации и выявления ее особенностей. Тому есть несколько причин.
3 Прежде всего, Россия постоянно оказывает гуманитарную помощь САР с 2012 г., при этом концептуально Ближний Восток не является в российской внешней политике приоритетным регионом, т.е. согласно направляющим внешнеполитическим документам, прежде всего Концепции внешней политики России 2016 г. [Концепция внешней политики..., 2016], Ближний Восток условно уступает по шкале приоритетов другим регионам. Так, в разделе «Региональные приоритеты внешней политики Российской Федерации» Ближний Восток назван после постсоветского пространства и целого ряда азиатских, европейских, североамериканских стран и объединений. Этим сирийский пример существенно отличается от случая Донбасса, куда российская гуманитарная помощь направляется с 2014 г.: регион относится к постсоветскому пространству, имея непосредственную границу с Россией, входил в число внешнеполитических приоритетов. До начала (24 февраля 2022 г.) специальной военной операции по защите населения Донбасса и на её начальных этапах Россия категоризировала население этого региона как соотечественников; в дальнейшем, после вхождения в состав Российской Федерации четырёх новых субъектов (30 сентября 2015 г.), речь идет уже о защите и помощи собственным гражданам на своей на территории. Таких особенностей в случае сирийского конфликта нет, а значит, гуманитарная деятельность России в САР, вероятно, в большей степени соответствует российскому подходу к этому направлению, который применялся бы в отношении большинства стран мира.
4 Вместе с тем стоит отметить, что вовлеченность российских вооруженных сил в сирийские события «на земле» оказывает влияние и на гуманитарный курс России. Впрочем, учитывая тот факт, что российская военная операция в САР началась лишь во второй половине 2015 г., открывается возможность для сравнения российских гуманитарных усилий до и после начала операции.

Number of purchasers: 1, views: 215

Readers community rating: votes 0

1. Baranovsky V.G. Russia: Evolution of Views of Responsibility to Protect. Paths to Peace and Security. Special Edition. Humanitarian challenges, humanitarian response and protection of civilian population in military conflicts. 2018. No. 1(54). Pp. 115-128 (in Russian)

2. Bartenev V.I. International Aid to Middle Eastern and North African Countries: Managing Risks (Report 62). RSMD, 2020 (in Rissian)

3. Vavilina D. Russia returns its children from Iraqi prisons: example for other countries? TASS. 18.11.2019. https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/7145851

4. Vavilov A.I. Syria on a Difficult Road to Peace. Vestnik of Moscow State Linguistic University. Social Sciences. 2021. Vol. 3 (844). Pp. 9–30(in Russian)

5. Gromoglasova E.S. Humanitarian Diplomacy in Contemporary International Relations: Systematic Research Experience. Moscow: IMEMO RAN, 2018 (in Russian)

6. Ivanov I. The road to hell is paved with good intentions. RSMD. 19.08.2014. https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/blagimi-namereniyami-vymoshchena-doroga-v-ad/?sphrase_id=90381743

7. 11 Russian children are brought from Syria. Interfaks. 22.07.2022. https://www.interfax.ru/world/853362

8. How Russian Emergency aviation fought fires abroad. TASS. 31.07.2021. https://tass.ru/info/12032533?utm_source=google.ru&utm_medium=organic&utm_campaign=google.ru&utm_referrer=google.ru

9. Russia's foreign policy concept 2016. (approved by the President of the Russian Federation V.V.Putin 30 November 2016.). MFA Russia. 01.12.2016. http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/official_documents//asset_publisher/CptICkB6BZ29/content/id/2542248

10. Concept of Russia's participation in promotion of international development (approved by the Presidential decree 20 April 2014. № 259). Ministry of finance. https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/international/development/?id_65=65791-kontseptsi-ya_gosudarstvennoi_politiki_rossiiskoi_federatsii_v_sfere_sodeistviya_mezhdunarodnomu_razvitiyu

11. Ktitorova E. Lebanese-Israeli War 2006. Its Founts and Consequences. Vestnik RGGU. Series: Political Science. History. International Relations. 2009. No. 13. Рp. 152–162 (in Russian)

12. Matveev I.COVID pandemic in Syria: subjective factor of objective crisis? RSMD. 27.10.2021. https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/pandemiya-koronavirusa-v-sirii-subektivnyy-faktor-obektivnogo-krizisa/

