Bone Sleeve with Aramaic Letters from the Sakar-Chaga 3 Burial Ground and the Problem of Contacts of Central Asian Nomads with the Civilizations of Western Asia

 
PIIS086919080017958-0-1
DOI10.31857/S086919080017957-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Affiliation: independent researcher
Address: Kyiv, Ukraine
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages7-18
Abstract

After excavations of the mound Arzhan-2, the main burial of which dates back to the second half of the 7th century BC, the scholars could not help but raise the question of the contacts of its creators with the civilizations of the Near East. In order to determine the main circle of contacts of Arzhan-2 in the Near East, it is necessary to summarize all the facts that may indicate the existence of such ties. The presence of coriander in the burial mound, as well as jewelry decorated with grain and enamel, made using the true cloisonne technique, proves that the connections of Arzhan-2 in the southwestern direction reached at least Western Iran.

The influence of the cultural traditions of Western Asia on the material complex of the Arzhan-2 mound was facilitated by the Sakas of the Aral Sea region. The discovery in the Sakar-chaga 3 burial ground bone sleeve with the image of two opposing wild boars, the closest analogies of which are found in the Arzhan-1 and Arzhan-2 mounds, and the Aramaic letters yod, he and waw, belonging to the last quarter of the 8th – 7th centuries BC, allows us to assert that the Sakas penetrated as far as the state of Mannea, in which the Aramaic script was used, and jewelry decorated with grain and cloisonne (a treasure from Ziwiye) are also known. Moreover, these campaigns could be made only before the formation of the Median kingdom at the end of the 670s BC.

Keywordsearly nomads, Sakar-chaga 3, Aramaic epigraphy, Arzhan-2, Assyria, Mannea, Media
Received19.12.2021
Publication date24.12.2021
Number of characters20582
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 После раскопок выдающегося памятника ранних кочевников Тувы кургана Аржан-2, основное погребение которого датируется второй половиной VII в. до н.э. [Чугунов и др., 2017, с. 179], перед исследователями не мог не встать вопрос о контактах его создателей1 с цивилизациями Ближнего Востока. Так, К.В. Чугунов выдвинул предположение, что на искусство Аржана-2 повлияла культура Бактрии и Маргианы эпохи бронзы, а также генетически связанная с ними культура архаического Хорезма [Чугунов, 2016, с. 243]. Однако при этом остаётся совершенно неясным, где на протяжении почти пятисот лет, прошедших между исчезновением Бактрийско-Маргианского археологического комплекса (БМАК) и формированием раннескифской культуры, могли сохраняться традиции ювелиров и торевтов II тыс. до н.э. [Чугунов, 2016, с. 246]. 1. Следует заметить, что хотя Аржан-2 принадлежит к скифской культурно-исторической общности, оставившее его население в этническом отношении не имело со скифами ничего общего [Балахванцев, 2013, с. 353].
2 Г. Парцингер считал, что сеть связей Аржана-2 идёт в юго-западном направлении до дельты Сырдарьи, отчетливо проявляясь в некоторых элементах стиля украшений, предметах декора, применении железа для парадного оружия, элементах конской сбруи, остатках привезённых издалека растений. Вместе с этим он затруднялся указать, с какими цивилизациями Передней Азии мог контактировать Аржан-2, и даже сделал парадоксальный – в свете приведённого в коллективной монографии материала – вывод об определённой изолированности памятника и отсутствии на него ощутимых влияний извне [Чугунов и др., 2017, c. 314, 316, 319–320]. Е.В. Переводчикова, напротив, предполагала наличие контактов центральноазиатских кочевников с переднеазиатской традицией, но датировала их ахеменидским временем [Переводчикова, 2020, c. 160, 163 (с предшествующей литературой)].
3 Для того, чтобы определить основной круг контактов Аржана-2 на Ближнем Востоке, следует суммировать все факты, которые могут свидетельствовать о существовании подобных связей. Начнём с растений. Большинство семян, косточек и клубней, обнаруженных в погребальной камере 5 кургана Аржан-2 (вишня, черемуха, сыть, морковь, просо), принадлежат растениям, распространённым на территории Казахстана и Средней Азии, но ближайшим к Туве регионом произрастания кориандра является Ближний Восток, в частности, Иран [Чугунов и др., 2017, с. 250].
4 Ювелирные изделия кургана Аржан-2 орнаментировались эмалью, выполненной в технике клуазонне [Чугунов и др., 2017, с. 198, рис. 162, 163, 177, 180]. Следует отметить, что в литературе проводится различие между эмалевыми вставками (cloisonné inlay) и настоящим клуазонне (“true” cloisonné) [McKeon, 1973, p. 111, not. 15]. В первом случае фрагмент уже изготовленной стеклянной пасты подгоняется под размер каста, после чего закрепляется в ячейке. Суть второго способа состоит в том, что касты заполняются истолчённым в порошок стеклом до верхнего края перегородки, а обжиг производится in situ [McKeon, 1973, p. 111, not. 15; Moorey, 1999, p. 214; Балахванцев, Яблонский, 2007, с. 144–145 (с предшествующей литературой)]. Если эмалевые инкрустации появились в Месопотамии ещё в III тыс. до н.э., а затем широко распространились по всему Ближнему Востоку: в Сирии, Египте, Закавказье, Эламе, Западном Иране [Maxwell-Hyslop, 1971, p. 65, 75, 84, 118; McKeon, 1973, p. 111–113; Teeter, 1981], то настоящее клуазонне возникло значительно позднее. Самые ранние примеры его использования зафиксированы на Кипре в XII–XI вв. до н.э. [Åström, 1967, p. 102; Moorey, 1999, p. 215]. Для VIII–VII вв. до н.э. о настоящем клуазонне можно говорить только применительно к изделиям из гробниц ассирийских цариц в Нимруде и клада из Зивие (Манна, Северо-Западный Иран) [Moorey, 1998, p. 162; 1999, p. 215; Oates, Oates, 2001, p. 240; Collon, 2010, p. 152; ср. Hussein, 2016, p. 20, 37, 39, 72–73, 77, 83, 92, 118, 123, pl. 15e, 44c, 69a, 72ab, 75a, 140e, 151a,c ,160e]. Поскольку эмаль Аржана-2 является подлинным клуазонне2, то изготовившие её мастера должны были – прямо или опосредовано – познакомиться с ювелирным искусством Ассирии3. 2. Мы благодарим за эту крайне ценную информацию наших коллег из Государственного Эрмитажа – Р.С. Минасяна и К.В. Чугунова, работавших с ювелирными изделиями из кургана «вживую».

