Cooperation between the UN and ECOWAS in the field of peacekeeping

 
PIIS086919080019652-4-1
DOI10.31857/S086919080019652-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD student
Affiliation: MGIMO (place of study)
Address: Moscow, Moscow, Prospect Vernadskogo, 76
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages68-79
Abstract

Recently, the UN has been increasingly cooperating with regional organizations in solving African security problems. Among the most reliable partners in this area is the Economic Community of West African States (ECOWAS). The purpose of this work is to analyze the dynamics of cooperation between these organizations and to identify the factors that determine the effectiveness of their joint work.

This study presents an analysis of the joint peacekeeping experience of ECOWAS and the UN in Liberia, Sierra Leone, Côte d'Ivoire and Guinea-Bissau. In each case, special attention is paid to the format of interaction between the regional mission and the “Blue helmets” one. In particular, the author aims at identifying the most commonly used scheme of cooperation.

The author states that over the past three decades, the UN has moved from small-scale operations implemented in parallel with ECOWAS efforts to full-fledged missions deployed after the ECOWAS forces have paved the way for peacekeeping. This scheme allows full use of the comparative advantages of the two organizations. ECOWAS forces are efficient at the initial stage of the conflict, when prompt intervention is needed to minimize humanitarian losses. “Blue helmets”, in turn, are most useful when the parties to the conflict manage to reach an agreement on a ceasefire.

Particular attention in the study is paid to the role of the leader among the contributing countries. It seems that further studies of the driving forces of regional operations will be useful in terms of strategic planning of UN peacekeeping activities.

 

Keywordspeacekeeping, Africa, UN, ECOWAS, Regional Organizations
Received05.10.2022
Publication date30.10.2022
Number of characters30955
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Одной из ключевых тенденций международной миротворческой деятельности является всё более заметное участие в ней региональных организаций. В основном они активизировались во второй половине 1990-х гг. на фоне неудач ООН в Боснии и Герцеговине, Сомали и Руанде, когда стало очевидно, что «голубые каски» неспособны эффективно действовать в условиях отсутствия стабильного прекращения огня [Загорский, 2015, с. 58].

2

Упомянутая тенденция наиболее ярко проявилась в Африке: с окончанием «холодной войны» интерес великих держав к континенту заметно снизился, что побудило региональные организации к созданию и укреплению собственных механизмов обеспечения безопасности. Одним из первых на этот путь встало Экономическое сообщество западноафриканских государств (ЭКОВАС), основанное в 1975 г. с целью продвижения экономической интеграции стран региона.

3

От первых операций, развёрнутых ad hoc на основании ст. 4 протокола о взаимопомощи в обороне 1981 г., организация постепенно пришла к формированию полноценной архитектуры безопасности, которая в дальнейшем была взята за образец другими региональными объединениями, включая Африканский Союз. В начале 2000-х гг. в ЭКОВАС началось формирование собственных сил постоянной готовности, был создан Фонд мира, пополняемый за счёт налоговых сборов и добровольных пожертвований. Эти реформы превратили региональную организацию в перспективного партнёра ООН в деле осуществления миротворческой деятельности в Африке.

4

Правовую основу такого сотрудничества обеспечивает глава VIII Устава ООН, в которой содержится прямой призыв к Совету Безопасности поощрять участие региональных организаций в мирном разрешении местных споров. Кроме того, поскольку взаимодействие ООН и ЭКОВАС является частью стратегического партнёрства ООН и Африканского Союза, оно также регулируется многочисленными программными документами, подписанными в последние годы совместно ООН и АС. Важнейшие из них – Комплексные рамки для укрепления сотрудничества в интересах мира и безопасности (2017) и Комплексные рамки для реализации Африканской повестки дня до 2063 г. (2018).

5

Вместе с тем, необходимо отметить существенное различие в доктринальных подходах ООН и ЭКОВАС к миротворческой деятельности. В т. н. общей доктрине ООН, закрепившей руководящие принципы операций ООН по поддержанию мира, в качестве необходимого условия развёртывания миссии названо согласие сторон конфликта [UN Peacekeeping Operations. Capstone Doctrine, 2008, p. 2]. ЭКОВАС же, в свою очередь, придерживается подхода Африканского Союза, который допускает [Report of the Chairperson, 2012, p. 29] проведение миротворческих операций в отсутствие между сторонами договорённости о прекращении огня.

6

В отечественной экспертной литературе проблемы сотрудничества ООН и ЭКОВАС в сфере миротворческой деятельности практически не исследованы. В числе немногих российских авторов, проводивших полноценный анализ миротворческого опыта ЭКОВАС, можно отметить Т.С. Денисову [Денисова, 2015] и А.В. Загорского [Загорский, 2015]. Вопросов региональной безопасности в Западной Африке также касались в своих работах Т.Л. Дейч [Дейч, 2007] и С.М. Шленская [Шленская, 2017].

