Tanzania: Political Development in the Context of Julius Nyerere's Legacy

 
PIIS086919080018254-6-1
DOI10.31857/S086919080018254-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher, Head, Centre for Sociological and Political Sciences Studies, Institute for African Studies, RAS; Senior Researcher, HSE University
Affiliation:
Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
HSE University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Leading Researcher, Head, Centre for Tropical Africa Studies, Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences,
Affiliation: Institute for African Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages160-172
Abstract

13 April 2022 marked the 100th anniversary of the birth of the first president of independent Tanzania Julius Kambarage Nyerere, whose political legacy has continued to exert great influence in the country after his death in 1999. The successors of Mwalimu (“teacher”), as Tanzanians called him, to the highest office were guided by his “vision of the future of Tanzania”, on the one hand, and used – not always appropriately – his name when promoting their own agenda, on the other.

The paper examines the main vectors of the political development of Tanzania in the context of the succession of subsequent regimes. The authors analyze the main points of the formation of the Tanzanian nation and the reasons for the gradual departure of the country's leaders from the principles of “African socialism” and from the preservation of economic equality, national unity, etc., which were of paramount importance during Mwalimu's rule.

Employing the theoretical-analytical and systemic-historical approaches to characterize Tanzanian political regimes, the authors conclude that, firstly, owing to the foundations of nation-building laid down by Mwalimu, Tanzania has for almost six decades maintained political stability, expressed primarily in the exclusively constitutional transfer of power from one political leader to another; secondly, that under the influence of internal and external political and economic processes, the principles of “African socialism” were gradually and peacefully replaced by market relations. Accordingly, in the 2010s-2020s Tanzanians found themselves in an era of “post-Nyererism”, although they retained national unity and pride in being “citizens of Tanzania”.

KeywordsTanzania, Julius Nyerere, Ali Hassan Mwinyi, Benjamin Mkapa, Jakaya Kikwete, John Magufuli, political regimes, “African socialism”
AcknowledgmentThe research was supported by the Russian Science Foundation grant № 21-18-00123 'Analysis and modeling of African development in the context of Russian foreign policy interests'.
Received17.01.2022
Publication date22.06.2022
Number of characters31140
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В отличие от большинства африканских стран, постколониальный период развития которых был отмечен многочисленными военными переворотами и вооруженными конфликтами, Танзания, образовавшаяся в 1964 г. в результате объединения материковой части страны – Республики Танганьики и островной – Республики Занзибара и Пембы, в течение почти шести десятилетий сохраняла относительную политическую стабильность, которая выражалась прежде всего в конституционной передаче власти от одного политического режима/лидера другому. Мирный характер процессов государственного строительства в Танзании в значительной степени обусловлен уважением к политическому наследию первого премьер-министра независимой Танганьики (1961–1964), а затем президента (1964–1985) Объединенной Республики Танзании (ОРТ) Джулиуса Камбараге Ньерере (1922–1999), 100-летие со дня рождения которого отмечалось 13 апреля 2022 г.
3 Интересно, что, несмотря на большое внимание не только в Африке, но и на Западе к деятельности Дж. Ньерере [Kassam 1994; Mwakikagile 2006; Hyden, Mmuya 2008; Bierk 2017 и др.], в России развитию его концепции «африканского социализма» и, в целом, Танзании при его правлении посвящено не так много, как можно было бы предположить, работ, среди которых выделяются книги В.Е. Овчинникова [Овчинников, 1986], И.Е. Синицыной [Синицына 1972]; сборники статей «Julius Nyerere. Humanist, Politician, Thinker» [Julius Nyerere…, 2006], «Джулиус Камбараге Ньерере – первый президент свободной Танзании» [Джулиус Камбараге Ньерере…, 2010] и статьи Д.М. Бондаренко [Бондаренко, 2004; 2005] и С.М. Шлёнской [Шлёнская, 2015].
4 Между тем теоретическое и практическое наследие Мвалиму («Учителя»), как его называли танзанийцы, огромно и до сих пор влияет на все аспекты общественной жизни Танзании. В 1967 г. Ньерере была сформирована стратегия развития страны, нашедшая отражение в Арушской декларации и вдохновленная социалистическими идеями, адаптированными к африканским реалиям. Многочисленные теоретические работы и политические памфлеты Мвалиму снискали ему уважение зарубежных политиков и политологов, хотя практическое воплощение в жизнь предложенного им и теоретически обоснованного пути развития было полно парадоксов: принятие мер по достижению равенства, социальной справедливости и материального благополучия граждан сопровождалось подавлением инакомыслия во всех его проявлениях, в т.ч. репрессиями в отношении политических оппонентов. Подобные действия оправдывались необходимостью «быстро побороть бедность и болезни»: Ньерере неоднократно высказывался в том смысле, что «мы должны бежать, пока другие идут» [Kassam 1994]. В результате сформировалась атмосфера «безотлагательности и больших ожиданий» – предполагалось все сделать «здесь и сейчас», и политические решения объявлялись как необходимые к реализации любой ценой. Однако спешка и поощрение «революционного» настроя у танзанийцев приводили к ошибкам в планировании и в конечном итоге к провалам в экономике.

