Moblization potential of Pentecostalism in modern Africa

 
PIIS086919080019206-3-1
DOI10.31857/S086919080019206-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior researcher
Affiliation: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, 30/1, Spiridonovka str., Moscow, 123001
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages165-176
Abstract

The article aims to examine the mobilizational potential of Pentecostalism - one of the fastest growing and the largest branches of Christianity in Africa. The obtained results indicate a high mobilization potential of African Pentecostalism, yet it has some features and limitations. Its exploitation is connected with a duality that lies in the internal heterogeneity, the doctrinal peculiarities of the waves of Pentecostalism. This defines multiscale nature of the mobilizational potential of Pentecostalism. It can cover both certain settlements and entire states and pursue both global goals and the personal interests of individual leaders. The influence of Pentecostalism can spread to ethnic groups and nations, other Christian denominations and even Islam. By creating political parties, NGOs, youth and charitable organizations Pentecostals penetrate into political life of Africa. Additionally, there are evidences of radicalization of Pentecostalism, which occurs in multiconfessional countries such as Nigeria. Despite the growing involvement of Pentecostalism in the social and political life of African countries, at the moment it is quite localized. This may be due to the extremely intense competition between Pentecostal Churches. In the future, when the territorial expansion of Pentecostalism slows down, we can expect the unification and acceleration of such churches and their integration into the social and political life of Africa as a single force. This trend can already be traced in "umbrella structures" and "alliances" forming around large classical Pentecostal churches and megachurches in countries of the continent with large Pentecostal communities - Nigeria, Kenya, South Africa, Ghana, DR Congo, etc.

KeywordsAfrica, Afro-Christianity, conflicts, mobilization potential, politicization of religion, Pentecostalism, religious competition
Received15.03.2022
Publication date11.05.2022
Number of characters29633
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ И ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ
2 Современные государства Африки отличаются активным участием религиозных и квазирелигиозных акторов в их внутренней и внешней политике, а также общественной жизни. Во многом это определяется тем, что данный макрорегион имеет исключительное значение для крупнейших мировых религий – христианства и ислама, распространение которых привело к масштабной трансформации конфессионального пространства континента, произошедшей в рекордно сжатые сроки [Захаров и др., 2020b]. Тема конкуренции этих религий за демографический и экономический потенциал «континента надежды» получила широкое распространение, особенно в исследованиях, выполненных в цивилизационном ключе, например: [Huntington, 2000; Следзевский, Хайруллин, 2021 и др.]. В них особое внимание уделяется взаимодействию ислама и христианства, при этом часто постулируется, что этот процесс сопровождается возникновением крупных конфликтов, которые сосредоточены в контактной зоне этих религий [Васильев, Потапов, 2002, с. 48].
3 Тем не менее в этом контексте чаще всего не учитываются особенности внутрирелигиозной конкуренции, т. е. между направлениями одной религии, которая может быть не менее конфликтной [Захаров и др., 2020a]. Вместе с этим усиление внутрирелигиозной конкуренции сопровождается расширением геопространства религии в целом, что в итоге может стать катализатором межрелигиозных конфликтов [Горохов, 2020]. Таким образом, возникает проблема оценки мобилизационного потенциала отдельных религиозных течений, под которым мы понимаем способность религиозных лидеров вовлекать своих последователей во внекультовую деятельность, направленную на достижение социально-экономических и политических целей и расширение влияния этой религиозной общины в разных сферах общественной жизни. При этом механизмы достижения этих целей могут реализоваться радикальными методами, в т. ч. путем культивирования негативного восприятия правительства или других религиозных общин и даже призыва к преступным действиям, насилию. Наиболее известными примерами реализации такой стратегии выступают радикальные террористические группировки, например, «Боко Харам», «Господня армия сопротивления», «Аль-Каида в странах исламского Магриба» и многие др. К сожалению, исследователи оставляют практически без внимания механизмы достижения религиозными организациями тех же целей законным путем. Кроме этого, обращает на себя внимание недостаток работ, посвященных теме радикализации немусульманских общин, которые могут иметь даже больший мобилизационный потенциал.
4 Об актуальности данной темы говорит и высокая религиозность населения Африки. В отличии от современной Европы она не имеет абстрактно-духовной мотивации, здесь религия буквально проникает во все сферы жизни общества. Согласно опросам, проведенным Pew Forum, подавляющее большинство африканцев выступает в поддержку введения законов шариата или использования Библии в качестве законодательной базы. При этом канонические тексты и мусульмане, и христиане Африки склонны понимать в буквальном смысле. Вместе с этим опрошенные имеют высокие эсхатологические ожидания – почти 2/3 из них верят, что Второе Пришествие Иисуса Христа или воссоздание Всемирного Халифата произойдет при их жизни [Tolerance, 2010]. Все это объясняет популярность теократических идеалов и принципов организации общества, а также политизацию религии и ее вовлеченность во внекультовую деятельность [Falola, 1998].

Number of purchasers: 1, views: 370

Readers community rating: votes 0

1. Vasil'ev A.M., Potapov A.A. Conflicts in Africa. African countries. Moscow: Institute for African Studies, RAS, 2002. Pp. 48–59 (in Russian).

2. Gorohov S.A. Geography of Religions: Development Cycles of the Global Religious Landscape. Moscow, Unity-Dana (in Russian).

3. Zakharov I.A. The Role of Christian Churches in Geo-Economical and Geopolitical Rivalry of European Nations in Africa: 20th–21st Centuries. Journal of the Institute for African Studies. 2019. No. 4. Pp. 82–92 (in Russian).