Number of purchasers: 0, views: 212

Readers community rating: votes 0

1. Dejch T.L. Peacekeeping on the African Continent. Asia and Africa Today. 2007. No. 1. Pp. 18–23 (in Russian).

2. Denisova T.S. ECOWAS and the Problems of Regional Peacekeeping. Asia and Africa Today. 2015. No. 9. Pp. 37–43 (in Russian).

3. Zagorskij A.V. International Peace Operations and Regional Security Governance. Moscow: IMEMO RAS, 2015 (in Russian).

4. Shlenskaya S.M. ECOWAS: Forty Years of Cooperation. Asia and Africa Today. 2017. No. 9. Pp. 77–79 (in Russian).

5. Adibe C. The Liberian conflict and the ECOWAS-UN partnership. Third World Quarterly. 1997. Vol. 18. Issue 3. Pp. 471–488.

6. Arthur P. ECOWAS and Regional Peacekeeping Integration in West Africa: Lessons for the Future. Africa Today. 2010. Vol.57. Issue 2. Pp. 2–24.

7. Berman E.G., Sams K.E. The Peacekeeping Potential of African Regional Organizations. Dealing with Conflict in Africa: The United Nations and Regional Organizations. Ed. J. Boulden. New York: Palgrave Macmillan, 2003. Pp. 35–79.

8. Coleman K. Liberia. Responding to Conflict in Africa. Ed. J. Boulden. Palgrave Macmillan: New York, 2013. Pp. 203–229.

9. Coleman K., Williams P.D. Logistics Partnerships in Peace Operations. New York: International Peace Institute, 2017. Pp. 13–24.

10. Goldmann M. Sierra Leone: African Solutions to African Problems? Max Planck Yearbook of United Nations Law. Eds. A. von Bogdandy, R. Wolfrum. Leiden: Martinus Nijhoff Publishers, 2005. Vol. 9. Pp. 457–515.

11. Hassan A.S. Nigeria and Peace Support Operations: Trends and Policy Implications. International Peacekeeping. 2000. Vol. 7. Issue 3. Pp. 105–119.

12. Obi C.I. Economic Community of West African States on the Ground: Comparing Peacekeeping in Liberia, Sierra Leone, Guinea Bissau, and Côte d’Ivoire. African Security. 2009. Vol. 2. Issue 2–3. Pp. 119–135.

13. Olonisakin F. UN co‐operation with Regional Organizations in Peacekeeping: The Experience of ECOMOG and UNOMIL in Liberia. International Peacekeeping. 1996. Vol. 3. Issue 3. Pp. 33–51.

14. Olonisakin F. United Nations Mission in Sierra Leone. The Oxford Handbook of United Nations Peacekeeping Operations. Eds. J.A. Koops, T. Tardy, N. MacQueen, P.D. Williams. Oxford: Oxford University Press, 2015. Pp. 629–642.

15. Report of the Chairperson of the Commission on the Partnership between the African Union and the United Nations on Peace and Security: Towards Greater Strategic and Political Coherence. PSC/PR/2.(CCCVII). 2012. https://www.peaceau.org/uploads/report-au-un-jan2012-eng.pdf (accessed: 02.04.2022).

16. Report of the Secretary-General on the United Nations Mission in Côte d’Ivoire Submitted Pursuant to Security Council Resolution 1514 (2003) of November 2003, S/2004/3. 2004. https://www.refworld.org/docid/403cb72dd.html (accessed: 13.03.2022).

17. Sarfati A. Transitions from UN Special Political Missions to UN Country Teams. Issue brief within the project “Planning for UN Peace – keeping Operation Transitions”. International Peace Institute. 2021. https://www.ipinst.org/wp-content/uploads/2021/04/2104_Transitions-from-SPMs.pdf (accessed: 01.03.2022).

18. Security Council Presidential Statement. S/PRST/2017/8. 2017. https://www.un.org/press/en/2017/sc12898.doc.htm (accessed: 06.03.2022).

19. Strategic Assessment of the United Nations Integrated Peacebuilding Office in Guinea-Bissau. Special Report of the Secretary-General. S/2018/1086. 2018. https://www.securitycouncilreport.org/ atf/cf/%7B65 BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2018_1086.pdf (accessed: 13.03.2022).

20. Synge R. The role of Nigeria in the evolution of West African regional security and democratization: Contradictions, paradoxes and recurring themes. Cambridge Review of International Affairs. 1999. Vol. 13. Issue 1. Pp. 55–65.

21. UN Peacekeeping Operations. Capstone Doctrine. 2008. https://www.unocha.org/sites/dms/Documents/DPKO%20Capstone%20doctrine%20 (2008).pdf (accessed: 07.03.2022).

Система Orphus

Loading...
Up