Number of purchasers: 0, views: 456

Readers community rating: votes 0

1. 2010 Tanzanian General Election. https://www.hmong.press/wiki/Tanzanian_general_election,_2010 (accessed: 18.12.2021).

2. Bondarenko D.M. Islamic-Christian Relations, Education and Politics in Modern Tanzania. Asia and Africa today. 2004. No. 9. Pp. 27–35 (in Russian).

3. Bondarenko D.M. Islamic-Christian Relations in the Light of the Problem of Education. Muslims and Christians in Contemporary Tanzania: Proceedings of the Participants of a Russian Expedition. Ed. A.D. Savateev. Moscow: Institute for African Studies, 2005. Pp. 41–70 (in Russian).

4. Julius Kambarage Nyerere – the First President of Free Tanzania. Proceedings of the Scientific-Political Conference. Ed. Yu.N. Vinokurov. Moscow: Institute for African Studies, 2010 (in Russian).

5. Ovchinnikov V.E. History of Tanzania in Modern and Contemporary Times. Moscow: Nauka, 1986 (in Russian).

6. Sinitsyna I.E. Tanzania. Party and State. Moscow: Nauka, 1972 (in Russian).

7. Turinskaya Kh.M. Zanzibar and the Union Question in Tanzania: New “Time Of Politics”. Asia and Africa today. 2015. No. 6. Pp. 34–41 (in Russian).

8. Shlenskaya S.M. United Republic of Tanzania. Moscow: Institute for African Studies, 2014 (in Russian).

9. Shlenskaya S.M. The History of the Elections in the United Republic of Tanzania in the Light of Intra-Union Relations. Journal of the Institute for African Studies. 2015. No. 1. Pp. 73–81 (in Russian).

10. Adotevi S.K. President Magufuli: A Good Example of Leadership and Good Governance in Africa. August 2017. https://afjn.org/documents/2017/08/president-magufuli-a-good-example-of-leadership-and-good-governance-in-africa.pdf (accessed: 04.01.2022).

11. Africa Center for Strategic Studies. Subverting Democracy in Tanzania and Zambia. 17 September 2019. https://africacenter.org/spotlight/subverting-democracy-in-tanzania-and-zambia (accessed: 06.01.2022).

12. Anyimadu A. Politics and Development in Tanzania. Shifting the Status Quo. March 2016. https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/publications/2016-03-politics-development-tanzania-anyimadu.pdf (accessed: 02.01.2022).

13. Bjerk P. Julius Nyerere. Athens (OH): Ohio University Press, 2017.

14. Congressional Research Service. Tanzania: Recent Governance Trends and 2020 Elections In Brief. 2020. https://sgp.fas.org/crs/row/R46579.pdf (accessed: 05.01.2022).