3. Предположение Е.В. Переводчиковой о китайском происхождении аржанских эмалей [Переводчикова, 2020, c. 161] плохо согласуется с фактами: самый ранний пример использования стекла для инкрустации в Китае относится к началу V в. до н.э. [Gan Fuxi, 2009, p. 13, photo 1.5], а настоящее клуазонне появляется только в эпоху Хань [Singer, 1971, p. 28].

Number of purchasers: 1, views: 617

Readers community rating: votes 0

1. Balakhvantsev A.S. On the Question of the Time and Circumstances of the Appearance of the Scyths in Southeast Europe. The Bosporan Phenomenon: Greeks and Barbarians on the Crossroads of Eurasia. Saint-Petersburg: Nestor-Historia Publishing House, 2013. Pp. 352–357 (in Russian).

2. Balakhvantsev A.S. The Absolute Chronology of Archaic Scythia: Eastern Benchmarks. Caucasus and Steppes in the Late Bronze – Early Iron Age: Proceedings of the International Scholarly Conference Dedicated to the Memory of Maria Nikolaevna Pogrebova. Eds. A.S. Balakhvantsev, S.V. Kullanda. Moscow: IOS RAS, 2016. Pp. 15–24 (in Russian).

3. Balakhvantsev A.S. Political History of Early Parthia. Moscow: IOS RAS, 2017 (in Russian).

4. Balakhvantsev A.S., Yablonsky L.T. Achaemenid Enamel from Filippovka (the Problem of the Chronology of the Monument). Russian Archaeology. 2007. No. 1. Pp. 72–89 (in Russian).

5. Beisenov A. Elite Burial Mounds of the Tasmola Culture of Central Kazakhstan. Gold of the Rulers of the Kazakh Steppes. Daejeon: National Research Institute of Cultural Heritage of the Republic of Korea, 2018. Pp. 68–99 (in Russian).

6. Gryaznov M.P. Arzhan: Royal Mound of the Early Scythian Time. Leningrad: Nauka, 1980 (in Russian).

7. Diakonoff I.M. History of Media. Saint Petersburg: Faculty of Philology, SPbSU, 2008 (in Russian).

8. Kantorovich A.R. About One Important Motive in the Art of the Scythian-Siberian Animal Style. MYTH. Vol. 7: To Academician Dmitry Sergeevich Raevski. Apotheosis. Sofia: New Bulgarian University, 2001. Pp. 191–218 (in Russian).

