Additional professional education of a college teacher as a factor of professional growth

 
PIIS181570410018678-0-1
DOI10.54884/S181570410018678-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director
Affiliation: Open Tavrichesky college
Address: Russian Federation, Simferopol
Occupation: Professor in the Department of Managing in Education
Affiliation: Leningrad Regional Institute of Education Development
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition
Pages188-195
Abstract

The article is devoted to the problem of additional professional education of teachers, which is considered as the dominant factor in their professional growth and development. The article contains the results of an experimental study, in which the effectiveness of the author's variable technologies for building a system of additional education for teachers in college was tested. The authors substantiate the relevance of the study, determine the criteria and indicators of professional growth of a college teacher, reveal the main conceptual provisions of the organization of advanced training courses in the college and assess the effectiveness of their implementation in a holistic pedagogical process. The results of the pedagogical experiment, in which 65 teachers with different experience of pedagogical activity took part, allowed the authors to conclude that it is necessary and expedient to implement in the college variable programs of additional education for teachers, developed taking into account the peculiarities of professional development initially diagnosed in them and determined on this basis adaptive, activating, stimulating and transforming types of trajectories of their professional growth.

 

Keywordsadditional professional education, college teachers, professional growth, professional competencies, professional and personal development
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters14831
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Одной из актуальных задач педагогической теории и практики является задача построения в России эффективной системы непрерывного образования педагогических работников, обеспечивающей их профессиональный рост и профессиональное становление их личности.
2 В современной России функционирует система непрерывного педагогического образования, сформированная еще во времена Советского Союза – в 80-е годы XX века. Сама же идея непрерывной профессиональной подготовки педагогов существовала еще задолго до признания парадигмы «образование через всю жизнь» в качестве ведущей и обязательной в профессиональной деятельности педагогических работников. Известно, что уже в конце XIX – начале XX вв. в России были открыты образовательные организации для работающих учителей, которые не имели педагогического образования [1]. До революции в России была создана разветвленная сеть учреждений дополнительного профессионального образования (ДПО) педагогов, но, как отмечает Л.Н. Данилова, такая совокупность организаций еще не отличалась единством своего функционирования и не могла называться целостной системой [2].
3 С 80-х годов XX века вопросы непрерывной подготовки педагогических кадров находят свое отражение в государственных документах, и именно с этого времени начинается функционирование целостной системы ДПО педагогических работников образовательных организаций всех уровней и типов, той системы, которая функционирует и по сегодняшний день с некоторыми измененными формами [3].
4 В настоящее время вновь возрастает интерес к исследованию проблем ДПО. Стремительное изменение мира, трансформация жизненной парадигмы, модернизация системы образования стали причинами интенсификации педагогических исследований, посвященных проблемам непрерывного образования педагогов, проблемам их саморазвития и самосовершенствования в выбранной сфере профессиональной деятельности [4]. При этом ДПО рассматривается как условие и средство реализации творческого потенциала педагогических работников, как фактор их профессионального роста [5].
5 Вместе с тем анализ работ, содержащих эмпирические данные об особенностях отношения самих педагогов к обязанности периодического прохождения курсов повышения квалификации, показал, что существующая система ДПО педагогов требует разработки новых концептуальных основ для ее модернизации и оптимизации, для ее переориентации с позиций всеобщности и всеобязанности на позиции учета индивидуальных образовательных потребностей самих педагогов [3; 6].
6 Особую значимость обозначенная проблема приобретает в отношении преподавателей колледжа. В условиях модернизации среднего профессионального образования повышаются требования к их профессиональной подготовке [1]. Они должны не просто передавать знания по определенным учебным дисциплинам, но и участвовать в многообразной педагогической деятельности [7]. Преподаватели колледжей должны не только владеть педагогическими умениями и профессиональными компетенциями, но и быть способными к постоянному саморазвитию и самообразованию, готовыми к профессиональному росту и непрерывному профессиональному совершенствованию [4].

views: 228

Readers community rating: votes 0

1. 1. Molokov, D.S. (2017) ‘Preconditions for the formation and development of lifelong pedagogical education’,Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 2, pp. 13 – 18.

2. Danilova, L.N. (2017) ‘History of lifelong pedagogical education in Russia (late XIX - early XX century)’, Scientific notes of the Trans-Baikal State University. Series: Pedagogical Sciences. Vol. 12, 5, p. 134 – 142. (In Russ.)

3. Glukhov, E.A. (2019) ‘Getting additional professional education by a teacher: a right or a duty?’, Journal of Russian Law, 7. pp. 131 – 140. (In Russ.)

4. Krashakova, T.Yu., Fedoseeva, Z.A. 2017 ‘Improving the management of the system of advanced training for VET pedagogical personnel as a condition for the implementation of the professional standard of the VET teacher’,Innovative development of vocational education, 5. pp. 46 – 55. (In Russ.)

5. Kamensky, A.M. (2018) ‘Acmeological support of professional development of a teacher by means of in-house training’, Kazan pedagogical journal, 128 (3), pp. 22-28. (In Russ.)

6. Potemkina, T.V. (2015) ‘Disadvantages of the system of advanced training for leaders and teachers of educational institutions of secondary vocational education’, Education management: theory and practice, 18(2), pp. 84 – 92. (In Russ.)

7. Sazanov, A.N. (2021) ‘Features of the professional activity of teachers of secondary vocational education’, Modern pedagogical education, 5, pp. 160 – 165. (In Russ.)

8. Uzunova, G.P. (2020) 'Variability as a leading principle of designing an individual trajectory of professional growth for college teachers’, Applied Psychology and Pedagogy, Vol. 5, 4, pp. 127-143. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up