15. Edwards S. Is Tanzania a Success Story? A Long Term Analysis. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2012. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w17764/w17764.pdf (accessed: 03.01.2022).

16. Hellman B., Ndumbaro L. Corruption, Politics, and Societal Values in Tanzania: An Evaluation of the Mkapa Administration’s Anti-Corruption Efforts. African Journal of Political Sciences. 2002. Vol. 7. No. 1. Pp. 1–19.

17. Hyden G., Mmuya M. Power and Policy Slippage in Tanzania – Discussing National Ownership of Development. Sida, 2008. https://cdn.sida.se/publications/files/sida46879en-power-and-policy-slippage-in-tanzania---discussing-national-ownership-of-development.pdf (accessed: 03.01.2022).

18. Issa F.H.H. Leadership Effectiveness and Democratic Processes the Tanzania Experience: Are the Positive Outcomes Sustainable? Journal of Power, Politics & Governance. 2019. Vol. 7. No. 2. Pp. 1–14.

19. Julius Nyerere. Humanist, Politician, Thinker. Dar es Salaam, Tanzania: Mkuki Na Nyota Publishers, 2006.

20. Kassam Y. Julius Kambarage Nyerere (1922-). Prospects: the quarterly review of comparative education. 1994. Vol. XXIV. No. 1/2. Pp. 247–259.

21. Masare A. Tanzania: Rahco, TRL Merged to Form New Corporation. 14 September 2017. https://allafrica.com/stories/201709140210.html (accessed: 07.01.2022).

22. Ministry of Finance and Planning. The Tanzania Development Vision 2025. January 1999. https://www.mof.go.tz/mofdocs/overarch/vision2025.htm (accessed: 02.01.2022).

23. Ministry of Finance and Planning. National Five Year Development Plan 2016/17 – 2020/21. June 2016. https://www.mof.go.tz/mofdocs/msemaji/Five%202016_17_2020_21.pdf (accessed: 05.01.2022).

24. Mirondo R. Bank of Tanzania approves merger of Postal, Women's banks. 2 August 2018. https://www.thecitizen.co.tz/news/Bank-of-Tanzania-approves-merger-of-Postal-Women-banks/1840340-4693972-u55pl2/index.html (accessed: 05.01.2022).

25. Mwakikagile G. Nyerere and Africa: End of an Era. Kampala: New Africa Press, 2006.

26. Nkobou A.T., Ainslie A. ‘Developmental nationalism?’ Political Trust and the Politics of Large-Scale Land Investment in Magufuli's Tanzania. Journal of Eastern African Studies. 2021. Vol. 7. No. 3. Pp. 378–399.

27. Nyaluke D., Connolly E. The Role of Political Ideas in Multi-Party Elections in Tanzania: Refuting Essentialist Explanations of African Political Systems. Irish Studies in International Affairs. 2013. Vol. 24. Pp. 1–17.

28. Sambaiga R.F., Baez-Camargo C., Koechlin L. Informal Governance and Corruption – Transcending the Principal Agent and Collective Action Paradigms. Dismantling Networks of Corruption: Challenges and Opportunities in Reforming Informal Governance in Tanzania. Basel: Basel Institute on Governance, 2018.

29. Shaw D. Tanzania’s President John Magufuli – The Hero of the Hour. New Delhi: Institute for Defence Studies & Analyses. 2016.

30. Weinstein L. The Politics of Government Expenditures in Tanzania: 1999–2007. Los Angeles: University of California, 2010. http://cega.berkeley.edu/assets/miscellaneous_files/wgape/18_Weinstein.pdf (accessed: 02.01.2022).

31. Collord M. Tanzania’s 2020 Election. Return of the One-Party State. IFRI. February 2021. https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/collord_tanzania_2020_election_2021.pdf (accessed: 02.01.2022).

Система Orphus

Loading...
Up