9. Medvedskaya I.N. History of the Median Kingdom: 7th – 6th centuries BC. Saint-Petersburg: Eurasia, 2018 (in Russian).

10. Perevodchikova E.V. About the Date of the Arzhan-2 Mound. Archaeological News. 2020. Issue 26. Pp. 159–165 (in Russian).

11. Polidovich Yu.B. Images of a Mountain Goat in the Saka Art of the Archaic Period. Saka Culture of Saryarka in the Context of Studying the Ethnosocial and Cultural Processes of Steppe Eurasia. Ed. A.Z. Beisenov. Almaty: NITsIA “Begazy-Tasmola”, 2015.Pp. 215–232 (in Russian).

12. Chernikov S.S. Mystery of the Golden Mound. Moscow: Nauka, 1965 (in Russian).

13. Chugunov K.V. Plates with Petroglyphs in the Arzhan-2 Mound Complex (to the Chronology of the Arzhan-Mayemir Style). The path of millennia. For the anniversary of M.A. Devlet. Ed. D.G. Savinov. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat, 2008. Pp. 53–69 (in Russian).

14. Chugunov K.V. Arzhan-2: Reconstruction of the Stages of Functioning of the Funeral-Memorial Complex and Some Questions of its Chronology. Russian Archaeological Yearbook. 2011(1). No. 1. Pp. 262–335 (in Russian).

15. Chugunov K.V. Art of Arzhan-2: Stylistics, Composition, Iconography, Ornamental Motives. European Sarmatia. Collection dedicated to Mark Borisovich Shchukin. Saint-Petersburg: Nestor-Historia Publishing House, 2011(2). Pp. 39–60 (in Russian).

16. Chugunov K.V. Toreutics of Asian Nomads and the Ancient East. One of the Components of Art of Arzhan-2.Caucasus and Steppes in the Late Bronze – Early Iron Age: Proceedings of the International Scholarly Conference Dedicated to the Memory of Maria Nikolaevna Pogrebova. Eds. A.S. Balakhvantsev, S.V. Kullanda. Moscow: IOS RAS, 2016. Pp. 242–247 (in Russian).

17. Chugunov K.V., Parzinger G., Nagler A. The Royal Mound of the Scythian time Arzhan-2 in Tuva. Novosibirsk: Publishing house of IAET SB RAS, 2017 (in Russian).

18. Yablonsky L.T. A Unique Example of Animal Style from an Ancient Burial Mound in Northern Turkmenistan. Panorama of the Arts. Moscow: Sovetskii Hudozhnik, 1985. Issue 8. Pp. 238–244 (in Russian).

19. Yablonsky L.T. On the Ethnogenesis of the Population of Northern Turkmenistan (Burial Ground of the Early Saka Time Sakar-chaga 3). Soviet Ethnography. 1986. No. 5. Pp. 45–54 (in Russian).

20. Yablonsky L.T. The Problem of the Formation of the Culture of the Saka in the Southern Aral Sea Region. Soviet Archaeology. 1991. No. 1. Pp. 72–89 (in Russian).

21. Yablonsky L.T. Animal Style of the Early Nomads of the Aral Region in the Context of Their Historical Development. Stratum plus. Archaeology and Cultural Anthropology. 2015. No. 3. Pp. 101–119 (in Russian).

22. Åström L. Studies in the Arts and Crafts of the Late Cypriote Bronze Age. Lund: the Author, 1967.

23. Attardo E. Paleographical Analysis of the Aramaic Inscriptions. Tell Shiukh Fawqani: 1994–1998. Eds. L. Bachelot, F.M. Fales. Padova: S.A.R.G.O.N. Editrice e libreria, 2005. Vol. II. Pp.667–671.

24. Bordreuil P. Catalogue des sceaux ouest-sémitiques inscrits de la Bibliothèque Nationale, du Musée du Louvre et du Musée biblique de Bible et Terre Sainte. Paris: Bibliothèque Nationale, 1986.