13. Matveev I.Syrian future can be built within Russian security matrix. Vzglyad. 21.02.2022 https://vz.ru/opinions/2022/2/21/1144761.html

14. Millions for Asad: how much Russia has spent on humanitarian aid to Syria. RBK. 30.09.2015. https://www.rbc.ru/politics/30/09/2015/560b96079a794755de950fe8

15. Centre for reconciliation of warring parties n Syria launched at Khmeimim aviation base. Ministry of defense. 24.02.2016. https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12079277@egNews

16. Nadykto O. Federal Council unanimously approves use of troops in Syria. RBK. 30.09.2015. https://www.rbc.ru/politics/30/09/2015/560b951e9a794749375f4bcf

17. Patent of the week: Russian scientists are saving the world from Ebola. Rospatent. 04.04.2016. https://rospatent.gov.ru/ru/news/2016-04-04-ebola

18. Petukhova L. Generous soul: how much Russia spends to help other countries. Forbes. 26.11.2018. https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/369599-shchedraya-dusha-ckolko-rossiya-tratit-na-pomoshch-drugim-stranam

19. «Absolute defeat»: Russia declares final victory against IS in Syria. RIA Novosti. 06.12.2017. https://ria.ru/20171206/1510372695.html

20. With the help of Children Ombudsperson ten children returned to Russia from Syria. President of Russia. 15.04.2022. http://kremlin.ru/events/administration/68239

21. Resolution 1973 (2011) Adopted by the Security Council at its 6498th meeting, on 17 March 2011, United Nations. UN. 17.03.2011. https://www.un.org/securitycouncil/s/res/1973-%282011%29

22. Russia delivers over 1,6 thousand tons of humanitarian aid to Syria. Big Asia. 17.11.2021. https://bigasia.ru/content/news/society/rossiya-dostavila-v-siriyu-bolee-1-6-tys-tonn-gumanitarnoy-pomoshchi-/

23. Russia calls UN humanitarian aid supplies infrigement on Syrian sovereignty. RBK. 29.11.2017. https://www.rbc.ru/politics/29/11/2017/5a1eec839a7947143e6e4e5f

24. Russia exercised veto on Western Resolution on aid to Syria. Izvestiya. 08.07.2022. https://iz.ru/1362074/2022-07-08/rf-ispolzovala-v-sb-oon-pravo-veto-po-rezoliutcii-zapada-o-pomoshchi-v-sirii

25. Russia’s Humanitarian Role in Conflicts in Donbass and Syria (in Context of Responsibility to Protect). Paths to Peace and Security. Special Edition. Humanitarian challenges, humanitarian response and protection of civilian population in military conflicts. 2018. No. 1(54). Pp. 129–181 (in Russian)

26. Khodynskaia-Golenishcheva M.S. Syria: Difficult Way From War to Peace. Multilateral Diplomacy of Syrian Conflict Settlement. Moscow: OLMA-PRESS, 2019 (in Russian)

27. Shaiymbetova J.K. The Concept of Humanitarian Intervention and Applicable International Law. Moscow Journal of International Law. 2009. No. 3. Pp. 62–78 (in Russian)

28. Shakirov O. From Russia with love: who and why we help to fight the pandemic. Forbes. 22.05.2020. https://www.forbes.ru/obshchestvo/401093-iz-rossii-s-lyubovyu-komu-i-zachem-my-pomogaem-borotsya-s-pandemiey

29. Barnett M. Humanitarianism Transformed. Perspectives on Politics. 2005. No. 3(4). Pp. 723–740

30. Briefing Security Council, Secretary-General Implores Members to Reach Consensus on Extending Cross-border Humanitarian Aid Deliveries into Syria. UN. 23.06.2021. https://www.un.org/press/en/2021/sc14559.doc.htm

31. Legal Briefing – July 2020. Syrian Law Journal. 01.08.2020. https://www.syria.law/index.php/legal-briefing-july-2020/

32. Robinson J. Five years of Russian aid in Syria proves Moscow is an unreliable partner. The Atlantic Council. 08.06.2021 https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/five-years-of-russian-aid-in-syria-proves-moscow-is-an-unreliable-partner/

33. Rodenhäuser T. Organizing Rebellion: Non-State Armed Groups under International Humanitarian Law, Human Rights Law, and International Criminal Law. Oxford: Oxford University Press, 2018

34. Stoddard A. Humanitarian NGOs: Challenges and trends. London: Overseas Development Institute, 2003

Система Orphus

Loading...
Up