4. Zakharov I.A., Gorokhov S.A., Dmitriev R.V. The Role of the Religious Factor in the Formation of Conflict Zones in Africa. Vestnik of Saint Petersburg University. Earth Sciences. 2020 (1). No. 4. Pp. 640–653 (in Russian).

5. Zakharov I.A., Gorokhov S.A., Dmitriev, R.V. Transformation of African Religious Landscape in the 20th and Beginning of the 21st Century. Izvestiya Rossiiskoi Akademii Nauk. Seriya Geograficheskaya. 2020(2). No. 3. Pp. 359–368 (in Russian).

6. Lunkin R.N. The Position of the Protestant Churches during the Political Crisis in Armenia. Scientific and Analytical Herald of Institute of Europe Russian Academy of Sciences. 2018. No. 6. Pp. 182–188 (in Russian).

7. Prokopenko L.Ya. Religious Factor in the Political Process in Zambia: Mutual Influence of Religion and Politics. Asia and Africa Today. 2021. No. 8. Pp. 40–47 (in Russian).

8. Sledzevskii I.V., Khayrullin T.R. The Role of Christianity and Islam in the Civilizational Development of Modern Africa. Journal of The Institute for African Studies. 2021. No. 3. Pp. 96–119 (in Russian).

9. Africa Data 1997 – Present (Data Through June 2020). Armed Conflict Location & Event Data Project (ACLED). www.acleddata.com (accessed: 22.08.2021).

10. Anderson A.H. Pentecostalism in the Sub-Sahara. Spirit-Filled World: Christianity and Renewal - Interdisciplinary Studies. Palgrave Macmillan, Cham, 2018. Pp. 23–50.

11. Benyah F. Church Branding and Self-Packaging: the Mass Media and African Pentecostal Missionary Strategy. Journal of Religion in Africa. 2018. No. 3. Pp. 231–254.

12. Bompani B., Valois C. Christian Citizens and the Moral Regeneration of the African State. Routledge, 2017.

13. Brown D., James P. Religious Characteristics of States Dataset Project - Demographics v. 2.0 (RCS-Dem 2.0), regions only. 2020

14. Cobbinah P., Korah I. Religion gnaws urban planning: the geography of places of worship in Kumasi, Ghana. International Journal of Urban Sustainable Development. 2015. No. 2. Pp. 93–109.

15. Colette H. Violence in a Religiously Divided City: Kaduna, Nigeria – From the Shari'a Riots of 2000 to the Post-election Clashes of 2011. Space and Polity. 2013. No. 17. Pp. 284–299.

16. Falola T. Violence in Nigeria: The Crisis of Religious Politics and Secular Ideologies. New York: University of Rochester Press, 1998.

17. Freeman D. Pentecostalism and Development. Palgrave Macmillan, 2012.

18. Gifford P. Prosperity: A new and foreign elements in African Christianity. Religion. 1990. No. 4. Pp. 373–388.

19. Gordon Conwell Theological Seminary. https://inlnk.ru/qdZ22 (accessed: 23.08.2021).

20. Huntington S.P. The Clash of Civilizations? Culture and Politics. New York: Palgrave Macmillan, 2000.

21. Ijaola S.O. Pentecostalism, the Prosperity Gospel, and Poverty in Africa. Pentecostalism and Politics in Africa. African Histories and Modernities. Palgrave Macmillan, Cham, 2018.

22. Kailing J.B. A new solution to the African Christian problem. Missiology: an International Review. 1994. No. 4. Pp. 489–506.

23. Kalu O. African Pentecostalism: an Introduction. New York: Oxford Press, 2008.

24. Kalu O.U. The Big Man of the Big God: Popular Culture, Media and African Pentecostal Missionary Strategy. Christian Missions in Africa: Success, Ferment and Trauma. Vol. 2. African World Press, 2010. Pp. 373–395.

25. Liardon R. The Azusa Street Revival: When the Fire Fell. Shippensburg: Destiny Image, 2006.

26. Mayrargue C. The Paradoxes of Pentecostalism in Sub-Saharan Africa. 2008. https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/mayrargue_the_paradoxes_of_pentecostalism.pdf (accessed: 28.09.2021).

27. Obadare E. Pentecostal Republic: Religion and the Struggle for State Power in Nigeria. London: Zed Books, 2018.

28. Lindhardt L.M. Pentecostalism in Africa: presence and impact of pneumatic Christianity in postcolonial societies. Boston: Brill, 2014.

29. Sperber E., Hern E. Pentecostal Identity and Citizen Engagement in Sub-Saharan Africa: New Evidence from Zambia. Politics and Religion. No. 4. 2018. Pp. 830–862.

30. Spirit and Power: a 10-Country Survey of Pentecostals. The Pew Forum on Religion and Public Life. 2006. https://www.pewforum.org/ 2006/10/05/spirit-and-power (accessed: 23.07.2021).

31. Todd M.J. Pentecostal/Charismatic Christianity. https://inlnk.ru/ qdZ22 (accessed: 23.09.2021).

32. Tolerance and Tension: Islam and Christianity in Sub-Saharan Africa. The Pew Forum on Religion and Public Life. 2010.

33. Tweneboah S. Pentecostalism, Witchdemonic Accusations, and Symbolic Violence in Ghana. Pneuma. 2015. No. 3. Pp. 375–393.

34. Ukah A. Neither Jew nor Greek? Class, Ethnicity, and Race in the Pentecostal Movement in Africa Politics. Pentecostalism and Politics in Africa. African Histories and Modernities. Palgrave Macmillan, Cham, 2018.

35. Wariboko N. African Pentecostal Political Philosophy: New Directions in the Study of Pentecostalism and Politics. Pentecostalism and Politics in Africa. African Histories and Modernities. Palgrave Macmillan, Cham, 2018.

Система Orphus

Loading...
Up