25. Bordreuil P., Briquel-Chatonnet F. Aramaic Documents from Til Barsib. Abr-Nahrain. 1996–1997. Vol. 34. Pp. 100–107.

26. Collon D. Getting It Wrong in Assyria: Some Bracelets from Nimrud. Iraq. 2010. Vol. 72. Pp. 149–162.

27. Dupont-Sommer A. Trois inscriptions araméennes inédites des bronzes du Luristan. Collection de M. Foroughi. Iranica Antiqua. 1964. Vol. 4. Pp. 108–118.

28. Dupont-Sommer A., Starcky J. Les inscriptions araméennes de Sfiré (stèles I et II). Paris: Imprimerie Nationale, 1958.

29. Fales F.M. Aramaic Epigraphs on Clay Tablets of the Neo-Assyrian Period. Roma: La Sapienza, 1986.

30. Fales F.M. Evidence for West-East Contacts in the 8th Century BC: The Bukan Stele. Continuity of Empire (?): Assyria, Media, Persia. Eds. G.B. Lanfranchi, M. Roaf, R. Rollinger. Padova: S.A.R.G.O.N. Editrice e libreria, 2003. Pp. 131–147.

31. Fales F.M., Attardo E. Tablets in Aramaic Alphabetic Script. Tell Shiukh Fawqani: 1994–1998. Eds. L. Bachelot, F.M. Fales. Padova: S.A.R.G.O.N. Editrice e libreria, 2005. Vol. II. Pp.650–666.

32. Fitzmyer J.A. The Aramaic inscriptions of Sefire. Roma: Editrice Pontificio Istituto Biblico, 1995.

33. Gan Fuxi. Origin and Evolution of Ancient Chinese Glass. Ancient Glass Research along the Silk Road. Ed. Gan Fuxi. New Jersey; London et al.: World Scientific Publishing, 2009. Pp. 1–40.

34. Herr L.G. The Scripts of Ancient Northwest Semitic Seals. Missoula, Montana: Scholars Press, 1978.

35. Herr L.G. The Palaeography of West Semitic Stamp Seals. Bulletin of the American Schools of Oriental Research. 1998. № 132. Pp. 45–77.

36. Hussein M.M. Nimrud: The Queens' Tombs. Chicago: The Oriental Institute, 2016.

37. Kwasman T. Two Aramaic Legal Documents. Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 2000. Vol. 63. Pp. 274–283.

38. Lemaire A. Une inscription araméenne du VIIIe siècle av. J.-C. trouvée à Bukân (Azerbaïdjan iranien). Studia Iranica. 1998. T. 27. Pp. 15–30.

39. Lemaire A. Nouvelles tablettes araméennes. Genève: Droz, 2001.

40. Maxwell-Hyslop K.R. Western Asiatic Jewellery c. 3000–612 B.C. London: Methuen & Co. Ltd., 1971.

41. McKeon J.F.X. Achaemenian Cloisonné-Inlay Jewelry: an Important New Example. Orient and Occident: Essays presented to Cyrus H. Gordon on the Occasion of his Sixty-Fifth Birthday. Ed. H.A. Hoffner, Jr. Neukirchen-Vluyn: Neukirchen Verlag, 1973. Pp. 109–117.

42. Moorey P.R.S. Material Aspects of Achaemenid Polychrome Decoration and Jewellery. Iranica Antiqua. 1998. Vol. 33. Pp. 155–171.

43. Moorey P.R.S. Ancient Mesopotamian Materials and Industries. The Archaeological Evidence. Winona Lake: Eisenbrauns, 1999.

44. Naveh J. The Development of the Aramaic Script. Jerusalem: Israel Academy of Sciences and Humanities, 1970.

45. Oates D., Oates J. Nimrud. An Assyrian Imperial City Revealed. London: British School of Archaeology in Iraq, 2001.

46. Radner K. Die neuassyrischen Texte aus Tall Šēh Hamad. Berlin: Reimer Verlag, 2002.

47. Singer P. Early Chinese Gold and Silver. New York: China House Gallery, 1971.

48. Teeter E. Enameling in Ancient Eypt? American Journal of Archaeology. 1981. Vol. 85 (3). P. 319.

49. Wertmann P., Xu D., Elkina I., Vogel R., Yibulayinmu Ma'., Tarasov P.E., La Rocca D.J., Wagner M. No borders for innovations: A ca. 2700-year-old Assyrian-Style Leather Scale Armour in Northwest China. Quaternary International. 2021. doi: https://doi.org/10.1016/j.quaint.2021.11.014.

Система Orphus

Loading...
Up