Evangelists from avatime (Ghana): the formation of the first Christian community and the introduction to the "German flag" (1868–1895)

 
PIIS086919080020177-1-1
DOI10.31857/S086919080020177-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Research Fellow Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences; Junior Research Fellow, International Center of Anthropology, National Research University Higher School of Economics; Junior Research Fellow, Russian State Universit
Affiliation:
Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Higher School of Economics
Russian State University for the Humanities
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages148-159
Abstract

The article is based on the archival materials that were kindly provided to the author during her work in the State Archives of Bremen and Basel Christian Mission in 2019, as well as field materials collected during expeditions to the small Avatime people, living in the Eastern Ghana. The article is devoted to the consequence of interrelated events that predetermined a new development vector of the Avatime history. First, the war with the Ashanti people that ended in 1871 with a crushing defeat for the Avatime. Secondly, the formation of the first Christian communities that arose in the 1870s due to Joseph Tavuya, Emmanuel Tsikor and Jacob Anku. These communities were settlements isolated from the Avatime Pagans. The Christian Church has become permanently active since 1889. Third, the compulsory annexation to the German colonial system in 1895. The Basel and Bremen missions practiced the ransom of slaves from the Gold Coast and new forms of socialization through school and the Christian faith. After the abolition of the slave trade, the former helots had the opportunity to return to their native lands safely – as did the founders of the first Christian community in their Avatime homeland. The relationship between the German missionaries and the colonial administration was also nontrivial – later, it was the connection with the Bremen mission that became a kind of protective "buffer" between the Avatime and the colonialists. This should be remembered.

KeywordsWest Africa, XIX century, Avatime, Ashanti, Christianization, German Togoland, Mission.
Received23.05.2022
Publication date22.06.2022
Number of characters35501
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 1989 г. народ аватиме1 в деревне Амедзофе отпраздновал столетие Евангельско-пресвитерианской церкви. В честь этого события была составлена третья юбилейная брошюра [A brief history, 1989] на английском языке и языке эве (своя письменность у аватиме появилась лишь в 2008 г.), чтобы увековечить память о первых служителях – основателях церкви и оставить потомкам в краткой форме изложенную историю о том, как зарождалась и развивалась христианская церковь на землях аватиме. Брошюра была издана в срок благодаря участию Бременской миссии, которая преподнесла общине подарок, профинансировав издание. На праздник также прибыли несколько гостей из Германии. Тем не менее некоторые старожилы христианской общины на основе сохранившихся семейных преданий до сих пор уверены, что христианские церкви у аватиме возникли еще раньше. 1. Аватиме – (kedone – самоназвание) малочисленный народ (прим. 24 тыс., 8 деревень), проживающий в регионе Вольта (в. Ганы, Западная Африка). В 1890–1914 гг. регион Вольта являлся частью Германского Тоголенда; 1914–1956 гг. – в составе Британского Тоголенда; в 1956 г. в результате плебисцита Британский Тоголенд присоединяется к британской колонии Золотой Берег, и в 1957 г. народ аватиме уже проживает в первом государстве, получившем независимость на африканском континенте – в Гане.
2 В 1889 г. бременский миссионер приехал в Амедзофе с письмом из центрального офиса Бременской миссии. Это случилось в результате длительных переговоров с главами миссии и получения их благословения на строительство церкви и новой миссионерской станции в африканской глубинке. Затем начались переговоры с местными представителями власти аватиме об аренде земли в Амедзофе, которые прошли успешно. Основы постоянной христианской общины были заложены в 1889 г., и потому эта дата считается годом утверждения христианства на землях аватиме.
3 Однако переговоры состоялись, конечно, не сразу. Этому предшествовали более ранние события. В 1870-х гг. под руководством вернувшегося в родные края раба Джозефа Тавуйя у аватиме уже сложилась небольшая христианская община, которую на протяжении двадцати лет навещали как европейские, так и африканские миссионеры. У общины даже была своя церковь – небольшое помещение, напоминавшее хлев, где и проводились первые христианские богослужения на землях аватиме.
4 Тем не менее празднование столетия христианства у аватиме состоялось в 1989 г., как и планировалось, а 1889 г. по-прежнему считается официальным годом учреждения первой христианской церкви на их землях. В юбилейной брошюре появилось уточняющее дополнение: «Более важным, чем противоречивость мнений относительно даты основания церкви, является спасение, которое было даровано по милости Божьей народу Амедзофе, а затем аватиме и всем жителям соседних регионов» [A brief history, 1989, p. 67].
5 Рассмотрим, как появилась первая христианская община при отсутствии колониального владычества на землях аватиме и европейского миссионера. Для целостного ответа на этот вопрос необходимо начать повествование с событий, произошедших несколькими годами ранее.
6 ПОХОД АШАНТИ К ВОСТОКУ ОТ РЕКИ ВОЛЬТА 1868–1871 ГГ.: КАТАСТРОФИЧЕСКИЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ДЛЯ АВАТИМЕ
7 К концу XVIII в. ашанти претендовали на сюзеренитет над народами к востоку от реки Вольта. Дань ашанти уплачивалась через их союзников акваму у переправы через Вольту. Отказ эве выплатить дань в поддержку набега ашанти на Гьяяман (Gyaaman или современный Jaman) фактически послужил официальным поводом к нападению на земли эве, в том числе и аватиме. В 1822 г. эве потерпели поражение в первой битве с ашанти Яо Секьери (Yao Sekyere). Тем не менее в 1833 г. несколько групп народов эве объединились под номинальным руководством Пеки (также эве) и, заимствовав подходы ашанти к организации военных действий, разгромили акваму. Несмотря на небольшую численность, аватиме, участвуя в коалиции, в тот момент ненадолго обрели политическое влияние в регионе [Brydon, 2008, p. 5].

Number of purchasers: 0, views: 389

Readers community rating: votes 0

1. Lapushkina А.О. Through the Prism of AvatimeTradition (Ghana): from childhood to adulthood. Stratum. 2019. № 6. Pp. 381–393.

2. A brief history of the Amedzofe E.P. Church 1889-1989. Ed. S.K. Dzegblor, E.K. Datsa, O.K. Awurasie, C.M. Kumatse. Kumasi: Educational Press and Manufacturers Ltd, 1989.

3. Afatime und Peki. Monatsblatt aus der Norddeutsche Mis-sionsgesellschaft. MB. 1881. No. 6. S. 166–172 [Afatime and Peki. Monthly newspaper from the North German Mission Society. MB. 1881. No. 6. Pp. 166–172 (In German)].

4. Archivführer Deutsche Kolonialgeschichte [Archive Guide German Colonial History (in German)] https://archivfuehrer-kolonialzeit.de/index.php/missionar-weyhe?fbclid=IwAR1EuxhNK 4O64pu9NDYWxIy87kinjeNFU7ihKUleOn4_avX4GEwOn2Kh-wg (accessed: 07.03.2021).

5. Bericht von Peter Hall über die Reise in die abgelegenen Mis-sionsgebiete von Anum. 22.02.1887. BMArchives, D–01.47.III.43. Serie D-01. Kasten 47.III.43 [Report by Peter Hall on the Journey to the Remote Mission Areas of Anum. 22.02.1887. BMArchives, D–01.47.III.43. Series D-01. Box 47.III.43 (in German)].

6. Brydon L. Constructing Avatime: Questions of History and Iden-tity in a West African polity, c. 1690s to the twentieth century. The Journal of African History. 2008. Vol. 49. Is. 1. Pp. 23–42.

7. Brydon L. Extensions of Extended Families: a Case Study from Avatime, Ghana. 2nd AEGIS Conference. Leiden, 11–14.07.2007. Re-port. Not published.

8. Christianity in Gbadzeme: the Anniversary of 125 Years. Post Cen-tenary Events and History of the E.P. Church 1974–2000. Ho: Yamens, 2000.

9. Dzokpe-Jerusalem E.P. Hame Dutinya 1876–1976. S.L., S.N., 1976.

10. FMA-1. Interview with S. Aganu. Ghana. Vane village. 13.01.2013.

11. FMA-2. Interview with Gbajeme elders' group. Ghana. Gbajeme village. 13.01.2013.

12. FMA-3. Interview with D. Komladje. Ghana. Vane village. 24.02.2011.

13. FMA-4. Interview with Queen Mother of Avatime. Ghana. Vane village. 03.03.2011.

14. Haengar P. Slaves and Slave Holders on the Gold Coast: Towards an Understanding of Social Bondage in West Africa. Basel: Schlettwein, 2000.

15. Johnson M. Ashanti East of the Volta. Transactions of the Histor-ical Society of Ghana. 1965. No. 8. Pp. 33–59.

16. Klose H. Togo unter Deutscher Flagge: Reisebilder und Betrach-tungen. Berlin: Sittenfeld, 1899 [Klose H. Togo under the German flag: travel pictures and reflections. Berlin: Sittenfeld, 1899 (in German)].

17. Laumann D. A Historiography of German Togoland or the Rise and Fall of a “Model Colony”. History in Africa. 2003. Vol. 30. Pp. 195–211.

18. Monatsblatt aus der Norddeutsche Missionsgesellschaft. N.S. 1876. April [Monthly newspaper of the North German Mission Society. N.S. 1876. April].

19. Müller G. Geschichte der Ewe-Mission. Bremen: Norddeutschen Missionsgesellschaft, 1904 [Müller G. History of Ewe Mission. Bremen: Norddeutschen Missionsgesellschaft, 1904 (in German)].

20. Spieth J. Einleitung (Aus dem Schutzgebiete Togo: Die politische Vergangenheit des westlichen Togo-Gebietes, Premierlieutenant Her-old). Mitteilungen aus dem deutschen Schutzgebieten. 1892. No. 4. S. 113–127 [Spieth J. Introduction (From the Protected Areas of Togo: The Political Past of the Western Togo Area, Premier Lieutenant Her-old). Mitteilungen aus dem deutschen Schutzgebieten. 1892. No. 4. Pp. 113–127 (in German)].

21. Spieth J. Die Ewe-Stämme: Material zur Kunde des Ewe-Volkes in Deutsch-Togo. Berlin: Walter de Gruyter, 1906 [Spieth J. The Ewe tribes: material for the knowledge of the Ewe people in German Togo. Berlin: Walter de Gruyter, 1906 (in German)].

22. Tagebuch von E. Seeger, Ehefrau des Missionars M. Seeger. StAB 7, 1025 – 37/1 [Diary of E. Seeger, wife of missionary M. Seeger. StAB 7, 1025 –37/1 (in German)].

23. Ustorf W. Bremen Missionaries in Togo and Ghana: 1847–1900. Accra: Legon Theological Studies Series, 2001.

24. Welman C.W. The Native States of the Gold Coast: History and Constitution. In 2 parts, Peki. London: Dawsons of Pall Mall, 1969.

Система Orphus

Loading...
Up